سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

تصویب دستورالعمل عملیات بازار باز

چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۴
کد مطلب: 682115
در جلسه شورای پول و اعتبار دستورالعمل انجام عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه توسط بانک مرکزی به تصویب رسید.
تصویب دستورالعمل عملیات بازار باز
به گزارش جهان نيوز، از بانک مرکزی، عصر امروز در یک هزار و دویست و شصت و هشتمین جلسه شورای پول و اعتبار و در راستای اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخ‌های سود، کنترل تورم، ساماندهی اضافه برداشت بانک‌ها و تعیین چارچوب مشخص برای اعطای اعتبار به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، به بانک مرکزی اجازه داده شد که نسبت به انجام عملیات بازار باز (خریدوفروش اوراق مالی اسلامی منتشره توسط دولت و وثیقه گیری در ازای اضافه برداشت یا اعطای خطوط اعتباری به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری) اقدام کند.
 
بر این اساس مفاد دستورالعمل انجام عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه توسط بانک مرکزی در ۱۳ ماده و ۵ تبصره در جلسه امروز شورای پول و اعتبار به ریاست دکتر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی به تصویب رسید.

کنترل تورم با نظارت بر نرخ سود
بعدازاین جلسه رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی در اینستاگرام خود نوشت: طبق وعده‌ای که داده بودم بعد از اخذ مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی و مجلس، امروز ۲۷ فروردین ۹۸ دستورالعمل عملیات بازار باز به تصویب شورای پول و اعتبار رسید.

وی یادآور شد که دو وظیفه اصلی بانک مرکزی، سیاست‌گذاری پولی و نظارت بر عملکرد بانک‌ها است.
همتی در ادامه این یادداشت تشریح کرده است: ابزار سیاست‌گذاری پولی، نرخ سود کوتاه‌مدت است. عملیات بازار باز ساختاری بوده و به کمک آن بانک مرکزی نرخ را کنترل خواهد کرد و درنهایت لگام تورم را مهار می‌کند.

وی تصریح کرد: در سویی دیگر بانک مرکزی در کنار نظارت بر ترازنامه بانک‌ها با مجموعه‌ای از ضرایب مانند نرخ کفایت سرمایه و نسب وام‌های معوق از ابزار سیاست‌های احتیاطی نیز استفاده خواهد کرد تا ترازنامه بانک‌ها را بهبود بخشد. بخشی از این سیاست‌ها شامل اعمال محدودیت بر ترکیب و کیفیت دارایی بانک‌ها، تمرکز وام‌دهی بر دارایی‌های مشخص، میزان نگهداری اوراق و مانند آن است.

بانکداری مرکزی مدرن امروزه از این ابزارهای سیاستی در بیشترین ظرفیت خود استفاده می‌کند تا از تبدیل مخاطرات قابل مدیریت به ریسک‌های سیستمی اقتصاد جلوگیری کند.

وی تصریح کرد: امروز یکی از اولویت‌های اصلی اقتصاد گره‌گشایی از پای شبکه بانکی و کمک به اقتصاد کشور از طریق سیستم بانکی شفاف و ترازنامه سالم است.

گفتنی است بانک مرکزی امروز فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی را به‌روزرسانی کرد. این فهرست شامل اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی به همراه میزان و نرخ ارز دریافتی است که از طریق سامانه نیما ارز دریافت کرده‌اند.

 از فروردین سال گذشته با اعلام معاون اول رئیس‌جمهور ارز دولتی به مبلغ ۴۲۰۰ تومان تعیین شد. پس‌ازاین اقدام سامانه نیما برای کنترل و شفافیت هرچه بیشتر میزان ارز حاصل از صادرات و همچنین ارز موردنیاز برای صادرات کالا و خدمات راه‌اندازی شد که طبق گزارش بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا بیستم فروردین‌ماه سال جاری بیش از ۴۲۰ میلیون یورو به نرخ متوسط ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان در سامانه نیما عرضه و خریداری‌شده است.

منبع: خبرآنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *