يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2 Jun 2024
 
۱
۱۵

آیا در جمهوری اسلامی به‌خاطر تورم فقیرتر شده‌ایم؟ + آمار

شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 679470
این گزارش، بر مبنای آمارهای رسمی کشور تحلیل می‌کند که طی ۴ دهه حاکمیت انقلاب اسلامی، قشر آسیب‌پذیر و مستضعف که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند از تورمهای سالانه تا چه اندازه آسیب دیده‌اند.
آیا در جمهوری اسلامی به‌خاطر تورم فقیرتر شده‌ایم؟ + آمار
به گزارش جهان نيوز، حداقل حقوق و دستمزد در هر کشور یکی از شاخصهای تأمین رفاه حداقلی برای کارگران و اقشار کم‌درآمد جامعه است. البته برای بررسی جامع سطح رفاه مردم هر کشور، لازم است شاخصهای دیگر نیز بررسی شوند، اما این شاخص، یکی از مهمترین نمادهایی است که نشان می‌دهد رفتار حاکمیت با اقشار ضعیف چگونه بوده است.

بنابر گزارش تسنیم، بر همین اساس جهت مشخص شدن میزان کاهش قدرت خرید مردم، ناشی از تورمهای سالانه، در جدول و نمودار زیر میزان حداقل دستمزدها و نیز میزان شاخصهای سالانه قیمت از 1357 تا 1397 درج شده است. این آمارها نشان می‌دهد، بصورت کلی، دستمزدها، میزان تورم را دنبال کرده است؛ به این معنا که دستمزدهای حداقلی جامعه، تقریباً با تورم تعدیل شده است. بدترین شکاف بین این دو شاخص در سال 1368 (سال پس از جنگ) رخ داده است؛ در این سال، میزان تورم، قیمتها را 4 برابر میزان حداقل دستمزد افزایش داده بود؛ اما این مقدار طی سالهای بعد از آن تعدیل شد و به حدود 1.3 برابر کاهش یافت؛ رقمی که هم‌اکنون نیز صادق است.

این نمودار نشان می‌دهد حقوقهای حداقلی تعیین شده (نارنجی)، حقوقهایی که بر مبنای تورم باید تعیین می‌شد (مشکی) را دنبال کرده است

به این ترتیب، این شاخص نشان می‌دهد طی 4 دهه گذشته، تورم ناشی از عدم توازنهای اقتصادی، خیلی نتوانسته قدرت خرید کارگران و اقشار مستضعف را هدف قرار دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


طاهر
Iran, Islamic Republic of
براي خودت مي بري و مي دوزي ، چقدر حقوق ميگيري از اين تحليل هاي آبكي جانبدارانه بنويسي؟
Netherlands
...
Iran, Islamic Republic of
دقیقا"!
Iran, Islamic Republic of
آقا شما راست میگی زمان شاه ش ! همه میلیاردر و فوق خوشوقت بودن و اصلا غمی نبود. باباش هم راه آهنی کشیده که بعدش تا الان ۴۰ سال ما رنگ هیچ پیشرفت و راه آهن و توسعه رو ندیدیم!! هیچ روستایی هم برق و گاز و تلفن کشیده نشده و آمریکا هم ما رو مثل خودشرابرقدرت میدونست و ما نوکر و کفش واکس زن نظامی های امریکایی نبودیم!
در برابر قضاوتمون در پیشگاه خدا باید پاسخگو باشیم
Iran, Islamic Republic of
کشوری که عقب مونده بوده و میخواسته از زیربنایی ترین امور شروع به توسعه خودش بکنه به علاوه با دشمنی همه جانبه آمریکا و ایادیش روبرو شده که فقط یکیش جنگ 8 ساله بوده نباید تورم داشته باشه؟ ضمن اینکه با تمام مشکلات اقتصادی سطح رفاه در کشور در حد قابل توجهی افزایش داشته
حمید لسان
Iran, Islamic Republic of
اگر نظرات امام در مورد طولانی شدن جنگ رو بخونید متوجه میشید جنگ هشت ساله همش تحمیلی نبود، خود امام هم در مقاطع اولیه مخالف بودند با ادامه جنگ.
همونهایی که ادامه دادن و بعضیاشونم تو استخر غرق شدن باید جواب خیلی چیزها رو بدن. از جمله هشت سال جنگ!!
United Kingdom
...
Iran, Islamic Republic of
بابای من قبل از انقلاب کارمند بود بعد از ۶ سال خونه خرید حالا من کارمند بعد از چندسال میتونم ؟ اگر حقوق صد برابر شده بعضی چیزا هزاربرابر شده
کا
Iran, Islamic Republic of
با سلام .جهان نیوز خواهشمند است از انتشار نظرات غیر کارشناسانه خودداری کن
Iran, Islamic Republic of
همه چیز ارومه ما چقدر خوشبختیم
Iran, Islamic Republic of
درسال 58 و 59 طلا گرمی حدود 90 تومان بود دراون سال با حداقل چند گرم طلا می شد خرید حالا چندگرم میشه ؟ مقایسه کنید جالبه
ضمنا جهان نیوز عزیز این عبارت مشهور از یادت رفته که تورم فقیر را فقیرتر و غنی را غنی تر می کند
United States
قیمت سکه با حداقل حقوق کارمندان رو در هر دوره مقایسه کن احتیاج به اینهمه جدول نداره
Iran, Islamic Republic of
در این سالها در شاخص تورم خیلی دست بردند و خیلی از موارد رو عوض کردند . بعضی ها رو هم ضریب تاثیر گذاری رو عوض کردند. روی این تحلیل هم نمیشه زیاد حساب باز کرد.
خدیجه
Iran, Islamic Republic of
درسته که از بی کفایتی دولتمردان به ایده آل انقلاب نرسیدیم ولی کجا قبل انقلاب این همه ماشین شخصی و مسافرت و مبلمان و لوازم لوکس زندگی و تحصیلات دانشگاهی جزو ضروریات زندگی طبقه متوسط بود؟؟؟؟
قبل انقلاب مردم کاملآ به اختلاف طبقاتی شدید تن داده بودند وفقیر خودش رو با غنی مقایسه نمیکرد ولی به برکت انقلاب مطالبات اجتماعی وتوقع عدالت بالا رفته و به همین دلیل آنچه که الان زیاده فقر نسبیه
از حق نگذرید قبل انقلاب چیزی بنام رفاه اجتماعی برای مردم مفهوم نداشت
ممد
United States
ظاهرا این آمار و نمودار کاملا چرت است!!!