کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تبعات برجام، اختلافات درون دولت یا نبودن کنار بشار اسد/ چرا ظریف استعفا داد؟+ تصاویر

6 اسفند 1397 ساعت 23:52

از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش میخواهم. شاد و سربلند باشید.


گروه سیاسی جهان نیوز: «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه روز دوشنبه از سمت خود کناره‌گیری کرد.

به گزارش جهان نیوز، ظریف در یک پست اینستاگرامی که منابع نزدیک به ظریف صحت آن را تایید کرده‌اند، نوشته بود: «از بزرگواری مردم عزیز و دلاور ایران و مسئولین محترم در ۶۷ماه گذشته بسیار سپاسگزارم. از ناتوانی برای ادامه خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش میخواهم. شاد و سربلند باشید.»
 

چرا ظریف استعفا داد؟
  در همین حال یکی از سایت های اصلاح طلب و حامی دولت مدعی شد که ظريف در تماس پیامکی با خبرنگارش اظهار داشت: بعد از عکس های ملاقاتهای امروز، دیگر جواد ظریف به عنوان وزیر خارجه در جهان اعتباری ندارد!
 

 
بنابر ادعاهای مطرح شده توسط رسانه های اصلاح طلب، می توان اینگونه تفسیر کرد که عدم حضور ظریف در ملاقات های رسمی بشار اسد در تهران سبب ناراحتی و استعفای او شده است. مساله ای که البته تایید و رد آن نیاز به زمان و ورود سریع وزارت خارجه برای تنویر افکار عمومی دارد.

در همین حال، هنوز از استعفای رسمی و موضع رئیس جمهور در اینباره اخباری منتشر نشده است. اما آنچه مسلم هست، روحانی در شرایطی نیست که تمایل برای رفتن ظریف داشته باشد. زیرا او شریک اصلی حسن روحانی در برجام محسوب می شود و به همین دلیل حال که هر روز تبعات تازه ای از ابعاد برجام مشخص می شود، رفتن ظریف بیش از پیش از سبب تنهایی رئیس جمهور در این روزها خواهد شد.
از سوی دیگر رفتن ظریف کابینه دولت تدبیر و امید را دچار آسیب جدی خواهد کرد و ضمن اینکه وضعیت دولت در حوزه بین الملل را نیز دچار مشکل خواهد کرد.
 

 
ماجرای استعفای ظریف به‌روایت فلاحت‌پیشه:
ظریف با برخی اعضای دولت اختلاف داشت
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماجرای استعفای ظریف از وزات خارجه در گفت‌وگو با تسنیم میگوید: اختلافات وزیر امور خارجه با برخی از دولتی‌ها مسبوق به سابقه است و پیش از این نیز برخی اتفاقات رخ داده بود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به استعفای ظریف از وزارت امور خارجه گفت: از اینکه استعفای آقای ظریف از سوی رئیس‌جمهور پذیرفته شده یا خیر همچنان بی‌اطلاع هستیم.

وی ادامه داد: البته اختلافات وزیر امور خارجه با برخی از دولتی‌ها مسبوق به سابقه است و پیش از این نیز برخی اتفاقات رخ داده بود.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس تصریح کرد: از شب گذشته چندین‌ بار بنده تلاش کرده‌ام با آقای ظریف به‌صورت تلفنی صحبت کنم که وی تلفن خود را خاموش کرده است.

اعتراف آشنا به ناهماهنگی در دولت
حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور و رئیس مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری در توئیتر خود در واکنش به استعفای ظریف نوشت:
 

 
علت استعفای ظریف چیست؟
احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس در واکنش به خبر استعفای ظریف در توییتی نوشت:
احتمال بازگشت وزیر امور خارجه/ ماجرای استعفای از زبان یک منبع آگاه

یک منبع مطلع گفت: «علت استعفای آقای دکتر ظریف، ناهماهنگی داخلی در نهاد ریاست جمهوری و عدم اطلاع‌رسانی درباره حضور در دیدار با رئیس‌جمهوری سوریه از سوی مسئولان ارشد این نهاد بوده است.»

یک منبع مطلع در وزارت امور خارجه گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، با اشاره به استعفای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه از سمت خود گفت: «علت استعفای ایشان، ناهماهنگی داخلی در نهاد ریاست جمهوری و عدم اطلاع‌رسانی درباره حضور در دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از سوی مسئولان ارشد این نهاد بوده است.»

وی با بیان اینکه آقای ظریف به‌علت روحیه حساسی که دارند گاهی تصمیمات دفعی می‌گیرند و با همان شخصیتی که از ایشان سراغ داریم گاهی از تصمیمات احساسی خود هم ناراحت می‌شوند، تأکید کرد: «در این مورد، طبق اطلاع اینجانب، به احتمال زیاد ایشان به دولت برمی‌گردد.»

این منبع آگاه که خواست هویتش اعلام نشود، همچنین افزود: «طی ماه‌های گذشته، اختلافاتی در برخی مسائل و تصمیمات، بین آقای دکتر ظریف و آقای روحانی پیش آمد که این اختلاف نظرها گاه به جلسات هیئت دولت هم کشیده می‌شد که در ماجرای اخیر، دلگیری ایشان از عملکرد رئیس‌جمهور به اوج رسید و باعث این تصمیم دفعی شد.»
 
استعفای ظریف نوعی فرار به جلوست
در همین حال، برخی کارشناسان استعفای ظریف را در این مقطع بیشتر نوعی فرار به جلو می دانند.

«یاسر جبراییلی» در کانال تلگرامی خود درباره استعفای محمد جواد ظریف نوشت: استعفای آقای دکتر ظریف، نوعی فرار به جلوست. ایشان باعث و بانی برجامی هستند که امروز کاملاً روشن شده چیزی بیش از یک "تعهد یک‌جانبه" نبوده و در چارچوب رویکرد "امتیاز یکجانبه" به آمریکا امضا شده است. اما به جای پاسخگویی درباره عملکرد خود، به راحتی و با یک چرخش خودکار (With a stroke of a pen!) از وزارت خارجه خارج می شود.

اساساً یکی از مشکلات نظام قضایی ما این است که اگر فی‌المثل مدیری در دوره مدیریت خود، یک میلیارد تومان اختلاس کند، قاطعانه محاکمه می‌شود، اما اگر مدیری با رویکرد و عملکرد غلط خود، خساراتی مادی و معنوی به کشور وارد کند که در ظرف محاسبه نگنجد، پای میز محاکمه هم کشیده نمی‌شود.

ما نمی‌گوییم آقای دکتر ظریف مجرم است، اما حتماً اتهاماتی متوجه اوست‌. اتهاماتی نظیر رعایت نکردن سیاست‌ها و خطوط قرمز نظام در جریان مذاکرات، تلاش برای بهره‌برداری انتخاباتی از مذاکرات هسته‌ای، اظهار عجز در برابر دشمن در میانه مذاکرات، رعایت نکردن اصول حرفه‌ای دیپلماسی در تنظیم متن توافق و اصل عقلانی اجرای گام به گام برجام، خلاف‌گویی به ملت و نظام درباره نتایج برجام، تلاش برای تحمیل تعهدات خارجی به کشور با بزرگنمایی غیرواقعی تهدیدات و ده‌ها مورد دیگر. شاید ایشان از این اتهامات تبرئه شوند و شاید، مجرم شناخته شوند. اما آنچه مهم است، ایجاد یک رویه در کشور برای رسیدگی قضایی به عملکرد مدیران است تا وقتی مدیری در راس مجموعه‌ای قرار می‌گیرد، درباره اقدامات خود مسئول باشد. این یک انتظار عقلانی است که امیدوارم برآورده شود.

علیزاده: آقای ظریف شما حق ندارید استعفا بدهید!
همچنین «علی علیزاده» از کارشناسان سابق بی‌بی‌سی فارسی در واکنش به استعفای ظریف طی توییتی نوشت:


کد مطلب: 674515

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/674515/تبعات-برجام-اختلافات-درون-دولت-یا-نبودن-کنار-بشار-اسد-چرا-ظریف-استعفا-تصاویر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com