سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - 28 May 2024
 
۰
در نشست شرم الشیخ

ترزامی:۲۰۰ میلیون پوند به صلح یمن کمک می‌کنیم

دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب: 674451
نخست وزیر انگلیس که دولتش از صادرکنندگان اصلی تسلیحات به ائتلاف سعودی است گفته، به روند صلح در یمن 200 میلیون پوند کمک می‌کنیم.
ترزامی:۲۰۰ میلیون پوند به صلح یمن کمک می‌کنیم
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا در نشست شرم‌الشیخ در حالی از برنامه صلح یمن اعلام حمایت کرد که دولت این کشور یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان تسلیحات ائتلاف سعودی است که در کشتار گسترده غیرنظامیان استفاده می‌شود.

به نوشته روزنامه «گاردین»، ترزا می عنوان کرد دولت این کشور ۲۰۰ میلیون پوند برای کمک به قربانیان جنگ داخلی یمن اعطا می‌کند. وی روز یک‌شنبه در حاشیه نشست «شرم‌الشیخ» بین کشورهای عربی و اتحادیه اروپا با «ملک‌سلمان» پادشاه سعودی نیز دیدار کرد.

ترزا می در این نشست گفت: «ما نقش خود را ایفا می‌کنیم و به آن ادامه می‌دهیم اما همچنان به‌عنوان جامعه بین‌الملل کار بیش‌تری می‌توانیم انجام دهیم». او گفت: «در نشست مصر، از تمامی همکاران اروپایی و منطقه [حاشیه خلیج فارس] می‌خواهم به فراهم کردن کمک‌هایی که به‌شدت به آن‌ها نیاز است ادامه دهند».
قرار بود روز یک‌شنبه می دیداری نیز با گروهی از نمایندگان سعودی درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی داشته باشد.

وی در ادامه صحبت‌هایش در خصوص یمن گفت: «باید توافقی سیاسی حاصل شود که تنها راه برای اتمام بحران و عذابی است که به‌وجود آمده است. پیشرفت واقعی در رسیدن به راه‌حل سیاسی حاصل شده اما دریچه فرصت‌ها رو به بسته شدن است. باید از فرصت تاریخی پیش آمده در گفت‌وگوهای استکهلم استفاده کنیم تا توافقات فعلی را به صلح پایدار تبدیل کنیم».

او تصریح کرد: «پیام من در شرم‌الشیخ واضح است. بیایید تلاشمان را در ایجاد پیشرفت [در برنامه صلح یمن] دوبرابر کنیم و توافق‌نامه استکهلم را به‌طور کامل عملی کنیم. باید فشار بر روی طرف‌های درگیر در منازعه بیشتر شود. فشار از همه جهت برای خروج از الحدیده و دنبال کردن برنامه‌های تبادل اسرا ضروری است». 

وی با تاکید بر پایبندی بریتانیا به برنامه صلح سازمان ملل و دعوت از ملک‌سلمان برای کمک به ایجاد صلح در یمن گفت: «همچنین بریتانیا در کنار سایر همکاران اروپایی از ایران خواست از تلاش‌هایی که برای کاهش درگیری صورت می‌گیرد حمایت کند تا از حفظ آتش‌بس اطمینان حاصل شود».

سخنان ترزا می درباره صلح و ثبات در یمن درحالی گفته می‌شود که چندی پیش ۱۰ تن از نمایندگان مجلس بریتانیا شواهد مختلفی را از گروه‌های مردم‌نهاد گردآوری کردند که نشان می‌داد میلیون‌ها پوند سلاحی که بریتانیا به ائتلاف سعودی می‌فروشد صرف کشتار غیرنظامیان و نقض آشکار حقوق بشر در یمن می‌شود.
روز یک‌شنبه منابع یمنی از کشته شدن چند «مزدور انگلیسی و پاکستانی» در جنوب عربستان خبر دادند و گفتند آنها مشغول «مأموریت خیلی محرمانه» انگلیس، آمریکا و امارات بودند.

اخیرا فشار رسانه‌ها و دولت‌های اروپایی و آمریکا به‌قدری علیه جنایات و نقض حقوق بشر در عربستان سعودی افزایش یافته است که این کشور را مجبور کرده به‌دنبال کسب حمایت و یافتن متحدانی جدید از میان کشورهای شرق آسیا باشد و درحالی که ملک‌سلمان به نشست شرم‌الشیخ رفته است، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در میانه سفر به کشورهای شرق آسیا است.

نشست شرم‌الشیخ برای اولین بار بین سران کشورهای عربی و اتحادیه اروپا برگزار می‌شود و محورهای اصلی آن مهاجرت، امنیت و معاملات تجاری است. پیش‌نویس بیانیه نشست که منعکس کننده اتحاد بین اعضای شرکت‌کننده است، اثباتی برای تلاش‌های انجام شده است.

پیش‌تر، وزاری امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب، اوایل ماه جاری نتوانستند در  بر سر یک متن واحد توافق کنند زیرا «مجارستان» به بخشی از آن که در خصوص مسائل مهاجرتی بود اعتراض داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *