پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲۰
گزارش قابل تامل درباره دلایل وجود تروریست در جنوب شرق

تعلیم وهابیت در برخی حوزه‌های علمیه سیستان و بلوچستان!

دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب: 672699
گروهک جیش‌الظلم، با آموزه های سلفی و باورهای وهابی از جمله حامیان تکفیری های معارض در جنگ سوریه بود و یکی از دلایل اقدامات تروریستی خود علیه جمهوری اسلامی را حمایت از تکفیری های سوری و تروریست های معارض دولت سوریه اعلام کرده بود.
تعلیم وهابیت در برخی حوزه‌های علمیه سیستان و بلوچستان!
 به گزارش جهان نيوز، روزنامه فرهیختگان طی گزارشی نوشت: قبل از شکل‌گیری حکومت پهلوی، منطقه سیستان‌وبلوچستان به ‌صورت طایفه‌ای و ایلی اداره می‌شد و همواره حکومت‌ها با شناسایی روسای ایل‌ها و طوایف و همکاری با آنان در راستای حفظ اقتدار محلی آنها دو اقدام را خواستار بودند:

1. جمع‌آوری مالیات جهت خزانه دولت

2. ارائه خدمات سیاسی به‌عنوان والیان و حکمرانان محلی دولت

پس از شکل‌گیری حکومت پهلوی و روی‌ کار آمدن رضاخان، وی تلاش کرد در جهت تشکیل دولت مدرن بروکراتیک و اقتدارگرا گام بردارد و در همین راستا از میان ‌برداشتن اقتدار نظامی و سیاسی ایل‌های استان سیستان‌وبلوچستان در دستور کار حکومت قرار گرفت. همین امر سبب ایجاد شکاف اجتماعی و تشکیل گروه‌های سیاسی در راستای مقاومت در برابر دولت مدرن شد. اما آنچه در این میان حائز اهمیت است این است که گروهک‌های سیاسی مذکور صرفا به‌عنوان نماد مبارزه‌‌طلبی در مقابل مدرنیته رضاشاه مطرح بوده‌اند و نه عاملی بالفعل در جهت مقابله با حکومت پهلوی.

به‌عنوان مثال: گروه «حزب دموکراتیک» در دهه 1340 قبل از انقلاب صرفا به‌عنوان یک گروه سیاسی بی‌خطر محسوب می‌شد که همواره تحت کنترلِ حکومت پهلوی و سایر کشورهای غربی بوده است. اما پس از پیروزی انقلاب، این گروه یک‌باره تغییر جهت و تغییر روند داده و با تغییر چارت سازمانی خود و با تامین مالی از سوی برخی کشورهای دست‌ پرورده آمریکا و انگلیس به یک گروه نظامی در راستای خودمختاری در منطقه بلوچستان ایران تبدیل شد.

علل تغییر رویه گروه‌های سیاسی و تشکیل گروه‌های محارب پس از پیروزی انقلاب
منطقه بلوچستان از ابتدا به ‌دلیل ایلی و طایفه‌ای بودن، همواره خودمختار و توسط سران طوایف اداره می‌شده است و هرگاه از سوی حکومت‌های سلطنتی ایران تحت فشار قرار گرفته مقاومت‌هایی را به‌ شکل تشکیل گروه‌های سیاسی از خود نشان داده است. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 این مقاومت به ‌شکل کاملا گسترده به‌ صورت مبارزه مسلحانه علیه نظام بروز کرد که به ‌نظر می‌رسد علل آن را در عوامل ذیل می‌توان جست‌وجو کرد:

1. عوامل فراملی:
پس از شکل‌گیری انقلاب اسلامی، کشورهای خارجی با بهره‌گیری از تنوعات قومی و مذهبی در ایران و در راستای رسیدن به اهداف شوم خود، از گروهک‌ها در راستای مبارزه مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت‌های همه‌جانبه کردند که می‌توان به جنبش مجاهدین بلوچ ایران (جمبا) و حمایت مالی از آن توسط کشور عراق طی جنگ تحمیلی اشاره کرد.

2. عوامل داخلی:
الف: تعلیم وهابی‌گری توسط برخی حوزه‌های علمیه در استان با الهام‌گیری و برقراری ارتباط تنگاتنگ با برخی کشورهای همسایه از جمله عربستان و پاکستان؛

ب: کند بودن روند توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در استان؛

ج: بروز شکاف‌های اجتماعی در بین طوایف از زمان رضاخان با پرداختن پول.

گروهک تروریستی جیش الظلم
جیش الظلم یک گروه شبه نظامی تروریستی تندروی وهابی مذهب است که بعد از نابودی جندالشیطان، شروع به فعالیت و اعلام موجودیت کرد. رهبری این گروه را عبدالرحیم ملازاده (صلاح الدین فاروقی) به عهده دارد. این گروه تروریستی تاکنون مسئولیت چند قتل و ترور در نواحی شرقی استان سیستان و بلوچستان را بر عهده گرفته است.

گروهک جیش‌الظلم، با آموزه های سلفی و باورهای وهابی از جمله حامیان تکفیری های معارض در جنگ سوریه بود و یکی از دلایل اقدامات تروریستی خود علیه جمهوری اسلامی را حمایت از تکفیری های سوری و تروریست های معارض دولت سوریه اعلام کرده بود.

جیش‌الظلم سه شاخه نظامی دارد که برای سه منطقه در جنوب شرق ایران توسط این گروه پیش بینی شده است. تمامی این گروه‌ها در اطراف خط مرزی ایران و پاکستان فعالیت می‌کنند تا بلافاصله پس از عملیات به خاک پاکستان بگریزند. گروه نظامی با نام عبدالملک ملازاده در محدوده شهرستان سرباز و راسک و گروه نظامی شیخ ضیایی در محدوده سراوان و گروه مولوی نعمت الله توحیدی در محدوده میرجاوه و زاهدان فعالیت می کنند. گروه نعمت الله در اولین عملیات های خود، یکی از اصلی‌ترین اعضایش را به نامِ زبیر اسماعیل زهی از دست داد و تاکنون موفقیت امنیتی خاصی کسب نکرده است.

بار اصلی عملیات‌های جیش الظلم بر عهده گروه های عبدالملک و شیخ ضیایی در مناطق سراوان و سرباز است که راه های گریز و صعب العبور مرزی دارد. این دو گروه به صورت چریکی عمل می‌کنند و از روش های کمین و بمب های ریموت دار، کنترلی و مین های جاده‌ای استفاده می‌کنند.

این گروه یک شاخه اطلاعاتی با نام «زبیر اسماعیل زهی» نیز راه اندازی کرده است که عمده مأموریت آن شناسایی چهره های اهل سنت همراهِ نظام و ترور آنها  و در طرف مقابل حمایت از علمای وهابی و وابسته به سرویس های اطلاعاتی است.

اقدام های تروریستی جیش الظلم
در ادامه، عمده اقدامات تروریستی جیش‌الظلم از ابتدای تأسیس آن تا 24بهمن1397 ارائه می‌شود. شایان ذکر است که این اقدامات طبقِ اعتراف صریح گروه تروریستی جیش‌الظلم بوده که در اطلاعیه‌های رسمی خود، مسئولیت آنها را برعهده گرفته است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آدمیزاد
Colombia
بله "قوم و قبیله گرایی" زبانی و مذهبی از دلیل های اصلی گرایش های تروریستی در مرزهای ایران است که از طرف بیگانگان پشتیبانی و تحریک میشوند ،در ضمن خود پاکستان هم کشوری فدرالیستی است که حکومت مرکزی توان کاملی در کنترل و سرکوب یاغیان ندارد و براستی در آن نظام "ملوک الطوایفی" برجاست .
Iran, Islamic Republic of
باید به شدت به اینها برخورد کرد تا درس عبرتی برای بقیه خائنان به وطن باشد
Iran, Islamic Republic of
خوش به حال دل شما که ۲۰۰۰ کیلومتر دورتر از مرزهاتون میرید با تکفیریها میجنگید اما از تکفیریهای داخل کشورتون بی خبرید انقدر سرتون و تو هر سوراخی کردید که کشور و کاملا رها کردید
جواب به ۰۲:۳۱
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی داره
اگر هم نمی رفتیم ۲۰۰۰ کیلومتر اونطرف تر الآن باید ورودی تهران با اونا میجنگیدیم
ضمنا این عملیاتها ایذایی و منشأ خارجی داره و هیچ ارزش اطلاعاتی و عملیاتی نداره
این افراد صرفا برای پول کار می کنند و در ازای ترور پول می گیرند
حالا ما بیایم عمق عملیاتی و اطلاعاتی مون رو از دست بدیم که اونا عملیات انتحاری نکنن
واقعا که !!!!!!
Iran, Islamic Republic of
صرفأ برای پول نیست !
خوراک هر مغذی فرق میکنه
جواب به ۶:۰۶
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا چون اینکار و کردید و از داخل غافل شدید حمله تروریستی خاش و حمله تروریستی پارسال به مجلس در تهران اتفاق افتاد کسی که خوابه رو نمیشه بیدار کرد یاد اون حکایت سعدی افتادم که مردی بو از اوضاع خانه اش بی خبر بود ولی دنبال ستاره ها و نجوم بود
Iran, Islamic Republic of
اگه از داخل غافل بودند که تو با خیال راحت شبکه های ماهواره ای رو زیر و رو نمی کردی. آروم زندگی نمی کردی، آروم تحصیل نمی کردی. برو عمو شماها یه پاتون می لنگه. ناراحتید که نقشه دشمن نقش بر آب شده و مقاومت اسلامی منطقه رو در اختیار گرفته است. ترور هیچوقت قابل تداوم نیست. خواهید دید.
Iran, Islamic Republic of
در تمام دنیا مرسوم هست چیزی به نام ارتش از بودجه مملکت پول می گیره که محافظت کنه و سر کسی منت نزاره . مجانی که نگهبانی نمی کنن پولش را می گیرند و وظیف اشون را انجام میدن . پس منت نزارید. اروم تحصیل کردیم ؟ نهایت دلخوشی برای شما اینکه بشینی پای ماهواره و بالا پایین کنی ؟ مردم کشور خودت نون ندارند بعد تو فکر مقاومت و امپراطوری هستی ؟ البته و 100% حمله تروریستی از جانب هر شخص و گروهی ممنوع هست و باید محکوم بشه و باید با عاملین این حادثه برخورد محکم بشه .ولی شما تندروها چه از نوع تکفیری چه از نوع ساندیسخورش ما را بدبخت کردید .
Iran, Islamic Republic of
پول خون چنده؟ شما چه مبلغی براش حاضری بگیری؟
مشکل این اهست که تو مملکت ما بعضی ها(مثل شما) دوست و دشمن رو جابجا گرفتند.
اون کسانی که از جانشان میگذرند تا از ملت و مملکت دفاع کنن در مظان اتهام قرار می گیرند و ته تهش می فرمایید که پولشو گرفتند!!! که این از صد تا فحش بدتره...
اما اون کسانی که پول میدهند و برنامه ریزی میکنند تا مملکت را نا امن کنند و از اون طرف تو رسانه هایشان سر و صدا میکنند که ایران داره تو سوریه هزینه میکنه! دانسته و یا نا دانسته دارید از آنها پیروی میکنند.
عجیب روزگاری است!!!
در ضمن امثال من و شما از مسائل امنیتی هیچ نمی دانیم. اگر تشریح شود که چه فعالیت هایی در همین سیستان خودمان صورت گرفته آن موقع بهتر متوجه خواهیم شد که...
Iran, Islamic Republic of
نه عزیز ناراحتیمون این هست که از ارث پدرتون ببخشید به هر کشوری که دوست دارید نه از مال مردم ، همین
جواب به ۰۹:۵۴
Iran, Islamic Republic of
عرض کردم این عملیاتها ایذایی و موردی بوده
اگر شما ثابت کردین اینها شبکه ای و سیستمی کار کردن و به نتیجه رسیدن بعد حرف شما قبول
اندکی مطالعه در موردتفاوت بین سیستمی و موردی در مباحث نظامی داشته باشید
حمید
اردن با عراق هم مرزه
مدافع حرم هم نفرستاد
توی دروازه های امان با داعش جنگید؟
Iran, Islamic Republic of
تو که داخل کشوری برو با آنها بجنگ. مطمئن باش تروریستها تنبیه خواهند شد و این قبیل اقدامات کور که اصلا" ارزش نظامی ندارد فقط مخصوص بزدلان است. تمام توان اینها شده ترور مردم و نیروهای بی گناه در عوض دریافت پول از آل سعود و صهیونیستها. این کارها ما به ازاء دارد. آقای روشنفکر! آمریکا که از ده هزار کیلومتری اومده و در منطقه دخالت بیجا می کند از نظر امثال تو مشروعیت دارد؟ شما فرق بین مرز جغرافیایی و استراتژیک رو هنوز متوجه نیستی.
Iran, Islamic Republic of
چون امریکا کار غلطی می کنه تو هم باید همون اشتباه را بکنن ؟ بعد خودت را با امریکا یکسان میدونی ؟ از هیچ لحاظی نه تو و نه هیچ کشور دنیا حتی بابا پوتینت به نصف امریکا هم نمیرسه . ما باید خودمون را با جیبوتی و عربستان و امارات و ... مقایسه کنیم نه با امریکا .
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
تروریست ها در میان مردم اهل سنت استان سیستان و بلوچستان هیچ جایگاهی ندارند وهیچ کس حامی آنان نیست چون تروریست ها افکار بسیارغلطی دارند وهرچه سریع تر خودرا اصلاح کنند وبه مردم خودرجوع کنند.دوستان خواهشا تحصیل کنید درس بخوانید مطالعه کنید به اندازه قله اورست برسید آن وقت دنیارا فتح کنید
Iran, Islamic Republic of
پس چرا جذب می شوند آیا فقر دلیل خون ریزی وانتقام است ! عقلشون کجاست !!
United Kingdom
.....
Iran, Islamic Republic of
پاکستان گروه طالبان را به کمک عربستان و امارات ایجاد کرد و علی الظاهر الآن در حال ایجاد گروهی مشابه برای ایران است...بهترین کار رسیدگی بیشتر به وضعیت مردم بلوچ و ایجاد گروهی مشابه جهت نجات مردم بلوچ از شر تکفیری ها است.
رضا
United Kingdom
....