شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱
آیت‌الله شبستری:

تحصیلات در زمان پهلوی تنها برای نورچشمی‌ها بود

شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب: 669759
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با مقایسه اوضاع قبل و بعد پیروزی انقلاب گفت: تحصیلات در زمان پهلوی تنها برای نورچشمی‌ها بود.
تحصیلات در زمان پهلوی تنها برای نورچشمی‌ها بود
به گزارش جهان نيوز، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به تشریح سیاست‌های پشت پرده رژیم پهلوی پرداخت و گفت: برخی از جوانان، چون وضع قبل از انقلاب اسلامی را ندیده‌اند و از بزرگتر‌ها تنها شنیده‌اند و کمتر مطالعه کرده‌اند ممکن است اینگونه فکر کنند که مشکلات فعلی از نظر اقتصادی و نظایر آن، پدیده جدیدی است که مشابه آن در دوران پهلوی نبوده و قبل از انقلاب وضع خیلی بهتر بوده است، درحالی که این چنین نبود.

وی افزود: سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی است تا تأملی در این رابطه داشته باشیم، قطعا خواهند دید که اوضاع کشور ما قبل از انقلاب و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست.

تحصیلات در زمان پهلوی تنها برای نورچشمی‌ها و اشراف بود
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با واکاوی اوضاع تحصیلی و سطح سواد عمومی در رژیم پهلوی اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی برای ملت و خصوصا جوانان اصلا ارزشی قائل نبودند، خصوصا وضعیت آموزش و پرورش و آموزش  اصلا وضعیت خوبی نداشت، از نظر آموزش عالی یک سری افراد جزء اشراف و نورچشمی‌ها بودند که دانشگاه‌ها را در انحصار خود درآورده بودند و تنها افراد به خصوصی قابلیت تحصیل در مقاطع آموزش عالی را داشتند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امروز الحمدلله وضع تحصیلی جوانان با دوران پهلوی واقعا قابل مقایسه نیست، به ویژه نهضت سوادآموزی که شاید بیش از ۹۰ درصد بزرگسالان را باسواد کرد.

وقتی ۵۰ هزار مستشار خارجی زمامدار کشور بودند
آیت الله شبستری همچنین افزود: از لحاظ استقلال سیاسی و اقتصادی می‌توان گفت که در دوران پهلوی ملت ما در استثمار کامل بودند و ۵۰ هزار مستشار خارجی تمام  امور کشور را در دست گرفته بودند و انتخابات آزاد اصلا معنا نداشت و اجازه‌ هیچگونه رشد و پیشرفتی را به مردم نمی‌دادند.

وی با اشاره به از بین رفتن صنعت کشاورزی در ایران ادامه داد: گندم و یا سیم خاردار را از خارج وارد می‌کردیم، در همه‌ زمینه‌های کشاورزی و دامپروری  غالبا به خارج وابسته بودیم، این وضعیت پس از پیروزی انقلاب اسلامی به جایی رسیده است که از نظر صنایع دفاعی، اکتشافات سلول‌های بنیادین پزشکی و عرصه‌های مختلف علمی و فناوری هم اکنون در جهان حرفی برای گفتن داریم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌های آمریکا در کشور در کنار سوء مدیریت مدیران تاکید کرد: عمده مشکلات کشور به ضعف و کم کاری مدیران داخلی مرتبط است، زیرا به جای اینکه کار کنند بیشتر شعار می‌دهند.
آیت‌الله شبستری یادآور شد: اگر نسخه اقتصاد مقاومتی و سایر رهنمود‌هایی که مقام معظم رهبری دارند اجرا شود اغلب مشکلات حل می‌شوند و اگر نظارت دولت به بازار و سایر فعالیت‌ها بالا برود دیگر شاهد فساد و مشکلات نخواهیم بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان تاکید کرد: انتظار می‌رود که ملت آگاه و جوانان عزیز ما به هنگام انتخابات‌ها مختلف این هشیاری را به خرج بدهند و افراد دلسوز را در مسند اجرایی قرار دهند.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ب
Iran, Islamic Republic of
....