پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

حوزه علمیه مقابل جریانات انحرافی می‌ایستد/ کاهش شدید بودجه حوزه

پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۵۳
کد مطلب: 666348
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب گروهی تغییر هویت دینی ملت ایران را در سر می‌پرورانند، گفت: حوزه علمیه در مقابل این جریانات و فرق انحرافی وظیفه بزرگی دارد.
حوزه علمیه مقابل جریانات انحرافی می‌ایستد
به گزارش جهان نيوز به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر پنج‌شنبه در جلسه همایش مدیران و معاونین تبلیغ مدارس علمیه قم که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، عنوان کرد: همه ما که در صدد توسعه تبلیغ هستیم بیش از هر چیز باید به ابعاد اخلاقی و معنوی خودمان توجه کنیم، چرا که اگر در این ابعاد ضعف داشته باشیم، کارمان اثر نخواهد داشت.

وی افزود: توجه به فضائل اخلاقی و کار کردن روی تقوای فردی برای مبلغان و عالمان بیش از هر کس دیگر اهمیت دارد و ما مبلغان وظیفه مضاعفی در معماری باطن خود داریم.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: همه کسانی که در سلک فعالیت‌های تبلیغی قرار می‌گیرند باید با انس با قرآن، نهج البلاغه، نماز، مناجات و دعا به خودسازی بپردازند؛   آرمان‌ها و اهداف خود را باید بسیار سترگ و بلند بگیریم، درست است که در مقام عمل هر یک از ما وظایفی بر عهده داریم، اما باید نگاه ما کلان و به سمت قله‌های پیشرفت باشد.

وی با بیان این که ما در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی در آغاز یک راه سخت و دشوار قرار داریم و اگر گفتمان کلان جهان امروز نیاز به تغییر داشته باشد، حوزه باید پیشگام این حرکت باشد گفت: تمدن‌های غربی در بنیاد دچار لغزش شده و انقلاب اسلامی یک نگاه غنی از قرآن و روایات را به جهان عرضه کرده است.

آیت الله اعرافی تأکید کرد: طبقات مختلف حوزه نباید با جریان فکری شیطانی و شهوانی سر سازش داشته باشند و باید خیز و جهش این حرکت در درون ما تولید شود.

افق دید و اهداف بلند سبب انگیزه گرفتن بخش های مختلف در حوزه علمیه می‌شود
وی مطرح کرد: حدود سه میلیارد نفر از افراد دنیا در خارج از مسیر عالم قدس و در حالت الحادی زندگی می‌کنند و بالای دو میلیارد نفر در جرگه مسیحیت قرار دارند؛ پس از پیروزی انقلاب گروهی هدف تغییر هویت دینی ملت ایران را در سر پرورانده اند و حوزه علمیه در مقابل این جریانات و فرق انحرافی وظیفه بزرگی دارد.

امام جمعه قم با تأکید بر لزوم داشتن اهداف بلند اضافه کرد: افق دید و اهداف بلند سبب انگیزه گرفتن بخش های مختلف در حوزه علمیه می‌شود.

وی تصریح کرد: تبلیغ به معنای عام فصل ممیز حوزه بوده و حوزه یعنی جایی که خروجی آن انتشار پیام و دستاورد آن اصلاح خود و جهان است و معنی دقیق تبلیغ همین است.
آیت الله اعرافی یادآور شد: تبلیغ به معنای عام جزء ذات حوزه بوده و  دو سوم کار حوزه تبلیغ به معنای خاص حوزه است.

وی ادامه داد: حداقل روحیه تبلیغی باید از مراجع تقلید تا طلاب ما وجود داشته باشد و ما باید از شکل گیری طبقات خالی از هویت اجتماعی و تبلیغی که صرفا به کار پژوهشی می‌پردازند جلوگیری کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: حوزه علمیه نباید بعد اجتماعی و تبلیغی خود را از دست بدهد، چرا که حوزه نجف پس از جدایی از اجتماع به افول گرایید.

مدیران مدارس باید از تطورات معطوف به هدف مطلع باشند
وی بیان کرد: مدیران مدارس باید از تطورات معطوف به هدف مطلع باشند و لازم است که مدیران و معاونان مدارس در قالب یک همایش طرح ها را مطرح و اطلاع رسانی کنند.

آیت الله اعرافی تأکید کرد: با همان نگاهی که از رهبر معظم انقلاب آموختیم، مدیریت حوزه بر رویکردهای کلان و برنامه های نظام مند معطوف شده و امروز حوزه از عمده این بحث های کلان عبور کرده است.

وی عنوان کرد: در طرحی که به شورای عالی حوزه ارائه شد قریب به ۱۰۰۰ برنامه مطرح شده که قریب به ۳۰۰ برنامه در قالب برنامه های کلان بوده است.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ درصد طرح آمایش در بخش تبلیغ قرار می‌گیرد که آشنایی مدیران مدارس با مجموع این طرح ها ضرورت دارد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: مدیران مدارس علمیه موظف هستند که طرح جامع کاربردی مهارتی و طرح جامع هنرها را در مدارس پیاده کرده و کار را به صورت جدی مطالعه و دنبال کنند.

وی تصریح کرد: طلاب باید به یک آگاهی اجتماعی مرتبط با تبلیغ برسند و دید اجتماعی طلبه، او را با جامعه جوان که با آن‌ها در تماس است آشنا می‌کند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور مطرح کرد: یک طرحی در حال آماده سازی است که طلاب در ایام تابستان با منظومه‌های کلان اندیشه اسلامی آشنایی پیدا کنند، چرا که مبلغ باید این نگاه جامع را در تبلیغ داشته باشد.

وی اظهار داشت: آشنایی با قرآن و نهج البلاغه نیز از ضروریات امر تبلیغ بوده و هر مدرسه می‌تواند متناسب با نیازهای خود فضا و زیرساخت‌های این کار را ایجاد کند.
آیت الله اعرافی اضافه کرد: شناخت آسیب‌های اجتماعی، شرایط جامعه و شرایط قم مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و نخستین آزمایش حوزه علمیه در وضعیت فرهنگی قم است و اگر نهادهای تبلیغی در استان قم نتوانند تاثیرگذار باشند، کارنامه نامناسبی رقم می‌خورد.

بودجه حوزه به یک سوم رسیده است
مدیر حوزه‌های علمیه ابراز کرد: وضع بودجه در حوزه به طور خاص در بدترین وضع خود قرار دارد و با توجه به تورم‌ها بودجه حوزه به یک سوم رسیده و متأسفانه بودجه‌ای که مال امام زمان(ع) است، به این صورت مورد هجمه قرار می‌گیرد.

وی گفت: نخبگان و سرآمدان تبلیغ باید شناسایی و سنجش شوند و این وظیفه بسیار مهمی بوده که در مدرسه باید پایه‌ریزی شود، طلبه اگر تا ۲۰ سال بعد از آموزش نتوانست استعدادهایش را بروز دهد، در بیش از ۲۰ سال به سختی می‌تواند قابلیت‌های خود را بروز دهد و در این شرایط شناسایی نخبگان تبلیغ اهمیت بالایی دارد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: باید یک طرح جامع برای تربیت مبلغ تدوین شود و در این طرح لازم است با ملاحظه تمامی ابعاد، انعطاف وجود داشته باشد.

وی افزود: در مدارس باید اساتیدی جهت تربیت مبلغان رشد کنند و باید هر مدرسه چهار گروه علمی ادبیات، فقه و اصول، کلام و قرآن و حدیث را دارا باشد که لازم است این گروه‌ها کار تبلیغی را جدی بگیرند.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: در  مدارس امین ظرفیت بالایی در قم وجود دارد که مرکز مدیریت به تنهایی قادر به پاسخگویی به آن نبوده و لازم است که مدارس برای کمک به پیشبرد اهداف این طرح به ما کمک کنند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *