شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

قطر هزینه گسترش پایگاه نظامی آمریکا را می پردازد

دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب: 665611
وزیر امور خارجه قطر از پیشنهاد دوحه به «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا برای تامین مالی گسترش پایگاه هوایی «العدید» در خاک این کشور خبرداد.
قطر هزینه گسترش پایگاه نظامی آمریکا را می پردازد
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، اسپوتنیک نوشت: قطر پیش از دیدار پمپئو از ریاض که روز گذشته (یکشنبه) صورت گرفت به وی پیشنهاد کرد که دوحه می تواند هزینه مالی گسترش پایگاه هوایی العدید را بر عهده بگیرد.

وزیر امور خارجه آمریکا که دیروز با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» کنفرانس مطبوعاتی داشت، از تفاهمنامه گسترش پایگاه هوایی العدید در قطر خبر داد و این پایگاه را کلید امنیت دفاعی آمریکا در منطقه دانست.

وی افزود : وزرای امور خارجه آمریکا و قطر، یادداشت تفاهمی را امضا کردند که به موجب آن گسترش پایگاه هوایی العدید در این کشور انجام می شود.

پمپئو اعلام کرد که به موجب این توافق پایگاه نظامی آمریکایی العدید که در حفظ امنیت آمریکا نقش دارد ، هزاران نیروی آمریکایی را می پذیرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که آمریکا از پیشنهاد قطر برای گسترش زیرساخت های انسانی در پایگاه نظامی آمریکا در این کشور که باعث هماهنگی ها میان فعالیت های این پایگاه و نیروهای ناتو می شود و نیز به افزایش عملکرد نیروهای آمریکایی و نیروهای همپیمان قطری آن کمک می کند، استقبال می کند.

پومپئو گفت که در حال حاضر 13 هزار نیروی آمریکایی در العدید مستقر هستند.

پیشنهاد اغواکننده قطر به آمریکا در حالی ارایه شد که پمپئو پس از دوحه به ریاض سفر کرد. قطر در تلاش است با گسترش رابطه با واشنگتن بر انزوا و تحریم‌هایی که کشورهای همسایه‌اش علیه او اعمال کرده‌اند غلبه کند به همین دلیل دوحه به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری در آمریکاست و قرار است طی دو سال آینده ۴۵ میلیارد دلار در آمریکا سرمایه گذاری کند.

توافق برای گسترش پایگاه هوایی العدید در حالی است که مرداد ماه گذشته ' خالد العطیه ' معاون نخست وزیر و وزیر دفاع قطر اعلام کرد که دوحه با اختصاص 1.8 میلیارد دلار عملیات توسعه این پایگاه را آغاز خواهد کرد.

وی در گفت وگو با روزنامه واشنگتن پست افزود : طی پنج سال آینده دو پایگاه دریایی بزرگ با تمام تجهیزات برای میزبانی از نیروی دریایی آمریکا ساخته می شود. این پایگاهها در بالاترین سطح ساخته می شوند و چنانچه نیروی دریایی آمریکا مایل باشد میزبانی آنها را برعهده خواهد گرفت .

دستکم یکصد هواپیمای نظامی آمریکایی در پایگاه هوایی نظامی العدید در 30 کیلومتری جنوب غربی شهر دوحه پایتخت قطر مستقر است.

قطر قصد دارد در مرحله اول طرح توسعه این پایگاه نظامی علاوه بر افزایش ظرفیت خوابگاهی، دویست منزل مسکونی و یک میدان تفریحی در آن ایجاد کند.

العدید، میزبان فرماندهی مرکزی قوای هوایی ایالات متحده است که از آنجا عملیات نظامی آمریکا در شرق میانه و افغانستان نظارت و هماهنگ می شود.

ایالات متحده ، فرماندهی مرکزی خود را در سال 2003 میلادی از عربستان سعودی به پایگاه هوایی العدید انتقال داد و از آن پس، این پایگاه به تدریج، وسعت پیدا کرده است.
اقدام برای اجرای فاز نخست طرح توسعه پایگاه العدید در حالی است که پیشتر شایع شده بود آمریکا قصد دارد پایگاه نظامی هوایی خود را از قطر به یکی از کشورهای منطقه انتقال دهد.

آغاز عملیات توسعه پایگاه هوایی العدید، 20ماه بعد از آن صورت می گیرد که عربستان، امارات ، بحرین و مصر در 5 ژوئن 2017 (15 خرداد 96) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم علاوه بر قطع تمامی روابط ، مرزهای زمینی ، دریایی و هوایی با این کشور را هم بستند.

قطر تنها 10 روز بعد از بروز این بحران یک قرارداد 12 میلیارد دلاری خرید 36 فروند جنگنده اف – 15 با آمریکا امضا کرد. این قرارداد شامل فروش موشک های هدایت پذیر 'جافلین' به ارزش 20 میلیون دلار ، تجهیزات حمل و نقل و پشتیبانی به ارزش 700 میلیون دلار و 200 میلیون دلار سیستم های جنگی می شود.

منابع آمریکایی می گویند: این قرارداد نظامی از 50 هزار فرصت شغلی و 550 تولید کننده در 42 ایالت آمریکا حمایت می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *