جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تشخیص سریع ویروس ها از راه دور

دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 665610
محققان دانشگاه آکسفورد یک ابزار پرتوان، کوچک و قابل حمل را برای تعیین توالی دی ان ای ساختند که از لابراتوارهای سیار برای تشخیص بسیار سریع وجود ویروس هایی مانند ابولا و زیکا در محل بهره می برد.
تشخیص سریع ویروس ها از راه دور
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، پایگاه خبری ساینس دیلی، نوشت: این ابزار که MinION نام دارد، امکان تشخیص سریع و زودهنگام ویروس ها را فراهم کرده و بر خلاف روش های قبلی مستلزم انتقال نمونه های آلوده به آزمایشگاه نیست.

این فناوری قادر است توالی های نوکلئوتید بسیار طولانی ایجاد کند و بدین ترتیب امکان تعیین توالی تمام ژنوم ویروس را در اختیار گذارد. 

محققان با استفاده از این تکنیک توانستند تنها در چند ساعت توالی تمام ژنوم دو ویروس تک رشته ای آر ان ای، یک مکلورا ویروس (macluravirus) و یک پاتیویروس (a potyvirus) را تعیین کنند.

این ابزار در حال حاضر در حوزه ویروس شناسی گیاهی مورد استفاده قرار گرفته است و راه را برای تشخیص آنی ویروس های فصلی و جدید، از راه دور هموار کرده است. این ابزار امکان تشخیص ویروس ها را در محیط های کاملا مجزا نیز فراهم می کند.

این ابزار از طریق کاهش زمان بین نمونه برداری و تشخیص، امکان بهبود عملکرد شبکه های نظارتی را بر شیوع بیماری ها و همچنین تشخیص زودهنگام میکروارگانیسم های مضر فراهم می کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *