جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۲

۷۸۰ هزار مهاجر افغان به کشورشان بازگشتند

دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب: 665578
روزنامه انگلیسی تلگراف طی گزارشی از موج بازگشت مهاجران افغان از ایران به کشورشان نوشت: طبق اطلاعات سازمان بین المللی مهاجرت، حدود ۷۸۰ هزار مهاجر غیرقانونی افغان در ۲۰۱۸ از ایران به کشورشان بازگشتند.
۷۸۰ هزار مهاجر افغان به کشورشان بازگشتند
به گزارش جهان نيوز، مینی‌بوس‌ها یکی پس از دیگری مسافرانشان را در اردوگاهی مخصوص افغانی های بازگشتی از ایران، پیاده می کنند.
 
بسیاری از کارگران، خانواده‌ها و کودکان افغانی دورنمای زندگی خود را دوباره در کشورشان می بینند.

وارد شدن قاچاقی به ایران مدتهاست یک انتخاب معمول برای افغانی هایی است که به دنبال پول و امنیت هستند ولی جریان افغانی هایی که در سال جاری به کشورشان باز می گردند به شدت افزایش یافته است. اقتصاد ایران درگیر تحریم های جدید آمریکا است و جذابیت این کشور رفته رفته برای افغانی های فقیری که به دنبال یک شاهراه مالی در ایران بودند کم میشود.

طبق اطلاعات سازمان بین المللی مهاجرت، حدود 780 هزار افغانی ثبت نشده در 2018 به کشورشان بازگشتند. این بالاترین رقم طی 7 سال اخیر است.

بسیاری از آنها پس از این که توسط پلیس جمع آوری می شدند، به افغانستان بازگردانده شدند ولی تعداد آنهایی که انتخاب کردند بازگردند نسبت به سال گذشته دو برابر شده و به 355 هزار نفر رسیده است.

جان محمد، یک افغانی 55 ساله از استان وردک افغانستان گفت:« از سال پیش قیمت ها بالا رفته و دیگر زندگی در ایران برایمان ممکن نیست ».

او و خانواده‌اش اول ایران را به قصد پناهندگی در اروپا ترک کردند ولی در مرز ترکیه دستگیر و به کشورشان بازگردانده شدند.

مهدی 25 ساله گفت:« طی سال گذشته فقط به اندازه غذا پول در می آوردیم. پس انداز غیر ممکن بود. اگر یک روز در ایران کار نکنید گرسنه می مانید و چیزی برای خوردن ندارید. قیمت‌ها نسبت به سال گذشته سه برابر شده است».

ترامپ سال گذشته تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد و از آن زمان یک کمپین «حداکثر فشار» بر اقتصاد ایران به راه انداخت تا این کشور را مجبور کند.
محدودیت‌های بیشتری را در مورد برنامه های هسته ای و موشکی خود قبول کند .

سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد افزایش زیاد بازگشت افغانی ها به کشورشان تا حد زیادی نتیجه مسائل سیاسی و اقتصادی در ایران است که شامل کاهش ارزش ریال هم می شود.

ولی افغانی هایی که باز می گردند هم با بدترین خشکسالی دهه های اخیر و تلفات فزاینده غیرنظامیان در درگیری های دولت افغانستان با شورشیان طالبان روبرو هستند.

برای بسیاری از آنها بازگشت به افغانستان مثل رفتن از یک جای بد به بدتر است.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تمامی این افراد و. فرزندانشان می بایست در یک پروسه ی محترمانه به کشور خودشان، افغانستان، باز گردند.
Iran, Islamic Republic of
الحمدلله رب العالمین