پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱

بهترین خودروهای مدل ۲۰۱۸ با جعبه دنده اتوماتیک

سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب: 650753
بهترین خودروهای مدل ۲۰۱۸ با جعبه دنده اتوماتیک
تعویض‌دنده‌ها بدون دردسر کلاچ‌گیری، مصرف کمتر سوخت و حتی رانندگی لذت بخش با خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک. برای درک بهتر مطلب ویدیوهای سایت آپارات را مشاهده کنید.
 
در این مطلب، ۱۰ مورد از بهترین خودروهای سال ۲۰۱۸ با جعبه‌دنده‌ی خودکار، معرفی می‌شود.

در گذشته‌ای نه‌چندان دور، انتخاب گیربکس اتوماتیک به‌جای دستی، به‌معنی پذیرفتن خشم ترسناک راننده‌هایی از این دسته‌ بود. در دنیای طرفداران و عاشقان دنیای خودرو، گیربکس اتوماتیک به‌عنوان وسیله‌ی شیطان و ابزاری مناسب راننده‌های تنبل سدان‌های بزرگ و لوکس، آمریکایی‌ها و سالمندان پشت فرمان خودروهای قدیمی مثل آستین مترو محسوب می‌شد. اما آن دوران را پشت سر گذاشته‌ایم؛ به‌ طوری که بخش زیادی از خودروهای تحسین‌شده‌ی امروز، از گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین دلایل از بین رفتن این دیدگاه قدیمی طرفداران دنیای خودرو در مورد گیربکس اتوماتیک، پیشرفت در مهندسی این قطعه‌ی مهم خودرو است.

گیربکس‌های خودکار مدرن، بر اساس عملکرد محصولات امروز خودروسازان طراحی می‌شوند؛ سرعت و کنترل، تعیین‌کننده‌ی عملکرد جعبه‌دنده‌های جدید است. اگر از قدرتمندترین خودروهای جهان بگذریم، به مدل‌های اقتصادی و تولید انبوه می‌رسیم که گیربکس‌های اتوماتیک آن‌ها، به چند دسته تقسیم می‌شوند. با اینکه بسیاری از نمونه‌های مدرن عملکرد قابل قبولی دارند، اما هنوز هم رانندگی با برخی گیربکس‌های اتوماتیک عذاب‌آور است. دقیقاً به‌همین دلیل است که فهرست‌هایی مانند این مطلب، معرفی بهترین‌ خودروهای مجهز به گیربکس خودکار و جلوگیری از خرید مدل‌های نامناسب نوشته می‌شوند. مورد پیچیده در مورد این نوع گیربکس، وجود انواع خودروها و مدل‌های مختلف است؛ درواقع برای شناسایی بهترین نمونه‌ها در بازار امروز، راهی جز تجربه‌ی رانندگی با خودرو و حس عملکرد گیربکس آن نیست.

تعویض دنده‌های سریع و چسبیدن به صندلی، در رانندگی تهاجمی پیست بی‌نظیر است، اما این نوع رانندگی در پارکینگ عمومی یک کابوس خواهد بود؛ بنابراین انتخاب بهترین گیربکس اتوماتیک در خودرو، نیازمند شناسایی اولویت‌های هر فرد است. یکی از مزیت‌های مهم جعبه‌دنده‌های اتوماتیک در برابر دستی، مصرف سوخت کمتر است؛ در جدیدترین نمونه‌ها، تعویض دنده‌ها با تمرکز بر دور موتور مناسب، روان‌تر و بهتر از حالت دستی انجام می‌شود که حاصل آن، مصرف حداقل سوخت خواهد بود.

از ویژگی‌های مثبت دیگر گیربکس اتوماتیک، نبود پدال کلاچ است؛ راننده می‌تواند با تمرکز بیشتر و بدون نگرانی کلاچ در تعویض دنده، به ترافیک و پیچیدن به جهت های مختلف توجه کند. راننده‌های تازه‌کار و کسانی که اعتماد به‌نفس بالایی ندارند، باتوجه به حذف مواردی چون خاموش کردن و نیم‌کلاچ در سربالایی‌، طرفدار گیربکس اتوماتیک هستند. با توجه به این موارد، در این مطلب بهترین خودروهای مدل ۲۰۱۸ با گیربکس اتوماتیک را معرفی کرده‌ایم. خودروهای این فهرست بر اساس فیلتر خاصی مانند کلاس شاسی‌بلند، سدان یا سوپراسپرت طبقه‌بندی نشده‌اند و بهترین‌ها در تمام کلاس‌ها در نظر گرفته شده‌اند. پیش از معرفی خودروها، نگاهی کوتاهی به انواع گیربکس‌های اتوماتیک موجود در خودروهای نسل فعلی خواهیم داشت.
 
انواع گیربکس‌های اتوماتیک
گیربکس خودکار سنتی یا مبدل گشتاور
قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نوع از گیربکس‌های دستی، معمولاً با نام جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک سنتی شناخته می‌شود، اما استفاده از نام «مبدل گشتاور خودکار» صحیح‌تر است. در این گیربکس، از سیال کوپلینگ بین پیشرانه و گیربکس برای انتقال قدرت استفاده می‌شود. این نوع گیربکس از اواسط سده‌ی گذشته استفاده شده و در طول سال‌ها، بهبود پیدا کرده است. تعویض دنده‌ها در مبدل گشتاور اتوماتیک روان، اما چندان سریع نیست؛ به‌همین خاطر در بین طرفداران دنیای خودرو، از اصطلاح «جعبه گِل» هم برای آن‌ها استفاده می‌شود. البته شهرت سرعت پایین تعویض دنده در این نوع گیربکس به‌لطف مبدل‌های گشتاور جدید نظیر مدل ۸ سرعته‌ی ساخت برند آلمانی ZF که در انواع محصولات بی‌ام‌و و جگوار نصب شده‌اند، از بین رفته است.
 
گیربکس دوکلاچه
گیربکس دوکلاچه در محصولات شرکت‌های خودروسازی مختلف، نام‌های متفاوتی دارد اما دراصل همه یک نوع مدل هستند؛ نظیر فولکس واگن DSG، پورشه PDK، اسمارت twinamic. همانطور که از نام این نوع گیربکس مشخص است، در مجموعه‌ی سیستم آن دو کلاچ کارگذاشته شده است. یک کلاچ برای دنده‌های فرد و کلاچ دیگر برای دنده‌های زوج در کنار یکدیگر عمل می‌کنند تا تعویض‌ دنده در سریع‌ترین حالت ممکن باشد. در هنگام حرکت، گیربکس دوکلاچه با تعویض دنده‌های روان، سریع و حتی مصرف سوخت و آلایندگی کمتر در مقایسه با نوع دستی، برتری قابل توجهی دارد. اما در رانندگی شهری، این گیربکس می‌تواند آزاردهنده باشد و البته در صورت مشکل، بعد از نشان دادن آن به یک تعمیرکار متخصص گیربکس های اتومات هزینه‌ی تعمیر آن بسیار بالا خواهد بود.
 
گیربکس متغیر پیوسته یا CVT
یکی از سیستم‌های دنده‌ی متفاوت در خودروها، گیربکس متغیر پیوسته یا CVT، کد کوتاه شده‌ی عبارت Continuously Variable Transmission است. این نوع جعبه‌دنده که در دهه‌ی ۱۹۵۰ توسط شرکت DAF اختراع شد، به‌جای دنده از تسمه برای ایجاد یک دنده متغیر و تعویض دنده‌ی روان و بدون تکان، استفاده می‌کند. گیربکس CVT در مقایسه با دیگر نمونه‌ها، مصرف سوخت، آلایندگی و هزینه‌ی تعمیر کمتری دارند؛ اما به‌دلیل سر و صدای بالا و حس عدم ارتباط مکانیکی، طرفداران دنیای خودرو از آن دوری می‌کنند.
 
گیربکس دستی - اتوماتیک
گیربکس‌های دستی خودکارشده ( نیمه‌ خودکار )، از یک کلاچ معمولی و جعبه‌دنده‌ی استاندارد استفاده می‌کنند، اما عمل کلاچ‌گیری خودکار بوده و راننده دخالتی در آن ندارد. در بیشتر خودروهای شهری اقتصادی مانند محصولات اسمارت از این نوع گیربکس استفاده شده است. بزرگ‌ترین مزیت این نوع جعبه‌دنده، قیمت و وزن کمتر و سادگی سیستم آن‌ها است؛ در مقابل صدای زیاد هنگام شتاب‌گیری مانع انتخاب آن می‎شود. خودروهای مجهز به این نوع گیربکس معمولاً طرفدار ندارند و البته در این فهرست هم جایگاهی نخواهند داشت.
 
فهرست بهترین خودروهای سال ۲۰۱۸ مجهز به گیربکس اتوماتیک، به‌شرح زیر است.
فولکس واگن پولو
جگوار F-Pace
اسمارت ForTwo
پورشه 911
سئات لئون
بی‌ام‌و سری 3
تویوتا پریوس
مرسدس بنز S کلاس
تسلا مدل S
مک‌لارن 650S
 
منبع: تعمیرگاه تخصصی تارک خودرو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حامد
Romania
عالی بود ممنون از سایت خوبتون ....