شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

کناره‌گیری مرکل چه مفهومی برای اروپا دارد؟

چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب: 649522
اروپا که این روزها دوران سختی را سپری کرده و با بحران‌های بی شماری دست و پنجه نرم می‌کند از کناره گیری یک مهره قدیمی و وفادار خود در آلمان در عرصه سیاسی غافلگیر شده و خود را در معرض آشفتگی‌های بیشتر می‌بیند.
کناره‌گیری مرکل چه مفهومی برای اروپا دارد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان بعد از شکست تلخ حزبش در انتخابات ایالتی روز یکشنبه هسن در سخنانی اعلام کرد که دیگر برای ریاست حزب دموکرات مسیحی نامزد نشده و بعد از پایان این دوره قانونگذاری از صدر اعظمی آلمان هم کناره گیری خواهد کرد. این دوره قانونگذاری تا پاییز سال 2021 طول می کشد.

حالا بسیاری رسانه ها در گزارش های مختلفی به این مسئله می پردازند که این کناره گیری مرکل به عنوان یکی از قدیمی ترین مهره های سیاسی در نظام بروکسل چه مفهومی برای اتحادیه اروپا دارد.

روزنامه "زوددویچه سایتونگ" در گزارشی به مفهوم کناه گیری مرکل از عرصه سیاسی برای اتحادیه اروپا پرداخته و نوشت: ­تونی بلر از انگلیس، ژاک شیراک از فرانسه و یا "ولفگانگ شوسل" از اتریش، نام های شریک های سابق مذاکرات مرکل در کشورهای اروپایی نشان می دهد که این مهره اروپایی با مدت زمان طولانی حضور خود در عرصه سیاست چه اهمیتی دارد و کناره گیری وی از عرصه سیاسی چه مفهومی برای تعادل قدرت در این اتحادیه دارد. مسلما آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد ملی اتحادیه اروپا همیشه غالب است و اگر دولت این کشور دچار شکست و تزلزل شود روند پیشرفت امور کند می شود.

نویسنده در ادامه با اشاره به سوابق مرکل از نفوذ بالای وی بر آینده پروژه صلح اروپایی نوشته و در بخش دیگری از این مطلب تاکید کرد: اروپا با توجه به مسئله برگزیت، اختلافات با دولت ایتالیا درباره بودجه و موفقیت های روزافزون احزاب پوپولیست ضد اروپایی در دوران مشوش و طوفانی قرار دارد. در انتخابات اروپایی ماه می سال 2019 همه مسائل مطرح است و ما تنها می توانیم امیدوار باشیم که صدر اعظم آلمان که در آن زمان از سمت ریاست حزب دموکرات مسیحی کناره گیری کرده و شریک جدید وی به عنوان ریاست این حزب همکاری خوبی با هم داشته و این مسئله را روشن کنند که چه خطراتی در کمین آلمان است. آنچه که آلمان باید حالا ارائه دهد سه چیز است، شجاعت، همبستگی و فروتنی.  

ان تی وی آلمان هم درمطلبی نوشت: مرکل یک اروپای ضعیف را به ارث می گذارد. صدر اعظم آلمان کناره گیری خود از عرصه سیاست را اعلام کرده و به این ترتیب نه تنها آلمان بلکه تمام اتحادیه اروپا را غافلگیر کرده است. در بروکسل نگرانی ها درباره فروپاشی این جامعه مشترک در این شرایط افزایش می یابد.مشخص نیست که حالا چه کسی این شکاف را در اتحادیه اروپا پر می کند.

نویسنده در ادامه با اشاره به اینکه بعد از کناره گیری غافلگیر کننده مرکل از عرصه سیاسی بروکسل و کمیسیون اروپایی ظاهرا خود را آرام نشان دادند در عین حال نوشت: البته در پشت پرده نگرانی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه با کناره گیری مرکل یک فاکتور پایداری مهم دیگر در اروپا از صحنه خارج شود و این اتفاق در هر صورت در دوران سختی در اتحادیه اروپا می افتد. از این پس دیگر در مناقشات بر سر مسئله برگزیت، بودجه ایتالیا و یا گرایش به راست در لهستان یک رای قدرتمند در اروپا وجود ندارد. خیلی ها در بروکسل حالا نگران این مسئله‌اند.

این رسانه آلمانی در ادامه نوشت: در این شرایط برای بروکسل این مسئله بسیار دشوارتر می شود که در مسائل مورد اختلاف از جمله مسئله پناهندگان فشارها بر اعضای اروپایی را بیشتر کند. با کناره گیری مرکل اتحادیه اروپا حالا یکی از مدافعان قدرتمند ایده های اروپایی را از دست می دهد. حتی با وجود اینکه تلاش های میانجی گرانه وی در مسئله پناهندگان اخیرا مرتبا شکست می خورد اما رای او در مجارستان، چک و لهستان شنیده می شد.

در حال حاضر همچنین در اتحادیه اروپا این نگرانی غلبه دارد که مبارزه برای جانشینی مرکل بتواند قدرت تصمیم گیری آلمان در سطح این اتحادیه را در دراز مدت فلج کند. تجربه نشان داد که در دوران مذاکرات طولانی مدت برای تشکیل دولت ائتلافی در انتخابات پارلمانی اخیر آلمان بروکسل همچنان برای تصمیم گیری ها منتظر نتیجه این مذاکرات در آلمان بود. بهر حال اتحادیه اروپا باید هم در زمینه اصلاحات و هم در زمینه اقتصادی خود را اصلاح کند.

در ادامه این مطلب به تاثیرات کناره گیری مرکل بر پیشبرد اصلاحات مد نظر رئیس جمهور فرانسه در اتحادیه اروپا اشاره شده و آمده است: "امانوئل ماکرون"، با تکروی به ندرت بتواند برنامه های اصلاحی بلند پروازانه خود در اتحادیه اروپا را پیش ببرد. این مسئله ای است که ماکرون خود به آن واقف است.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: شکافی که مرکل حالا به ارث می گذارد بخصوص به نفع راستگراها است. در ماه می آینده اروپا یک پارلمان جدید انتخاب می کند و منتقدان این اتحادیه در حال صف آرایی هستند.

نویسنده با اشاره به شانس خوب راستگرهای افراطی در انتخابات پارلمانی آینده اروپا نوشت: حتی اگر هنوز هیچ پیش بینی برای این انتخابات وجود نداشته باشد نتایج انتخابات های ملی اخیر در ایتالیا، سوئد و مجارستان نشان می دهد ک ترس از گرایش به راست در پارلمان اروپا بی جا نیست. حالا بهر حال بروکسل به این امید بسته است که مرکل همچنان 3 سال دیگر در مسئولیت خود باقی است.

به این ترتیب اروپای بحران زده ظاهرا زیادی به مرکل و سیاست هایش دلخوش کرده بود و حالا  با کناره گیری این مهره  امید بخش خود را در معرض خطرات زیادی می بیند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *