جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۳
با همکاری بانک کشاورزی و توسط بخش خصوصی

کارخانه تولید ۳۰ درصد کره کشور راه‌اندازی می‌شود

جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب: 646128
با همکاری بانک کشاورزی و توسط یک دامدار نمونه، کارخانه فرآوری شیر و تولید 30 درصد کره مورد نیاز کشور راه‌اندازی می‌شود.
کارخانه تولید ۳۰ درصد کره کشور راه‌اندازی می‌شود
به گزارش جهان نيوز، روح‌الله خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی روز پنج شنبه در بازدید از محل احداث کارخانه فرآورده‌های شیر و تولید کره در روستای چال تاسیون از توابع پیشوای ورامین گفت: این کارخانه با همکاری و تسهیلات بانک کشاورزی و توسط دامدار نمونه احداث می‌شود.

وی افزود: ظرفیت این کارخانه طبق برنامه در فاز اول دریافت روزانه 1200 تن شیر خام و فرآوری آن و تبدیل هشت محصول از جمله کره، پنیر، شیر خشک، ماست و شیر پاستوریزه خواهد بود و در فاز دوم تا ۳۰۰۰ تن دریافت روزانه شیر قابل افزایش خواهد بود. 

خدارحمی تأکید کرد: بانک کشاورزی با جمع‌آوری سپرده‌های ریز مردمی منابع قابل توجهی برای تولید محصولات کشاورزی و دامی به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران اختصاص می‌دهد. 

مدیرعامل بانک کشاورزی افزود: این بانک برای پرداخت تسهیلات به پروژه‌های سرمایه‌گذاری دقت نظر زیادی به خرج می‌دهد و تمام اسناد مالکیت، نداشتن معارض برای زمین موردنظر، داشتن چاه آب مجوز‌دار و داشتن اهلیت متقاضی، مجوزهای مختلف مانند مجوز جهاد کشاورزی، دامپزشکی، سازمان محیط زیست و سایر مجوزهای قانونی را بررسی می‌کند و پس از دریافت تضامین و وثیقه‌های موردنظر، تسهیلات به کارآفرینان بخش کشاورزی پرداخت می‌کند. 

وی افزود: سپرده‌های مردمی در بانک در قالب تسهیلات پرداختی که فقط برای کشاورزی و دامداری پرداخت می‌شود، تبدیل به محصول فرآوری و ارزش افزوده می‌شود.

در این بازدید شهریار صفاری در مورد کارخانه در حال احداث فرآوری شیر گفت: در زمین مجاور دامداری پدرم به مساحت 273 هکتار که 40 هکتار آن دامداری گاو شیری بوده و 233 هکتار زمین زراعت برای کشت گیاهان علوفه‌ای مانند ذرت و جو است، این کارخانه برای فرآوری شیر و تبدیل به کره، پنیر و سایر فرآورده‌های لبنی احداث می‌شود. 

صفاری افزود: دامداری کالای واسطه‌ای تولید می‌کند و گاوها که به عنوان کارخانه تولید شیر هستند، شیر خام تولید کرده و پس از فرآوری این شیر در کارخانه مجاور دامداری، شیر پاستوریزه، کره، شیر خشک، ماست و پنیر برای مصرف جامعه تولید می‌شود.

این دامدار نمونه گفت: ظرفیت کارخانه در فاز اول 1200 تن شیر خام برای فرآوری توسط این کارخانه جذب خواهد شد و پیش‌بینی شده است 3 هزارتن شیر دریافت شود. 

صفاری با بیان اینکه مصرف کره در کشور حدود 80 هزار تن در سال است، گفت: 90 درصد این کره از طریق واردات تأمین می‌شود که اگر کارخانه فرآوری شیر در روستای چالتاسیون راه بیفتد، سالانه 30 هزار تن کره تولید می‌شود که بخش مهمی از کره مصرفی کشور تأمین خواهد شد.

وی افزود: برای موفقیت در این کار 41 دامدار و حتی کارخانه‌دار شیر سهیم شده و این کارخانه با مشارکت بخش خصوصی و تسهیلات بانک کشاورزی احداث می‌شود. برای این کارخانه ۱۳ مجوز از دستگاههای مختلف دریافت شده است. 

همچنین محمد صفاری پدر این کشاورز که بنیانگذار دو واحد گاوداری صنعتی در روستای چالتاسیون پیشوا ورامین است، گفت: روزانه 1500 تا 3000 تن شیر توسط این کارخانه در آینده دریافت خواهد شد و چالشی که همواره بین دامدار و کارخانه‌دار شیر مبنی بر تاخیر در پرداخت پول شیر وجود داشت، با احداث کارخانه فرآوری توسط دامداران رفع خواهد شد.

صفاری گفت: برای احداث این کارخانه 120 میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع ریالی صندوق توسعه ملی و با عاملیت بانک کشاورزی تخصیص پیدا می‌کند که 20 درصد آورده متقاضیان خواهد بود. 

وی گفت: در حال حاضر عمده کره مصرفی کشور به صورت قالبی وارد می‌شود و در کشور فقط بسته‌بندی صورت می‌گیرد که با راه‌اندازی این کارخانه در مجاورت گاوداری بخش مهمی از کره کشور در داخل تولید می‌شود. 

این دامدار نمونه گفت: من چون دامدار هستم و از صنعت سر در نمی‌آورم، برای موفقیت کارخانه فرآوری شیر ۲۰ درصد سهام این کارخانه را با یک صنعتگر لبیات از اصفهان شریک شدم تا در کار صنعت فرآوری شیر هم موفق شویم.

وی گفت: عمده دستگاههای کارخانه فراوری شیر از آلمان وارد شده و از گمرک ترخیص شده و حتی یک کانتینر از دستگاهها وارد زمین کارخانه شده و بقیه کانتیرنها هم به زودی وارد محل احداث کارخانه می شود که پس از نصب سوله در جای خود نصب خواهند شد.

 به گفته صفاری،کارخانه‌ فرآوری شیر که قرار بود دو ساله ساخته شود، تا کنون ۶ ماه طول کشیده و ان شاء الله تا سه ماه دیگر و جمعا ۹ ماه با همت جوانان ایرانی و با رویکرد اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی خواهد شد.

همچنین در جریان بازدید مدیرعامل بانک کشاورزی از دامداری دامدار نمونه گفته شد، میانگین تولید هر رأس دام شیری این دو واحد دامداری آقای صفاری 42 کیلو در روز است و عمده علوفه مورد نیاز دو واحد دامداری توسط زمین‌های زراعی مجاور دامداری تولید می‌شود.

همچنین در این مجموعه کارخانه خوراک دام قرار داده شده است که با ترکیب کنجاله و کنسانتره و مکمل‌های غذایی و ویتامین‌های موردنیاز خوراک دام باکیفیت برای گاوهای شیری تولید می‌شود. 

در بخش اصلاح نژاد این دامداری صنعتی اسپرم با کیفیت وارداتی در آزمایشگاه نگه داری و فرآوری می‌شود که عمده جنین‌های گاو به صورت گاو شیری باشند.

این دامدار نمونه برای صرفه‌جویی در آب، یک استخر 220 هزار مترمکعبی آب ایجاد کرده است که آب در آن ذخیره شده و به وسیله دستگاه‌هایی پس از مخلوط شدن با کود گرانوله ازت برای مزرعه ذرت از طریق سیستم ‌آبیاری نوین وبه روش نواری منتقل می‌شود. 

به گفته مصطفی نجفی کارشناس مزرعه این دامداری، میانگین تولید ماده خشک، ذرت علوفه‌ای در کشور 12 در هکتار است که در مزرعه این دامدار نمونه بین 18 تا 19 تن ذرت خشک تولید می‌شود. 

وی همچنین افزود: برای کشت گیاهان زمستانه مانند گلرنگ، چغندر علوفه‌ای،یونجه یکساله،ماشک گل خوشه‌ای،چاودار، شبدر،انواع گراسه مثل لی لیوم، تریتیکاله و سایر گیاهان دامی برای خوراک دام در زمین‌های زراعی کاشته می‌شود.

در این مزرعه همچنین گاوهای قهوه‌ای نژاد جرزی با شیر دارای چربی 4.2 درصد و پروتئین 3.6 درصد پرورش داده می‌شد که این نژادها از انگلیس بوده و با اصلاح نژاد در کشور قابل پرورش هستند. در این دو واحد دامداری 5 دامپزشک نظارت می‌کند که عمده آنها استاد دانشگاه هستند.

به گفته کارشناسان، امروز تولید کنندگان با ایجاد اشتغال و محصول و خودکفایی در تولید کشاورزی و دامی، همان کار جهادی مورد نیاز روز جامعه اسلامی را انجام می‌دهند که بسیار قابل احترام هستند.
منبع: فارس
https://jahannews.com/vdcewp8pvjh8ezi.b9bj.html
jahannews.com/vdcewp8pvjh8ezi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شهروند
Iran, Islamic Republic of
اصلاح نژاد دامها، فاجعه و خیانتی در حق مردم هست. دشمن برنامه ریزی کرده برای آینده این کشور که با تغییر ژنتیک دام و بذر گیاه بلای بزرگی بر سر مردم ایران بیاره.خدا مسئولین رو از خواب غفلت بیدار کنه! انشاالله.
Iran, Islamic Republic of
کاملا درسته.به هوش و به گوش باشید دشمن در کمین نشسته!!!
م. ناظر
Iran, Islamic Republic of
از همین حالا مراقب باشید. اخباری که میبینید و میشنوید کمی در اعداد و ارقامش دقت کنید، بوی حقه‌بازی و پول‌خواری به مشام میرسد. ریاضی و عدد با کسی شوخی ندارد.