جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

راهکار پیشگیری از انزوای سالمندی چیست؟

دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب: 643808
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: راهکار جامعه شناسان برای انزوای سالمندی، زندگی مستقل است.
راهکار پیشگیری از انزوای سالمندی چیست؟

 

به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، مسعود فیروزی امروز در مراسم روز جهانی سالمند که در تالار یگانه برگزار شد، اظهار کرد: تا سال ۶۱ سن امید به زندگی در کشور ۶۱ سال بوده که در سال۵۵ به ۵۳ سال رسیده است. در حال حاضر بر اساس آخرین آمار سن امید به زندگی در کشور 79 تا 80 سال است.

وی با بیان اینکه «نرخ جهانی سالمندی در جهان 12 درصد است»، ادامه داد: این نرخ در ژاپن به 30 درصد و در اتحادیه اروپا ۱۶ درصد است. بر اساس تحقیقات مسیر توسعه از مسیر تجربه، دانش و منطق افرادی می‌گذرد که مویی سپید کردند و تجربیات آنها از طریق جامعه و جوانان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص انزوای سالمندی خاطر نشان کرد: این موضوع یک تهدید در زندگی اجتماعی سالمندان است که اگر فکری برای آن نکنیم، سالمندی پویا انجام نمی‌شود. همچنین اگر سالمندی فعال وجود نداشته باشد، علاوه‌بر مشکلاتی که برای جوامع ایجاد می‌شود، حتما در مسیر توسعه جوامع خلل ایجاد می‌کند. راهکار جامعه شناسان برای انزوای سالمندی، زندگی مستقل است.

فیروزی عنوان کرد: راه رسیدن به زندگی مستقل در دوران سالمندی یعنی دوران 20 ساله بین 60 تا 80 سال فقط با تامین شرایط اقتصادی مهیا می‌شود. اگر بخواهیم این تامین شرایط اقتصادی در حوزه اقتصادی را واکاوی کنیم، نباید صبر کنیم افراد به  60 سال برسند و سپس برای آن چاره بیندیشیم.

وی افزود: ما می‌گوییم برای جلوگیری از انزوای سالمندی بین 30- 40 سالگی باید برای آن فکری شود. اما بسیاری از کشورهای دیگر می‌گویند پیش از تولد باید برای آن فکر کرد. حداکثر زمان رسیدگی به جلوگیری از انزوای سالمندی چهل سالگی است.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: کسانی که در سال 1420 به 60 سالگی می‌رسند، در حال حاضر 40 ساله هستند از الان باید شرایط اقتصادی آنها را پیش‌بینی کرد و مهارت‌های زندگی را برای پیشگیری از بیماری‌ها و... به آنها آموخت

فیروزی یادآور شد: سازمان ملل در سال 1982  با تشکیل شورای جهانی سالمندان، اقداماتی انجام داد و در سال1990 ، اول اکتبر را روز جهانی سالمندان اعلام کرد و مبنای این روز را بر این موضوع قرار داد که از سه نوع تبعیض نسبت به سالمندان جلوگیری شودسه نوع تبعیض نسبت به سالمندان وجود دارد؛ اولین تبعیض تبعیضی است که خود سالمند نسبت به خودش دارد. تبعیض خانواده و جامعه نسبت به سالمند هم از دیگر تبعیض‌های حوزه سالمندان است.

وی ادامه داد: در تبعیض سالمندان نسبت به خودشان زمانی اتفاق می‌افتد که آنها از حقوق خود صرف نظر می‌کنند، بخاطر خواسته‌های سایر اعضای خانواده بر خواسته‌های خود سرپوش می‌گذارند و... . بسیاری خانواده ها به بهانه‌های مختلف نسبت به سالمندان تبعیض قائل می‌شوند. تبعیض شغلی، تبعیض عدم دسترسی سالمندان به بسیاری از امکانات شهری، تبعیض اقتصادی و... از جمله تبعیض‌هایی است که جامعه نسبت به سالمندان دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *