جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
پویش روشنا با رمان «احضاریه» اثری از علی مؤذنی به محرم رسید؛

احضاریه‌ای از کربلا

دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۷
کد مطلب: 641304
به تعبیر دقیقی که در بعضی دیالوگ‌ها و مونولوگ‌های مسعود (شخصیت اصلی کتاب) هست، وقتی در مواجهه با تاریخ اهل‌بیت(ع)، نگاه‌مان پژوهشی است، رویکرد عقلانی و تاریخی ما را به سمت یک رویکرد دلی می‌برد.
احضاریه‌ای از کربلا
به گزارش جهان نيوز، در این سال‌ها که به اندازه رشدی که  تمام نرخ‌های ارزی و ریالی و مصرفی داشته‌اند، کتابخوانی در رکود خودش باقی مانده و صنعت نشر به افول گراییده؛ در روزگار رونق تلگرام‌خوانی و اینستاگرام‌بینی، این پویش روشنا است که با تمام مشکلات به پله یازدهم خود رسیده است. پویش کتابخوانی‌ای که با معرفی هر اثر رونق قابل توجهی به بازار کتاب می‌دهد و مخاطبان بسیاری را با خود همراه می‌کند. این پویش تاکنون در 11 مرحله و به بهانه مناسبت‌های گوناگون کتاب‌هایی را در بازار نشر برجسته کرده است. محرم سال گذشته «آیینه تمام‌نما»ی آیت‌الله حائری‌شیرازی به عنوان کتاب پویش محرمی روشنا معرفی شد و امسال قرعه به نام «احضاریه» افتاده است؛ اثری از علی موذنی، نویسنده کتاب‌های «دوازدهم»، «مأمور»، «خوش‌نشین» و... که همزمان با شروع این پویش از سوی انتشارات اسم به بازار نشر رسید.

این کتاب مضمونی عاشورایی با محوریت حضرت زینب دارد اما داستان به روایت خبرنگاری است که به واسطه اصرار و پیشنهاد یکی از دوستانش راهی سفر کربلا می‌شود و در حین مقدمه‌چینی برای این سفر است که خوابی عجیب توسط خواهرش دیده می‌شود که به سفر او ارتباط پیدا می‌کند و همین خواب و تلاش خواهرش برای همراه شدن با برادر در این سفر ماجراهای رمان را به پیش می‌برد. تازه‌ترین کتاب علی موذنی با 10 درصد تخفیف به قیمت 12600 تومان در کتابفروشی‌های سراسر کشور عرضه می‌شود و خرید پیامکی این کتاب با ارسال عدد 72 به شماره 10003022 میسر است. جوایز این پویش شامل 14 جایزه 10 میلیون ریالی و یک جایزه 100 میلیون ریالی است که می‌توان با ارسال پیامکی  کد مندرج در کتاب در این قرعه‌کشی شرکت کرد.



محرم به طعم آیینه‌ای تمام‌نما

پویش روشنا سال‌های گذشته با کتاب‌های «نامیرا»، «رحمت واسعه»، «سقای آب و ادب» و «بچه‌های عاشورا» به استقبال ایام محرم و عزای امام حسین(ع) رفته بود و در محرم سال گذشته با محوریت درس‌گفتارهای آیت‌الله حائری‌شیرازی تحت عنوان «آیینه تمام‌نما» کلید خورد. معرفی این کتاب باعث شد تنها در ماه اول این پویش یعنی از ابتدای محرم سال گذشته، 15 هزار جلد از این کتاب در بازار نشر به فروش رود و خیلی زود به عنوان پرفروش‌ترین کتاب مطرح شود. این کتاب در 7 فصل مخاطبان خود را با دیدگاه‌های آیت‌الله حائری‌شیرازی در رابطه با قیام حسینی همراه کرده است، درس‌هایی که با  تمثیل‌هایی خواندنی همراه بوده و خواننده را در فهم بیشتر حرکت سیدالشهدا(ع) در سال ۶۱ هجری آشنا می‌کند. آیت‌الله حائری‌شیرازی در این مجموعه گفتارها نهضت عاشورا را جنگ بین فطرت انسانی و طبیعت انسانی معرفی کرده و بر این عقیده است که  عاشورا جنگ کامل فطرت و طبیعت است، عرصه‌ای که حسین‌بن‌علی و یارانش لشکریان فطرتند و در مقابل یزیدبن‌معاویه و عبیدالله ‌بن‌ سعد لشکر اشقیا و جهل هستند؛ اگرچه هر دو نماز می‌خوانند و مسلمان هستند و هر دو حج می‌روند.
حسین‌ بن‌ علی می‌خواست بگوید ‌ای کسی که از مسیحیت می‌خواهی وارد اسلام بشوی، ما 2 اسلام داریم: اسلام نور و اسلام ظلمت؛ اسلام ولایت‌الله و اسلام ولایت طاغوت. اینجا آنچه شما را نجات می‌دهد اسلام ولایت‌الله است، نمازی درست است که نماز ولایت‌الله باشد... عالم الان هم عاشوراست، عالم الان هم یزیدی و حسینی است. باید حسین و یزید زمان را شناخت و در ایستادن پشت‌سر حسین زمان تردید نکرد.

«احضاریه» ماندگار خواهد شد!
چند روز پیش نیز مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب «احضاریه» با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا زائری و  صادق کرمیار برگزار شد. کرمیار در این نشست با تمجید از موذنی در خلق دنیایی جدید گفت: کتاب «احضاریه» یک دنیای جدید آفرید که در ذهن من ماندگار خواهد شد. جهانی را آفرید با انسان‌های به ظاهر عادی اما با باطن عجیب و غریب. فضایی را آفرید که فقط مختص جهان داستانی بومی شده خودمان در ایران است و علی موذنی آن ‌را می‌شناسد و بدرستی در جای خود از آن استفاده می‌کند. محمدرضا زائری نیز در این‌باره گفت: وقتی کتاب را به من دادند گمان کردم کتاب را مثل همه کتاب‌ها می‌خوانم و درباره آن صحبت می‌کنم، ولی این کتاب من را غافلگیر کرد. واقعا فکر می‌کنم باید 2 یا 3 بار دیگر کتاب را بخوانم تا بتوانم آنگونه که شایسته آن است، سخن بگویم.

به تعبیر دقیقی که در بعضی دیالوگ‌ها و مونولوگ‌های مسعود (شخصیت اصلی کتاب) هست، وقتی در مواجهه با تاریخ اهل‌بیت(ع)، نگاه‌مان پژوهشی است، رویکرد عقلانی و تاریخی ما را به سمت یک رویکرد دلی می‌برد، اتفاقی که در این کتاب افتاده و به‌ نظر من این ویژگی برجسته کتاب «احضاریه» است. نمی‌خواهم به شکل آماری مقایسه کنم یا از آمار کمی استفاده کنم، ولی بدون اغراق این کتاب جزو ماندگارترین کتاب‌هایی در این حوزه است که سال‌های بعد دیده خواهد شد. فکر می‌کنم باید خیلی زمان بگذرد تا این امانتی که علی موذنی به ما داده، قدرش شناخته شود.

*وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *