جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تداخل دارویی چیست؟

شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب: 640622
منظور از تداخل دارویی عوارض ناخواسته ای است که از ترکیب و مصرف هم‌زمان دو یا چند دارو ناشی می‌شود، تداخل دارویی می‌تواند بین داروهای مختلف، داروهای تجویز شده توسط پزشک یا داروهای بدون نسخه، داروهای گیاهی، داروهای مکمل و حتی مکمل های ویتامینی، داروها و برخی خوارکی ها و غذاها رخ دهد.
تداخل دارویی چیست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، تداخل دارویی زمانی که فرد داوریی بدون نسخه را همراه با داروی تجویز شده توسط پزشک مصرف می‌کند، اتفاق می‌افتد و یا تجویز دارویی جدید توسط پزشک است، بدون آنکه از داروهایی که بیمار مصرف می‌کند خبر داشته باشد، گاهی این مسئله تحت شرایط اوژانسی یا وقتی فرد تحت درمان توسط پزشکی غیر از پزشک همیشگی قرار می‌گیرد، این تداخل داروی برای فرد به وجود می‌آید.

تداخل دارویی مضر
لقمان تابعی اظهار کرد: یک دارو می‌تواند از اثر بخشی داروی دیگر بکاهد، برای مثال قرص‌های جلوگیری از بارداری می‌توانند اثر برخی آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش دهند.

وی ذکر کرد: تداخل دارویی از راه‌های دیگری هم می‌تواند رخ دهد، آهن و کلسیم موجود در خوارکی ها، مکمل‌های ویتامینی و داروهای ضد اسید معده، در معده به آنتی‌بیوتیک‌ها چسبیده و جذب آن‌ها به داخل خون جلوگیری می‌کند، مثال ساده این موضوع، ممنوعیت مصرف آنتی بیوتیک خوارکی همراه با شیر است.

این داروساز کردستانی، با بیان اینکه گاهی عوارض ناشی از تداخل دارویی می‌تواند دردسر ساز و مشکل‌آفرین باشد، افزود: وقتی فردی داروهای ضد انعقاد مصرف می‌کند و خود سرانه به مصرف دارویی گیاهی که تقویت کننده اثر انعقادی است، بپردازد، احتمالا دچار خونریزی داخلی می‌شود.

تابعی با بیان اینکه نوشیدنی‌های الکی نیز یکی از خوارکی های متداخل با داروها هستند، تصریح کرد: فردی که الکل مصرف می‌کند باید از عدم تداخل آن با داروها مطمئن شود، این مسئله بسیار مهم است و هر چه فردا تعداد بیشتری دارو مصرف کند، خطر این تداخلات افزایش می‌یابد.

تداخل دارویی مفید هم داریم؟
وی افزود: بعضی تداخلات دارویی می‌تواند مفید باشند، در واقع بعضی داروها می‌توانند قدرت داروی دیگر را افزایش یا عوارض آن را کاهش دهند، گاهی برای کاهش عارضه در گروهی از داروهای ضد درد، آن را با یک داروی ضد تهوع ترکیب می‌کنند البته در برخی تداخلات دارویی نیز یک دارو می‌تواند اثر بخشی داروی دیگر را کاهش دهد.

لبنیات اثر آنتی بیوتیک را کم می‌کند
این داروساز کردستانی، عنوان کرد: آنتی بیوتیک‌ها از جمله خانواده (کینولون) مثل (سیپروفلوکساسین) و (لواکوبین) در معده به کلسیم و آهن متصل می‌شوند و نمی‌توانند جذب بدن شوند، باید پس از مصرف لبنیات، مکمل‌های حاوی آهن، کلسیم و کپسول همزمان خودداری شود.

تابعی گفت: وتیامین k موجود در خوارکی هایی مانند کلم، کاهو، بروکلی، نخود، اسفناج، آووکادو و ... می‌تواند برای کسانی که داروهای رقیق کننده خون از جمله وارفارین استفاده می‌کنند خطرناک باشد در واقع نوسانات این ویتامین در بدن می‌تواند وارفارین را بی اثر کند و آثار انعقادی آن را کاهش دهد و احتمال لخته خونی بالا می‌رود.
وی با بیان اینکه وارفارین با مواد غذایی تداخل دارد ذکر کرد: بعضی از مواد غذایی منبع پتانسیل هستند مانند سبزیجات و موز که مصرف زیاد آن‌ها باعث کاهش اثر وارفارین می‌شود.

سیر از تشکیل لخته خون جلوگیری می‌کند
داروساز کردستانی، بیان کرد: سیر از تشکیل لخته خون جلوگیری می‌کند و باعث افزایش رقت خون می شود، بیمارانی که وارفارین مصرف می کنند نباید از یک حبه سیر در روز مصرف کنند زیرا ممکن است باعث رقیق شدن بیش از حد خونشان و احتمال خونریزی در بدن شان شود.

با این داروها، شیرین بیان نخورید
تابعی افزود: شیرین بیان حاوی گلیسیریزین است، ماده‌ای که فشار خون را افزایش می‌دهد بنابراین مصرف هم زمان آن با داروی کاهنده فشار خون می‌تواند تاثیر دارو را کاهش دهد و فشار خون را در سطح خطرناکی بالا نگه دارد.

اثر قرص ضد بارداری کم می شود اگر ...
وی عنوان کرد: مصرف همزمان قرص ضد بارداری با داروی ریفامپین، ترکیبات پنی سیلین، تتراساکلین، بسیاری از ضد صرع و ضد میگرن باعث کاهش اثر این قرص می شود.

قهوه و چای استامینوفن را قوی‌تر می‌کند
این داروساز کردستانی، ذکرکرد: مصرف چای 20دقیقه قبل از خوردن استامینوفن باعث افزایش اثر بخشی این دارو می‌شود، کافئین موجود در قهوه و چای میزان جذب استامینوفن را افزایش می‌دهد، البته این را باید در نظر گرفت که دوز بالای این ترکیب باعث آسیب کبدی می‌شود برای مثال نباید داروی ضد آسم مانند تئوفیلین را با نوشیدنی های حاوی کافئین مصرف کرد این در حالی است که استامینوفن با داروهای بی حس کننده باعث افزایش اثر می‌شود.

قرص آهن قبل شام مصرف شود
تابعی بیان کرد: قرص آهن بستگی به سیستم فیزیولوژی بدن فرد دارد، بعضی از افراد با خوردن این قرص حساسیت دارند و با خوردن این دارو حالت تهوع و استفراغ به آن ها روی می دهد، بهتر است قرص آهن قبل شام مصرف شود.

وی با بیان اینکه میوه گریپ فروت باعث افزایش جذب بسیاری از داروها می‌شود، تصریح کرد: مصرف این میوه برای کسانی که پیوند کلیه انجام می دهند فواید زیادی دارد.
این داروساز کردستانی، گفت: کسانی که فشار خون دارند پتانسیل بدنشان بیشتر دفع می‌شود، این افراد باید با تغییر تغذیه رژیم غذایی پتاسنیل بدن را تنظیم کنند.

لاوین بهیار یکی دیگر از داروسازان کردستانی، در این رابطه اظهار کرد: تداخلات دارویی به سه دسته تقسیم می شوند؛ دسته اول تداخل دارو با دارو  که ممکن است دو یا چند دارو با هم مصرف شود و در بدن واکنش منفی داشته باشند، دسته دوم تداخل دارو با بیماری فرد است و دسته سوم تداخل دارو با مواد خوارکی است.

وی با اشاره به اینکه آسپرین بهتر است با معده پر و همراه با آبمیوه و یا شیر مصرف شود، تصریح کرد: آسپرین چون سبب کاهش جذب ویتامین "ث" می‌شود بهتر است با آبمیوه مصرف شود و چون خود محرک معده است باید همراه با سیر، زنجبیل و چای سبز مصرف نشود.

بهیار بیان کرد: داروهای کاهنده چربی مانند آتروستاتین و لوواستاتین باید بلافاصله بعد از غذا مصرف شوند و نباید همراه با دارچین یا گریپ فروت خورده شود.
وی با بیان اینکه بیماران دیابتی نباید نان معمولی(سفید) مصرف کنند، افزود: مصرف داروی متفورمین با نان جو نباید همزمان باشد بلکه باید دارو را حداقل یک ساعت بعد از مصرف نان جو مصرف کنند.

این داروساز، گفت: داروهای آهن یا فروسولفات با چای، قهوه، حبوبات، تخم‌مرغ و لبنیات تداخل دارند، این درحالی است با مرکبات به دلیل وجود ویتامین "ث"، موجب جذب بهتر آهن می‌شوند.بهیار خاطرنشان کرد: برای اکثر قرص و کپسولها، آب بهترین نوشیدنی برای مصرف است.

وی در پایان یادآور شد: توصیه می شود که بیماران هنگام مراجعه به پزشک، سایر
داروهای مصرفی خود را همراه برده و به پزشکشان نشان دهند و همچنین توضیحات برشورهای داروها را مطالعه کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *