شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

تلاش دیپلماتیک پاکستان برای تنش زدایی با هند

چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب: 638668
یک روزنامه هندی از تلاش تازه سیاسی پاکستان برای بهبود روابط با هند خبر داده و نوشت اسلام آباد پس از 9 ماه درگیری با دیپلمات های هندی اکنون به آنها اجازه داده است از امتیازهای دیپلماتیک برخوردار شوند.
تلاش دیپلماتیک پاکستان برای تنش زدایی با هند
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، روزنامه 'تایمز او ایندیا' روز سه شنبه نوشت موافقت دولت پاکستان با عضویت دیپلمات های هندی در کلوپ اسلام آباد، می تواند یک نشانه دیگر برای تلاش دو کشور در جهت اعتماد سازی در نبود مذاکرات مستقیم میان خود باشد.

پس از آنکه عمران خان پس از انتخاب به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان دست دوستی به سوی هند، نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز بر تعهد دهلی نو جهت یک رابطه سازنده و مثبت با پاکستان تاکید کرد.

کلوپ دیپلماتیک اسلام آباد محلی است که تمام دیپلمات های خارجی مستقر در پایتخت این کشور با یک دیگر دیدار می کنند. هند به طور مکرر خواهان عضویت دیپلمات های خود در کلوپ شده بوده و اعلام کرده بود که مخالفت با این درخواست مانند یک تبعیض برای دیپلمات های هندی در یک فضای خصمانه است.

پاکستان موافقت با درخواست هند را منوط به عضویت دیپلمات های پاکستانی در کلوپ های مشابه در دهلی نو دانسته بود اما دهلی نو می گوید این کلوپ ها خصوصی هستند و دولت هند در آنها نفوذی ندارد.

هند و پاکستان امیدوار هستند تا بتوانند هرچه زودتر مسائل مربوط به رفتار در مقابل دیپلمات های خود را حل و فصل کنند. از زمان آغاز به کار دولت جدید پاکستان، موارد بدرفتاری با دیپلمات های دو کشور بسیار کاهش یافته است.

در اوایل سال جاری هند و پاکستان هر دو یکدیگر را به بدرفتاری با دیپلمات های دو کشور متهم کردند.

به گفته مقامات هندی، یک گروه هشت نفره از مقامات پاکستانی به یک ساختمان مسکونی متعلق به سفارت هند حمله کرده و برق و آب این ساختمان را قطع کردند. دولت هند همچنین اعلام کرده است در ماه جاری خودرو سفیر هند در اسلام آباد توسط پلیس متوقف شده و به وی اجازه حضور در یک برنامه داده نشده است.

پس از افزایش تنش های دیپلماتیک میان دو کشور، وزارت امور خارجه هند اعلام کرد که دهلی نو و اسلام آباد به صورت مشترک توافق کرده اند که مسائل مربوط به بدرفتاری و ایجاد مزاحمت برای دیپلمات های خود را در راستای توافق سال 1992 که مربوط به چگونگی رفتار با پرسنل دیپلماتیک و کنسولی هند و پاکستان می شود حل کنند.

هند و پاکستان پس از افزایش تنش در روابط خود تعامل با یکدیگر را تقریبا به صفر رسانده اند و در مواقع خاص مقامات دست دوم دو کشور با یکدیگر دیدار می کنند اما مساله بدر رفتاری با دیپلمات های دو کشور که به شکلی بی سابقه افزایش یافته بود، روابط دو کشور را به سوی تنش جدی کشاند.

اما پیش از آغاز انتخابات سراسری پاکستان، دو کشور سعی کردند روابط خود را از طریق اقداماتی مانند آزاد کردن زندانیان بهبود بخشند.

در اواخر ماه جاری، سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند و شاه محمود قریشی همتای پاکستانی او قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل و نشست کشورهای سارک در نیو یورک شرکت کنند. احتمال دیدار مستقیم وزرای خارجه هند و پاکستان در حاشیه نشست ها وجود دارد.

اما هند همچنان نگران تمرکز دولت جدید پاکستان بر مساله کشمیر است. دولت پاکستان اعلام کرده است تاکید این کشور بر حل مساله کشمیر نباید به عنوان یک اقدام خصمانه تلقی شود.

بخشی از کشمیر درخاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قراردارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947میلادی تاکنون است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *