چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰
عبدالباری عطوان بررسی کرد

شش دلیل درباره قریب‌الوقوع بودن نبرد ادلب

دوشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب: 636751
با پایان تعطیلی عید قربان و همچنین تعطیلات تابستان در اروپا و آمریکا منطقه خاورمیانه در آستانه عملیات‌های نظامی بی‌سابقه‌ای است که محور آن سوریه و استان ادلب و حومه آن است. ارتش سوریه برای این حمله بی‌سابقه با حمایت روسیه آماده می‌شود اما در مقابل ائتلاف آمریکا می‌خواهد با تمامی امکاناتش این عملیات را ناکام بگذارد و مجددا به مقوله "تغییر نظام" در دمشق بعد از حدود دو سال از کنار گذاشتن این مقوله بازگردد.
شش دلیل درباره قریب‌الوقوع بودن نبرد ادلب
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در سرمقاله‌ای درباره عملیات ادلب سوریه با این مقدمه نوشت: احتمال وقوع چنین درگیری‌های نظامی به دلایل زیر وجود دارد:

اول: تأکید خبرگزاری بلومبرگ آمریکا بر تهدیدات جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار با همتای روسش در ژنو که نشان می‌دهد آمریکا حملات کوبنده‌ای را به اهدافی در عمق سوریه در صورت استفاده از سلاح شیمیایی انجام خواهد داد.

دوم: هشدار وزارت دفاع روسیه در بیانیه رسمی نسبت به حملات آمریکا، انگلیس و فرانسه برای سرپوش گذاشتن بر طرحی به منظور حمله گسترده گروه‌های مسلح به حلب و حماة و پایان سیطره ارتش سوریه بر این دو استان.

سوم: رسیدن ناوشکن آمریکایی The Sullivans مجهز به ۵۶ موشک بالدار تام هاوک به منطقه خلیج فارس و چندین بمب‌افکن استراتژیک به پایگاه آمریکایی العدید در قطر برای شرکت در حمله احتمالی به سوریه.

چهارم: مقامات روسیه تأکید دارند که آمریکا دنبال بهانه‌های جدیدی است تا حمله ساختگی شیمیایی در جریان عملیات ادلب ایجاد کرده و آن را به ارتش سوریه نسبت دهد.

پنجم: رفتن وزیر دفاع ایران به دمشق و دیدارش با همتای سوریه‌ای خود و گفت‌وگویش با وی درباره تحولات نظامی سوریه از جمله تهدیدات آمریکا.

ششم: دعوت ابومحمد الجولانی، رهبر هیئت تحریر الشام (النصره سابق) به "جهاد علیه دولت سکولار سوریه" و ترور بسیاری از حامیان آشتی با ارتش سوریه و بازداشت ۵۰۰ تن دیگر و کاهش اتهامات آمریکا علیه این گروه.

هفتم: آغاز بسیج عمومی هزاران فرد مسلح در ادلب و حومه آن برای مقابله با ارتش سوریه و انجام عملیاتی برای اشغال شهرهای حلب و حماة.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با بحران داخلی خفقان‌آوری به خاطر وضعیت متزلزل معاونانش از جمله مایکل کوهن، وکیل سابق خود که اطلاعات بسیار خطرناکی درباره رسوایی‌های جنسی ترامپ و نقض قوانین کمک مالی به کمپین انتخاباتی را ارائه کرد و همین اطلاعات می‌تواند به اسناد موثقی برای استیضاح و برکنار ترامپ تبدیل شوند در نتیجه جای تعجب نیست که ترامپ تصمیم بگیرد جنگ در سوریه را برای کاهش فشارها و منحرف کردن نگاه‌ها و جلب حمایت از حزب جمهوری‌خواه در انتخابات نوامبر به راه بیندازد.

آمریکا خواهان پایان جنگ در سوریه با پیروزی سوریه، روسیه و ایران و آغاز بازسازی و بازگشت آوارگان نیست برای همین برای کارشکنی در حمله به ادلب تلاش می‌کند و از وضعیت این شهر به عنوان برگ برنده‌ای برای دستیابی به امتیازهای استراتژیک مثل خروج نیروهای ایرانی از سوریه و مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای ایران استفاده می‌کند.

تجاوز جدید آمریکا، انگلیس و فرانسه احتمالا شعله جنگ گسترده‌تری را در منطقه برخواهد افروخت چراکه ویرانگرتر خواهد بود و چه بسا برخی اهداف در دمشق و مقرهای نهادهای اصلی سوریه از جمله کاخ ریاست‌جمهوری را هدف قرار دهد.

هشدارهای روسیه نسبت به هرگونه حمله نظامی جدید و لحن تند وزارت دفاع این کشور نشان می‌دهد که روسیه این بار دست بسته باقی نمی‌ماند و از عملیات ارتش سوریه به شدت حمایت می‌کند چراکه همزمان نگران افزایش حملات پهپادی گروه‌های مسلح به پایگاه هوایی‌اش در حمیمیم است. چین نیز همین موضع را دارد و می‌خواهد از شر تروریست‌های ترکمان اویغوری که حدود ۵۰۰۰ تن از آن‌ها در ادلب هستند خلاص شود چراکه بازگشت این‌ها به مشکل بزرگی برای چین تبدیل خواهد شد.

جنگ ادلب نقطه عطف مهمی در جنگ سوریه است و شاید نتایجش به ترسیم مجدد نقشه راه خاورمیانه از نظر سیاسی و نظامی منجر شود. روسیه به راحتی دستاوردهایش درباره پرونده سوریه را قربانی نمی‌کند. ما اکنون در مقابل جنگ "پشیمان کننده" بین روسیه و ائتلاف آمریکایی‌ هستیم و اگر تهدیدات متقابل در رسیدن به راهکار سیاسی بحران در ادلب مثل حلب و غوطه شکست بخورد ما در مقابل فاجعه انسانی بزرگی هستیم که بهای آن را غیرنظامیان بی‌گناه می‌پردازند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *