جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ذکر چه مواردی در قرارداد اجاره ضروری است؟

يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۰۶
کد مطلب: 635088
پیش‌بینی حق فسخ در قرارداد اجاره، راه مناسبی برای دریافت اجاره‌بهای معوق نیست. اما می‌توان با انتخاب طریق مناسب دریافت ماهیانه اجاره و قید برخی تضامین در قرارداد، اطمینان بیشتری در این‌باره ایجاد کرد.
ذکر چه مواردی در قرارداد اجاره ضروری است؟
به گزارش جهان نيوز، سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری و استاد دانشگاه به بیان مواردی خواهد پرداخت که درج آنها در قرارداد اجاره ضروری است.
 
به گزارش تجارت‌نیوز، طاهری با اشاره به اینکه «تصریح به عدم جواز انتقال به غیر» یکی از این موارد است می‌گوید: مثل اینکه شخصی ملکی را با قیمت مناسب اجاره کند و با قیمت بالاتر به شخص دیگر اجاره دهد، که اکثر مالکان موافق آن نیستند و مایلند ملک خود را به کسانی اجاره دهند که می‌شناسند و صداقت و امانت آنها برایشان محرز است.

کاربری ملک از دیگر مواردی است که طاهری ذکر آن را در قرار داد ضروری می‌داند و در این خصوص می‌افزاید: باید مشخص کرد که کاربری ملک تجاری، اداری یا مسکونی است؛ چرا که ملک مسکونی را نمی‌شود به شرکت اجاره داد و اجازه کار تجاری در آن داده نمی‌شود.

این وکیل پایه یک دادگستری ذکر نوع شغل مستاجر تجاری را نیز مفید می‌داند و می‌گوید: گاهی پیش می‌آید که موجر مغازه خود را به لباس‌فروش اجاره می‌دهد اما او تعویض روغنی راه می‌اندازد. ذکر شغل در قرارداد می‌تواند در جلوگیری از این پدیده نیز موثر باشد.

طاهری می‌گوید: در قرارداد صراحتا نوشته شود که تمدید آن منوط به توافق کتبی طرفین است؛ خاصیت این تصریح این است که قرارداد بلافاصله پس از انقضا خاتمه یافته تلقی می‌شود.

این مدرس حقوق خصوصی همچنین ذکر ملاحظات و شرایط خاص مد نظر، مثل محدودیت تردد در حیاط و… را نیز ضروری دانسته و می‌افزاید: اگر ذکر نشود مشمول شرایط عمومی می‌شود.

طاهری گرفتن چک را مناسب‌ترین روش دریافت اجاره‌بها می‌داند و می‌افزاید: چک قابل انتقال است و موجر می‌تواند آن را خرج کند، اگر مستاجر در سر رسید آن را پرداخت نکند برایش ضمانت اجراهای انتظامی مثل خراب شدن حساب و محرومیت از دسته چک وجود دارد که انگیزه خوش حسابی مستأجر خواهد بود و همچنین می‌توان در قرارداد به ازای هر روز تاخیر در پاس شدن چک یا واریز اجاره بها به حساب موجر، مبلغی را به عنوان خسارت پیش‌بینی کرد.

وی در این باره می‌افزاید: پیش‌بینی شرط فسخ در ازای عدم پرداخت اجاره‌بها، در قراردادهای یک تا دو ساله پیشنهاد نمی‌شود، چرا که حکم فسخ را باید دادگاه صادر کند که با توجه به قابل تجدید نظر بودن آن، مستاجر می‌تواند مسئله را وارد پروسه قضایی یکی تا دو ساله کند.

طاهری مهم‌ترین ضمانت در قرارداد را تضامینی که بابت جبران خسارت گرفته می‌شود می‌داند و می‌گوید: در صورت تخلف مستاجر، می‌توانید اجور و خسارات خود را از محل چک‌های تضمین دریافت کنید.
 
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *