کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اگر غرب‌گراتر از اردوغان بشویم، آمریکا چه به‌ما می‌دهد؟

27 مرداد 1397 ساعت 14:27

به نظر می رسد همه کشورها به مانند آنچه که اردوغان مطرح کرد یک تجربه تلخ یا همان خنجر آمریکایی در پشت خود دارند.


گروه سیاسی جهان نیوز، امیر حمزه نژاد: ماجرای مذاکره با آمریکا با وجود همه کارشکنی‌هایی که کاخ سفید علیه کشورمان بعداز برجام چه در زمان «باراک اوباما» و چه در حال حاضر انجام داده‌ است، حکایت تکرار تاریخ و درس نگرفتن از آن است.

هنوز برخی از افرادی که شوق مذاکره با غرب دارند بدون در نظر گرفتن شرایط و خروج ترامپ از برجام پیشنهاد می‌کنند که با آمریکا مذاکره کنیم و حتی بیان می کنند که در این جهت رفراندون برگزار شود.

اصرار بر مذاکره با آمریکا در شرایطی که آمریکا در بحران اعتبار به سر می برد و نه تنها در مقابل ایران و کشورهایی مانند کره شمالی بی اعتباری خود را ثابت کرده است، بلکه در میان هم پیمانان خود از جمله اتحادیه اروپا و ترکیه نیز بی اعتبار شده است، بیشتر به یک حماقت می ماند.

دانلد ترامپ به بی اعتباری آمریکا بیش از پیش دامن زده است. ترامپ از روزی که  وارد کاخ سفید شد نظم نوین جهانی بر پایه «استراتژی بزرگ غرب» رو از بین برده؛ استراتژی که باور داشت هیچ کشوری حتی آمریکا نمی تواند در دنیای امروز به تنهایی از پس هزینه‌های خودش بر بیاد. «هلموت اشمیت» صدر اعظم محبوب آلمان که  از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۲ صدراعظم این کشور بود،  استراتژی مذکور را بر اساس نظریه «لیدل هارت» انگلیسی در فضای بین‌المللی مطرح کرد و به شدت مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفت اما رفته رفته تمایلات جدایی طلبانه و ناسیونالیستی در اروپا مانند جنبش برگزیت و در آمریکا با تی پارتی و در ادامه آن انتخاب ترامپ این موضوع رو کم رنگ کرد و ترامپ عامل اساسی برای بر هم زدن استراتژی بزرگ با در نظر گرفتن تنها منافع آمریکا شد.

ترامپ در این زمینه پا را فراتر گذاشت و حتی همپیمانان نظامی خود در ناتو را نیز مورد حمله قرار داد. ترکیه یکی از همین کشورهاست که در سالهای گذشته بر اساس منافع غرب و آمریکا عمل کرد و حتی در این زمینه با برهم زدن نظم و امنیت خاورمیانه به داعش نیز کمک‌های لجستیک و پشتیبانی کرد اما امروز خنجر آمریکایی را بر پشت خود به شدت احساس می‌کند.

سخنان قابل تامل «رجب طبب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در این رابطه بسیار مهم است. اردوغان ضمن سخنرانی در دهمین کنفرانس سفرای ترکیه در آنکارا گفت: « ما همه در ساختار ناتو قرار داریم اما شما (آمریکا) سعی می کنید از پشت به شریک استراتژیک خود ضربه بزنید. مگر چنین چیزی درست است؟»

وی افزود: « از یک طرف شما شریک استراتژیک هستید و از طرف دیگر با گلوله به پاهای شریک خود می زنید.»

ترامپ در مذاکرات با کره شمالی هم همین شیوه را در پیش گرفت و همچنین روابطی که در زمان باراک اوباما با کوبا دوباره از سر گرفته شده بود را دچار چالش کرد.

به نظر می رسد همه کشورها به مانند آنچه که اردوغان مطرح کرد یک تجربه تلخ یا همان خنجر آمریکایی در پشت خود دارند.

با این اوصاف کشورهای مختلف جهان چه مانند کشورهای اروپایی و ترکیه که با آمریکا پیمان استراتژیک بسته‌اند و چه کشورهایی مانند کوبا و کره شمالی که سعی کردند روابط خود را با آمریکا از سر بگیرند با کاخ سفید دچار مشکلات اساسی شده‌اند، اما عجیب اینجاست برخی که حتی در قامت کارشناس بین الملل در فضای رسانه‌ای کشور شناخته می‌شوند این موارد را نمی بینند و ساز مذاکره را دوباره کوک می کنند.

برخی نیز بر این عقیده‌اند که مذاکره مجدد با آمریکا بیشتربه از دست دادن منافع بیشتر کشورمان می‌انجامد تا کسب منافع. برجام در همین زمینه تجربه تاریخی بزرگی است. ترامپ نیز به جهت اینکه معتقد است برجام نتوانست منافع آمریکا را تامین کند از این توافقنامه خارج شد. به هر جهت با این اوصاف آیا برجام دیگری که با آمریکا در مذاکرات دیگر در مذاکره با ترامپ منعقد شود، امتیازی برای ایران در بر خواهد داشت؟ این درحالی است که بسیاری از جمله رئیس کل سابق بانک مرکزی دستاودرهای برجام را در زمان اوباما « تقریبا هیچ» اعلام کرده بودند.


کد مطلب: 634876

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/634876/اگر-غرب-گراتر-اردوغان-بشویم-آمریکا-به-ما-می-دهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com