شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
سازمان ملل:

دولت عراق به درخواست تظاهرکنندگان پاسخ دهد

پنجشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 627961
نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق با صدور بیانیه‌ای درباره پیامدهای منفی ادامه تظاهرات در جنوب عراق هشدار داد. او از دولت عراق خواست، برای رفع نگرانی مردم، جلوگیری از خشونت و یک راه حل سیاسی درازمدت تلاش کند.
دولت عراق به درخواست تظاهرکنندگان پاسخ دهد
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، یان کوبیس، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق گفت، دولت عراق باید به درخواست‌های قانونی و مشروع تظاهرکنندگان پاسخ دهد. نماینده سازمان ملل در امور عراق همچنین افزود که ادامه تظاهرات و کشته شدن معترضان نگران‌کننده است.

او در عین حال تاکید کرد که سازمان ملل عمیقا نگران ادامه خشونت و همچنین اعمال خرابکاری در عراق است.
به گفته کوبیس، کشته شدن معترضان عراقی و نیروهای امنیتی و همچنین تخریب اموال عمومی و خصوصی، دفاتر احزاب سیاسی، نهادهای دولتی و زیرساخت‌های اقتصادی نگران کننده است و ادامه این روند تاثیر مخربی بر وضعیت امنیتی و اقتصادی عراق خواهد گذاشت.

نماینده سازمان ملل در امور عراق همچنین تاکید کرد که این حق مسلم مردم عراق است که برای آزادی دست به تظاهرات بزنند و بدون ترس، ارعاب و نگرانی از بازداشت خودسرانه در تظاهرات مسالمت‌آمیز شرکت کنند.او همچنین گفت که از تظاهرات نباید برای ایجاد اخلال استفاده شود.

کوبیس همچنین هشدار داد که هنوز بقایای داعش در عراق می‌جنگند و مردم عراق به شدت نیاز به ثبات درازمدت دارند.
نماینده سازمان ملل متحد یادآور شد که  بعد از انتخابات اخیر پارلمانی در ۱۲ مه اکنون ضروری است هر چه زودتر یک دولت فراگیر و طرفدار اصلاحات تاسیس شود. به گفته کوبیش چنین دولتی قادر به پاسخگویی به درخواست‌های مردم ازجمله اشتغال‌زایی و مبارزه با فساد خواهد بود.

استان‌های جنوبی عراق از ۹ ژوئیه جاری صحنه تظاهرات گسترده علیه فساد مالی، بیکاری و کمبود خدمات شهری مانند آب و برق بوده است.مقام‌های عراقی گفتند که در درگیری‌های اخیر پنج نفر کشته و تعداد زیادی نیز مجروح شده‌اند.

درگیری نیروهای امنیتی عراقی با معترضان در میدان نفتی بصره
تظاهرات استان‌های جنوبی عراق به ویژه در بصره هنوز فروکش نکرده و دامنه اعتراضات به میدان نفتی "الزبیر" در بصره رسیده است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه از محل گزارش داده است که نیروهای امنیتی عراق با تظاهرکنندگان در مقابل میدان نفتی "الزبیر" در شهر بصره برخورد شدیدی کرده‌اند. نیروهای ارتش عراق با شلیک هوایی معترضان را متفرق کردند.در میدان نفتی الزبیر که از سوی شرکت ایتالیایی "انی" مدیریت می‌شود، روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت تولید می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *