يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2 Jun 2024
 
۰

چند درصد جمعیت شهری در بافت فرسوده هستندد؟

پنجشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب: 627921
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۰ درصد جمعیت شهری معادل ۱۹ میلیون نفر در بافت‌های نابسامان شهری زندگی می‌کنند.
چند درصد جمعیت شهری در بافت فرسوده هستندد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از صداوسیما، مجید کیانپور در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: ۱۸ درصد جمعیت شهری کشورمان در این بافت‌ها ساکن هستند و حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد هم در سکونتگاه‌های غیررسمی یا بافت‌های ناقص ساکن هستند که در مجموع ۳۰ درصد جمعیت شهری معادل ۱۹ میلیون نفر در بافت‌های نابسامان شهری هستند که ۷۲ هزار هکتار بافت‌های فرسوده شهری و ۵۵ هزار هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشورمان حادثه‌خیز است و به لحاظ بلا‌های طبیعی در معرض خطر قرار داریم، توجه به بازآفرینی و نوسازی بافت‌های شهری مهم است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کمتر از ۶ تا ۷ درصد برنامه‌های دولت در این زمینه اجرایی شده است، گفت: شاید یکی از علت‌ها، این است که همه بخش‌ها خود را ملزم به اجرای این برنامه ندانستند، در حالی که مسکن مقوله فرابخشی است و همه دستگاه‌های مربوط باید کمک کنند.

کیانپور افزود: مجلس با دست‌اندارکاران اجرای این برنامه از جمله بانک‌ها و وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، کشور، راه و شهرسازی و جامعه مهندسان مشاور و انبوه‌سازان جلسات متعددی را برگزار کرده است.وی با بیان اینکه دولت باید سیاستگذار و تسهیلگر باشد و زمینه را برای ورود بخش خصوصی فراهم کند، گفت: بخش خصوصی وارد بحث نوسازی بافت‌های فرسوده نمی‌شود، زیرا برای او توجیه اقتصادی و ارزش افزوده مناسب ندارد، بنابراین باید مشوق‌هایی مانند صدور پروانه رایگان و معافیت مالیاتی را برای او در نظر بگیریم تا نوسازی انجام شود.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به اینکه ۱۶ تا ۱۷ هزار میلیارد تومان از اقساط مسکن مهر به بانک مسکن برمی‌گردد، عنوان کرد: این منابع باید در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد و ارزش افزوده آن که سالی حدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان می‌شود، در اهداف تولید مسکن و زیرساخت‌های مسکن مهر استفاده شود.فرهاد بیضایی کارشناس مسکن نیز در این برنامه گفت: در بحث کارآفرینی شهری­ راهبرد مشخص برای ورود به بحث بافت فرسوده وجود ندارد.وی با بیان اینکه مسیری که وزارت راه و شهرسازی در خصوص بافت فرسوده دنبال­ می‌کند با مسیری که از مشاور رئیس‌جمهور در بافت فرسوده می‌شنویم کاملاً متفاوت است، افزود: وزارت راه و شهرسازی معتقد است دخالت‌های سنگین در زمینه بافت‌های فرسوده نباید انجام شود، اما مشاور رئیس‌جمهور در امور بافت فرسوده نگاه کلید به کلید را مطرح می‌کند که در این طرح اعتقاد به نوسازی کامل بافت فرسوده دارد.

بیضایی گفت: بانک مسکن با توجه به ۱۴ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان اقساط برگشت مسکن مهر نیازی به منابع صندوق توسعه ملی و منابع بانک مرکزی ندارد و به راحتی می‌تواند از طرح نوسازی بافت‌های فرسوده حمایت کند، اما بانک مسکن با این پول کار تجاری می‌کند و تسهیلات بین بانکی پرداخت می‌کند و متاسفانه از تسهیلات مسکن مهر استفاده نامناسب می‌شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *