جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

از فرار رو به جلوی نیلی تا اعلام جرم علیه سیف

سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب: 627616
نخستین ماه تابستان داغ 97 هم رو به پایان است اما بازار سکه و ارز همچنان متلاطم، خبری از تحقق وعده رییس کل بانک مرکزی مبنی بر ترکیدن حباب قیمت‌ها نیست، کسی اما مسوولیتش را نمی‌پذیرد، سیف که روزهای پایانی‌اش در بانک مرکزی است سکوت کرده و دستیار ویژه اقتصادی رییس‌جمهوری هم از ابتدای خردادماه در محل کار خود حاضر نشده و استعفا داده است.
از فرار رو به جلوی نیلی تا اعلام جرم علیه سیف
به گزارش جهان نيوز، کافی است سری به میدان فردوسی و چهارراه استانبول بزنیم تا ببینیم نبض بازار ارز به‌شدت کُند شده و حیات اقتصادی در این بخش به کما فرو رفته و صرافی‌هایی که مبادرت به نقل و انتقال ارز به متقاضیان می‌کردند یا تعطیل‌اند یا کرکره‌های خود را تا نیمه پایین کشیده و از هر گونه داد و ستدی سر باز می‌زنند.

تاکنون هیچ‌کدام از سیاست‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی نتوانسته امور را بهتر کند، حذف دلار از معاملات و جایگزینی یورو هم نتوانست دردی دوا کند و حتی جدال وزرای کابینه در معرفی مفسدان و رانت‌خوارانی که از امتیاز دولتی استفاده کرده ‌اما از عرضه محصولات وارداتی با نرخ دولتی امتناع کرده‌اند هم به جایی نرسید!سلطان سکه هم در این میان توسط کارآگاهان انتظامی و پلیس دستگیر شد، اما دریغ از کشف یک سکه! وزرای صنعت و معدن، اقتصاد و رییس بانک مرکزی هم تا‌کنون پاسخ روشنی برای مهار این معضل به افکار عمومی نداده و هر از چند گاهی با انتشار نظر و ایده‌ای سعی می‌کنند حضورشان را به اطلاع مردم برسانند!راه‌اندازی بازار ثانویه هم هرچند پالس مثبتی به بازار بود اما نتوانست آنگونه که باید اثرگذار باشد، در این روزها قیمت‌ها در بازار سکه و ارز افزایشی و ملتهب پیش رفته بود، دلار که حدود دو هفته کمتر از ۸۰۰۰‌تومان و تا مرز آن معامله می‌شد به ۸۳۰۰‌تومان رسیده بود همچنین یورو تا ۹۶۵۰‌تومان پیش رفت.

اما از آنجایی‌که امروز زمان تحویل سکه‌های پیش‌فروش با سررسید سه ماهه است، روز گذشته سکه‌فروش‌ها برای فروش سکه اقدام کردند که این امر تا حدی قیمت‌ها را متعادل کرد و نرخ‌ها نزولی شد؛ به گونه‌ای که سکه کمتر از دو میلیون‌و‌۸۰۰‌هزار تومان معامله شد و دلار تا  8هزار تومان کاهش داشت، یورو نیز تا ۹۴۰۰‌تومان معامله می‌شود و با افت ۲۵۰‌تومانی همراه شده است.

تقاضای بانک مرکزی برای آزادی برخی بازداشتی‌های بازار سکه و ارزاین‌ها تنها راهکارهای لحظه‌ای است که اثرات کوتاه‌مدتی دارد و مردم خواستار پاسخ‌هایی صریح و قاطع هستند، پاسخ به پرسش‌هایی که بعد از سخنان سخنگوی قوه‌قضاییه برای آن‌ها ایجاد شد.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه در نشست خبری روز یکشنبه خود با خبرنگاران، از تقاضای بانک مرکزی برای آزادی برخی بازداشتی‌های بازار سکه و ارز خبر داد.

محسنی‌اژه‌ای به بازداشت یکی از افراد در رابطه با خرید و فروش سکه اشاره و تصریح کرد: فردی به‌نام حمید مظلومین به همراه پسرش محمدرضا مظلومین بازداشت شدند که این افراد در سال‌۹۲ هم بازداشت شده بودند اما آن سال نماینده بانک مرکزی در دادگاه اعلام کرد این افراد با هماهنگی ما فعالیت می‌کرده‌اند.

یکی از بحث‌ها این است که آیا این اقدامات اخیر هم هماهنگ با بانک مرکزی بوده است، اکنون هم بانک مرکزی تقاضای آزادی برخی فعالان بازار سکه و ارز را دارد.معاون اول قوه‌قضاییه با بیان اینکه عده‌ای دلال در خرید و فروش ارز دخالت داشتند، گفت: این افراد به‌صورت عمده سکه خرید و فروش می‌کردند.

طبق تحقیقاتی که از اواخر سال گذشته شروع شد، هنگام آغاز تلاطم در بازار ارز، به افرادی برخورد شد که این‌ها صرافی نداشتند اما خرید و فروش زیاد سکه و ارز داشتند که برخی از اینها دستگیر شدند. برخی از اینها ادعا داشتند که این اقدامات با هماهنگی بانک مرکزی انجام می‌شده است. محسنی‌اژه‌ای در این نشست خبری حتی خروج سکه به‌صورت غیرقانونی از کشور را هم تأیید کرد.

شکایت از رییس بانک مرکزی واصل شده است
البته سخنگوی قوه‌قضاییه خبر دیگری را هم برای اصحاب رسانه مطرح کرد، او در مورد شکایت از رییس بانک مرکزی به‌واسطه تلاطم در بازار ارز گفت: این شکایت واصل شده و در حال رسیدگی است اما به قرار منجر نشده است و اطلاعی از احضار این فرد ندارم، البته به‌صورت معمول این افراد احضار می‌شوند.

احضار آقای سیف به‌دلیل اعلام جرم ‌سازمان دید‌‌بان عدالت و شفافیت است، آقای احمد توکلی در 23‌تیر به خبرگزاری ایلنا گفته بود که «ما علیه رییس بانک مرکزی اعلام جرم کرده‌ایم، همچنین با شرکت‌هایی که از حوزه‌های غیرمرتبط با ارز دولتی واردات انجام داده‌اند باید برخورد شود و تا برخورد نشود، درست نخواهد شد.»

به عقیده توکلی نباید گذاشت دوره عملکرد سیف با سلام و صلوات‌ تمام شده و او سفیر ایران در چین بشود، البته برای تحقق سخنان این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی کمتر از دو ماه فرصت باقی است، با نزدیک شدن به شهریور‌ماه پایان دوره پنج‌‌‌ساله ریاست فعلی بانک مرکزی است و رییس‌جمهوری ناچار به تغییر سیف است.

سیف اما تنها یکی از عوامل نابسامانی‌های اقتصادی است، او  در این مسیر تنها نبوده و مسوولان اقتصادی دولت هرکدام سهم خود را در این آشفتگی ایفا کرده‌اند. در ابتدا که آقای محمد شریعتمداری، وزیر صنعت از انتشار فهرست ارز‌بگیران دولتی امتناع کرد، سپس بانک مرکزی لیست‌های نصفه و نیمه را در اختیار عموم قرار داد و و اعلام کرد که این لیست‌ها کامل نیست و این امر دولت را متهم به عدم شفافیت کرد.

فرار نیلی از پاسخگویی
از سویی دیگر، بر اساس خبرهای منتشر شده دستیار ارشد رییس‌جمهوری در امور اقتصادی 10 ماهی است که استعفا داده و از ابتدای سال‌97 در جلسات کابینه حضور پیدا نکرده است.

آقای مسعود نیلی که در دوره اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی، مشاور اقتصادی او بود، در دولت دوازدهم با ارتقای جایگاه، به سمت دستیار ارشد رییس‌جمهوری در امور اقتصادی منصوب شد.

او از سال‌92 و همزمان با روی کارآمدن دولت یازدهم نیز با حکم آقای محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس‌جمهوری، برای بار دوم ریاست «موسسه عالی آموزش و پژوهش در مدیریت و برنامه‌ریزی» یا همان «موسسه نیاوران» را به‌دست آورد.استعفای او از سمت مشاور ویژه اقتصادی روحانی، جزئی از رسم مدیریتی‌اش پس از ناکامی است، این امر نشانه شکست ایده اتاق فکر اقتصادی دولت است؛ اتاق فکری که به «مکتب نیاوران» مشهور است.

جالب آنکه مسعود نیلی با وجود آنکه از دستیاری ارشد رییس‌جمهوری استعفا داده است، ‌کماکان در پست ریاست موسسه نیاوران مشغول به کار است.

بسیاری معتقدند که اجرای تئوری‌های اقتصادی مسعود نیلی اوضاع کشور را به این روز انداخته است، برای مثال دکتر محمد کهندل، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه به «نود اقتصادی‌» گفته است: تفکرات آقای نیلی باعث بدتر شدن اوضاع شده است.

تفکر آقای نیلی مبتنی بر نظام سرمایه‌داری است. او می‌خواهد جامعه‌ای را به‌وجود بیاورد که همه مردم رفتار اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ‌مبتنی بر نظام سرمایه‌داری داشته باشند. این رفتار در کشور ما جواب نمی‌دهد. این سیاست‌ها به جای اینکه جواب مثبتی بدهد، جواب منفی داده است.

به گفته کهندل انتشار خبرها درباره استعفای نیلی، سناریوی حامیان اوست و نباید گذاشت نیلی به این سادگی‌ها فرار کند. او باید پاسخگوی تصمیماتی باشد که در پنج سال اخیر در حوزه اقتصاد گرفته، تصمیماتی که نه تنها مشکلات اقتصادی را حل نکرد بلکه آن‌ها را شدت داد.

نقشه راهبری
شرایط کنونی اقتصادی و دغدغه مردم رهبر معظم انقلاب را بر آن داشت تا با ورود به این مسأله، شخصاً از رییس‌جمهوری علت بروز این نابسامانی را جویا شوند و روحانی هم طی جلسات مختلف با مسوولان قرار شده جزئیات کاملی از هر آنچه ‌تا کنون از سر اقتصاد و بازاریان و مردم گذشته گرد‌آوری و در اختیار رهبری قرار دهد. حال ایشان روز یکشنبه رییس‌جمهوری و هیات‌دولت را به حضور طلبیدند تا نقشه راهی مهم را برای آن‌ها ترسیم نمایند.

ایشان همچون همیشه راهبردهای هوشمندانه‌ای را به کابینه دوازدهم ارائه دادند تا از این مقطع تاریخی سخت جمهوری اسلامی ایران در مقابل ابرقدرت‌های نانجیب، سربلند بیرون آیند. ایشان با ذکاوت هر چه تمام‌تر، سخن از ضرورت تدوین نقشه راهی به میان آوردند که اقتصاد ایران را همچون گذشته، از برخی توطئه‌های دشمنان نظام و انقلاب به سلامت عبور خواهد داد.

منبع: صبح نو
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *