سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

بجای تعدد احزاب دو حزب بزرگ با یکدیگر رقابت کنند

پنجشنبه ۷ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب: 623379
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به جای تعدد احزاب در کشور، باید یک حزب اصولگرا و یک حزب اصلاح‌طلب با یکدیگر رقابت کنند، این اتفاق شدنی است و قطعا نظام انتخاباتی هم به تحقق آن کمک می‌کند.
بجای تعدد احزاب دو حزب بزرگ با یکدیگر رقابت کنند
به گزارش جهان نيوز، جواد اطاعت فعال سیاسی اصلاح طلب امروز در همایش ملی احزاب ایران اظهار داشت: در شرایط فعلی کشور که با مشکلات مختلف اقتصادی از جمله گرانی مواجه هستیم، احزاب باید به جای اینکه جلساتی با موضوعات تحزب در کشور برگزار کنند، موضوع اقتصاد و وضعیت فعلی کشور را به بحث بگذارند و با تشکیل جلساتی با حضور جامعه‌شناسان و اقتصاددانان، برای وضعیت فعلی کشور راهکارهایی بیاندیشند.

وی افزود: درباره مباحث نظری فعالیت احزاب، صحبت‌های زیادی مطرح شده اما اقدامات کمی در عرصه عمل انجام گرفته است. احزاب باید پای خود را اندکی فراتر از مباحث نظری بگذارند و برای اقدامات عملی گام بردارند.

اطاعت با انتقاد از تکثر احزاب در کشور اظهار داشت: امروز اگر کسی شناختی از نظام سیاسی ایران نداشته باشد و نداند بیش از ۲۰۰ حزب در کشور مجوز فعالیت دارند و حدود ۵۰ حزب در کشور فعالیت می‌کنند، درمی‌یابد که عملا حزبی در ایران وجود ندارد و این کشور از نظر سیاسی توسعه نیافته است.

نماینده سابق مجلس افزود: من پیشنهاد ایجاد نظام دو حزبی با جریان اصلاحات و همچنین آقای باهنر از جریان اصولگرا را مطرح کرده‌ام. در این زمینه آقای باهنر هم قبول داشت که باید تلاش شود به جای تعدد احزاب در کشور، یک حزب اصولگرا و یک حزب اصلاح‌طلب با یکدیگر رقابت کنند. این اتفاق شدنی است و قطعا نظام انتخاباتی رایج در کشور هم به تحقق این اتفاق کمک می‌کند.

اطاعت با بیان اینکه سیاست و اقتصاد تفاوت زیادی با هم ندارند تصریح کرد: موتور محرکه فعالیت اقتصادی، انباشت سرمایه است. این موضوع در سیاست نیز مورد توجه قرار دارد و زمانی که توانمندی‌ها و منابع انسانی در یک جا جمع شود قطعا به تشکیل یک حزب قدرتمند کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: به نظر من لزومی ندارد در کشوری مانند ایران که با تنوع قومیتی و مذهبی مواجه است، در همه جا صرفا از نظام انتخاباتی اکثریتی استفاده شود. در این زمینه پیشنهاد می‌کنم در مناطق مختلف از نظام‌های انتخاباتی دیگری استفاده شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: این امکان وجود دارد که با انجام دستکاری‌های کوچک در نظام انتخاباتی حاکم در کشور نظیر تبدیل حوزه‌های انتخاباتی از شهرستان‌ها به استان‌ها، مانند آنچه که در تهران اتفاق افتاد، احزاب به صورت بهتر و واقعی‌تر شکل بگیرند.

منبع: مهر 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *