شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۴۱

رهبر جوان کره‌شمالی چگونه الگوی اصلاح‌طلبان ایران شد؟!

شنبه ۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۱۹
کد مطلب: 621638
این روزها مدل سیاست خارجی کره‌شمالی برای اصلاح‌طلبان به الگو تبدیل شده است.
رهبر جوان کره‌شمالی چگونه الگوی اصلاح‌طلبان ایران شد؟!
گروه سیاسی جهان نيوز: تنها چهار روز پس از دیدار تاریخی «کیم جونگ اون» رهبر جوان کره‌شمالی و «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری جاه‌طلب ایالات متحده آمریکا در جزیره «سنتوسا» در جنوب سنگاپور، تعدادی از اپوزیسین‌های داخل و خارج‌نشین، در نامه‌ای مشترک به برخی مسوولان نظام، گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا بر سر مسأله هسته‌ای کشورمان را خواستار شدند.

به گزارش جهان نيوز، نکته جالب توجه در این نامه، مشرب سیاسی امضاءکنندگان آن است. از فداییانِ مارکسیست‌مسلک و ملی‌مذهبی‌های «نهضت آزادی» گرفته تا عملگرایان کارگزارانی، همگی کنار هم جمع شده تا برای به قول خودشان «راه‌حل مشکلات» نسخه‌ای شفابخش تجویز کنند. این نسخه درست زمانی تجویز شده که یک ماه و چند روز بیشتر از خروج آمریکا از قرارداد برجام نمی‌گذرد؛ بنابراین‌ پیشنهاد دوباره مذاکره مستقیم با یانکی‌ها، قدری که نه، بلکه بسیار بعید و غریب به نظر می‌رسد.

به گزارش صبح نو، «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» در جایگاه یکی از امضاءکنندگان مرقومه مزبور، به توجیه اقدام خود و هم‌کیشانش پرداخت. وی با بیان اینکه «اگر آمریکا تضمین بدهد بدعهدی نکند» و «مسوولان بتوانند چنین تضمینی از این کشور اخذ کنند» مدعی شد که می‌شود به مذاکره مستقیم با آمریکا روی آورد.

کرباسچی در حالی از «گرفتن تضمین از آمریکا» سخن گفته که تیم مذاکره‌کننده کشورمان، طی دوسال‌و‌نیم مذاکره با طرف‌های غربی، با وجود تاکید و مطالبه مؤکد بزرگان نظام، موفق به اخذ این تضمین‌ها نشد؛ بنابراین چه‌طور می‌شود و چطور امکان خواهد داشت -با وجود بدعهدی‌های مکرر و دامنه‌دار آمریکا در طول تاریخ در قبال ایران- ‌این‌بار تضمین‌ها به‌طور کامل اخذ و درعین‌حال از سوی طرف مقابل، عملیاتی شود؟

درخواست چهره‌های منتسب به جبهه اصلاحات‌ مبنی بر مذاکره مستقیم با آمریکا، آنقدر عجیب می‌نمود که اجازه نمی‌داد حامیان و مؤتلفان آن‌ها، زبان به‌کام بگیرند و مُهر سکوت بر لبانشان بزنند. در همین باره، آقای اسماعیل دوستی، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره این نامه اظهار داشت: «وقتی رییس‌جمهوری کنونی آمریکا به این برجام که مورد تأیید تمامی مجامع بین‌المللی قرار گرفته پایبند نبوده است و این توافقنامه را پاره می‌کند،‌ چطور یک عده انتظار دارند با مذاکره مستقیم با ترامپ مشکلات کشور حل شود؟»

چهره دیگری که نسبت به نامه اخیر واکنش نشان داد، آقای عباس عبدی، فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب بود. واکنش عبدی، در نوع خود جالب توجه و قابل تأمل می‌نمود؛ آنجا که حتی موضع «رییس دولت اصلاحات» نسبت به نامه‌نگاری اخیر را «ناهمسو» برداشت و تحلیل کرد. وی گفت: «بنده سمت سخنگویی جریان اصلاح‌طلب را ندارم. باید به مواضع محمد خاتمی مراجعه کرد اما گمان ندارم همسو با این نگاه (اشاره به مذاکره مستقیم با آمریکا) باشد.»

آقای مجید انصاری از اعضای مجمع روحانیون مبارز هم نگاه مساعدی به این نامه ابراز نداشت. انصاری ضمن ایجاد خط انفکاک میان خود با نامه‌نگاران، به صراحت گفت: «نظر شخصی چند چهره سیاسی را به پای جریان اصلاحات ننویسید.»

این تنها چهره‌های اصلاح‌طلب نبودند که روی ترش‌شان، نصیب نامه و نامه‌نگاران شد؛ دولتی‌ها هم -که تا همین چند صباح پیش علمدار طرفداری از تِز گفت‌وگو و مذاکره با غربی‌ها بودند- دل پُر خود نسبت به نوشتن این نامه را بروز دادند.

در همین باره، آقای محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز سه‌شنبه 29‌خردادماه در نشست خبری هفتگی خود با اهالی رسانه، هر چند با گفتن این جمله که «این نامه از یک سو نمادی از آزادی سیاسی در داخل است» قصد کرد فضای تند و تیز انتقاداتش نسبت به نامه‌نگاران را تلطیف و ترمیم کند اما آنجا که گفت: «در شرایطی که یکی دارد به شما زور می‌گوید، چند نفر نامه می‌نویسند که تسلیم این زور شوید. این ترامپ آیا قابل اعتماد است؟ ما کِی می‌خواهیم مقاومت کنیم؟ این نشان می‌دهد که عقل سیاسی این‌ها کامل نیست.» در حقیقت نشان داد که میان دولت و حامیانش، در اتخاذ نوع راهبردهای به‌جا، حول سیاست خارجی، تباین و تفاوت نظر فاحشی وجود دارد.

وقتی کرباسچی منکر نامه می‌شود
پس از این فشارها بود که کرباسچی مجبور به عقب‌نشینی شد. وی فردای اظهارات نوبخت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از اساس نامه‌نگاری‌اش به مسوولان نظام را منکر شد! و اظهار داشت: «من چنین نامه‌ای را ننوشته‌ام. چه کسی امضای من را پای این نامه گذاشته است!»

هر چند کرباسچی به ظاهر هم که شده خود را از نامه‌نگاری‌های این‌چنینی بری می‌داند اما قطعاً نخواهد توانست از تیررس «این‌همانی»سازی تحلیل‌گران، میان نامه مذکور و سیاست‌ورزی‌های نوظهور رهبر کره‌شمالی در مذاکره بی‌قید و شرط با دولت آمریکا، مصون و بی‌خدشه باقی بماند؛ هر چند چنین همزادپنداری‌هایی، به‌طور خودآگاه با دست رد اصلاح‌طلبان رو‌به‌رو نشده است.

برای فهم بهتر این گزاره شاید بد نباشد به گفت‌وگوی «مصطفی تاجزاده» عضو سازمان منحله مجاهدین انقلاب با روزنامه اعتماد در روز چهارشنبه 30‌خرداد نگاهی مجمل بیندازیم.

تاجزاده در بخشی از این گفت‌وگو، ضمن تحسین اقدام «اون» رهبر کره‌شمالی در مذاکره مستقیم با آمریکا، این عمل را «عقلانی» ارزیابی و تصریح کرد: «از این گفت‌وگو به‌عنوان اقدامی عقلانی دفاع می‌کنم که اگر تا انتها بتواند پیش برود، کره، منطقه و جهان را از خطر مهمی نجات داده است و آینده روشنی را برای مردم خویش ترسیم می‌کند.»

جدا از جذابیت سیاست خارجی جدید کره‌شمالی (مذاکره بی‌واسطه و مستقیم با آمریکا) برای الیت‌های جبهه اصلاح‌طلبی، شاید بد نباشد از زاویه‌ای دیگر، به تحلیل چرایی این نامه‌نگاری بپردازیم.

چه کسی است که نداند دولت و هواخواهان اصلاح‌طلبش، طی چند سال گذشته، در ستایش از سازش با غرب و گفت‌وگو با قطب‌های جهانی، چه افسانه‌ها که نبافتند و چه قصه‌ها که نساختند. هر کسی رو در روی تِز «گفت‌وگو» می‌ایستاد یا اندک نقدی به هیمنه گفتمان رقیب روا می‌داشت، به بدترین وجه، با الفاظ و عبارات تحقیرآمیز که ترجیع‌بندش «دلواپسان» بود، نواخته می‌شد.

اما حالا چه؟ آمریکا از برجام خارج شد، شرکت‌های بزرگ دنیا از ترس تحریم‌های دولت این کشور، یکی‌یکی بار و بنه را به قصد خروج بستند و حاصل آن همه مدیحه‌سرایی در باب مذاکره بر باد رفت و برجام به‌کل، از روح و جسم قالب تهی کرد. با چنین شرایط وخیمی، اصلاح‌طلبان باید برای خلأ ایجاد شده حرکتی می‌کردند. آن حرکت، دست‌یازیدن به سیاست «فرار رو به جلو» بود.

آقای ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی در همین‌باره گفته: «چون بخشی از پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان به‌دلیل شکست برجام دچار ریزش شده، این‌ها دارند فرار به جلو می‌کنند؛ چون هیچ جوابی برای شکست برجام ندارند. نمی‌آیند بگویند تحلیل ما از غرب اشتباه بوده بلکه می‌گویند باید مذاکره دیگری این‌بار با خود آمریکا انجام بدهیم؛ یعنی یک آدرس غلط دیگر؛ در‌حالی‌که ایران طی دو تا سه سال گذشته دقیقاً همین کاری را که آقایان در نامه -مبنی بر مذاکره مستقیم با آمریکا- گفته‌اند؛ انجام داده است.»

هر چه باشد اصلاح‌طلبان امروز در مهلکه‌ای عجیب گیر افتاده‌اند. آن‌ها باید هر چه سریع‌تر خود را با وضعیت جدید پیش آمده پس از خروج آمریکا از برجام، تطبیق دهند. مسلماً اقداماتی مانند نامه‌نگاری و درخواست مذاکره مجدد با آمریکا، اولاً اختلافات درونی آن‌ها را بیش از پیش جلوه‌گر می‌سازد و ثانیاً هزینه کنش‌گری سیاسی آن‌ها در فضای داخل را دو چندان خواهد کرد. باید دید در آینده، چه چیز اصلاح‌طلبان را انتظار می‌کشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
Iran, Islamic Republic of
خدائيش حق داريد پرت و پلا بگيد و نسبت به اصلاح طلبها عقده گشائى كنيد ! الآن زمان زمان شماست، داريد لحظه شمارى مى كنيد تا دوباره تحريمها برگردند. در همين آرزو و حال و هوا بمونيد
Iran, Islamic Republic of
تا یک ماه پیش روزنامه های اصولگرا می گفتند دولت از کره شمالی یاد بگیره جلوی امریکا ایسناده چی شده جهان نیوز یکباره کره شمالی را الگوی اصلاح طلبان قرار داد ؟
هادی
Iran, Islamic Republic of
کلا سیستم اصولگراها و کیهان اینه که یک چیزی بگن و فرداش به گردن نگیرن .... :)
همین مموتی خودمون....
Iran, Islamic Republic of
اقای هادی فقط مذاکرات باید در سطح روسا برگذار شود تا تعهد اور باشد و این بادمجون دور قاب چینها مثل روسیه و فرانسه و چین و المان و انگلیس از مذاکرات حذف شوند تا بتوان نتیجه مورد نظر را بدست اورد
Iran, Islamic Republic of
بدبخت مگر تحریمها رفته بودند که حالا برگردند؟
سیامک
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
مگه تحریمی رفته که حالا برگرده؟!! آنکس که نداند و نداند که نداند، در جهل مرکب ابد الدهر بماند.
Iran, Islamic Republic of
تحریمها سر جاشه اضافه هم شده بیدار ششو ای رهرو خواب آلوده
Iran, Islamic Republic of
دوستان منفعت ایران مهم است. کره شمالی و هر کشوری باید مایه عبرت ما باشد یعنی چشم باز نه مایه حماقت ما.
هادی
Iran, Islamic Republic of
دلواپسان ما هم عبرت خیلی ها خواهند بود...
United Arab Emirates
چرا مسئولین از پتانسیل کرباسچی استفاده نمیکنند؟ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اشتباهی مثبت زدم ,,,
سقا
Iran, Islamic Republic of
مشکل اینجاست که شما عاشق نشدین!!!
نشنیدین عشق آدم رو کر وکور می کنه،خب عشق به کعبه ی آمال وآرزوهای اصلاح طلبان که آمریکا ست این جماعت رو کرو کور سیاسی کرده!!!!
احتمالا برداشت عاشقانه ی اینها از خروج آمریکا از برجام هم این بوده که
اگر با من نبودش هیچ میلی چرا ظرف مرا بشکست لیلی
Iran, Islamic Republic of
دروغ که کنتور نداره بگو
ایراد حرفش را بگو کجاش دروغه؟
كمتر دروغ بگوييم
Iran, Islamic Republic of
آقاي سقا سلام
اين مقاله در تيترش نامه "مذاكره مستقيم با آمريكا" را به اصلاح طلبان نسبت مي دهد اما اين انتساب با متن خبر در تناقض است. به اين جمله از متن دقت كنيد:
"نکته جالب توجه در این نامه، مشرب سیاسی امضاءکنندگان آن است. از فداییانِ مارکسیست‌ مسلک و ملی‌مذهبی‌های «نهضت آزادی» گرفته تا عملگرایان کارگزارانی، همگی کنار هم جمع شده تا برای به قول خودشان «راه‌حل مشکلات» نسخه‌ای شفابخش تجویز کنند." (خود مقاله مي گويد فداييان، ماركسيستها، ملي مذهبيها و نهضت آزادي و كارگزاران اما در تيتر همه را به نام «اصلاح طلبان» مي نويسد!)
...
Iran, Islamic Republic of
سلام به شما
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برخی اصلاح‌طلبان داخلی و اپوزیسیون خارج کشور روز جمعه (25 خرداد) در نامه‌ای به مسئولان عالی نظام سخن از مذاکره مستقیم با آمریکا به میان آوردند.
اسامی لیست 100نفره رو که بررسی کنید، اسم اصلاح طلبان رو توش می بینید
كمتر دروغ بگوييم
Iran, Islamic Republic of
سلام مجدد، وقتي جهان نيوز يك چهارم كامنت بنده را چاپ مي كند. شما حق داريد چنين شبهه اي را مطرح كنيد چون توضيحات بعدي بنده را نخوانده ايد. خلاصه عرض كنم، در ليست 100 نفره مذكور نام 6 اصلاح طلب به چشم ميخورد. از اين تعداد نيز 3 نفر خارج نشين هستند و بيشتر اپوزيسيون بحساب مي آيند تا اصلاح طلب. وقتي تمام اصلاح طلبان شاخص (سيد محمد خاتمي، عباس عبدي، مجيد انصاري، محمدرضا عارف، اسماعيل دوستي، حميدرضا آصفي و ...) با اين نامه مخالف هستند، ديگر نمي توان اين نامه را نامه اي از طرف اصلاح طلبان دانست.
Iran, Islamic Republic of
رهبر جوان کره که مظهر مبارزه و ایستادگی در برابر امریکا برای اصولگرایان بود نه اصلاح طلبان.تمامی تریبونهای رسمی منجمله کیهان ،امریکا ستیزی کره شمالی را مدام به سر مردم ایران میزدند و به مردم ایران گوشزد میکردند که باید از کره درس بگیریم .حالا چه شده که رهبر جوان و مردم کره الگو اصلاح طلبان شده اند!؟
Iran, Islamic Republic of
چه شد الان خدمت شما عرض می کنم
تا زمانیکه رهبر جوان کره شمالی یا هر رهبر ورییس جمهور و....که در مقابل زور گویی آمریکا واعوان وانصارش مقاومت کنه وبا ج بهشون نده مورد تمجید ماست، تمجید ما ونه الگوی ما، چرا؟؟؟
چون بلطف خدا ما الگوی بزرگ وبی بدیلی مثل اباعبدالله علیه السلام داریم.
هر وقتی هم که همین دولت ها دچار چرخش بشن و با آمریکا به توافق برسن و باهاش قدم بزنن و....میشن الگوی شما اصلاح طلبان.
چرا چون شما اساسا یا دشمنی آمریکا رو قبول ندارید یا براین باورید که ما هم ناچاریم با نظم نوین جهانی(کدخدایی آمریکا و رعیتی سایر کشورها)کناربیایم.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
واقعا شما و نحله فکری شما اینطوری فکر میکنید ؟
ما حتما باید با زورگو های جهان حتی اگر به ما زورگویی نکرده باشند مقابله کنیم و اگر امکانش فراهم شد مانند ابا عبد الله در این راه خودمان و کشور مان را از بین ببریم؟
...
Iran, Islamic Republic of
بنظر شما آمریکا زور گویی نکرده عالی جنااب ...به اکثر نقاط دنیا لششکر کشی کرده و اصرار به نابودی انقلاب داره دارایی های ایران را تصاحب کرده یعنی دزدیده و بسیاری جنایات مگر مجبوری نظر چرند بدی می ترسی بگن لالی ؟
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
...
بقول ماهاتیر محمد مگر مجبور هستید که طرف شاخ گاو بروید ؟
مقصر جهان نیوز هست که سانسور میکند و تمام متن را نمیگذارد .
شما که ظلم ستیز هستید در مورد مسلمانان ایغور و چچن ها هم بنویسید . قبلا ما به آمریکاییها باج میدادیم الان به چین و روسیه و لبنان و غیره فرقی نکرده برادر خودفریبی بسه .
...
تو برو حالتو بکن چیکار به مقاومت و شهادت داری؟
Iran, Islamic Republic of
شما خودتون و جناحتون رو لطفا به ائمه اطهار منتسب کنید و الگو گیری نفرمائید که بد جوری تو ذوق می زنه...
مهدی
Iran, Islamic Republic of
اول از همه جهان نیوز باید کل متن را میگذاشت .
دوم اینکه فکر نمیکنم 40سال الگو برداری از نوع دلبخواهی و منعت طلبی شما نتیجه جالبی برای ایران و ایرانی داشته باشد.
Germany
اگه برادرا خودشونو به ائمه منتسب نمیکردن خیلی براشون بهتر بود
سقا
Iran, Islamic Republic of
پس اجازه بدیم که شما از صلح امام حسن علیه السلام به سازش در برابر آمریکا برسید
واز عاشورا هم درس مذاکره بگیرید
اینطوری تو ذوق نمیزنه انوقت ؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اول و آخر همه جنگها صلح است پس همون اول مذاکره کنیم و علت دشمنی را به همه مردم بگویم
Iran, Islamic Republic of
چه کسانی می گفتند رهبر کره شمالی کمونیست بوده و اگر اسلامی بود تسلیم امریکا نمی شد؟ کره شمالی الگوی چه کسانی بود؟ حتما شریعتمداری و کیهان و صدا و سیما و ... همه شون اصلاح طلب شدن؟
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبی پلی برای افراد ضعیف دین به سمت لیبرال سکولار و بی دینی
اصلاح طلبان تا دیروز مخالف سیاست های کرده بودن و امروز عقب نشینی های کره برای انها شده الگو
Iran, Islamic Republic of
حالا امثال زاکانی و همفکرانش چه گلی به سر این ملت زده اند. هر دو جناح از هم بدترید
Iran, Islamic Republic of
این شد حرف حساب
Iran, Islamic Republic of
برای اصلاح طلب فرقی نمی‌کنه که کسی تا دیروز پندار و گفتارش چی بود. مهم اینه که همینکه با امریکا- به عنوان هشتمین بلای طبیعی از 150 سال پیش تا کنون- دست تسلیم و وفاداری داد یک روشنفکره و باید الگو قرار بگیره.
Germany
برای برادرا فرق میکنه؟
اینکه هر دو جناح مثل همند درسته ولی پشت این شعار نمیشه هزینه حماقت ها و ساده باوری های لیبرال مسلکان به آمریکا را پنهان کرد.
Iran, Islamic Republic of
همیشه این اصولگراها بودن که رهبر کره شمالی رو ستایش میکردند و مخالف مذاکرل با آمریکا بودن اصلاح طلبا که از اول موافق مذاکره با آمریکا بودن قبل از اینکه رهبر کره شمالی با آمریکا مذاکره کنه بهتر بود تیتر میزدید چطور اصولگرایان از رهبر کره شمالی رویگردان شدند
بدلیل حماقت و پند نگرفتنش از عاقبت برجام.
United States
مشکل این هست که چهره های سیاسی ایران خصوصا اصلاح طلبان نه شجاعت و نه صداقت این آقا را دارند. بنابرین الگو قرار دادنش فقط در حد حرف هست. اصل مطلب اینه که اینها عاشق کدخدا و انگلیس هستند و جان فدای محبوب میکنند اگر چه به یک بیراه هم بزنند که به قبله امال برسند. بچه ها را که فرستادند حالا یا میخواهند خودشون هم بروند یا اینکه کدخدا را بیاورند.
نصیری
Canada
در باره مذاکرات اخیر کره شمالی و امریکائی ها چند نکته قابل ذکر است :
اولا این این نوع مذاکرات بین دو کشور چند بار صورت گرفته و به نتیجه مطلوب نرسیده است، چون امریکائی ها به اصطلاح هم خدا را می خواسته اند و هم خرما را؛ هم طالب نابودی توان هسته ای کره شمالی بوده اند و هم حفظ پایگاه های نظامی شان در کره جنوبی.
ثانیا مطابق برخی اخبار و تحلیل ها ،فعالیت های دیپلماتیک اخیر بدون در نظر گرفتن نقش چین قابل ارزیابی واقع بینانه نیست. سیاست های چین و کره شمالی شدیدا در هم تنیده است.
ثالثا کره شمالی دارای سلاح هسته ای است و رهبر کره شمالی کاملا واقف است که در برابر خوی تجاوز گرانه امریکا و دیگر کشور های غربی سلاح اتمی یگانه تضمین حفظ امنیت کره است.
به زعم من آنانی که طالب گزیده شدن برای چندمین بار از همان سوراخ مار هستند و رهنمود مذاکره با غرب بر سر توان نظامی مملکت می دهند اکثرا یا مواجب بگیر بیگانه اند (این نظر من است) و یا افرادی هستند به غایت جاهل که تمایلات و منافع شخصی و آنی شان برایشان مهتر از عزت و آینده کشور و مردم است. برای این حضرات غرب همچنان قبله آمال و بهشت برین است.
انتظار خوش عهدی و عمل به تعهد از غر بی ها بخصوص امریکا ئی ها مثل آن است که بره ای با یک کرگ گرسنه در جنگلی هم سفر شود با این توهم که جناب گرگ به او قول داده است که حاضر خواهد بود که از گرسنگی بمیرد ولی قصد جان بره را نکند.
Iran, Islamic Republic of
اولا کی گفته تسلیم شده؟ نشاشیدید شب درازه؟ وایسید تا اخرش ببینید جه میدهد و چه میگیرد. ثانیا اصلاح طلب ها پشم تخم ای جوجه فوکلی کره ایی هم نمی شوند. ثالثا اگر از جواسیس و عوامل داخلی غرب عبور کنیم هرچند دیاثت در کره قبح نیست ولی هنوز خیلی مانده که این کره ایی در این فقره به پای اصلاح طلب ها برسد. رابعا مسیر کره با این اصلاح طلب ها فرق میکند، کره الان دانش، فناوری، زیرساختها، شم و قلق بمب اتمی، بمب هسته ایی، موشک های قاره پیما را دارد و هر ان اراده کند مهیا است، شما دیاثت مداران چه,