پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

کرشمه چین برای قطعه‌سازان خودرو

چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب: 621255
به نظر می‌رسد کارشناسان خودرو از همکاری با پژو ناراضی‌اند، چراکه شهریاری در این زمینه به تسنیم گفته است: «ما نباید از یک سوراخ دوبار گزیده می‌شدیم اما نمی‌دانم چرا این موضوع را مدیران درنظر نگرفته و باز پای قرارداد با پژو را امضا کردند.
کرشمه چین برای قطعه‌سازان خودرو
 به گزارش جهان نيوز، آمریکا تحریم‌های جدید خود را از صنعت خودرو با قطعات آغاز کرده است. اما آیا این موضوع برای خودرو‌های پیش‌فروش‌شده مشکلی به وجود نمی‌آورد؟ خودرو‌هایی با قطعات خارجی ساخته می‌شود، چه تکلیفی دارند؟ اما آیا این روند تأثیری در قیمت خودرو هم می‌گذارد؟

محمدرضا نجفی‌منش عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران چندی پیش به «شهروند» گفت: «حتی چینی‌ها هم حاضر به فروش قطعه به ایران نیستند.» دیروز  عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران محمدرضا نجفی‌منش با بیان این‌که خودرو شامل تحریم‌های جدید نمی‌شود، گفت: «اما قطعات و مواداولیه خودرو تحریم می‌شود که این امر حاکی از خشن و مهلک‌بودن تحریم‌هاست.»

به نظر می‌رسد این تحریم‌ها تأثیر بسزایی بر صنعت خودرو داشته باشند، چراکه نجفی در ادامه از این موضوع سخن به میان آورد و گفت: این موضوع به شکلی اتفاق افتاده و تحریم‌ها روی صنعت خودروسازی اثر گذاشته‌اند که بعضی شرکت‌ها جرأت همکاری با ایران را ندارند و علی‌رغم سرمایه‌گذاری‌های هنگفت برخی شرکت‌های خودروسازی در ایران حاضر به ادامه همکاری با ما نیستند. البته نجفی‌منش در بخشی دیگر از صحبت‌های خود اظهار داشت: حداقل ٥٠٠نفر در خزانه‌داری آمریکا به کار گرفته شدند که مسائل تحریم‌های ایران را دنبال کنند و به نظر می‌رسد ما برای مقابله با این کار باید ٥‌هزار نفر را به کار بگیریم.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران راه برون‌رفت از این بحران را ایجاد ستاد مقابله با تحریم‌ها با ستاد ویژه اقتصادی بخش معاون اول ریاست‌جمهوری دانست. زیرا؛ این ستاد باید با همکاری وزارت امور خارجه مسائل را پیگیری کند و با یک‌صدایی و ارتباط با سایر کشورها از طریق وزیر امور خارجه مسائل را پیگیری کنیم. نجفی‌منش در خاتمه اضافه کرد: ‌همچنین ارتباط دایم با شرکت‌ها برای حل مشکلات لازم است و پیشنهاد می‌شود در اموری مانند گمرک، استاندارد،‌ نظام مالیاتی، تأمین‌اجتماعی و بانک‌ها تسهیل‌گری صورت گیرد اما در این میان، وضع خودروسازان به چه شکل می‌شود جای سوال است، قطعه‌سازان چه می‌کنند؟ آیا تعطیلی در انتظار آنهاست؟ بهرام شهریاری کارشناس صنعت خودرو به وضع صنعت قطعه‌سازی با تعلیق همکاری پژو با شرکای ایرانی اشاره کرده و گفت: هنوز هیچ‌کس پاسخگوی ضرر و زیان قطعه‌سازان نیست و تجهیزات و قطعات محصولات مشترک در واحدهای تولیدی مانده و خریداری ندارد.

سونامی تعطیلی در انتظار قطعه‎سازان
به نظر می‌رسد کارشناسان خودرو از همکاری با پژو ناراضی‌اند، چراکه شهریاری در این زمینه به تسنیم گفته است: «ما نباید از یک سوراخ دوبار گزیده می‌شدیم اما نمی‌دانم چرا این موضوع را مدیران درنظر نگرفته و باز پای قرارداد با پژو را امضا کردند.» این کارشناس خودرو با بیان این‌که این بار دوم است که صنعت خودروسازی مونتاژی ما با بی‌عهدی پژو روبه‌رو شده است، افزود: نمی‌دانم چرا ما به دنبال طراحی خودرو نمی‌رویم، چرا همیشه باید به شرکت‌های خارجی وابسته و تولید خود را به همکاری با آنها گره بزنیم. جالب اینجاست ما در طراحی و تولید سمند به حوزه طراحی خودرو ورود پیدا کردیم اما عدم دنبال‌کردن این موضوع و سیاست‌های نادرست عاملی شد تا امروز نتوانیم به توسعه مطلوب در صنعت خودرو دست پیدا کنیم.

بی‌ثباتی اقتصادی خودروسازان را از سرمایه‌گذاری منع می‌کند
شهریاری وضع فعلی خودرو را مورد نقد قرار داده، تأکید بر این‌که با ادامه این فرآیند به‌طورحتم خودروساز نخواهیم شد و در این زمینه چنین باوری را دنبال می‌کند: «متاسفانه یک برنامه توسعه صنعتی برای خودرو تعریف نشده و خودروسازان ما همچنان خصولتی بوده و توسط مدیران دولتی اداره می‌شوند، البته بی‌ثباتی اقتصاد کشور هم عاملی شده تا سرمایه‌گذاران خارجی حاضر به همکاری با شرکای ایرانی نباشند.»
هیچ‌کس جوابگو نیست

شهریاری با اشاره به وضع صنعت قطعه‌سازی با تعلیق همکاری پژو با شرکای ایرانی اشاره کرد و گفت: قرار بود با این همکاری صنعت قطعه‌سازی مسیر توسعه را طی و بتواند در عرصه بین‌المللی شرکای خوبی را کسب کند اما درحال حاضر آنها خط تولید، ماشین‌آلات و حتی مواداولیه قطعات محصولات مشترک پژو را خریداری و قالب‌سازی را هم انجام داده‌اند اما خبری از خریدار نیست. هنوز هیچ‌کس پاسخگوی ضرر وزیان قطعه‌سازان نیست و آنها با مشکلات متعددیروبه‌رو هستند.

اگر این شرایط ادامه پیدا کند، قطعا در ماه‌های آینده صنعت خودرو شاهد تعطیلی قطعه‌سازان به دلیل کمبود نقدینگی و تشدید مشکلات عدیده خواهد بود. این‌گونه که پیداست، نه‌تنها سونامی تعطیلی قطعه‌سازان در راه است بلکه فروش خودرو به مراتب دشوارتر از گذشته می‌شود.

منبع:شهروند
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *