پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
مردمی که تعرفه آب شیرین می‌دهند؛ اما آب شور می‌نوشند!

خرمشهر و آبادان در حسرت امکانات ابتدایی زندگی

سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۱۳
کد مطلب: 621010
این روزها آبادان و خرمشهر دو شهر جنوبی استان خوزستان در حسرت آب شرب خود به عنوان اصلی‌ترین و اساسی‌ترین امکانات زندگی خود مانده‌اند.
خرمشهر و آبادان در حسرت امکانات ابتدایی زندگی
به گزارش جهان نيوز، آب از مهمترین و بدیهی‌ترین امکانات برای یک زندگی ساده و ابتدایی است، این ماده پس از هوا از ماده‌های مهم برای حیات و استمرار زندگی بشر است که روزانه نقش برجسته‌ای را ایفا می‌کند.

این روزها آبادان و خرمشهر دو شهر جنوبی استان خوزستان در حسرت آب شرب خود به عنوان اصلی‌ترین و اساسی‌ترین امکانات زندگی خود مانده‌اند.

آب شور و آلوده؛ سهم خرمشهر و آبادان در یک قدمی کارون!
این روزها مردم خرمشهر و آبادان با آب شور و آلوده که امان را از آدم می‌برد، دست و پنجه نرم می‌کنند، این وضعیت حتی بر مسائل بهداشتی مردم تاثیر گذاشته است.
هادی اصلیان جوان خرمشهری در این رابطه به خبرنگار فارس در خرمشهر، می‌گوید: آب شور زندگی مردم را از حالت عادی خارج کرده است، گویا اینجا کسی به فکر ما نیست.

وی عنوان کرد: آب شور حتی پارک‌های ما را خشک کرده است، واقعا وضعیت در اینجا غیر قابل تحمل است و کاسه صبر ما مردم لبریز شده است.

این جوان خرمشهری گفت: ما مردم که چیز زیادی نمیخواهیم، نهایت مطالبه ما فراهم کردن امکانات برای یک زندگی عادی است، گویا این امکانات عادی و بدیهی را هم بنا نیست داشته باشیم.
وی افزود: آیا مسؤولان واقعا ًمی‌توانند که از این آب به شدت شور و آلوده استفاده کنند، واقعا خانواده آنها این وضعیت به شدت سخت را تحمل می‌کنند؟!

از اعتراض و درخواست برای به دست آوردن حقوق مسلم خود خسته شدیم
سید مرتضی حسینی دانشجوی خرمشهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: از اعتراض برای به دست آوردن حقوق مسلم خود به عنوان یک شهروند ایرانی خسته شدیم.
وی افزود: عذاب‌آور است که استان ما تأمین کننده منابع کشور باشد، اما خود از این منابع سهمی نبرد و همیشه در محدودیت و محرومیت دست و پا بزند.

این جوان خرمشهری با اشاره به بحث شوری آب، گفت: ما در خرمشهر حتی نمی‌توانیم از آب لوله استفاده کنیم، اگر آب وارد چشم‌های ما شود، از شدت شوری و گندی آب اذیت می‌شویم، الان باید گفت که خرمشهر و آبادان در یک پکیج کامل بدبختی محاصره شده‌اند.
وی عنوان کرد: برخی مسؤولان در عالم و دنیای دیگری سیر می‌کنند، گویا این مشکلات ما را نمی‌بینند، واقعاً از این وضعیت عذاب‌آور خسته شدیم.

مسؤولان پاسخگو باشند
خانم بچاری دیگر شهروند خرمشهری در رابطه با شوری آب، اظهار کرد: شوری آب در خرمشهر به حدی رسیده است که حتی در بحث بهداشتی و نظافتی خود مانده‌ایم.
وی عنوان کرد: چرا باید در این عصر پیشرفته، ما از آب شیرین محروم باشیم، این برای ما قابل هضم نیست.

این شهروند گفت: در دادگاه عدل الهی ما این مشکلات را با خود می‌بریم، امیدوارم که مسؤولان توان پاسخ را داشته باشند.

مشکل شوری آب تا اواسط تیر ماه حل خواهد شد
ولی‌الله حیاتی در رابطه با مشکل شوری آب، اظهار می‌کند: مشکل شوری آب خرمشهر حل خواهد شد، این مشکل در دستور کار دولت قرار گرفته و با آغاز طرح آبرسانی تا اواسط تیر ماه این مشکل رفع می‌شود.

وی عنوان کرد: طرح احداث سد خاکی مارد، اجرای مرحله دوم آبرسانی غدیر و راه‌اندازی دستگاه آب شیرین‌کن از اقداماتی است که برای برطرف کردن شوری آب در حال اجرا است.
فرماندار ویژه خرمشهر با تأکید بر اینکه شوری آب رودخانه کارون بالا است، گفت: برای جلوگیری از پیشروی آب دریا به کارون طرح احداث سد مارد توسط سازمان آب و برق خوزستان پیشنهاد شده است که ۴۰ متر دیگر از ارتفاع این سد خاکی باقی مانده است.

وی افزود: با بهره‌برداری از این سد، آب شور به تأسیسات آبرسانی خرمشهر وارد نخواهد شد.
حیاتی اظهار کرد: از دیگر اقدامات برای رفع شوری آب، راه‌اندازی دستگاه آب شیرین‌کن با ظرفیت تولید روزانه ۱۰ هزار متر مکعب است.

وی با تاکید بر اینکه مرحله دوم آبرسانی غدیر در حال پیشرفت است، عنوان کرد: با اتصال این خط آب شور خرمشهر و آبادان برای همیشه حل خواهد شد.

 ضرورت نصب تعداد بالای دستگاه‌های آب شیرین‌کن
حجت‌الاسلام سید نبی موسوی در رابطه با شوری آب خرمشهر، اظهار کرد: مسؤولان وعده دادند که در آینده نزدیک مشکل شوری آب حل می‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین مردم باید در استفاده از آب تجدید نظر کنند، متاسفانه ما در بحث آب اسرافکار هستیم و باید در مصرف آب مدیریت صحیحی داشته باشیم.
امام جمعه خرمشهر گفت: برای جلوگیری از شوری آب، باید دستگاه‌های آب شیرین‌کن زیادی را دستور کار قرار دهیم تا این مشکل حل شود.

 شوری آب نتیجه انتقال آب کارون به دیگر استان‌ها است
عبدالله سامری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خرمشهر، اظهار کرد: شوری آب خرمشهر و آبادان نتیجه انتقال آب کارون به استان‌های دیگر کشور در ۱۵ سال اخیر است، در گذشته به دلیل عدم خشکسالی و شرایط مناسب جوی اثرات انتقال آب آشکار نبود، اما اکنون نتیجه آن عمل عیان شده است.
وی افزود: مسؤولان اجرایی اکنون برای حل شوری آب در حال کار هستند و به همین منظور احداث سد مارد در دستور کار قرار گرفته است و برای این امر شبانه‌روز در حال فعالیت هستند.

نماینده مردم خرمشهر و مینوشهر در مجلس گفت: طرح آبرسانی غدیر اقدام بعدی ما برای حل مشکل شوری آب است که ما این مورد را به اتفاق نمایندگان دنبال کردیم و در صورت اجرایی شدن آن مشکل سه شهر آبادان، خرمشهر و شادگان به صورت کامل حل می‌شود.

 بهای آب شیرین؛ در قبال آب شور و آلوده
یکی دیگر از مشکلات مردم خرمشهر و آبادان این است که آب شور مصرف می‌کنند، اما باید تعرفه آب شیرین بدهند، مسئله‌ای که هیچ عقل سلیم، هیچ دین مبین و هیچ عرفی آن را نمی‌پذیرد.
آب به قدری شور شده است که حتی برای شستن دست و صورت و استحمام ضرر دارد، اما با این وجود باید مبلغ آب مناسب و شیرین داده شود.

این مسئله موجب اعتراض شدید و فراوان مردم درد دیده شده است که مسؤولان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس وعده پیگیری این مسئله را دادند.

 نکته پایانی
اکنون مسؤولان وعده دادند که برای فراهم کردن ابتدایی‌ترین امکان زندگی یعنی آب شرب سالم تلاش خواهند کرد! حال باید دید که این مشکل دیرینه مردم خرمشهر و آبادان که در زمان جنگ تحمیلی همه دار و ندار خود را برای آبادی و سرافرازی میهن اسلامی خود با افتخار دادند، حل خواهد شد یا این داغ در سینه تک تک شهروند این دیار باقی خواهد ماند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *