شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

عید فطر و اکران فیلم های سینمایی

پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 619743
در سینمای ایران همیشه زمان اکران فیلم‌ها مهم بوده و هست. اصطلاح‌هایی از قبیل زمان خوب و بد اکران و اکران‌های پررونق و مرده، نمونه بارزی از این طرز فکر در سینمای ایران است که تصور می‌کند نمایش یک فیلم در یک موعد زمانی خاص می‌تواند به معنای موفقیت حتمی آن فیلم یا بالعکس باشد.
عید فطر و اکران فیلم های سینمایی
به گزارش جهان نيوز، ماه رمضان و فاصله زمانی بین جشنواره فیلم فجر تا نوروز نسبت به سایر ایام سال زمان‌های مرده اکران محسوب می‌شوند و از آن‌طرف اکران عید نوروز و عید فطر از بهترین زمان‌های اکران.‌ به این خاطر صاحبان فیلم‌ها تلاش‌ می‌کنند با اکران آثارشان در این دو موعد زمانی فروش تضمین‌شده‌ای را برای فیلم‌هایشان رقم بزنند و بنابر همین نظریه می‌توان ریشه رقابت نفسگیری که پخش‌کنندگان برای نمایش فیلم‌هایشان در عید نوروز و عید فطر به آن تن می‌دهند، درک و دریافت کرد .

بالاخره و بعد از رایزنی‌های مختلف ترکیب اکران فیلم‌های عید فطر مشخص شد و پس از گذشت اکران فیلم‌های سری اول و دوم نوروز 97، سرانجام نوبت اکران فیلم‌های عیدفطر رسید و این آثار از روز گذشته نمایش خود را در سینماها آغاز کردند. البته تا پیش از این گفته می‌شد هفت فیلم آماده نمایش اکران عید فطر است، اما چندی پیش غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش از اکران سه فیلم جدید از دیروز خبر داد و این‌طور که از ظواهر امر پیداست تاخیر در اکران چهار فیلم بعدی به این دلیل است که فیلم‌هایی که در حال حاضر در اکران عمومی هستند به دلیل تعطیلی یک هفته‌ای سینماها در هفته گذشته، اکنون فرصت داشته باشند تا بتوانند از فروش نسبی برخوردار شوند.

در وجه حامل
«در وجه حامل» فیلمی اجتماعی است که فیلمنامه آن را بهمن کامیار که کارگردان فیلم نیز است به نگارش درآورده.
داستان این فیلم روایتگر زندگی زنی به نام مهری است که ناخواسته درگیر ماجرایی مجهول می‌شود و در پی حل آن است.

ژاله صامتی، محمدرضا غفاری، ایرج سنجری، احسان امانی، رویا جاوید، محسن کیایی و رعنا آزادی‌ور در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

نکته: این فیلم پس از «مرداد» به‌عنوان دومین فیلم سینمایی بهمن کامیار در مقام کارگردان است که ژاله صامتی نقش اصلی آن را ایفا می‌کند و تهیه‌کنندگی آن را مصطفی کیایی به عهده دارد.

این فیلم سال گذشته در تهران تولید شد و به دلیل مسائلی نتوانست به جشنواره فجر سال 96 راه پیدا کند.

دلم می‌خواد
این فیلم داستان زندگی نویسنده‌ای به نام بهرام فرزانه است که مدت‌هاست نمی‌تواند داستان بنویسد، اما ناگهان بر اثر یک تصادف با خودرو، آهنگی در ذهنش تکرار می‌شود که او را به رقص می‌آورد و همین اتفاق شوق نوشتن را در او بر می‌انگیزد. رضا کیانیان، مهناز افشار، محمدرضا گلزار، سحر دولتشاهی، صابر ابر، رویا نونهالی، علی سرابی، بهناز جعفری، رضا بهبودی، ندا مقصودی و پیام دهکردی از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.نکته جالب اینجاست که در این فیلم محمدرضا گلزار که سال گذشته آخرین بار فیلم «آینه‌بغل» را روی پرده داشت، اینجا در نقش پسر کیانیان حضور دارد.

نکته: بهمن فرمان‌آرا وقتی سال ۷۷ به ایران برگشت فیلمی ساخت به نام «بوی کافور عطر یاس» درباره فیلمسازی که می‌خواهد پس از سال‌ها دوباره فیلم بسازد. بعد از آن‌هم فیلم‌های «خانه‌ای روی آب»، «یک بوس کوچولو» و «خاک آشنا» را ساخت و دیگر فیلم نساخت تا همین «من دلم می‌خواد» که از امروز روی پرده می‌رود. نام قبلی «من دلم می‌خواد»، «من دلم می‌خواد برقصم» بود که در ابتدا قرار بود در نوروز ۹۴ بر پرده سینماها برود، اما در این سال‌ها به دلیل برخی اختلافات بین کارگردان و تهیه‌کننده بارها با چالش مواجه شد تا بالاخره در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌فجر به نمایش گذاشته شد و با نظری نسبتا ضعیف از سوی منتقدان مواجه شد.

دشمن زن
کمدی رمانتیک «دشمن زن» با نگاهی طنازانه، نقدی دارد به جریان‌های فمینیستی موجود در جامعه و در آن بازیگرانی از جمله سام درخشانی، گوهر خیراندیش، بهاره کیان‌افشار، بهرنگ علوی، الناز حبیبی، مریم سعادت، موناشناس، امیرحسین آرمان و سیروس همتی بازی می‌کنند.

نکته: فیلم «دشمن زن» اولین ساخته کریم امینی در ژانر کمدی - رمانتیک است و شاید بتوان آن را تنها فیلم کمدی‌ای نامید که در نوبت اکران عید فطر قرار گرفته. این فیلم از تازه‌ترین تولیدات زوج هنری حسین فرح‌بخش و عبدالله علیخانی دو فیلمسازی است که در چند سال گذشته در مسیر ساخت کمدی‌های گیشه پسند حرکت می‌کنند و ظاهرا قرار است حالا حالاها پرچم این فیلم‌ها را برافراشته نگه دارند. آن‌طور که از شواهد امر به نظر می‌رسد «دشمن زن» ادامه دهنده همان مسیر عامه‌پسند تیم علیخانی و فرح‌بخش است.

منبع:جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *