شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۵
۵۳
نوشدارو بعد از مرگ برجام

مهر تائید رئیس سازمان انرژی اتمی بر انتقادات ولایتی/ صالحی: ولایتی راست می گوید! برجام نسخه فارسی نداشت/ صدای منتقدان بعد از مرگ برجام شنیده شد!

شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب: 617271
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برجام یک توافق نامه چند جانبه است که یک سوی آن ایران بوده است بنابراین لازم بود که نسخه صریح فارسی آن هم تدوین می‌شد
مهر تائید رئیس سازمان انرژی اتمی بر انتقادات ولایتی/ صالحی: ولایتی راست می گوید! برجام نسخه فارسی نداشت/ صدای منتقدان بعد از مرگ برجام شنیده شد!
گروه سیاسی جهان نيوز: چند روز پیش بود که علی اکبر ولایتی عضو هیئت نظارت بر برجام و از حامیان سابق این سند به انتقاداتی صریح از رفتار تیم هسته ای و همچنین خود برجام پرداخت. ولایتی در بخشی از سخنانش گفت: یک اشکال دیگر برجام نداشتن متن فارسی بود که احساس حقارت به انسان دست می‌داد. حتی عهدنامه‌های گلستان و ترکمانچای هم با آن متن ذلت بار نسخه فارسی داشتند اما درباره برجام این انجام نشد.

عضو هیئت عالی نظارت بر برجام تصریح کرد: رهبر انقلاب درباره همه اینها بارها تذکر دادند و گفتند از مقامات آمریکایی تضمین مکتوب بگیرید اما متاسفانه این کار توسط مسئولان کشور انجام نشد. طرف مقابل خیلی از کارها را با جنگ روانی پیش می‌برد. اما یک متخصص جنگ روانی در تیم ما نبود و نقص متخصصان در گروه برجام یک مشکل دیگر بود.

ولایتی افزود: در سال 82 نیز عده‌ای مانند زمان امضای برجام عجله داشتند سال 82 که همه صنعت هسته‌ای متوقف شد همزمان با حمله آمریکا به عراق بود که عده‌ای در داخل با جنگ روانی یا دفاع روانی می‌گفتند حمله آمریکا نزدیک است و تعجیل کردند. در ماجرای برجام هم با پمپاژ یأس و ناامیدی در جامعه گفتند که برای رفع مشکلات باید مذاکره کنیم.

واکنش آشنا به اظهارات ولایتی
انتقادهای تند و تیز ولایتی با واکنش های افرادی همچون آشنا روبرو شد. مشاور رسانه ای رئیس جمهور در توئیتی توهین آمیز ولایتی را انسان غیر مستقل و گوش به فرمان نامید.


مهر تائید صالحی بر اظهارات ولایتی
 جدای از برخورد عصبانی آشنا با انتقادات ولایتی که برای عمومم مردم این برخورد قابل هضم و ردیابی است، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی اظهارات اخیر علی اکبر ولایتی و 5 پیشنهاد وی برای مقابله با نقض عهد آمریکا در برجام اظهار داشت: پیشنهاداتی که از سوی دکتر ولایتی عضو هیأت عالی نظارت برجام و مشاور رهبر معظّم انقلاب در امور بین الملل در واکنش به نقض عهد ها از سوی امریکا عنوان کردند کاملاً نکات کارشناسی و ریز بینانه بود به طوری که این چنین نکات را ایشان قبل از اتفاقات اخیر و خروج امریکا از برجام نیز اشاره و تاکید داشتند و کاملا این موضوعات را رصد و پی گیری می کردند و به مذاکره کنندگان تذکر می دادند.

صالحی نبود نسخه ترجمه شده فارسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را یکی از مهمترین ضعف های این معاهده دانست و گفت: انتقادی که عضو هیأت عالی نظارت بر برجام در این خصوص اظهار کردند کاملاً انتقادی درست است چرا که برجام یک توافق نامه چند جانبه است که یک سوی آن ایران بوده است بنابراین لازم بود که نسخه صریح فارسی آن هم تدوین می‌شد تا دچار سوء برداشت و سوء تفسیر ها از نسخه انگلیسی آن نشویم.

لازم به ذکر است از ضعف های عمده برجام، نبود ترجمه این سند به زبان های مختلف طرف های مذاکره کننده و تائید سایر طرف هاست. چرا که بر اساس حقوق بین الملل، تعهدات بایستی به زبان های اطراف تعهد، ترجمه و به تائید سایر کشورها برای جلوگیری از تفسیرهای مختلف رسد.  با این حال در سند برجام، اگر بخواهیم سایر اطراف برجام را از نیاز به ترجمه فاکتور بگیریم، بدون شک ایران نیاز مبرم به ترجمه و تائید این سند داشته است. چرا که با توجه به فریبکاری و بدعهدی طرف های مقابل، یکی از چالش های اصلی در طول دو سال و نیم اجرای برجام، بحث تفسیر از عبارات و بعضا کلمات در متن برجام بود که متاسفانه طرف ایرانی متن مورد تائید به زبان خود را نداشت.

گفتنی است آن چیز که سند برجام را به بیمار رو به موت -در اصطلاح آقای ظریف- تبدیل کرد و کار را بدانجا رساند که ایران اغلب تعهداتش را انجام دهد و طرف مقابل عهدشکنی کند و پس از مدتی به راحتی و بدون پرداخت هزینه از برجام خارج شود، این بود که مسئولان ایرانی نخواستد صدای منتقدان دلسوز که تلاش داشتند ضعف های عمده و عدیده این سند را پوشش دهند، شنیده شود و حاضر شدند به امضای کری اعتماد کنند و به کدخدا و یارانش دل خوش کنند اما به هموطنان خود با بد دلی بنگرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م ج
Iran, Islamic Republic of
علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد?
همیشه ما ایرانی ها وقتی کار از کار میگزره
می گویم فلان جا اشتباه کردیم?
تیم ما مثل دولت 11و12خیلی ضعیضف بود
مثلا آقای فریدون چکاره بود?
Iran, Islamic Republic of
شما را باید ...
Iran, Islamic Republic of
منطقا این کاری که این آقایان کردند را آیا غیر از یکی دو نفر زیر انجام می دادند؟!

.....
اصلاحاتی
آقای صالحی قسم جلاله شما چه کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
آقای صالحی به قسم جلاله شما کفاره جمع تعلق گرفت؛
یک جمع 80 میلیونی
دیرفهم
Iran, Islamic Republic of
آقای صالحی ، کلفتی رگ گردن و پرخاش شما به منتقدین برجام رو درمجلس هیچوقت از خاطرمان نمیرود!!؟
بادمجون دور قاب چین
Iran, Islamic Republic of
آقای آشنا ! قسمت دوم توییت شما درباره مباشرت و آلت فعل بودن کاملا در مورد خود شما صدق میکنه!!
Sweden
عالی بود.
دانا
Iran, Islamic Republic of
با احترام به تمام کسانی که موضوع برجام را بخصوص در حیطه ضعف هایش دنبال می کنند تا عبرت شود ولی خواهشا چرا از اتفاقی که در حال وقوعست چیزی نمی گویید fatf در حال تصویب شدنه ولی هیچ مسئولی درباره اش چیزی نمی گوید برخی مثل قبل برجام در حال سرگردانی به سر می برن و برخی همچنان در حال جو دادن برای پیش بردن اهداف خاص اروپا و غرب همان مسیر را تکرار می کنن واقعا هوشیاری وجود ندارد تا سقوط اقتصادی را هشدار دهد؟ خواهشا به نکات زیر توجه کنید:
1- جدای از تعریف متفاوت تروریست و رابطه مالی در دو سوی تعریف جبهه تروریست ، ما چگونه می توانیم از این پس تحریم ها را دور بزنیم در حالی که اطلاعات اقتصادی از طریق رابطه مالی در حال نظارت بین المللی می باشد؟
2- اگر بین دشمنانمان مثلا موساد و منافقین رابطه مالی برای عملیات در ایران برقرار شود جدای از تعریف متفاوت تروریست که آن ها این ارتباط را درست می دانند فکر اینجا را کردید چگونه با دانستن ارتباط مالی ما می توانند چگونه جلوی حتی انتقال سلاح دوستانمان به ما برای کمک در چنین موضوعی را بگیرند؟
3- اگر اطلاعات اقتصادی ما بدانند چگونه می توانند بهتر تحریمان کنند و حتی با کوچکترین بهانه ای پرونده مان را به شورای امنیت بفرستندآیا باید برای تنگناهای اقتصادی بر ضد خودمان مشارکت کنیم ؟
4- چرا باید واحد پول برخی کشورها با fatf قوی و واحد پول برخی کشورها ضعیف شود؟ آیا این برای تسلط بر کشورها نیست؟
5- چرا باید با fatf محور مقاومت برای رسیدن به تغییر رژیم در ایران و تعیین نقشه جغرافیای جدید مورد نظر کشورهای خاص از بین برود؟
6؛و مهمترین نکته آیا اصرار برخی از سیاستمداران برای تصویب fatf ماندن اروپا در برجام نیست ؟ چرا به جای اینکه اروپا تاوان رفتن آمریکا را بدهد ما باید امتیاز جدید بدهیم ؟
درست حدس زدید قرار است با fatf امتیاز دهی قسمت اقتصادی و نظامی برجام عملی شود
Iran, Islamic Republic of
هرچه کوشش می کنم که فرمایش آقای ولایتی را باور کنم نمی شود. ایشان که سالها وزیر خارجه بوده اند در سال 97 بیاد آورده اند که، برجامی که سالها قبل در بست مورد تایید ایشان بوده، نسخه فارسی ندارد! ناگفته نماند که جواد ظریف در وزارت و با دستور به دستگاه سیاست خارجی افزوده شد.
...
Iran, Islamic Republic of
من به ولایتی رای دادم هنوزم میگم بهترین گزینه برای ریاست جمهوری ولایتی بود..
Iran, Islamic Republic of
از روحانی بهتر بود اما بهترین نبود.
Iran, Islamic Republic of
البته ایشان آدم بزرگی است ولی نه به اندازه خیلی از ایرانیان زیرا نتیجه گیری امروز ایشان را ما از همان ابتدا میدانستیم و یقین داشتیم.
س ی
Iran, Islamic Republic of
جدا مناسب تر از خودت نسبت به نوشته ات پیدا نمی شود
عدالت
Iran, Islamic Republic of
کافر همه را به کیش خود می داند
آقای آشنا شما هم مباشر دولت روحانی هستید
چه کسی وعده داد که تحریمها دیگر بر نمی گردد؟
doosti
Iran, Islamic Republic of
دکتر جون از اون کارشناسان هسته ای که اخراج کردی چه خبر؟؟؟
علی
Iran, Islamic Republic of
بنده با مدرک دکتری هسته‌ای توسط مدیران ... اخراج شدم
Iran, Islamic Republic of
ولایتی راهنمای چپ می زند و به راست می پیچد همزمان بوق و فلاشرش هم روشن است . ایشان که خودش می داند عرف بین المللی در این موارد چیست اما چون چنته اش از حرف منطقی خالی است به ترک دیوار گیر می دهد . مگر نسخه برجام را به فرانسوی ، روسی ، چینی ، آلمانی منتشر کرده اند ؟ تمام مذاکرات برجام به زبان انگلیسی بوده فلذا به زبان انگلیسی هم منتشر شده تا قابل تفسیر نباشد . برای ولایتی متاسفم ظاهرا ایشان نقش نخود هر آش را بازی می کنند و متاسفانه در نظام قحط الرجال وقوع دارد که ایشان ابوالمشاغلش شده است .
Iran, Islamic Republic of
ترجمه فارسی برجام برای آگاهی ملت ایران الزامی بود اما برای سایر کشورها الزامی وجود نداشت .
Iran, Islamic Republic of
نکته پر مغزی را اشاره فرمودید . اما نسخه انگلیسی را می شود ترجمه کرد و از چندو چونش اطلاع یافت .
Iran, Islamic Republic of
ولایتی،آشنا و صالحی در افتضاح برجام شریکند.
Canada
افتضاح نه،
جنایت!
محتشم
United States
عجب روئى داره اين جناب مشاور ! مگه قطعنامه ٥٩٨ نسخه فارسى داشت ؟! تازه بجز ما و امريكا چند كشور ديگه هم در اين قرارداد حضور داشتند به استدلال اين بابا باشه بايد چند نسخه هم به زبون اونها تهيه ميشد، يعنى دقيقاً آش شله قلم كار !
كاش جهان نيوز در مورد آقايونى كه الان در دهه نهم عمرشون به سر مى برند يه گزارشى، خبرى رپرتاژى چه ميدونم … اى روزگار !
Iran, Islamic Republic of
قراردادهای بین المللی در سازمان ملل است که به پنج زبان رسمی دنیا ترجمه میشود.برجام در سازمان ملل تصویب نشد.بین کشورها بود وبرای همین باید نسخه فارسی میداشت که چون دیگه همه میفهمیدند چه فاجعه ایست ،از زیر ان دررفتند.حتی وزارت امورخارجه برای مجلس هم راضی به ترجمه رسمی ان نشد!
Iran, Islamic Republic of
بهتر است ادای پرسوادی در نیاورید از خودتان . قریب به اتفاق کسانی که این ایراد بنی اسرائیلی را می گیرند حتی یک بار هم در عمرشان متن قانون اساسی ایران را نخوانده اند حالا ادای دانش مند بودن در می آورند .
ناظر
Iran, Islamic Republic of
یعنی اینقدر حقیر هستید که اگه کسی بگه متن برجام باید ترجمه فارسی می شد باید این همه گزیده بشوید. حقارت از این نوشته می بارد.
Romania
برادر من برجام که۸۰ میلیون ایرانی را درگیر وبعبارتی گروگان آن قراردادید یعنی تو این مملکت کسی پیدا نشده بود درآن زمان تذکر دهد نسخه فارسی نداشت که درحال حاضر دکترولایتی ازنبود نسخه فارسی سخن بگوید و دکتر صالحی حرف او را تصدیق کرده مهر تائید برآن بنشاند.این تذهبوا- مصیبتی بزرگتر از آن درانتظار مردم است ووای برما که دکتر جلیلی ازیکطرف ودکتر ولایتی از جانب دیگر وهرکس از راه و نیمه را ه رسیده دستی برآن میکشد یکی برگوشش دست میکشد میگوید بادبزن است دیگر برخرطومش دست میزند میگوید لوله شش اینچ داخل چاه آب برای موتورهای ابکشی است
علی
Iran, Islamic Republic of
آقای ولایتی مگه موقع برجام خواب بودی...
Iran, Islamic Republic of
نه، اون هم بیدار بود ولی اون موقع جزو جوگیر شده ها بود.
Iran, Islamic Republic of
الان موقع مچ گیری نیست همان گونه که محمدجواد لاریجانی گفت الن موقع اتحاد وبازسازی است در حالی که یک تجربه تاریخی در کوله بار خود داریم همان گونه که رهبری فرمودند. این تجربه را کره شمالی هم انجام داد.
Iran, Islamic Republic of
اینها از تجربه های تاریخی عبرت نمی گیرند و گرنه با تجربه قرادادهای الجزایر و سعد آباد و ژنو نباید در دام برجام بی فرجام می افتادند.
Canada
ولایتی اینا رو باید قبل از امضا بهشون میگفت الان چه فایده داره هی بگه هی بگه
Iran, Islamic Republic of
فایده داره از هیچی که بهتره.این تجربه تاریخی باید انجام میگرفت تا حجت بر بعضی از مسئولین و مردم تمام میشد والان که آقای ولایتی صادقانه و با شهامت حقایق را میگویند نباید ما انقلابی ها به اوحمله کنیم.وقت مچ گیری نیست الان وقت بازگشت است ایشان در مورد اف ای تی اف نیز باید حقایق رابگویند.
Canada
اون که گذشت الان فکری به اف ای تی اف کنید یا منتظرید اینم تجربه ماندگار بشه بعد افاضات کنید
Iran, Islamic Republic of
دقیقا، حواس ما رو پرت نکنند. FATF تکمیل برجام است. ...
Denmark
با تعریف ودسته بندیی که حسام آشنا ارائه کرده خودش را مشاور شیخ حسن میداند یا مباشرش؟
ادبیاتش بیشتر ادبیات مباشر است، انهم از نوعمیرغضبی!
Iran, Islamic Republic of
fatf،پالرمو،پیوستن به کنوانسیون استعماری مربوط به بذر،2030همه و همه در راستای هم و جزء تعهدات غربگرایان استحاله طلب و مدعیان اعتدال به غرب است و جز خفت برای ایران دستاوردی ندارند.در مورد پالرمو قبلا بندی در ایران آوردند که ایران گروههای در حال مبارزه با اشغالگری را جزء مصادیق تروریسم نمی داند.این بند و تفسیر اینک با خواست غرب و بدست کدخدامحوران حذف می شود! رییس جمهور فرانسه در مصاحبه مطبوعاتی با رییس جمهور روسیه می گوید با آقای روحانی در مورد موشک ها صحبت کرده است! آقایان!تجربه برجام پیش روی ماست.فروش عزت این مملکت تا کجا؟!
ali
Iran, Islamic Republic of
این خبر از اساس دروغ است خبرهای زردتان رو به افزایش است.
Iran, Islamic Republic of
آقاي صالحي حالا كه ديديد چه خيانتي در حق ملت در حق صنعت هسته اي كشورشديادتان افتاده است ديگران هم حق اظهار نظر دارند.
ياد رفته خود جنابعالي چگونه با شانتاژ عرصه را بر آن نماينده محترم كه فقط گفته بود فعلا قلب راكتور ها رابدون ضمانت و بدون اينكه طرف مقابل هنوز هيچ اقدامي انجام نداده است با بتون پر نكيد تنگ كردي كه سر كارش به بستري شدن در بيمارستان افتاد.
انچنان سرمست اين توافق بوديد كه نه تنها حرف ديگران و دلسوزان را گوش نمي كرديد بلكه انها را به جهنم حواله مي داديد بي سواد و ناقص العقل و كاسب تحريم و... خطاب مي كرديد
Iran, Islamic Republic of
فراموش نکردیم برخورد شما بادکتر جلیلی در مناظرهای انتخابات سال 92 انشالله که پشیمان شده اید.
Iran, Islamic Republic of
به قول مرحوم سعدی شیرازی:
خرما نتوان خوردن ازین خار که کشتیم
دیبا نتوان کردن ازین پشم که رشتیم
حسین
Iran, Islamic Republic of
پیشنهادات هسته ای را چه کسی برای آقای ولایتی تهیه کرده؟

به نظرتان این فرد دکتر صالحی نبوده؟
Iran, Islamic Republic of
فکر کرده مردم قسمهای دروغش رو فراموش کردند
Iran, Islamic Republic of
عزیزان ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه است چرا جو ناامیدی میدهید برجام مرد که مرد.باحفظ اتحاد به فکر بازگشت طوفانی برای گسترش توان علمی و کاربردی هسته ای و تولید برق و....باشیم.به فکر بازسازی .الان یک تجربه تاریخی در کوله بار داریم همانگونه که رهبری فرمودند.
اصغر
Iran, Islamic Republic of
برادران گرامی تجربه ها نشان داده که شخص محافظه کار اگر مسئول باشد منافع مملکت را در نظر نمی گیرد ودر مقابل دشمن قدرت دفاع ندارد به این خاطر ضربه بیشتری به مملکت وارد شده خواهشان در موقع انتخاب به افراد انقلابی رای داده شود تا از منافع ومردم کشور دفاع نمایند
Iran, Islamic Republic of
بله، اما نه با این غرب زده های.
Iran, Islamic Republic of
این دولت زمینه هر اشتباهی را دارد.
Iran, Islamic Republic of
با دولت های اصلاح طلب فقط تعلیق و تعطیل و پلمپ رو تجربه می کنیم و پیشرفت علمی و صنعتی در کار نیست .
حقیقت یاب
Iran, Islamic Republic of
...
حقیقت یاب
Iran, Islamic Republic of
خب معلومه که جناب صالحی (وزیر خارجه اسبق) رای رئیسش نوشابه باز کنه...!!!!!!!!!!!
عدالتخواه
Iran, Islamic Republic of
قسم های جلاله و بال بال زدن های آقای صالحی در حمایت از برجام در مجلس شورای اسلامی را هیچگاه فراموش نخواهیم کرد!!!
همچنین حمایت های آقای ولایتی از برجام و چشم پوشی از نقض عهدهای مکرر اروپایی ها و آمریکایی ها در دو سال و نیم پس از انعقاد برجام در کمیسیون نظارت بر برجام و عدم اتخاذ مواضع جدی و محکم و عملیاتی ار نیز فراموش نخواهیم کرد!!!
مظلوم نمایی و سیاست بازی را بذارید برای خودتان و دوستانتان...
مظلومیت رهبرم بیش از پیش نمایان است...
Iran, Islamic Republic of
حق ولایتی شنیدن چنین حرف هایی از دولتی هاست...
یادمون نرفته که در تلویزیون قسم خورد از این اقایان واردتر در امور نداریم
حالا دیروز میگفت مشکل ما نداشتن نیروهای متخصص بود..
یکجوری حرف میزد که انگار عضو هیات نظارت بر برجام نبوده
تا حالا خواب بودی؟
Iran, Islamic Republic of
ولایتی از این به بعد نباید خواب ریاست جمهوری را هم ببینه...که تا حالا میدید!