يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۰

سیاست هماهنگ نفتی عربستان، امارات و کویت

جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب: 617002
وزیران نفت کشورهای کویت، عربستان و امارات با هدف هماهنگی سیاست های خود در زمینه عرضه نفت به بازارهای جهانی گردهم می آیند.
سیاست هماهنگ نفتی عربستان، امارات و کویت
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، این نشست روز شنبه 12 خردادماه با حضور 'خالد الفالح' وزیر انرژی عربستان سعودی، 'بخیت الرشیدی' وزیر انرژی کویت و 'سهیل المزروعی' وزیر انرژی امارات که کشورش ریاست دوره‌ای اوپک را بر عهده دارد، در شهر کویت برگزار می شود.

ممکن است 'محمد الرومهی' وزیر نفت سلطنت عمان هم در این نشست شرکت کند. عمان عضو اوپک نیست اما در توافق برای کاهش عرضه نفت، حضور دارد.

اعضای اوپک همراه با 11 کشور دیگر بزرگ تولید کننده نفت از جمله روسیه از دو سال پیش توافق کرده بودند تولید روزانه نفت خام را تا یک میلیون و 800 هزار بشکه کاهش دهند تا به روند نزولی قیمت‌ها پایان بخشند و ذخایر مازاد نفت جهان را کاهش دهند، اما روسیه و عربستان هفته گذشته اعلام کردند تصمیم دارند بخشی از این کاهش را احیا کنند.

تصمیم این دو کشور بدون مشورت با سایر کشورهای عضو و ناظر اوپک اتخاذ شد با این وجود روسیه و عربستان اصرار دارند این تصمیم تا پایان سال جاری میلادی اجرا شود.

امارات متحده عربی و کویت دو کشوری هستند که پس از عربستان سعودی و روسیه بیشترین منفعت را از موافقت با افزایش تولید خواهند برد، زیرا این کشورها ظرفیت شناور کافی دارند.

کارشناسان امور نفتی معتقدند دیدار در شهر کویت احتمالا برای اطمینان از هماهنگ بودن این کشورها در آستانه نشست ماه آینده اوپک انجام می‌شود.

اجلاس اوپک روزهای 30 و 31 تیرماه امسال در وین برگزار می شود.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای کنفرانس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، به استناد ماده دوم منشور سازمان اوپک که مقرر می دارد کشورهای عضو باید برابر تحریم های غیرقانونی، یک جانبه و فرا ملیتی علیه یکی از اعضا و یا اوپک موضع گیری کنند، خواستار حمایت از ایران علیه تحریم نفتی یک جانبه و فراملیتی آمریکا شد.

سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات متحده عربی که ریاست دوره ای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک ) را برعهده دارد، در پاسخ به این درخواست گفته است که در خواست ایران علیه تحریم های نفتی فرا ملیتی آمریکا در دستور کار اجلاس وزرای این سازمان قرار خواهد گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *