جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ناهمخوانی نرخ فروش و خرید ارز در سامانه نیما

دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب: 615936
دبیر اتحادیه شرکت‌های فنی و مهندسی حفاظت الکترونیک اعلام کرد: به دلیل افزایش ناگهانی نرخ ارز، مشکلات گمرکی و نبود هماهنگی‌های لازم، تولید در صنایع حفاظت الکترونیک معطل مانده است.
ناهمخوانی نرخ فروش و خرید ارز در سامانه نیما
به گزارش جهان نيوز، علی مسعودی، دبیرکل اتحادیه شرکت‌های فنی مهندسی حفاظت الکترونیک و شبکه‌های ایمنی در خصوص تاثیر افزایش ناگهانی نرخ ارز بر کسب و کارهای حفاظت الکترونیک، اظهار داشت: کسب و کار ما هم با اقلام تولیدی و هم وارداتی سر و کار دارد و از آنجایی که تولیدات ما اقلامی هستند که باید مواد اولیه آنها وارد شود تا فرآیند تولید بتواند صورت گیرد افزایش نرخ ارز بر کسب و کار ما اثر مستقیم گذاشته است.

وی افزود: آنچه که تولیدکنندگان صنعت حفاظت الکترونیک در شرایط فعلی  به آن نیازمندند پشت درهای گمرک مانده و ارز به آن تخصیص پیدا نکرده است؛ بنابراین شرکت‌های حوزه ما همه معطل هستند و شرکت‌ها و کارخانه‌های ما به واسطه همین موضوع در حالت نیمه تعطیل در آمده‌اند چرا که مواد اولیه که برای تولید لازم است را نمی‌توان با این شرایط تولید کرد.

مسعودی ادامه داد: از سوی دیگر خریداران این اقلام هم منتظر هستند که این تولید صورت بگیرد تا بتوانند خرید داشته باشند. در حوزه واردات نیز آن شرکت‌هایی که واردکننده هستند در واقع اجناس را وارد می‌کنند تا بتوانند آنها را روی پروژه‌هایی که می‌گیرند نصب کنند اما باوجود آنکه قراردادهایشان را با خریداران بسته‌اند، نمی‌توانند کالاهای لازم را تحویل گرفته و برای مشتریان خود نصب کنند. بیشتر واردکنندگان حوزه حفاظت الکترونیک در شرایط فعلی اجناسشان در گمرک مانده  یا حتی نتوانسته‌اند ثبت سفارش داشته باشند و به مشکل خورده‌اند.

وی ادامه داد: البته مشکل ما فقط بحث ارز نیست بلکه مباحثی مثل گمرک و ثبت سفارش نیز از دیگر مسایلی هستند که حوزه حفاظت الکترونیک این روزها با آن روبه‌رو است. تجمیع تمام این موارد مشکل را پیچیده‌تر کرده یعنی هر کدام این‌ها به شکل مجزا قابل حل نیست و تمام این موارد باید با هم حل شوند تا نتیجه مطلوبی حاصل شود.

وی درباره سامانه‌هایی که برای حل مشکلات تولیدکنندگان و واردکنندگان ایجاد شده مثل سامانه گمرک و سامانه نیما که ویژه تخصیص ارز است نیز گفت: در خصوص سامانه نیما باید بگویم که این سامانه فقط نام زیبایی دارد اما دستاوردی برای ما نداشته است. همین الان به شرکت‌های اتحادیه ما ارز تخصیص پیدا نکرده است. توجه داشته باشید که در حال حاضر صادراتی در این حوزه وجود ندارد که ارزی فروخته شود، علت هم آن است که مجموعه بانک مرکزی می‌گوید با ارز 4 هزار و 200 تومان باید ارز صادراتی‌تان را به ما بفروشید اما مشخص نیست صادرکننده‌ای که با نرخ 4 هزار و 200 تومان ارز فروخته با چه قیمتی باید برای خریدهای خود ارز دریافت کند و آیا اصلا ارزی در بازار وجود دارد یا ندارد.

وی افزود: عدم هماهنگی‌های موجود و نگاه بخشی به مسایل و انجام نگرفتن طراحی اولیه برای صنایع باعث شده که به مشکل بخوریم. ما باید ابتدا طراحی انجام دهیم و بعد در خصوص ارز و نحوه تخصیص آن تصمیم‌گیری کنیم. اما عدم تطابق‌ها باعث شده کار پیش نرفته و گره بخورد و مطمئنا هم این گره به دست همان کسی که این گره را درست کرده باید باز شود؛ البته بخش خصوصی نیز آماده است که برای حل مشکلات همکاری داشته باشد.
 
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *