کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اظهارات شاذ مقامات اروپایی ادامه دارد

این مسئولین اروپایی چه می گویند؟/ موگرینی: تضمینی در کار نیست!/ مرکل: جبران همه خسارت های اقتصادی در تجارت با ایران توهم است/ برجام کامل نیست باید مذاکرات موشکی را آغاز کنیم

28 ارديبهشت 1397 ساعت 11:28

دولت دوازدهم مطابق با فرمان صریح رهبر انقلاب موظف است که در مذاکرات خود با طرف‌های اروپایی‌ تضمین‌های عملیاتی و واقعی برای ادامه اجرای برجام دریافت نماید.


گروه بین الملل جهان نیوز: چند روز قبل «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که  آیا اتحادیه اروپا «می‌تواند حفظ همین سطح فعلی از تجارت با ایران در ماه‌ها و سال‌های پیش رو را تضمین کند اعلام کرد:  «این اتحادیه قادر نیست ضمانت‌های حقوقی و اقتصادی به ایران بدهد اما برای یافتن راهی به منظور حفظ سرمایه‌گذاری‌های پسابرجام اروپایی‌ها در ایران جدی است.» 

اما در حالی که موگرینی در سخنان خود ارائه تضمین‌های واقعی و عملیاتی به ایران برای بهره بردن از منافع برجام را رد کرد،  جواد ظریف  در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: ما- به سه کشور اروپایی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- گفتیم باید حقوق ایران تضمین شود آن‌ها هم گفتند که تلاش خودشان را خواهند کرد! (1)

در همین حال، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان روز پنج‌شنبه درباره توان اتحادیه اروپا در ایستادن در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران ابراز تردید کرد.

به نوشته خبرنگار شبکه «ARD» آلمان، وی که پس از دیدار با سران اعضای اتحادیه اروپا در شهر «صوفیه» بلغارستان در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «ما می‌توانیم از شرکت‌های کوچک و متوسط [برای تجارت با ایران] حمایت کنیم.»

وی با این حال درباره قوانین مسدودساز تحریم‌ها و احتمال پرداخت خسارت به شرکت‌های اروپایی که به دلیل تجارت با ایران از سوی آمریکا جریمه می‌شوند، گفت: «ما نمی‌توانیم [ضرر] کل اقتصاد را جبران کنیم. نباید در این مورد توهم ایجاد کرد.»

مرکل در عین حال گفت اتحادیه اروپا همچنان خواستار ادامه اجرای توافق هسته‌ای با ایران است و با وجود خروج آمریکا از این توافق به برجام متعهد است.

صدراعظم آلمان همچنین  گفته است  که برجام توافق کاملی نیست و باید درباره مسئله موشکی با ایران وارد مذاکره شد.

اظهارات صدراعظم آلمان در حالی مطرح می‌شود که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو روز پیش پس از دیدار با وزرای خارجه آلمان، فرانسه، انگلستان و ایران گفت اروپا قصد دارد منافع اقتصادی ایران از برجام از جمله در زمینه بانکداری و نفتی را حفظ کند. گفته می‌شود یکی از طرح‌های مد نظر اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا به روز رسانی قوانین مسدودساز است که شرکت‌های اروپایی را ملزم می‌کند تحریم‌های یکجانبه آمریکا را نادیده بگیرند. با این حال، آنطور که روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشته، در اثرگذاری این ساز و کار تردید وجود دارد و بیشتر می‌توان آن را ساز و کاری نمادین دانست که هدف از آن هشدار دادن به آمریکاست.

 با وجود اظهارات مکرر مقام‌های اروپایی مبنی بر اراده این اتحادیه برای ادامه اجرای برجام، شرکت‌هایی چون «توتال» فرانسه، «مائرسک» دانمارک و «زیمنس» آلمان که همگی قراردادهای تجاری با ایران امضا کرده‌اند، می‌گویند به دلیل بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا مجبور به ترک بازار ایران هستند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته رسما خروج این کشور از برجام را اعلام و تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای رفع‌شده ذیل برجام را احیا کرد. واشنگتن به شرکت‌های خارجی فعال در بازار ایران سه تا شش ماه برای خروج از ایران زمان داده است.

ایران در واکنش، اعلام کرده به رایزنی با کشورهای باقی‌مانده در برجام ادامه می‌دهد تا در صورت دریافت تضمین مبنی بر حفظ منافع اقتصادی ایران از این توافق، برجام را حفظ کند.(2)

گفتنی است که دولت دوازدهم مطابق با  فرمان صریح رهبر انقلاب موظف است که در مذاکرات خود با طرف‌های اروپایی‌ تضمین‌های عملیاتی و واقعی برای ادامه اجرای برجام دریافت نماید. در همین راستا مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با معلمان و دانشجویان خاطرنشان کرده بودند: "حالا گفته میشود که برجام را میخواهیم با این سه کشور اروپایی ادامه بدهیم؛ من به این سه کشور هم اعتماد ندارم. من میگویم به اینها هم اعتماد نکنید؛ [اگر] میخواهید قرارداد بگذارید، تضمین به دست بیاورید -تضمین واقعی، تضمین عملی- وَالّا فردا اینها هم همان کاری را خواهند کرد که آمریکا کرد، [امّا] به یک شیوه‌ی دیگر. روشهای سیاسی و دیپلماسی، روشهای ویژه‌ای است؛ گاهی لبخند میزنند و در حال لبخند، خنجر را تا دسته در سینه‌ی انسان فرو میکنند؛ دیپلماسی این است دیگر؛ با اخلاق خوش، با تعریف و تمجید که «بله شما خیلی خوبید، شما آقایید، ما میدانیم شما قرارداد را به هم نمیزنید،»! اگر چنانچه توانستید تضمین از آنها بگیرید به‌طوری که بشود اعتماد کرد، خب اشکالی ندارد، حرکتتان را ادامه بدهید؛ اگر نتوانید چنین تضمین قطعی‌ای را بگیرید -که بنده هم بسیار بعید میدانم که بتوانید تضمین بگیرید- آن‌وقت دیگر نمیشود این‌جوری حرکت کرد و این‌جوری ادامه داد."
 
 
 پی نوشت:
1)http://www.rajanews.com/news/287414
2)https://www.farsnews.com/news/13970227000774
 


کد مطلب: 612991

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/612991/این-مسئولین-اروپایی-می-گویند-موگرینی-تضمینی-کار-نیست-مرکل-جبران-همه-خسارت-های-اقتصادی-تجارت-ایران-توهم-برجام-کامل-باید-مذاکرات-موشکی-آغاز-کنیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com