پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نگرانی دی‌میستورا از تحولات اخیر سوریه

پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب: 612723
فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در اظهارات خود در سازمان ملل با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به سوریه گفت، طی هفته های اخیر چندین بار رویارویی های منطقه ای و بین المللی در خصوص سوریه اتفاق افتاده است.
نگرانی دی‌میستورا از تحولات اخیر سوریه
به گزارش جهان نيوز به نقل از العالم، استفان دی میستورا گفت: آخرین باری که در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گزارش دادم روز نهم ماه مارس بود. آن یک جلسه اضطراری بود. در آن جلسه من در مورد خطراتی که از جانب سوریه متوجه صلح و ثبات منطقه و دنیا بود صحبت کردم. امروز من می دانم که این یک جلسه اضطراری نیست، اما شرایط اضطراری همچنان وجود دارد. لازم به یادآوری نیست که تنش ها بالاست و رویارویی های منطقه ای و بین المللی چندین بار اتفاق افتاده است. اجازه دهید تنها به چند حادثه ای که از روز نهم آوریل تا کنون اتفاق افتاده اشاره کنم. در روز سیزدهم آوریل آمریکا، فرانسه و انگلیس در واکنش به اتهامات مربوط به استفاده از سلاح شیمیایی در غوطه شرقی حملات هوایی علیه سوریه انجام دادند. این کشورها اعلام کردند که این حملات سه مرکز تحقیقات و تولید سلاح شیمیایی را در دمشق و حمص مورد هدف قرار داده اند.

در روز 29 آوریل، بر اساس گزارش ها حملاتی به پایگاه های نظامی سوریه در حما و حلب صورت گرفت. برخی از رسانه های عامل این حملات را اسرائیل معرفی کردند و مدعی شدند که برخی از کشته شدگان پرسنل ایرانی بوده اند. نه اسرائیل و نه ایران به این ادعاها واکنش نشان ندادند. در روز هشتم ماه مه، بر اساس گزارش ها حملاتی به جنوب دمشق صورت گرفت. رسانه های دولتی سوریه این حملات را به اسرائیل نسبت دادند. اسرائیل این ادعا را تأیید نکرد. اسرائیل اعلام کرد که به "فعالیت های غیرمعمول ایران" در جولان اشغالی پی برده و این منطقه را به حالت آماده باش درآورده است. بین روزهای نهم و دهم ماه مه، اسرائیل بیش از ده حمله هوایی علیه اهداف نظامی ایرانی و سوری در جنوب سوریه انجام داد. مقامات اسرائیلی مدعی شدند این حملات در واکنش به حملات راکتی ایرانی ها از داخل اراضی سوریه به اهداف نظامی اسرائیل در جولان اشغالی سوریه صورت گرفته است. ایران حملات اسرائیل را محکوم کرد و این ادعاها را رد کرد.

وی افزود: ما در موضعی قرار نداریم که بتوانیم به طور مستقل ابعاد این حوادث را تأیید کنیم، اما صادقانه بگویم حتی یک تصویر ناکامل از حوادث نشان دهنده مسیر مسئله دار و پرتنش رویارویی بین المللی به خاطر مسئله سوریه است. این حوادث از سال 1973 تا کنون بی سابقه بوده است. دبیر کل این تحولات را با نگرانی زیاد دنبال کرده و خواستار خویشتن داری همه طرف ها شده و از آنها درخواست کرده از انجام هر گونه اقدامی که به افزایش تنش ها و وخیم تر کردن اوضاع و تشدید درد و رنج مردم سوریه می انجامد خودداری کنند. دبیر کل تأکید کرد که سازمان ملل وظیفه دارد که به همه طرف ها یادآوری کند به تعهداتشان بویژه در زمینه صلح و امنیت بر مبنای منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی پایبند بمانند. در مورد سلاح های شیمیایی اجازه دهید بار دیگر به درخواست دبیر کل از این شورا اشاره کنم که از همه خواست در مورد یک سازوکار برای مسئولیت پذیری مؤثر در زمینه استفاده از سلاح های شیمایی در سوریه توافق کنند. همانطور که شما به خوبی می دانید ما منتظر نتایج تحقیقات تیم حقیقت یاب سازمان بین المللی منع سلاح های شیمیایی هستیم که به دوما رفتند.

دی میستورا افزود: ما همچنین شاهد تحولات نگران کننده دیگری در مورد سوریه بوده ایم. تخلیه (تروریست ها) از غوطه شرقی به طور مشابه در شرق قلمون، جنوب دمشق و نواحی روستایی شمالی حمص نیز تکرار شد. ما شاهد افزایش تنش های نظامی بودیم که الگوی آن به این شکل بود که حملات هوایی و توپخانه ای و خمپاره ای به داخل دمشق صورت می گرفت. سپس مذاکرات انجام شد و متعاقب آن توافق نامه ای برای تخلیه غیرنظامیان و جنگجویانی که تمایل نداشتند تحت کنترل نیروهای دولتی سوریه یا تحت تضمین های فدراسیون روسیه قرار گیرند به دست آمد. ما توافق نامه های تخلیه مشابه ای برای استان ادلب نیز داشته ایم. اما شکل این تخلیه ها کاملا متفاوت بود. درست برعکس بود. این بار جنگجوها و غیرنظامیان از نواحی تحت کنترل نیروهای دولتی یعنی کفریا و فوعه تخلیه شدند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *