جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

با تصویب FATF فقط امتیاز می‌دهیم

پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب: 612721
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از درخواست نمایندگان مبنی‌بر توقف تصویب نهایی FATF خبر داد
به گزارش جهان نيوز، ماجرای الحاق ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی ماجرای تازه‌ای نیست؛ از سال‌ها پیش همیشه بررسی پیوستن یا نپیوستن ایران به یکی از این کنوانسیون‌ها یا معاهدات و توافقنامه‌های بین‌المللی پای ثابت مجلس بوده است. ماجرای پیوستن ایران به FATF یا همان گروه ویژه اقدام مالی هم جدید نیست، چراکه بحث آن یک‌بار آن هم در دهه 80 به مجلس آمده و رفته و البته در دوران تصدی حسن روحانی بر قوه مجریه و دقیقا ایام پس از امضای برجام هم یک‌بار دیگر بررسی دوباره این موضوع در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است؛ ماجرایی که البته کش‌دار‌تر از گذشته رفت و برگشت‌های زیادی داشته است. دقیقا اگر بخواهیم ایام جریان گرفتن دوباره این ماجرا به صحن مجلس را بررسی کنیم، باید به چند وقت بعد از برجام برگردیم؛ زمانی که همه تصور می‌کردند با توافق هسته‌ای مشکل تبادلات بین‌المللی و مشخص‌تر تبادلات مالی با بانک‌های خارجی حل خواهد شد، ولی این اتفاق صورت نگرفت و غربی‌ها اعلام کردند اگر می‌خواهید برجام تاثیرگذار باشد، باید به صورت تام و تمام به FATF و برخی دیگر از معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی بپیوندید.

همین ماجرا هم باعث شد دوباره ماجرای الحاق ایران به گروه ویژه مالی و این‌بار زیرمجموعه‌های آن از جمله کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم دوباره مطرح شود. دولت ابتدا تلاش کرد بدون درگیر کردن مجلس این مسیر را طی کند، اما بعدها مجبور شد لوایحی را آماده کند و برای تصویب به مجلس بفرستد.

طی چند هفته گذشته چهار لایحه جدید در مورد همین موضوع از سوی دولت به مجلس رفته است. حالا این چهار لایحه که البته دوتای آنها از تصویب مجلس گذشته است، با ماجرای خروج ترامپ از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 همزمان شده و طبعا تصویب آنها در مجلس هم متاثر از همین واقعه شده است. برخی می‌گویند این دهن‌کجی ترامپ به توافق هسته‌ای باید با پاسخ درخوری مواجه شود که یکی از آنها توقف همین پیوستن ایران به FATF و زیرمجموعه‌های آن است و برخی دیگر می‌گویند این دو به هم ربطی ندارد و باید مسیر همکاری ایران با بانک‌های خارجی به هر صورت که شده تسهیل شود. در این میان نظر سومی هم وجود دارد؛ نظری که پس از تاکید بر بومی‌سازی این مقررات بین‌المللی و رفع ضعف‌های آن از جمله تحت تحریم قرار دادن گروه‌های مقاومت از جمله حزب‌ا... لبنان، می‌گوید که ایران پیوستن به این کنوانسیون‌های بین‌المللی را برگ موردمعامله‌ای با اروپایی‌ها برای آینده برجام قرار دهد و به سادگی با تصویب آن امکان گرفتن یک امتیاز مهم را از دست ندهد.

در همین خصوص یحیی کمالی‌پور، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی به «فرهیختگان» می‌گوید: «ملزومات FATF و مقررات آن (به معنای مجموعه مقررات تبادلات بانکی) طی سال‌های گذشته ایران را تحت فشار قرار داده بود و به ما می‌گفتند که اگر ایران این قرارداد را امضا و تصویب نکند، محدودیت‌هایی را برای ایران ایجاد می‌کند و همزمان هم از یک‌سری امتیازات محروم می‌شود، از همین رو مجلس و دولت به دنبال بررسی و تصویب این مساله رفتند.»

کمالی‌پور در ادامه توضیح داد: «زمانی که بررسی موضوعات مربوط به FATF در مجلس در جریان بود، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد کشورش از این توافق خارج شده است و لذا با خروج ترامپ از برجام شرایط تغییر کرد، به نحوی که خیلی از اتفاقاتی که ‌باید با تصویب FATF بیفتند، با خروج آمریکا دیگر اتفاق نمی‌ا‌فتند، حتی اگر ما آن را تصویب کنیم. تعدادی از نمایندگان امضا کردند و درخواست داشتند که تا روشن شدن نتیجه نهایی برجام، تصویب نهایی FATF فعلا متوقف شود. اگر نهایتا کشورهای اروپایی مقاومت و ایستادگی کردند و نظر به ابقای برجام داشتند، ما در آن موقع تصویب می‌کنیم. با این وصف در حال حاضر تصویب FATF نه‌تنها به ما کمکی نمی‌کند، بلکه با این تصویب یک اقدام علیه خودمان انجام می‌دهیم.»

وی دلایل تصویب FATF علیه ایران را چنین برشمرد: «با این تصویب محدودیت‌هایی را برای خودمان قائل می‌شویم و یکسری ابزار و امکاناتی را که برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف مدنظر خودمان است، متوقف می‌کنیم. معمولا این قراردادها 50 – 50 است و به این صورت نیست که صددرصد به نفع کسی باشد، خواه ناخواه باید امتیاز بدهیم تا امتیاز بگیریم، ولی با این‌حال در شرایط کنونی با این تصویب ما امتیاز می‌دهیم و هیچ امتیازی نمی‌گیریم!»

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین خاطرنشان کرد: «هنوز در این خصوص هیچ تصویبی در مجلس انجام نشده است. تا روز گذشته حدود 100 امضا جمع‌آوری شده بود و البته نمی‌دانم امضاها درنهایت به چه تعدادی رسیده است. اگرچه تعداد امضاها مهم نیست، ولی هرچه تعداد امضاها بیشتر باشد، تاثیر آن هم بیشتر است.»

منبع:فرهیختگان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
مگه مستند فروشنده 2 را ندیدید؟