شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
حجت‌الاسلام میرشاه ولد:

بهترین مکان برای حمایت از کالای ایرانی مسجداست

دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 611853
مدیر ناحیه شهید مطهری(ره) مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: باید سعی کنیم کالای ایرانی را مصرف کنیم و بهترین جا برای ترویج این‌ فرهنگ مساجد است.
بهترین مکان برای حمایت از کالای ایرانی مسجداست
به گزارش جهان نيوز، حجت الاسلام والمسلمین میرشاه ولد مدیر ناحیه شهید مطهری(ره) مرکز رسیدگی به امور مساجد همزمان با دهه تکریم و غباروبی مساجد با حضور در مسجد الزهرا(س) شهرک آتی‌ساز با بیان اینکه طول تاریخ اسلام مسجد مرکز تمام برنامه‌های دینی بوده است، اظهار داشت: در زمان رسول‌اکرم(ص) تمام کارها از مسجد شکل می‌گرفته، پس مسجد ظرفیت‌های زیادی دارد.

وی ادامه داد: دلیل نام‌گذاری ایام پایانی شعبان به نام دهه تکریم و غباروبی مساجد این است که ظرفیت‌های مغفول مساجد و ظرفیت‌هایی که توجه لازم به آن نشده است در این 10 روز بازنگری شود.

مدیر ناحیه شهید مطهری(ره) مرکز رسیدگی به امور مساجد تأکید کرد: در این ایام نه تنها غبار ظاهری مساجد برداشته و مساجد تمیز و پاکیزه می‌‌شود و مؤمنان می‌توانند در آن حضور پیدا کنند بلکه بستر مناسب برای مومنان در ماه رمضان فراهم می‌شود، بنابراین ابتدا باید غبار مساجد پاکیزه شود و با آراسته شدن‌ مساجد پذیرا مومنان در ماه رمضان باشیم.

وی افزود: در مرحله بعد از غباروبی ظاهری مساجد باید غبار از چهره معنوی و ظرفیت‌ها و کارکردهای مساجد برداشته شود، بنابراین در هر روز این دهه یک نام‌گذاری انجام صورت گرفته است براساس این نام‌گذاری‌ها کارکرد‌ها مساجد مشخص شده است.

حجت‌الاسلام میرشاه ولد بیان داشت: بر اساس فرمایش رهبری که امسال را سال حمایت از کالای ایرانی انتخاب کردند روز اول از دهه تکریم و غباروبی نیز به این نام مشخص شد، هدف رهبر معظم از انتخاب این شعار این بود که ما در برابر استکبار غربی که می‌خواهند کشور ما را در برابر قدرت و صنعت‌شان تضعیف ‌کنند و به معنای دیگر ما را به خودشان وابسته کنند بایستیم.

وی گفت: برای اینکه یک ملت بروی پای خود بایستد ملتی که چهلمین سال انقلاب خود را جشن می‌گیرد باید همه با تلاش در عرصه‌های کشور با عزم و‌ قدرت در کنار فکر و اندیشه کشور را اد‌اره کنند، بنابراین برای مقابله با دشمن اقتصاد خود را باید بیمه کنیم، در اصل باید سعی کنیم کالای ایرانی را مصرف کنیم و بهترین جا برای ترویج این‌ فرهنگ مساجد است.
 
مدیر ناحیه شهید مطهری(ره) مرکز رسیدگی به امور مساجد ابراز داشت: اولین روز دهه تکریم «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شد زیرا مسجد محلی برای حمایت از فرهنگ و حمایت از کالای فرهنگی است، امروز نیز مسجد را به نام روز «مسجد پایگاه نقش آفرینی بانوان در جامعه » نام‌گذاری کردند، دلیل این نام‌گذاری این است که مساجد محلی برای نقش آفرینی بانوان در خود است.

وی ادامه داد: در دوسال گذشته تلاش‌های زیادی ‌از سوی ائمه جماعات و هم‌ کانون رسیدگی به امور مساجد در امور بانوان انجام ‌شده است و آن هم به خاطر این است که حضور بانوان در توسعه فرهنگی بسیار اثرگذار بوده است و امید است ما بتوانیم در مساجد با برنامه‌های خوب و اثرگذار جاذبه خوبی برای جذب بانوان ‌فراهم کنیم.
حجت‌الاسلام میرشاه ولد خاطرنشان کرد: شعاری را که امسال کانون رسیدگی به امور مساجد تبیین کرده است «مسجد و خانواده» است که این هم بخشی از بحث بانوان در مساجد است، ما امسال در مساجد خود در جهت این شعار یعنی مسجد و خانواده باتوجه به معضلات موجود در جامعه چون اعتیاد، طلاق، مشکل ازدواج و... که در خانواده‌ها هست تلاش می‌کنیم تا در مساجد از متخصصین مشاور در امر خانواده استفاده شود.

وی افزود: امروز می‌توان کارگاه‌های آموزشی خانواده در مساجد را ایجاد کرد تا بتوانیم در راستای رشد و توسعه جامعه ایرانی تلاش کنیم و امید است خانه خدا به عنوان کانون‌های گرم و جاذبه‌گرا برای جوانان و نوجوانان بتواند اثرگذار باشد.

*توجه به بانوان یکی از راهبردهای مسجد مسجد الزهرا(س)
همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام حبیبی امام جماعت مسجد الزهراء(س) اظهار داشت: یکی از برکات این ‌منطقه مسجد الزهراء(س) است که کلنگ آن را 23 سال پیش توسط آیت الله مهدوی کنی زده شد و با کمک خیرین تا سال 1380 کار بتونی و زیرساختی این بنا انجام شد و تا سال 1387 این وضعیت ساخت و ساز ادامه داشت و بعد از ساخته شدن ساختمان تأمین منابع به میان آمد.

وی افزود: این مسجد هفت هزارمتر است و ما تصمیم داریم که یک محیط فرهنگی، تفریحی، اجتماعی و عمومی را در این مسجد ایجاد کنیم و برآورد ما این است که این ‌مرکز بیست هزار نفر را تحت پوشش قرار بدهد، البته این ظرفیت برای این جمعیت کم است ولی تلاش ما براین است که این میزان را هم تأمین کنیم.

حجت‌الاسلام حبیبی ابراز داشت: از سال 1388 با کمک شهرداری که همیشه دغدغه‌های فرهنگی دارند کار دادن جواز و کمک‌های اولیه در برداشتن خاک‌برداری و‌ گودبرداری از سوی شهرداری انجام شد، در یک مرحله در ساخت و ساز نیز شهرداری به ما کمک کردند، کاربری موقت امری بود که مجوز آن را به ما دادند و از این رو اجازه استفاده موقت از این زمین را شهرداری به ما داد.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته 10 میلیارد تومان در این مسجد هزینه شده است، امید است حوزه علمیه و بخش آموزشی ما در آینده نه چندان دور آماده شود، در بخش بانوان نیز نیاز به برنامه‌ریزی بهتری هستیم، اگر بانوان در جامعه تحرک کنند جامعه موفق می‌شود، امام راحل فرمودند: مرد از دامن زن به معراج می‌رود، پس اراده زنان می‌تواند به خانواده کمک ‌کند.

امام جماعت مسجد الزهراء(س) ابراز داشت: اگر یک ‌زن بخواهد کودکان و ‌همسر او ‌مسجدی خواهند شد، یکی از برنامه‌ها و راهبردهای مسجد توجه به بحث بانوان است، در سال پیش کانون رسیدگی به امور مساجد مورد به مورد به بخش بانوان مساجد سرکشی کردند تا ببینند تا بخش بانوان با آقایان ‌یکسان است یا خیر.

وی گفت: اگر به مقام‌ زن و مادر در مسجد و مسجدداری توجه بشود به تبع آن پدرها و فرزندان در مسجد حضور پیدا می‌کنند و ما هم در آینده نه چندان دور محلی برای شبستان کودکان قرار ‌می‌دهیم ‌تا خانم‌ها به راحتی در این زمینه حضور پیدا کنند.

حجت‌الاسلام حبیبی با اشاره به فعالیت خوب بانوان در این مسجد تصریح کرد: ما یک خیریه در این مسجد داریم که توسط خانم‌ها اداره می‌شود که بنده اطلاع دارم که هشت خانواده را جهیزیه دادند و در عید نوروز و ماه رمضان هم به بسیاری از خانواده‌های بی‌بضاعت کمک رسانی می‌کنند، همچنین 100 خانواده‌هایی را هم که شرایط مناسب ندارند تحت پوشش قرار دادند و این رویکرد موفقیت‌آمیز خواهد بود.

وی افزود: در بحث حمایت از کالای ایرانی هم باید خانم‌ها را قانع کنیم تا از کالای ایرانی ‌استفاده کنند، آقایان زمان کمتری برای خرید دارند ‌و اصولاً خرید را به بانوان واگذار می‌کنند و این بانوان هستند که بیشتر در خرید حضور دارند بنابراین بانوان می‌توانند این فرهنگ را نهادینه کنند.

به گزارش فارس، دهه تکریم و غبارروبی مساجد از تاریخ 17 اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده و تا 26 اردیبهشت ادامه دارد.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *