شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۵
۶۸
بیست خط برای تیم مذاکره کننده ایرانی

۲۰ دلیل کوتاه و همه فهم برای بی اعتمادی و ناکارآمدی مذاکره با اروپایی‌ها

يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۲
کد مطلب: 611356
همزمان با عزم و امیدهای مجدد دولت برای مذاکره با اروپایی ها جهت حفظ برجام، بحث اعتماد و کارآمدی مذاکره با متحدین درجه اول آمریکا در قاره سبز دوباره در جامعه تحلیلی کشور اولویت پیدا کرده است.
۲۰ دلیل کوتاه و همه فهم برای بی اعتمادی و ناکارآمدی مذاکره با اروپایی‌ها
گروه بین الملل جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: همزمان با عزم و امیدهای مجدد دولت برای مذاکره با اروپایی ها جهت حفظ برجام، بحث اعتماد و کارآمدی مذاکره با متحدین درجه اول آمریکا در قاره سبز دوباره در جامعه تحلیلی کشور اولویت پیدا کرده است.

به گزارش جهان نيوز، به اعتقاده نگارنده 20 دلیل کوتاه ذیل اثباتی برای بی اعتمادی و همچنین ناکارآمدی مذاکرات پیش رو با اروپایی ها خواهد بود.

1: تجربه تاریخی نشانه ده ها بی وفایی اروپایی ها نسبت به ایران است. تجربه امضای توافقنامه‌هایی از جمله توافقنامه پاریس، سعد آباد و بروکسل در دهه هشتاد با اروپایی ها در این زمینه کفایت می کند.

2: منافع اروپا با ایران در برابر منافع اروپا در برابر آمریکا بسیار ناچیز است. مراودات ۲۰ تریلیون دلاری  اروپا و آمریکا کجا و رقم مراودات ۳۰ میلیاردی ما کجا!

3: اساسا اروپا در مرحله فعلی با آمریکا در حال تقسیم نقش است. مگر یاد افکار عمومی رفته است که فرانسه در ایام مذاکرات هسته ای چگونه نقش پلیس بد را بازی می کرد و آلمان پلیس خوب بود؟ تقسیم نقش یک نقشه همیشگی است و فقط نقش ها کمی عوض می شود.

4: اروپا هم همانند امریکا به دنبال محدود سازی ایران در حوزه موشکی و منطقه ای است. اساسا ترامپ هم برجام را به همین دلیل ترک کرد تا به برجام بحث موشکی و منطقه ای اضافه شود! هدف مشترکی به این بزرگی از همین اکنون آینده مذاکرات و نیت و میزان اعتماد به اروپایی ها را نیز قابل پیش بینی کرده است.

5: طی چند روز اخیر حتی برخی رسانه های اروپایی نیز اعتراف کرده اند که میزان سختی و شدت مواضع مقامات اروپایی در انتقاد به خروج آمریکا از برجام آنقدر نیست که ایران بخواهد روی آن حساب کند.

6: تیم آقای روحانی یکی از دلایل مذاکراه مستقیم با آمریکا را هیچ کاره بودن اروپایی ها بدون کدخدا می دانستند! مذاکره با اروپایی ها در مقطع فعلی زیر سوال بردن همه این استدلال به ظاهر بزرگ است. مگر می شود اروپایی ها قبل از هر مذاکره با ما سخنان و دستورات کدخدا را نشنوند؟

7: در طول دوران پسا برجام اروپایی ها دست کمی از آمریکایی ها نداشته اند. آنها نه تنها انتظارات اقتصادی ایران از اتحادیه اروپا را برآورده نکردند بلکه در 15 ماه گذشته با آمریکا در نقض برجام همراهی نیز کرده اند.

8: اساسا پای میزآوردن ایران بدون همکاری اروپا با آمریکا ممکن بوده؟ برای اروپای که خود از معماران برجام و تحریم و مذاکره است مذاکره چه سودی دارد؟

9: در طول دوران تحریم ها، شرکت مطرح آمریکایی سراغ ایران نیامده بلکه همواره این شرکت های بزرگ اروپایی بودند که ابراز تمایل برای همکاری داشتند. اما پس از هر بار نهیب آمریکا شرکت های تجازی بزرگ اروپایی زودتر از دولت هایشان ایران را ترک کرده اند! وقتی شرکت های غول اروپایی همسو با آمریکا و با ملاحضات این کشور حتی بیشتر کشورهای خود همراه هستند، مذاکره با اروپایی ها چه سودی دارد؟

10: وقتی آمریکایی ها بدون هزینه می توانند از برجام خارج شوند، چرا اروپایی ها در آینده به بهانه دیگری و با علم به هزینه نداشتن اقدامشان، خارج نشوند؟

11: مساله بعدی عدم توانایی اروپا در جلوگیری از آسیب نزدن بیشتر آمریکا به برجام هست. ساده تر آنکه گرچه اروپایی ها در ظاهر در برجام بمانند ولی نتوانند جلوی آمریکا برای ضربه زدن بیشتر به برجام را بگیرند از هم اکنون مذاکره با اروپایی ها چه سودی دارد؟

12: شرایط اقتصادی ایران نیازمند ترمیم و تکیه فوری تر به حوزه داخلی است. اینکه دوباره کشور در یک سیکل نه تنها مذاکرات مجدد چند ماهه بلکه در انتظار چند ماه دیگر برای گشایش اقتصادی از طرف اروپا باشد چه میزان به دوراندیشی و با وضعیت فعلی اقتصاد همخوانی دارد؟

13: آمریکایی ها به دلیل اینکه می گویند برجام صرفا یک توافق سیاسی هست نه یک معاده بین اللملی! هر دولتی در این کشور می تواند مطابق سلیقه، میل و سیاست های خود با آن رفتار کند. بنابراین چه تضمینی وجود دارد که دولت های جدیدی در اروپا پس از دولت های فعلی این استدلال را تکرار نکند؟!

14: از هم اکنون برخی دولت های اروپایی برای ماندن خودشان در برجام شرایطی را هم مطرح می کنند. این شرایط خود زمیه ایجاد برجام جدیدتری ولو با صورت ظاهری حفظ برجام قبلی است. یعنی عملا برجام جدیدی را پذیرفته ایم! این برجام فقط کمی اروپایی تر از طرح آمریکا در ظاهر است.

15: در طی پانزده ماه گذشته چه میزان از دشمنی اروپا نسبت به ایران کمتر شده است؟ این میزان دقیقا چقدر است؟ رفتار اروپا در قبال مواضع منطقه ای و موشکی نشان می دهد که دشمنی شان کمتر نشده است. بنابراین با اروپایی که دشمنی اش کمتر نشده چرا باید وارد مذاکرات دوباره شد؟

16: برجام بدون آمریکا الی ابد ناقص است. زیرا برجام به گونه ای پایه ریزی و ساختار بندی شده است که طرف آمریکایی بیش از هر کشور دیگری اگر در آن نباشد ما نهایتا ضرر زیادتری خواهیم کرد. واقعیت ان است که آمریکا بخش عمده ای از برجام بود و رفتن این کشور از برجام همیشه در آن خلا ایجاد خواهد کرد.

17: اروپایی ها در خوشبینانه ترین وضعیت همزمان هم به دنبال راضی کردن ایران و هم آمریکا هستند.  اگر قرا بود هم ایران راضی شود و هم آمریکا، ترامپ چرا باید از توافق هسته ای خارج شود. معنای راضی شدن آمریکا و ایران یعنی اینکه یکی از مواضع خود کوتاه بیایید؟ بنابراین چه کسی قرار است کوتاه بیایید؟ ترامپی که از برجام خارج شده و یا دولت ایران که به دنبال حفظ برجام است؟!!

18: دولت برای مذاکرات آمادگی ندارد! جدای از اینکه تیم شکست خورده دور قبل تا چه میزان آمادگی برای مذاکرات جدید دارد، دولت تحرکی برای بهبود وضعیت اقتصادی که این روزها بزگترین پشتوانه تیم مذاکره کننده خواهد بود، متاسفانه ندارد! عدم گشایش اقتصادی در داخل یعنی دولت چندان با آمادگی وارد مذاکرات نشده یا حداقل درک درستی از محاسبات طرف اروپایی که تنها امیدواری اش عدم بهبود وضعیت اقتصادی داخلی ایران برای گرفتن امتیاز است، ندارد.

19: اما شرط بقای ایران در برجام گرفتن تضمین قطعی از طرف اروپایی هست. سابقه اروپا نشان داده که آنها تضمین های خود را در حد لفاظی ها دیپلماسی و یا مکتوباتی با ده تفسیر ارائه می کنند. از اظهارات چند روز اخیر اروپایی ها هم روزنه امیدی برای گرفتن تضمین قطعی از مقامات اروپایی مشاهده نمی شود. وقتی به تضمین قطعی امید نیست مذاکرات چه سود؟

20: اساسا برجام به گونه ای شکل گرفته است که منافع ایران از طریق آن حاصل نخواهد شد و ما مرتبا در موضع ضعف قرار خواهیم گرفت. وقتی در برجام هیچ مکانیزمی برای تضمین قطعی و حتی شکایت درست و حسابی دیده نشده هرچه بر ان بنای جدیدی بسازیم بازهم دچار مشکل خواهیم شد. یک کلام ختم کلام ، خانه از پای بست ویران است!
 
*سردبیر جهان نيوز
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Germany
خیلی جالب شده. هم حق هسته ای ما را گرفتند، هم ثابت شده که هیچ تخلفی برای ساخت سلاح هسته ای نداریم و هم همه تحریم ها را هم برگردانده اند. آفرین بر این دولت امید، نوید و بقیه آقازده ها!!!
سلام
Iran, Islamic Republic of
روحانی: هیاتهایی را به کشورهای اروپایی و چین و روسیه برای اخذ تضمین میفرستم!!؟

مگر دیپلماسی کاسه گدایی است؟
باید یک سند تضمینی رفع کامل تحریم بانکی و... را تنظیم و در شورای امنیت به امضای اروپاییها برسانید .
و الا ادعای لسانی تضمین دادن یعنی کشک
یعنی هیچ
مردم منتظر این سند تضمینی جامع ضدتحریمند
تمام
Iran, Islamic Republic of
موگرینی دیروز: از روحانی تضمین گرفتیم که در برجام بماند!

اینه دیپلماسی دولت ناامیدی وبی تدبیری!
Iran, Islamic Republic of
تضمین که زبانی نیست
باید سند تضمین رفع تحریمها خصوصا بانکی در شورای امنیت تصویب شود
و بلافاصله اجرایی شود و الا تضمین نیست
مرگ قطعی باید برجام اعلام شود
United States
وقتی رهبری اجازه مشروط مذاکره با اروپاییان را صادر فرمودند لطفا این چند روزو اجازه بدین ببینن به جایی میرسه یا نه
Iran, Islamic Republic of
همان روزهای اول برجام هم همین را گفتید.رهبری اجازه داده اند....
فقط همین را هم شنیدید.من خوشبین نیستم را نشنیدید.شروط پذیرش را نشنیدید.
الان هم نمی شنوید.رهبری رهبری کردنتان هم برای هزینه کرد از رهبری است نه ولایت مداری...
United States
قدرت دیپلماسی ایران آمریکا و مخالفان برجام را منزوی کرد. درود بر روحانی و ظریف
Iran, Islamic Republic of
آره الان آمریکا منزوی شده اینقدر منزوی که ترامپ گوشه دفترش نشسته گریه می کنه
عخخخخخخخخخی
مخالفان برجام هم که نگو همه شون از روحانی پاسپورت گرفتند دارند از کشور فرار می کنند
Iran, Islamic Republic of
آنکس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابدالدهر بماند
Iran, Islamic Republic of
رهبری فرمودند من به 3 کشور اروپایی اعتماد ندارم همانطور که قبلا"فرموده بودند من به این مذاکرات خوشبین نیستم .
Iran, Islamic Republic of
خروج امریکا از برجام نا فرجام اثبات کرد که دیپلماسی ظریف و روحانی ناکارآمد و ضعیف است .
علی
Iran, Islamic Republic of
دلار ،3200را 7200 کردند بیکاری گرانی عدیه ظریف وروحانی به مردم روحانی مچکریم
Iran, Islamic Republic of
با وجود خروج آمریکا و دستور رهبری
آیا خیانت دیگری شده؟؟؟

موگرینی در اتحادیه اروپا :
از روحانی تضمین گرفتم که علیرغم خروج آمریکا و تحریم‌ها، ایران در برجام بماند!!؟

ایران بدهکار شد و به اروپا باید تضمین دهد؟؟!!
مماشات تا کی و کجا؟؟؟
کجاست مجلس و دادستان مدعی العلموم؟؟؟
United States
اگر برادران کمی صبر داشته باشن همه چی درست میشه ایمقدر دلواپس نباش اخوی
United States
آمریکا رژیم منحوس صهیونیستی و کشورهای مرتجع منطقه مخالفان برجام هستند
Iran, Islamic Republic of
اولا دوست عزیز ما قبل برجام با اجماع جهانی عیله خود روبرو بودیم و همه کشورهای دنیا ما را تحریم کرده بودند به لطف رفتارهای دولت محجزه هزاره سوم اما اقای روحانی ضمن تدبیر و خارج ساختن ایران از منشور هفت سازمان ملل و تایید برجام انرا خنثی کردند و اما الان هم فقط امریکا یکچانبه از برجام خارج شده است و الا ایحاله که دیگر احتباج به توضیح نیست
Iran, Islamic Republic of
عراقچی بهمن‌ماه سال گذشته در برنامه جهان‌آرا چشم در چشم میلیون‌ها بیننده تلویزیونی حاضر شد و گفت: در بند 36 اگر ادعا کنیم طرف مقابل نقض تعهدات کرده است مکانیسمی وجود دارد که کمیسیون حقوق بشر را در سطح معاونین و در قدم بعدی در سطح وزرا فعال می‌کنیم و اگر قانع نشدیم دو باره برنامه‌مان را فعال می‌کنیم. به همین آسانی! در صورتی که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند، ناظر و مجری خودمان هستیم!

اما گذشت زمان نشان داد که صحبت‌های معاون وزیر خارجه کم‌ترین شباهتی به واقعیت ندارد و تکرار افسانه‌های قدیمی است چرا که آمریکا نه‌تنها برجام را نقض و تحریم‌ها را بیشتر کرد بلکه درنهایت به راحتی آب خوردن هم از آن خارج شد! اما در مقابل دولت دوازدهم حتی جرات شکایت از آمریکا را نداشت و اعلام کرد که برجام را بدون آمریکا ادامه می‌دهد!

با این تفاسیر واقعاً جای سوال دارد که در طول تاریخ از زمان حضرت آدم تا امروز، کدام دولتی چنین توافقی را امضا کرده که حتی امکان شکایت از نقض عهد طرف مقابل را هم نداشته باشد؟ آیا واقعاً ضربه ای که روحانی و ظریف و غربگرایان به ایران زدند 8 سال جنگ تحمیلی توانست بزند؟
هوشیار
Iran, Islamic Republic of
خوبه که بی بی سی قانع شد ولی شما قانع نمیشید
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخخخخع خودت حرف خودت رو باور میکنی ؟!دیگه اونقدر این ....نخ نما شده خارج شدن از منشور هفت سازمان ملل ،تکرار شده ،که شده قضیه اشی که ملا نصرالدین به دروغ گفته بود سرکوچه میدن وبعد خودش هم باورش شد ورفت که اش بگیره !
Iran, Islamic Republic of
هیچکدام از قطعنامه های قبلی که تحت فصل هفتم بود لغو نشده اند بلکه در قطعنامه جدید 2231 تجمیع شده اند و با شکایت هریک از اعضاء 5+1 در عرض 30 روز قابل بازگشت هستند و قطعنامه 2231 که پیوست برجام است هم تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل است و احتمالا"ترامپ به زودی تمام قطعنامه ها رو بر می گرداند.
محمد
Singapore
میخوام از لیست تحریم بیرون نیایم مگه امام خمینی انقلاب نکرد که دنیا رو تغییر بده اونوقت ما داریم با خود این کودک کش ها قرارداد اجرا میکنیم
Iran, Islamic Republic of
بالاخره اینها زبون دنیا رو خوب بلدند دیگه
بی سواد
Iran, Islamic Republic of
زبان دنیا متاسفانه زبان زوره و قانون جنگل !
در قانون جنگل به قول شاعر :
" برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی
که در نظام طبیعت ضعیف پامال است "
در این شرایط ما تنها با قوی بودن و از موضع قدرت صحبت کردن می توانیم بمانیم
و در غیر این صورت باید کفش های کدخدایان را واکس بزنیم
مثل همه کشورهای جهان سوم
Iran, Islamic Republic of
اگه بلد بودن که میفهمیدند در جنگل دنیا فقط قدرته که میتونه گرگها رو سرجاشون بشینه نه منطق ! در ضمن موندم اون منطق ونرم ولرم بودنشون ،وقتی با منتقدان کشور خودشون روبرو میشن !دقیقا کجا میره که جز با فرستادن به جهنمشون ،اروم نمیگیرند!
United States
دولت تدبیر و امید از این آزمون سخت پیروز بیرون خواهد آمد برایم مثل روز روشن است
Iran, Islamic Republic of
ههههههههه ! حتی دولتیها هم دیگه روشون نمیشه بگن !ما دولت تدبیر وامیدیم! رویِ تو واقعا استثانئیست .
Iran, Islamic Republic of
3 کشور اروپایی قابل اعتماد نیستن اینبار کلاه گشادتری از برجام سر دولت می گذارند.
دوست عزیز فکر می کنم منظور شما از روز روشن همان روزی است که درخواب ها به سراغ ما می آیاد
Iran, Islamic Republic of
برای کسی که خودشو زده به خواب 2000 دلیل هم بیاری فایده نداره

وَلَئِنْ أَتَيْتَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ بِكُلِّ آيَةٍ مَّا تَبِعُوا قِبْلَتَكَ (بقره 145)
و اگر هر گونه حجّت و دليلى براى اهل كتاب بياورى قبله تو را پيروى نخواهند كرد
United States
مجبور نبوديد خود را به امريكا سنجاق كنيد!

حتي اگر اعتماد آنان به امريكا صرفاً اشتباه محاسباتي تلقي شود، چگونه مردم به چنين سياستمداراني اعتماد كنند كه در موضوعي به اين مهمي، به رغم قرائن و شواهد بسيار، دچار اشتباه محاسباتي شدند؟

https://www.jahannews.com/news/611357


ناشناس
Iran, Islamic Republic of
برجام که رفت رو هوا اون 100سکه را که به عنوان قهرمان دیپلماسی گرفتید پس بدید ما تو سرپل ذهاب توالت و طویله بسازیم
Iran, Islamic Republic of
ظریف 300تا سکه گرفت وعراقچی دویست تا وصالحی 100تا! اون جاسوس هم تو تیم مذاکره کننده هم چندتائی گرفت ولی دقیقا تعدادش یادم نیست.
رضا
Iran, Islamic Republic of
چقدر ادمين اين صفحه پست ، حقير و حقه بازه !
نميدونم شايد هم اونهائيكه ازش خواستند و بهش دستور دادند كه دست توى كامنتها ببره و بجز تحريف كامنتها رو جابجا كنه ! اونهائيكه دست به اين اعمال كثيف و بچگانه ميزنند واقعاً لايق اون صفات منفى اند ! حالا من از آدمين يا مسؤلين اين صفحه مى پرسم : پس كو اون كامنت هائى كه چند تن از مخاطبان مودب و با شخصيت شما زير همين نوشته گذاشته بودند و به شدت از شما و نويسنده بى شخصيت و هتاك اين كامنت شاكى شده بودند ؟! امروز عصر كه منتشر كرده بوديد، با كدام اجازه يا منطق و وجدان حذف شون كرديد ؟! همين كارها رو من از شما مى بينم كه مطمئن ميشم سر سوزنى به خدا و پيغمبر و امام خمينى و انقلاب و … اعتقاد نداريد ...
Iran, Islamic Republic of
غفلت از بازی تضمین یعنی ضربه مهلک تر از برجام به اقتصاد کشور
Iran, Islamic Republic of
غفلت یا عمد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!
Iran, Islamic Republic of
افرین به دولت که با تدبیر باعث شد امریکا منزوی بشه
واقعا یک موقعی همه دنیا هم صدا بودن با امریکا
درودبه سیاستتون
Iran, Islamic Republic of
صحت خواب برادر شما در همون توهم باقی بمونید
Iran, Islamic Republic of
به زودی شاهد اتحاد اروپا و امریکا برعلیه ایران و تحریمهای شدید تر خواهید بود.
Iran, Islamic Republic of
باشه بابا باشه.! هرچى زودتر خارج ميشيم تا خيال افردى مثل تو راحت باشه !
امیر
Iran, Islamic Republic of
نشید میخواید چکار کنید ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
نه عین کبک سرمون رو میکنیم توی برف تا وقتی که دشمن بیاد توی اتاق خوابمون با لگد بیدارمون کنه !
رضا
Iran, Islamic Republic of
امان از دست نوابغ سیاسی زمانه ما، امان از تحلیل آبکی آنها ، بابا جان حالا امریکا این چنین تصمیم گرفته شما هم بگردین دنبال راهکار ، تا کی دشمنی، تاکی منفی بافی
Iran, Islamic Republic of
قربونت تو برو سرتو بکن زیر برف! وراحتِ راحت باش، چو ما منتظر نمیمونیم کدخداتون بیاد با لگد مارو بیدار کنه.اگر منتظر بودیم که چهل سال مقابلش دوام نمیاوردیم.
Iran, Islamic Republic of
راهکار اجرای اقتصاد مقاومتی است برجام اثبات کرد که مذاکرات وقت تلف کردن و فرصت سوزی است .
Iran, Islamic Republic of
چرا بعضی از شماها دوست دارید مردم در فقر و بدبختی زندگی کنند . آیا از بین رفتن کامل برجام وضعیت ما را بهتر می کند ؟ جهان نیوز همیشه به دنبال ایراد گرفتن از دولت بوده و الان هم توانسته مورد خوبی را پیدا کند . همین اختلاس های بسیار کلان محصول همین تحریم هاست . زنجانی از کجا پیدا شد ؟ وضعیت معیشتی مردم خیلی بد شده مراجع این همه اعتراض می کنند . امید مردم به برجام بود . من و امثال من هستیم که هر روز شرمنده خانواده می شویم . برای شما اقازاده ها مهم نیست که اجاره آپارتمان 50 متری من از 1500 شده 3 تومن . با حقوق 1800 که 3 ماه هم عقب افتاده . دوستان چه دسته گلی به سر مردم زدند که الان از روحانی انتظار دارند ؟
Iran, Islamic Republic of
نیست که با برجام شدیم گل وبلبل! واقعا نمیفهمی رکود وبیکاری بعد از برجام بدتر شد وواردات ات واشغال از جنس کود حیوانی از ترکیه تا کلاه گیس ! به جای پول نفتی که نمیتونیم مستقیم دریافتش کنیم ،کشور رو نابود میکنه؟!
Iran, Islamic Republic of
کود حیوانی نبود
کود انسانی بود یعنی فاضلاب خانگی
Iran, Islamic Republic of
روحانی گفت :"""100روزه درستـــــــــــــــــــــــش میکنم ""
.....
Iran, Islamic Republic of
...
منم مثل تو یک ادم معمولی هستم.
Iran, Islamic Republic of
🔴 آیا آمدن برجام تاثیری داشت و رفتنش تاثیری دارد؟ / بخش اول

24 مرداد 96 / دسترسی «تمپ بنک» روسیه به سوئیفت، به دلیل گشایش حساب برای بانک‌های ایرانی قطع شد؛
این بانک روسی پس از گشایش حساب برای بانک‌های ایرانی نامه تهدید به تحریم و هشدار دریافت کرده بود
farsnews.com/13960524001304

🔸 21 مرداد 96 / مشاور بانکی اکبرترکان، دبیر شورای مناطق آزاد در روزنامه اصلاح‌طلب آرمان نوشت:
هنوز ما برای نقل و انتقال ارز از روش‌های زیرزمینی استفاده می‌کنیم؛ بانک‌های ما هنوز نمی‌توانند هر کجا که مایلند، حساب باز کنند
armandaily.ir/fa/news/detail/43015

🔸 15 مرداد 96 / ایرنا به نقل از روزنامه اصلاح‌طلب شرق:
در یک ماه گذشته بسیاری از کشورها از جمله چین، امارات، عمان، کویت، قطر، جمهوری‌ آذربایجان، تایوان و کره، به بهانه تحریم‌های دو ماه پیش، حساب ایرانیان را بلوکه کردند
http://www.irna.ir/fa/News/82622068

🔸 9 مرداد 96 / مشاور وزیر صنعت و عضو اتاق بازرگانی:
بعد از برجام، سوئیفت متصل نشده است؛ تا وقتی تبادل پول به راحتی انجام نشود، سرمایه‌گذار خارجی نمی‌تواند پول را به کشور بفرستد
nasimonline.ir/Content/Detail/2105444

🔸16 خرداد 96 / آنکتاد، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل اعلام کرد:
در پسابرجام میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران ۳.۳ میلیارد دلار شد که ۱.۳ میلیارد دلار از سال ۲۰۱۲ (همان 1391) در زمان دولت احمدی نژاد که ایران تحت شدیدترین تحریم ‌ها بود، کمتر است
farsnews.com/139603160015
Iran, Islamic Republic of
🎥 اوباما: اگر توافق برجام نبود، ایران را در صندلی راننده می نشاندیم و فکر می کنم در آن صورت تحریم ها فرو می ریخت و نتیجه ای عاید ما نمی شد!
-
Iran, Islamic Republic of
آیا اختلاس 12000 میلیاردی صندوق فرهنگیان و اختلاس بانک های ملی و ملت و غیره محصول تحریم هاست ؟! خیر
در انتخابات ها باید درست انتخاب کنیم تا مشکل اختلاس در کشور حل بشود.
Iran, Islamic Republic of
برجامو پله کردند / ملتو ذله کردند
Iran, Islamic Republic of
دلار 7000 تومانی و افزایش قیمت مسکن سیب گلابی برجام است بخور نوش جان .
Iran, Islamic Republic of
ما درست میگید که فشار اقتصادی روی مردم زیاد است انا دقیقا برجام جه گلی به سر مشکلات اقتصادی زد؟!
وضع ما بعد از برجام بدتر شد که بهتر نشد.
دلیران تنگستان
Iran, Islamic Republic of
به نظر بنده دلیل ادامه این مسیر توسط آقای روحانی این هست که " دولت ایشان حدودا 6 سال را با آمریکا سپری کرد و 2 سال باقی مانده را با اروپایی ها و در پایان 8 سال دولت خواهد گفت علی برکت الله" آیا فهم این مسأله برای منتقدان اینقدر سخت است؟؟؟!!!
Iran, Islamic Republic of
طيف كار نكن و جنجالي و شيون كن چند خصوصيت دارند: هدف اين طيف كاسبي پول ومال اندوزي است هميشه طلبكارند از همه بخاطر هرچي كه فكر كني -تا دلت بخواد دروغ ميگويند واين دروغ ها را گردن ديگري مياندازن-مخالف نما هستند ولي با هر قدرتي توافق ميكنند و ديگرانو ميفروشند-شجاعت قبول اشتباه را ندارند-در قالب پولبريتي ظاهر ميشود -در انحراف ذهن مردم استادن-در انتخابات لولو خرخره درست ميكنندولي شديد ترين ضربات اقتصادي را به جامعه وارد ميكنند از راه كسب نامشروع-در امانت خيانت ميكنند و قابل اعتماد نيستند-موضع صريح وشفافي در هيچ موضوعي ندارند ديالوگ انها مقصر سازي و ذهن پراكني است در صورتيك خود مسولند -دوغ و دشاب را در تبليغات بهم وصل ميكنند-هميشه حامي خلاف كاران هستندو......
کاظم
Iran, Islamic Republic of
اینکه ۲۰ دلیله اگه ۲۰۰ تا دلیل دیگه هم بیارین باز هم نرود میخ اهنین بر سنگ!
دلیل را برای کسی میاورند که بخواهد بفهمد وسرمشق قراردهد . ولی کسی که نخواهد واقعیت را درک کند هزاران دلیل وبرهان هم بیاورید باز در جهل خود اصرار دارد.!
Iran, Islamic Republic of
قلب مریض درمان ندارد.واقعا درسته.
Iran, Islamic Republic of
من بنظرم همانطوريكه به مردم گفتند كه بعلت شكايات فراوان افراد در خصوص تلگرام به دستور يك قاضي براي هميشه مسدود شد.حالا چطور اين همه مردم از دست تيم مذاكره كننده و خود رئيس دولت براي اينكه مملكت را 6 سال سركار گذاشته اند و با توجه به تذكر مقام معظم رهبري از بي اعتمادي به اروپايي ها،خواهان ادامه مذاكره و ذلت براي كشور هستند،اين همه مردم شاكي هستند ولي يك قاضي بلند نمي شود كه بر عليه آنها حكم بدهد؟سكوت تا كجا؟صبر تا كجا؟
United Kingdom
کی فیلم آتیش زدن برجامو تو مجلس دید؟
فندک گرفت زیر برجام


از پایین شروع کرد به مشتعل شدن
و کم کم شعله بالا رفت و به دست یارو رسید.

یهو دید که ای بابا دستش داره میسوزه
برجام مشتعل رو از روی ناچاری و برای اینکه دستش نسوزه انداخت رو موکت کف مجلس.




میخوام بگم وقتی فندک رو گرفت زیربرجام
به اندازه دو دقیقه بعد اینده نگری نداشت که این شعله به سمت بالا میره و میرسه به دست خودش و دستش میسوزه
و با اینده نگری یه سینی فلزی ، سطل زباله فلزی یا هر چیز مشابهی برای برجام مشتعل تدارک ببینه.


اونوقت ما انتظار داریم این ادما در مورد تاثیر هر یک از تصمیماتشون رو اینده کشور فکر کرده باشن...؟


البته باید گریست
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
.... به جز استیضاح روحانی هیچ راه دیگری باقی نمانده
Iran, Islamic Republic of
غربگرایان ایرانی که برجام را به ایران تحمیل کردند با توجیهات گوناگون حرف و وعده هایی را بعنوان تضمین اروپا به خورد افکار عمومی می دهند و جنازه برجام را رها نخواهند کرد.امریکا نیز با همکاری اروپا و غربگرایان ایرانی سایه شوم برجام را بر سر ایران حفظ خواهد کرد؛ضمن اینکه تعهدی در قبال برجام انجام نداده و نمی دهد
Iran, Islamic Republic of
پس این همه ( اقایان ) سیاسیون ایرانی مذاکره کننده هسته ای که (ساعتها -هفته ها - ماهها - سالها) با (خانمها ) : ((کاترین اشتون - وندی شرمن -فدریکا موگرینی )) پشت درهای بسته بودند چکار می کردند !!!! که حالا هیچ چیز نتیجه نداده است ؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
در مستند فروشنده1 و قبل از آن بیان شد که حدود 2سال قبل از توافق برجام، متن آن توسط یک اندیشکده امریکایی منتشر شده است.در مناظره تلوزیونی یک کارشناس سیاسی با عراقچی نیز این حرف مطرح شد لذا مذاکرات تیم دولت یازدهم با اروپا و امریکا برای توجیه افکار عمومی صورت گرفته است یا آنچه که بر ایران تحمیل شد حاصل مذاکرات نبود.
Iran, Islamic Republic of
فدریکا خانم الان همه امید حسن اقا تویی . دست مان به دامنت . لطفا دولت امید حسن اقا رو ناامید نکن . ...
Iran, Islamic Republic of
این آیه انگار برای هین روزها نازل شده!
قابل توجه آقای دولت!
« وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِیَانَةً فَانبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْخَائِنِینَ » انفال/58
و هرگاه از قومى بيم خيانت [در پيمان‌] داشتى، تو هم مثل خودشان پيمانشان را لغو كن، چرا كه خداوند خائنان را دوست نمى‌دارد