يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰
معاون رئیس پارلمان اروپا:

اروپا رهبری حفظ برجام را بر عهده گیرد

پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 610786
معاون رئیس پارلمان اروپا با انتقاد شدید از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام تاکید کرد که حالا اروپا باید رهبری برای حفظ برجام را در مشارکت با روسیه وچین بر عهده گیرد.
اروپا رهبری حفظ برجام را بر عهده گیرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، "الکساندر گراف لامبسدورف"، معاون رئیس پارلمان اروپا و معاون رئیس فراکسیون حزب لیبرال دموکرات پارلمان آلمان در مصاحبه ای با روزنامه "دی ولت" آلمان به عواقب خروج آمریکا از برجام پرداخته و اظهار داشت: این اقدام ترامپ بدون شک امنیت در خاورمیانه را به خطر می اندازد. این توافق در یک زمینه مهم سیاست بین المللی ضامن پایداری بود چرا که روند هسته ای شدن در خاورمیانه را محدود کرد. این اقدام ترامپ حالا این تحول را زیر سوال قرار می دهد.
 
وی افزود: حالا این وظیفه اروپا، روسیه و چین است که مشترکا بر ایران تاثیر بگذارند تا از برجام خارج نشود. بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال های اخیر این مسئله را آشکارا نشان داده اند که هیچ برنامه نظامی از طرف ایران در روند هسته ای وجود نداشته است. هدف ما باید این باشد که این بازرسی ها در پیش گرفته شود.
لامبسدورف در ادامه گفت: ایران همچنین در توافق هسته ای این اجازه را دارد که اورانیوم را برای اهداف غیر نظامی غنی سازی کند. درجه غنی سازی برای استفاده صلح آمیز کاملا متفاوت از میزان آن برای استفاده نظامی است. بازرسان آژانس بین الملی انرژی اتمی همواره این مسئله را تایید کرده اند که میزان غنی سازی اورانیوم ایران برای استفاده های غیر نظامی است.

وی در ادامه درباره این اظهار نظر ترامپ مبنی بر اینکه برجام صرف نظر از برنامه هسته ای ایران هیچ صلحی را نیاورده است و آیا ترامپ حق دارد؟ گفت: خیر، من رئیس گروه پارلمانی اسرائیل-آلمان هم هستم و دقیقا این مسئله را دنبال می کنم که چه تعداد از کارشناسان امنیتی اسرائیل گفته اند که این توافق نقش مثبتی در امنیت این رژیم هم دارد. هیچ توافق هسته ای نمی تواند تمامی جنبه ها از جمله برنامه های موشکی و فعالیت های منطقه ای ایران را در برگیرد و با این حال در اسرائیل بسیاری کارشناسان بر این باورند که امنیت در منطقه از طریق این توافق بیش از آن که تضعیف شود حمایت شده است.

این مقام اروپایی در ادامه تاکید کرد که خروج از توافق هسته ای ما را به راه حل دیگر مناقشات و مسائل با ایران نزدیک تر نمی کند. به این ترتیب دستیابی به پیشرفت ها در زمینه های دیگر دشوار تر می شود.لامبسدورف در پاسخ به این پرسش که حالا اروپاییان باید چه راهی را در پیش گیرند گفت: رهبری مذاکرات برای برجام در دست بخش سیاست خارجی اروپا که حالا هم یک نقش رهبری واقعی در انتظارش است قرار داشت.وی این مسئله را خیلی بهتر دانست که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حالا سریعا و مستقیم مذاکرات با دیگر طرف های این توافق از جمله روسیه، چین و تهران را آغاز کند.

امید نوری پور از نمایندگان بلند پایه حزب سبز آلمان هم در مصاحبه ای با روزنامه "هانوفرشه آلگماینه سایتونگ" اظهار داشته است که ایران حالا به ما اروپاییان چشم دوخته است.وی با انتقاد شدید از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام گفت: اروپا حالا باید با چین و روسیه در راستای نجات برجام کار کند.

وی تصریح کرد که آمریکا با این اقدام خود اعتبار آژانس بین المللی نرژی اتمی را خدشه دار کرد و به این ترتیب به همه کشورهایی که دارنده تسلیحات اتمی هستند بهانه ای برای بی توجهی به آژانس بین المللی انرژی اتمی و مقررات آن داد. آمریکا به این ترتیب از روند هسته ای شدن در دنیا حمایت می کند.
وی در ادامه درباره اینکه این اقدام ترامپ چه مفهومی برای اروپا دارد گفت: تا به حال خیلی در این باره صحبت شده است که ما اروپاییان خود باید به صورت مستقل امنیت خود را تضمین کنیم. حداقل اکنون می دانیم که این مسئله تنها یک بحث نبوده بلکه یک ضرورت است.

نوری پور همچنین گفت که علاوه بر این ما باید درک کنیم که ما منافع امنیتی خود را حتی بر خلاف خواست کاخ سفید هم باید دنبال کنیم. ترامپ کاملا نسبت به امنیت اروپا بی تفاوت است. این منطقه ای در همسایگی ما است که هسته ای می شود. پس ما اروپاییان باید مشترکا با روس ها و چینی ها برای نجات توافق اتمی کار کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این واقع بینانه است که این توافق بدون آمریکا هم زنده بماند گفت: بله، ایرانی ها حالا به ما اروپاییان می نگرند. اگر ایرانی ها به تعهدات خود پایبند باشند ما اروپاییان باید با روس ها و چینی ها بسته ای را برای مقابله با تحریم های قریب الوقوع آمریکا آماده کنیم. به این ترتیب ما می توانیم این توافق را نجات دهیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *