يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۶
۸۱

کیهان: اگر برجام را آتش می‌زدیم دلار ۷۲۰۰ تومان نمی‌شد

دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب: 609641
برجام اکنون تبدیل به شمشیر داموکلس تهدید و القای بی‌ثباتی نسبت به محیط اقتصادی پر سود و جذاب ایران شده است. دولت باید یکبار برای همیشه، شجاعانه پا در میدان گذاشته و برجامی که آمریکا آن را پاره کرده است، آتش بزند. اگر در واکنش به نقض عهدهای مکرر واشنگتن برجام را آتش می‌زدیم، بی‌شک امروز دلار 7200 تومان نبود و کاخ سفید چنین رجز نمی‌خواند.
به گزارش جهان نيوز، نشریه آتلانتیک در تحلیلی به قلم «فیلیپ گوردون»- عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا و دستیار ویژه رئیس‌جمهور در دوره باراک اوباما- نوشت:«برخلاف آنچه ترامپ بر آن اصرار دارد، برجام فشار را از روی ایران کم نکرد بلکه با افزایش انتظارات عمومی که امکان برآورده شدن ندارد، اقتصاد ایران را تضعیف کرد. این یک سیاست برد- برد است. چنانچه تغییر حکومت ایران ممکن باشد، برجام نه تنها مانعی در راه آن نیست بلکه زمینه‌ساز وقوع آن نیز هست و این دلیل منطقی برای حفظ آن کافی به نظر می‌رسد».

گوردون در پایان مقاله خود استراتژی جورج کنان درقبال شوروی سابق را برای مقابله با ایران پیشنهاد می‌کند.

تعامل و فشار
تصمیم‌سازان و اندیشکده‌های آمریکایی بارها در تحلیل‌های خود، دو راهکار تعامل و فشار را به شکل موازی توصیه کرده‌اند.

«جورج کنان» دیپلمات کارکشته که معاونت سفیر آمریکا در شوروی را در کارنامه خود دارد، معتقد بود که واشنگتن در کنار رقابت، تضعیف و مهار مسکو باید رابطه و گفت‌و‌گو با شوروی را نیز پیش ببرد. آنچه در سال‌های پایانی عمر اتحاد جماهیر شوروی رخ داد و در نهایت به فروپاشی آن منجر شد، درستی نظریه جرج کنان را اثبات کرد. واشنگتن در آن سال‌ها از در مذاکره و گفت‌و‌گوی به اصطلاح سازنده و در جهت کاهش تنش‌ها با رقیب خود درآمد. کنان معتقد بود اگر این سیاست از ابتدا به اجرا گذاشته می‌شد، جنگ سرد نیم قرن به طول نمی‌انجامید و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی خیلی زودتر از اینها اتفاق می‌افتاد.
چندی پیش نشریه آتلانتیک در مقاله‌ای به سیاست دولت ترامپ در مقابل جمهوری اسلامی پرداخته و با تایید مواضع خشن کاخ سفید علیه تهران، تاکید کرد که این رویکرد به تنهایی کافی نیست؛ «دو سیاست متضاد در برخی مواقع می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و هنوز برای ترامپ دیر نشده است تا رویه خود را تغییر دهد. در این راستا ترامپ می‌تواند از درس‌های باقی‌مانده از سیاست آمریکا در قبال شوروی بهره ببرد که بر پایه آن استراتژی بلند‌مدت «مهار صبورانه ولی هوشمندانه» پی گرفته شد و در نتیجه آن آمریکا به پیروزی در برابر شوروی دست یافت».

روح برجام،براندازی ایران
واقعیت آن است که آمریکایی‌ها و هم پیمانان اروپایی‌اش به برجام و پسابرجام به‌مثابه ابزاری برای تغییر در ایران می‌نگرند. این موضوع زمانی بیشتر تأیید می‌شود که به سخنان و مواضع مقامات آمریکایی و اروپایی پس از اعلام برجام توجه کنیم، به گونه‌ای که آنها از تغییر روش در قبال ایران و نه تغییر راهبرد سخن گفته‌اند.

«جان ساورز» رئیس ‌پیشین سرویس جاسوسی انگلیس-شهریور 94- (2 ماه پس از امضای برجام) در مصاحبه‌ با شبکه سی ان ان گفت:«من فکر می‌کنم ما نیاز به قدری صبر استراتژیک در قبال ایران داریم تا به واسطه آن، زمان برای توسعه و تکامل ظرف 15 سال پیش رو بدهیم.من فکر می‌کنم این احتمال وجود دارد که ایران طی 10 تا 15 سال آینده (مدت زمان اجرای توافق برجام) به کشوری عادی‌تر و نرمالتر تبدیل شود و ما باید این احتمال را تقویت کنیم».

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز- فروردین 95- در کنفرانس خبری نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن گفته بود:«روح برجام،تغییر رفتار ایران است».

پس از اظهارات اوباما در کنفرانس مذکور، هافینگتون پست در گزارشی نوشت: «از نظر آمریکا، روح برجام یعنی براندازی نظام ایران».

همان‌گونه که چندین‌بار باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق و جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا به صراحت اعلام کرده‌اند، توافق با ایران به معنای تغییر راهبرد آمریکا در قبال ایران نیست، بلکه آنچه در دوره پساتوافق تغییر خواهد کرد نه دشمنی نظام سلطه با نظام اسلامی است که شیوه‌ها و ابزارهای این دشمنی خواهد بود. از این رو، پروژه و نقشه آمریکا برای نفوذ در ایران در همین راستا قابل تحلیل و ارزیابی است.
به عبارت دیگر، تلاش آمریکا برای نفوذ در ایران، بخشی از پروژه جهانی‌سازی آمریکا، به منظور هضم و ادغام جمهوری اسلامی در نظام جهانی است که می‌تواند سبب استحاله هویت جمهوری اسلامی ایران شود.

فشار اقتصادی
براساس مشاهدات میدانی در روز گذشته علی‌رغم اینکه قیمت دلار بر روی تابلوی صرافی‌های خیابان فردوسی ۴۲۰۰ قیمت گذاری شده است اما به قیمت 7200 تومان به فروش می‌رسد. این افزایش ناگهانی قیمت دلار در حالی است که در روزهای گذشته در بازار آزاد تهران هر دلار حدود ۶200 تومان به فروش می‌رسید.

اکنون از شبی که عده‌ای با اسکناس یک دلاری آمریکا و هزار تومانی و پانصد تومانی ایران در خیابان‌های تهران می‌رقصیدند رسیده‌ایم به معامله یک دلار آمریکا در برابر 7200 تومان! این در حالی است که در روز اجرای برجام-دی ماه ۹۴- قیمت دلار حدود ۳۵۰۰ تومان بود.

در روزهای گذشته نشریه فارین پالیسی به یکی از ابعاد توطئه تازه واشنگتن پرداخته است که در جای خود بسیار قابل تامل است. در این مقاله از دولت آمریکا خواسته شده است فرصت مشکلات و اختلالات ارزی در ایران را غنیمت بشمارد و از آن برای رسیدن به هدف نهایی خود یعنی براندازی جمهوری اسلامی استفاده کند.

نویسندگان این مقاله که عضو «بنیاد دفاع از دموکراسی» بوده و سابقه‌ای مشخص در ارائه بسته‌های تحریمی و راهکارهای ضدایرانی دارند، در این مطلب به صراحت بیان می‌کنند که آمریکا باید کاری کند تا طبقات محروم و ثروتمند ایران با یکدیگر علیه نظام جمهوری اسلامی متحد شوند و آمریکا را به رویای 40 ساله‌اش برسانند!

در این مقاله با‌ اشاره به افزایش قیمت دلار در ایران، این موضوع به عنوان یک فرصت برای دولت آمریکا به منظور ضربه زدن به اقتصاد و انسجام سیاسی کشور معرفی شده است. در پایان به اصلی‌ترین محور مطلب پرداخته شده و آمده است آمریکا باید به شکلی بی‌رحمانه میان مردم و حکومت ایران فاصله ایجاد کند و از این طریق راه را برای نیروهای برانداز باز کند.

اصلی‌ترین راهکار این فاصله‌اندازی نیز فشار اقتصادی عنوان شده است و هرگونه تصمیم ترامپ درباره برجام نیز -اعم از خروج یا حفظ جنازه توافق- باید در همین راستا باشد و در نهایت تحریم و فشار به بانک مرکزی پیشنهاد شده است که حتی در صورت عدم خروج از برجام نیز باید به بهانه‌های دیگر تحت تحریم قرار گیرد.

جنازه متعفن!
در حال حاضر قريب به 3 سال از امضاي برجام سپري شده است، اما جز جنازه‌اي بي‌مصرف، هيچ چيز ديگري از اين توافق به جاي نمانده است. برجام اکنون جنازه اي روي کاغذ است که جز سرخوردگي براي يک ملت و گستاخي دشمن، هيچ عايدي ديگري براي ما نداشت.

عراقچی چندی پیش اذعان کرد که برجام هیچ دستاوردی برای مردم کشورمان نداشت و نتوانست تحریم‌ها را لغو کند؛ برجامی که به اذعان ظریف حتی نتوانست یک حساب بانکی در انگلیس باز کند و حتی نتوانست باک هواپیمای وزیر خارجه دولت تدبیر و امید! را پر کند.

التهاب بازار ارز و دلار 7200 تومانی یکی از نتایج برجام برای مردم کشورمان است. واقعیت آن است که برجام در ادراک و تصور غرب، از دولت روحانی اعتبارزدایی کرده است. آمریکا و اروپا به اعتبار برجام زدگی حادّ آقای روحانی، تهدیدها و هشدار‌های تیم او به تلافی را معتبر نمی‌دانند. برای نمونه عراقچی پس از نقض فاحش برجام توسط آمریکا با توجیه این گستاخی مدعی می‌شود که برجام نقض شده است اما ما هنوز با نقض فاحش برجام فاصله داریم! این رویکرد بزرگ‌ترین خسارت برجام است. در واقع، برجام ضمانت ندارد و قریب به 3 سال است که زیر پا مانده، چون غرب این‌گونه می‌فهمد که هر معامله‌ای با برجام بکند، روحانی و دولتش باز هم پای آن می‌مانند.

متاسفانه دولت روحانی چنان برجام را بزرگ و مقدس ساختند که آن را از یک رفتار تاکتیکی در حوزه دیپلماسی، به یک راهبرد مقدس ارتقا دادند. مذاکره و توافق، برای هر کشوری طریقیت دارد؛ یک ابزار مشروط و طرفینی است. اما روحانی و تیم مذاکره‌کننده به ریاست ظریف، به خود توافق، اصالت و موضوعیت بخشیدند. بنابراین مشتاقانه سراغش رفتند و به نحوی رفتار کردند که گویا حاضر به توافق به هر قیمت و ماندن و اجرای -یکطرفه آن- به هر قیمت هستند!

تا این رویکرد صددرصد غلط دگرگون نشود، برجام از سوی غرب، به ابتذال بیشتری کشیده خواهد شد و بیشتر زیر دست و پا خواهد ماند.

آتش زدن برجام
گران شدن لحظه به لحظه دلار و کاهش ارزش پول ملی این روزها کام بسیاری از مردم را تلخ و عموم فعالان اقتصادی را سردرگم کرده است.

این در حالی است که «رقیب هراسی» و دادن «وعده‌های بلندپروازانه» محور مشترک تبلیغات حامیان روحانی در انتخابات سال گذشته بود. افکار عمومی هنوز اسم رمز پرتکرار «ونزوئلاهراسی» در آن ایام را فراموش نکرده است.

اکنون در شرایطی که از اعلام این مواضع کمتر از یکسال می‌گذرد،  نرخ دلار سر به فلک گذاشته و اوضاع اقتصادی کشور نیز به مرحله‌ای رسیده که روزانه شاهد اعلام برائت حامیان دولت از انتخاب سال گذشته‌شان هستیم.

اکنون و پس رقیب‌هراسی حامیان روحانی و وعده میوه دادن برجام در سال 96 و 97 از سوی این جریان، مردم هم شبح تحریم‌ها را بالای سر خود می‌بینند، هم بی‌ثباتی در بازار غوغا می‌کند و هم فروشندگان به دنبال قیمت لحظه‌ای دلار در بازار هستند! 

متاسفانه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت آقای روحانی پذیرفت که آمریکا سالی 3 بار(تمدید 120 روزه تعلیق تحریم‌ها) به برجام شوک و سکته بدهد! بنابراین هیچ سرمایه‌گذار خارجی این ریسک را نمی‌کند که همکاری میان مدت و بلندمدت با ایران داشته باشد. ظرف 4 ماه کدام، همکاری اقتصادی جدی را می‌توان انجام داد؟! 

آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) که مرجع رسمی آمار جذب سرمایه خارجی در دنیا است در اوایل سال 96 در گزارشی اعلام کرد که ایران از سال ۹۲ تاکنون در جذب منابع نزولی عمل کرده و در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ به منفی ۵۱ درصد رسیده است. درحالی‌که رئیس‌جمهور وعده جذب ۳۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خارجی در پسابرجام را داده بود و برای سال ۹۵ نیز حدود ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده بود، آمارهای رسمی نشان می‌دهد تنها ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال 95 جذب شده است!

رهبر معظم انقلاب- 26 مرداد 94- با‌اشاره به توافق برجام فرمودند: «نیت آنها ]آمریکایی‌ها[ این بود که از این مذاکرات و از این توافق، وسیله‌ای پیدا کنند برای نفوذ در داخل کشور. ما این راه را بستیم و این راه را به‌طور قاطع خواهیم بست؛ نه نفوذ اقتصادی آمریکایی‌ها را در کشورمان اجازه خواهیم داد، نه نفوذ سیاسی آنها را، نه حضور سیاسی آنها را، نه نفوذ فرهنگی آنها را».

ایشان همچنین - 18 شهریور 94 - فرمودند: «بعضی‌ها اصرار دارند این شیطان بزرگ را با این خصوصیات که از ابلیس بدتر است، بزک کنند و به شکل فرشته وانمود کنند. چرا؟ دین به کنار، انقلابی‌گری به کنار، اما وفاداری به مصالح کشور چه می‌شود؟ عقل چه می‌شود؟ کدام عقل و کدام وجدانی به انسان اجازه می‌دهد که کشوری مثل آمریکا را به عنوان دوست و مورد اعتماد یا همچون فرشته نجات انتخاب کند؟ملت بزرگ ایران این شیطان بزرگ را از کشور بیرون کرد. نباید بگذاریم دوباره برگردد. نباید بگذاریم از در که بیرون رفت، از پنجره بازگردد. نباید اجازه بدهیم نفوذ پیدا کند. دشمنیِ آنها تمام نمی‌شود.»

رهبر معظم انقلاب همچنین در روزهای گذشته در دیدار هزاران نفر از کارگران و کارآفرینان فرمودند: «آنها اکنون تمرکز خود را بر جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی گذاشته‌اند و اتاق جنگ اقتصادی با نظام جمهوری اسلامی، وزارت خزانه‌داری آمریکا است».

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با تاکید بر اینکه راه مقابله با جنگ اقتصادی، تکیه بر توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی است، تاکید کردند:«من معتقد به قطع ارتباط با دنیا نیستم اما تکیه به بیرون مرزها نیز غلط اندر غلط است.»

آمریکا از اولین روز اجرای توافق هسته‌ای دی ماه 94 در دولت اوباما- برجام را به صورت فاحش نقض کرد و این عهدشکنی تا به امروز نیز ادامه داشته است. به اذعان کارشناسان - منتقد و حامی- دولت و حتی به اعتراف مقامات ارشد دولت، برجام هیچ دستاورد اقتصادی برای مردم کشورمان نداشته است.

برجام اکنون تبدیل به شمشیر داموکلس تهدید و القای بی‌ثباتی نسبت به محیط اقتصادی پر سود و جذاب ایران شده است. دولت باید یکبار برای همیشه، شجاعانه پا در میدان گذاشته و برجامی که آمریکا آن را پاره کرده است را آتش بزند. اگر برجام را آتش می‌زدیم، دلار 7200 تومان نمی‌شد.

تغییر حکومت
«رودی جولیانی» شهردار سابق نیویورک و وکیل فعلی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، بامداد یکشنبه خواستار خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران شد.

جولیانی طی سخنرانی در همایش گروهک تروریستی منافقین در واشنگتن بر لزوم تغییر حکومت در ایران تاکید کرده و گفت: «ما رئیس‌جمهوری داریم که به تغییر رژیم (ایران) متعهد است. اما چه اتفاقی برای آن توافق خواهد افتاد؟».

او سپس ادای پاره کردن یک کاغذ را به مثابه توافق هسته‌ای ایران درآورد.
به گزارش فارس، «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه برای گفت‌وگو درباره موضوعات ایران، سوریه و شبه‌جزیره کره با معاون رئیس‌جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد، گفت اروپا و آمریکا در برابر رفتارهای ثبات‌زدای ایران متحد است.

غنی‌سازی 20 درصد
روزنامه «دیلی تلگراف» در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد ایرانی نوشت: در صورت خروج آمریکا از برجام ممکن است ایران غنی‌سازی ۲۰٪ را از سر گرفته و دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محدود کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


متاسفانه اين دولت چيزي جز ضربه به منافع ملي كشور نزده و حتي شجاعت اين را هم ندارد كه از يك توافق!!!! مضحك و پرضرر خارج شود و البته در اين وسط فقط مردم آسيب مي بينند وگرنه جيب دولتمردانمان كه با ثروتهاي بادآورده همين مملكت پر شده
محمدی - اصفهان
Iran, Islamic Republic of
دقیقا همین طوره خدا به داد ما برسد
کاسبان برجام
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
اگر کاسبان برجام دست از سر این مملکت برمی داشتند آنوقت می شد از برجام خارج شد ولی حیف که نان جریانات غربگرا و برخی از افراد در ادامه برجام است و ملت قربانی این جریانات غربگرا می شوند. اکنون باید به کاسبان برجام گفت: «آیا می دانید برجام یعنی چه؟ آیا می دانید دلار7200تومانی یعنی چه؟.....
Iran, Islamic Republic of
میشود اسامی ابن کاسبان برجام را بیاورید
هادی
Iran, Islamic Republic of
برادر من اگر برجام و فرانسه نبودند آیا ایران خودرو و سایپا تا الان مونده بودن؟
ماشین های الکی و بدرد نخورشون تو سال 90 و 91 رو یادت رفته؟
همین که سالم میری سفر درون و بیرون شهری کم نیست!
باقی منافع برجام بمونه
Iran, Islamic Republic of
الان از افراد با تجربه بپرسی میگن ماشین مدل بالای ۹۰ و ۹۱ نخر
چون قطعه هاشون چینیه
Iran, Islamic Republic of
منافع برجام ارزانی خودتون ما نخواستیم
به قول شاعر :
از طلا گشتن پشیمان گشته ایم
مرحمت فرموده ما را مِس کنید
Iran, Islamic Republic of
سلام چی داری میگی؟ ماشینای فرانسوی؟ ببخشید الان این سمند چشه؟ این همه خودرو داشتن. میشه بگی چی داری میگی؟
Iran, Islamic Republic of
اشتباه منفی دادم
اوضاع معیشتی ایران در قبل و پس از بررجام
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
مگر خروج از برجام چه بلایی به سر ما خواهد آورد که الان دچار آن نیستیم؟ اگر خروج از برجام، دلار را گران می کرد الان هم با ادامه برجام نیز گران شد. اگر با خروج از برجام، سایه جنگ بر سر ما می آمد الان با ادامه برجام، نیز نه تنها از سر ما کم نشده بلکه با ادامه آن، نوکر آمریکا (عربستان) هم ما را تهدید می کند. پس بدانید که اگر خارج می شدیم نه تنها ضرر نمی کردیم بلکه می توانستیم جلوی گستاخی های بیشتر آمریکا و تحریمهایش را نیز بگیریم. از طرفی دیگر مگر یک معاهده نقض شده از طرف اصلی آن معاهده(به ادعای روحانی یعنی "کدخدا") چه منافعی برای ما دارد که باید تا ابد به آن پایبند باشیم؟ مگر شما مسلمان نیستید؟ وقتی طرف اصلی قرارداد می زند زیر معاهده، دیگر پایبندی به آن، خلاف عقل و شرع است.
تشکر از جهان در سرعت عمل چاپ نظرات
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
جهان نیوز، تشکر از چاپ سریع و به موقع. اجرکم عند الله.
جهان نیز! لطفا این خبر را در صدر اخبارت نگه دارید
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
اگر امکان دارد لطفا این تحلیل کیهان را در صدر اخبار سایت نگه دارید
Iran, Islamic Republic of
فرقش اين بود كه 800 هزار بشكه در روز نفت صادر مي كرديم به جاي 2.5 ميلوين بشكه نفت الان :)
شده بوديم مثل كشورهاي افريقايي نفت در برابر غذا !
تو ممكنه اينا روندوني اخوي ولي خوانندگان حتما ميفهمند كه اون دوره رو درك كردند :)
ميلياردها دلار پول ايران آزاد شد
ما حتي دلار نميتونسيتم وارد ايران بكنيم و كلا صادرات نفتمون محدود شده بود به چين و هند و چند كشور كوچيك ديگه كه اونا هم نميتونستند پول مارو بدن و ميگفتن بيا جنس ببر به جاي پول!
همين شد كه آشغالاي چيني اومد تو بازار اخوي
اينارو بزار كنار صنعت هواپيما و بيمه و كشتيراني ايران كله كا منهدم شده بود :)

مطالعه كنيد به جاي تقليد ;)
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
خودتان هم مطالعه کنید
به جای تکرار حرفهای دولتی ها !
میلیاردها دلار که دولتیها میگن آزاد شد کجا رفت که وضع اقتصا مملکت اینطوریه ؟
در زمان دولت قبل که این میلیاردها دلار به قول شما در بانکهای خارج بلوکه شده بود و به ما نمی دادند ولی وضع اقتصادی مردم از حالا که این دلارها وارد کشور شده ، بهتر بود .
آن میلیاردها دلار که در زمان دولت قبل بلوکه شد باید منجر به گرانی دلار می شد ولی حالا که آن دلارها وارد کشور شده (البته به قول شما ) پس با یک حساب دو دو تا چهارتا باید قیمت دلار که سال ۹۲ به ۳۷۰۰تومان رسیده بود به نصف آن تقلیل پیدا می کرد و مثلا ۱۸۰۰تومان می شد چون هر چیزی کم شود خود بخود گران می شود وهرچیزی فراوان شود خود بخود ارزان می شود نه گران
ولی چرا دلار الان به ۷۰۰۰تومان رسیده
والله اگر کمی عقل را به کار اندازی و سخن بگویی ضرر نمی کنی ها !
حالا هی چشم و گوش بسته تحلیل های دولتی ها را تکرار کن
Iran, Islamic Republic of
الان شده ایم نفت در برابر اجناس بنجل
چون نفت صادر می شود و دلارش را نمی گذارند انتقال دهیم به کشور
خود روحانی تازگی ها گفت دلار را باید با گونی وارد کنیم
Canada
اینام همین و میخوان
Iran, Islamic Republic of
از فروش نفت چرا پس مطلبی ننوشتید اگر برجام نباشد نفتی هم نمیشود فروخت به قیمت جهانی
Canada
شما هم متاسفانه کاسبان تحریم هستین. نمی دونم اطلاع ندارین یا خدای نخواسته چشماتون رو می بندین. اما بدونین که کاسبان تحریم خوب بلندند چکار کنند..
Iran, Islamic Republic of
اون قرار دادکرسنت را اقای احمدی نژاد یکطرفه باطل کرد تاوان انرا ملت تا قران اخرش باید طبق حکم دادگاه لاهه پرداخت کنند یعنی ضرر اندر ضرر دوباره این اشتباه با احساسی شدن تکرار نشود
Iran, Islamic Republic of
قرارداد کرسنت در سال 80 و در دولت اصلاحات توسط زنگنه منعقد شد و ایشان تا سال 84 فرصت داشت آنرا اصلاح و اجرا نماید که نکرد پس گردن دولت قبل نیندازید.
قرار داد کرسنت
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
اون قرارداد که احمدی نژاد فسخ کرد در دادگاه رأی به نفع ایران هم داده شد و جریان فسخ به خوی پیش می رفت تا اینکه روحانی آمد و با اصرار بر استفاده از زنگنه در وزارت نفت، باعث شد که ادعاهای ایران در دادگاههای قبل زیر سوال برود و اماراتی ها در دادگاه جدیدی، تجدید ادعا کنند و ما را محکوم کنند زیرا با روی کار آمدن دوباره زنگنه و بانیان کرسنت، عملا به امارات پیام دادیم که رشوه دادن این افراد را قبول نداریم و امارات از همین موضوع سوء استفاده کرد. پس باز هم زنگنه و کرسنت و خسارت و روحانی.
Iran, Islamic Republic of
واقعا چرند میگی و فکر میکنی عده ایی انسان قهوه خانه رو و ناگاه مخاطب حرفهای شما هستند
Iran, Islamic Republic of
چه فرقی میکنه فوقش ما در قرار داد اولیه قیمت رو پایین دادیم یا بیست نفر هم توش دزدی و خیانت کردند ولی اینکه تو میای و یکطرفه قرار داد را کنسل میکنی اینکه خساراتش خیلی وحشتناکه و نتیجه این خود سری و اشتباه و وارد نبودند به امور بین المل را مردم بدبخت باید پرداخت کنند و رای دادگاه لاهه را هم که همه شنیدند و دیدند
Iran, Islamic Republic of
منظور از کرسنت همونی هستش که اقای زنگنه بستند دیگه!؟
Iran, Islamic Republic of
کرسنت یک قرداد فاسد برخلاف منافع ملی ایران بود...
Iran, Islamic Republic of
یعنی می فرمایید اشتباه فاحش برجام را تا آخر و تا نابودی ادامه دهیم

احساسی چیه
برجام با این شیوه یک طرفه که فقط به ضرر ما و به نفع آمریکا بود با هیچ عقلی جور در نمی آید
خدا به فریادمان برسد
Iran, Islamic Republic of
احسنت
یزدی زاده
Iran, Islamic Republic of
پس بایست همه بیدار شوند حتی آنهایی که خود را به خواب زده اند و متحد ویکپارچه فقط به اتکای جوانان و دانشمندان و دلسوزان این کشور تلاش کنیم تا از توانمندیهای خود برای رونق اقتصادی و دفاع از ایران اسلامی محکم و استوار بایستیم،«وان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم»
Sarbaz
پس مجلسی که نماینده مردمن دارن چی کار می کنن؟؟!! چرا جلوی دولتو نمی گیرن؟؟!!!
Iran, Islamic Republic of
کدوم مجلس، همون که برجام را در 20 دقیقه تصویب کرد؟
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
عزیزم خیلی هاشون وکیل الدوله هستند کدام مجلس
دو سال پیش قوه مقننه در قوه مجریه ادغام شد !!!
Iran, Islamic Republic of
مجلس سرگرم گرفتن عکس سلفی با ... هستند.
Canada
اگر چند صبحى كيهان و تندروهايى مثل شريعتمدارى و ازغدى و عباسى و رائفى پور و باقى شل مغزها رو ميشد ساكت نگه داشت وضعيت حتما متفاوت و بهتر ميشد. تا زمانى كه تندروهاى ايران با اسراييل و نئوكانها هم نظر و همصدا هستند انتظار تغيير نبايد داشت.
Iran, Islamic Republic of
خجالت بکش تمام پیش بینی های کیهان و شریعتمداری در مورد برجام بی فرجام و غیر قابل اعتماد بودن شیطان بزرگ درست از آب در آمد سرت رو از زیر برف بیار بیرون .
Canada
دقیقا مثل کبک هستی
Iran, Islamic Republic of
رهبر معظم انقلاب : از ادبیات دشمن استفاده نکنید تندرو و میانه رو ادبیات دشمن است تندرو یعنی کسی که پایبند به انقلاب است .
France
...حسین شریعتمداری با پول مردم و دست درجیب نظام شعار میده . خوب این را عمه ۱۰۰ ساله من هم می تونه . اگر خودت و فرزوندات رفتید مثل مردم عادی کار کردید رفتی جنگ بیا صحبت کن .
Iran, Islamic Republic of
آخه تو تو فرانسه دیگه چی میگی؟!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
در کجا سیر میکنی خیلی پرت وپلا فکر میکنی !
Iran, Islamic Republic of
نَمیری با این استعداد!
Iran, Islamic Republic of
تو با این توهمت روی اصول گرا ها رو سفید کردی بابا
هیچی نگی بهتره
Iran, Islamic Republic of
منظور شما اینه که اگر همه مننقدین و بکشید وخفه کنید برجام نتیجه میده
اما چقدر احمقید واقعا
صامین
Iran, Islamic Republic of
اگه این اساتید ساکت می نشستند ومثله مسولان غرب گرای منفعل دست روی دست می گذاشتند و کاری نمی کردند و گاها پیگیر سیاست های دشمن بودن بعید نبود سرباز های دشمن الان تو اتاق خواب عاشقان کدخدا باشند
Iran, Islamic Republic of
اساتيد!!!!!!!!؟؟؟؟؟
خوب بود :))
Iran, Islamic Republic of
...
جهان نیوز لطفا کامنت های این وطن فروش را منتشر نکن !
کی 92 انتخاب کرد ودوباره در 96 تکرار . از ماست که بر ماست . ان الله لایغیر ...................
Iran, Islamic Republic of
دهها دلیل و دهها صفحه میتوانم در رد این نظر شما بیاورم ولی به همین اندازه اکتفا کنم که مگه چند برابر شدن قیمت دلار در یکشب و در زمان احمدی نژاد اتفاق نیفتاد ؟ آن موقع برجامی در کار بود؟ مگه نمیدنیم پشت التهاب بازار ارز کشورهایی مانند عربستان و امارات قراردارند که به وسیله عوامل خود در داخل (اعم ار منافقین و یا تاجران وطن فروش و غیره) ارز موجود در بازار را به هر قیمتی جمع آوری کرده و به خارج منتقل میکنند ؟ مگه نمیدنیم تنها راه افزایش تولید داخلی ثبات ارزست که با این وضع اقتصاد و توطئه های متعدد آشکار و پنهان , نیازمند زمان و همدلی مردم و همه اقشارست؟ و دهها دلیل دیگه . انتظار آن است که بجای منافع گروهی و انحصار آن در یه گروه خاص به منافع ملی بیندیشیم و آنرا تبلیغ کنیم نه اینکه بنزین بر این آتش بریزیم
شما دقیقا با کی هستی ؟ مشکل ببین راهکار بده . ملت انتخاب کردن دوباره تکرار کردن دودش تو چشم خود ملته میره که رفته حالا. آسمون ریسمون کردن هم فایده نداره جز انتخاب درست و وادار کردن اقایون به عمل به وعده . نمیتونند به وعده عمل کنن د استعفا .
ارتباط برجام و گرانی دلار
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
برجامیان ادعا داشتند که با اجرای برجام، دلار ارزان می شود که نشد. اما چرا؟ بخوانبد: زیرا تیم مذاکره کننده در برجام نتوانست این موضوع را بگنجاند که باید در ازای توقف غنی سازی 20درصد و بتن ریزی اراک، یا تحریم U turn، را لغو کند یا ویو کند که بی عرضه انجام ندادند. در نتیجه دلار ناشی از فروش نفت در بیرون ایران یا بلوکه می شد یا نمی توانستیم آنرا به داخل بیاوریم و در برخی موارد نیز مجبور می شدیم که به جای طلب دلار نفتی مان، اجناس بنجل از هند و چین وارد کنیم. به همین خاطر دلار وارد کشور نشد و صرافی ها و دیلت سودا گری دلار را تشدید کردند و تقاضای دلار بر عرضه ی آن غلبه کرد و دلار گران گران شد این هم نتیجه ماندن در برجام و پیوستن به FATF
Iran, Islamic Republic of
مخالفان برجام زورشان بیشتر بود از موافقان برجام بخاطر همین کام مردم تلخ ماند
Iran, Islamic Republic of
اگر مخالفان برجام زورشان بیشتر بود اجازه نمی دادند قبل از لغو تحریمها صنایع هسته ای بتن ریزی و تخریب بشود دولت در برجام یکطرفه تعهدات ایران را اجرا کرد و کسی جلو دارش نشد.
Iran, Islamic Republic of
صنعت هسته ای در حد متعارفش یک ریال برای مردم نه منافع داره و نه یک ریال ضرر داره پس هی هسته ایی هسته ایی نکنید!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اگر در دولت قبل غنی سازی 20 درصدی صورت نمی گرفت جان یک میلیون بیمار در خطر بود با تولید صفحه سوخت برای راکتور تهران به این بیماران کمک شد و اگر راکتور اراک را سیمان نمی ریختند امروز برای تولید برق مورد استفاده بود و البته منافع صنعت هسته ای خیلی بیش از اینهاست .
Iran, Islamic Republic of
چه جالب شما می دونید!!! چه کاره ای مدرک تحصیلیت چیه که فهمیدی هسته ای برای مردم سودی ندارد؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
مخالفان برجام فقط حرف زدند و گفتند که آینده این برجامیان چه خواهد شد! اما برجامیان و موافقان برجام عمل کردند و بتن ریختند و مذاکره پشت مذاکره! فرق این دو گروه این بودند!
Iran, Islamic Republic of
بهتر هست بگید برجام زپرتی شما به هیچ دردی نخورد فعلا که این اون ور میز مذاکره شما هست که زده زیر میز بازی آمریکای باادب و کدخداتون با این که هر کاری تونستید برای دلبریش کردین و صنعت هسته ای رو نابود و فضایی و موشکی رو نیمه تعطیل کردید متاسفانه افسادطلبان حاضر به عبرت گرفتن نیستن و منافع حزبیشون از منمافع ملی براشون مهمتره و حاضر به کافر شدن به امریکا نیستند ! تا وقتی این ها هستند وضعیت همین گونه خواهد بود .
Iran, Islamic Republic of
وقتی آقایان شناخت درستی از روحیه استکباری دولت آمریکا ندارند و به قول شفاهی جان کری اعتماد کردند
و گفتند قول کری تضمین است
نتیجه اش همین می شود
چقدر رهبر و دلسوزان گفتند یک طرفه به تعهدات عمل نکنید گوش ندادند و دلواپسی دلسوزان را تبدیل به یک فحش کردند
Iran, Islamic Republic of
ما هم از اول همین رو میگفتیم که راهکار جلوگیری از افزایش نرخ دلار و سر و سامان دادن به اقتصاد اجرای اقتصاد مقاومتی است اما آقایان چرخ سانتریفیوژ رو به چرخ اقتصاد گره زدند و توقعات کاذب از برجام نافرجام در ذهن مردم ایجاد کردند که همین توقعات کاذب امروز در آستانه پاره شدن برجام توسط ترامپ باعث افزایش نرخ ارز و سکه شده است .
Iran, Islamic Republic of
چشم حتما اين سري اقتصاددانان از نظرات مشعشع شما استفاده مي كنند تابتونيم
به رشد اقتصادي بالاي 10%
تورم 1%
بيكاري 1%
صادرات بالاي 100 ميليارد دلار در سال
ودرآمد سرانه بالاي 50 هزاردلار
رفاه نسبي و اجتماعي مردم در جامعه برسيم :))
Iran, Islamic Republic of
گرانی ارز و آشفتگی اقتصاد هر دو دولت از تحریم بودند! اما اینجا برجام داریم که معجزه کرد و سازمان تحریم را ترک داد! اما بازهم دلار گران شد!!!!11
Iran, Islamic Republic of
ولی برجام سازمان تحریم ها را ترک نداد بلکه اقتصاد مملکت را ترکوند
حمید
Iran, Islamic Republic of
واقعا باید برای این جماعت افسوس خورد که هر چیزی را به احمدی نژاد ربط می دهند .به خدا صد رحمت به دوران احمدی نژاد حتی در دوره دوم ریاست جمهوری آن ... که وضعیت اینطوری نبود . بگذریم که خیلی ها دست به دست هم دادند تا احمدی نژاد دوره اول به احمدی نژاد دوره دوم تبدیل بشه از جمله کارشکنی های اصول گراهایی که دست شان به دیگ نمی رسید و اصلاح طلب هایی که نان شان کمی آجر شده بود و غرور و بزرگ بینی احمدی نژاد که نشات گرفته از بادمجالن دور قاب چین ها... بود که می دانستند بعد از دوره احمدی نژاد دیگر در کشور کسی تره هم برای آنها خرد نخواهد کرد.
رر
Iran, Islamic Republic of
اي عوام ساده لوح اگر برجام امضا نمي شد الان يك بشكه هم حق صادرات نداشتيم نا امني كشور را فرا مي گرفت و دلار الان ١٠٠٠٠٠ تومان بود و وضعمان مثل ونزوءلا مي شد.
معلم
Iran, Islamic Republic of
اگه دقت کنین حدود ده نفر مزد بگیرن کارشون اینه که از صبح تاشب به نفع دولت واداده رای میدن معمولا هیچ استدلالی هم ندارن گول اینارو نخورین این دولت آبرویی براش نمونده
Iran, Islamic Republic of
به طور دقیق تر 21 نفر هستند
خیلی تابلو یهویی نظرات منتقد دولت وسیاست های امریکا 21 منفی میخوره
...
Iran, Islamic Republic of
آفرین
Iran, Islamic Republic of
عوام ساده لوح تویی ! حالا نفت صادر می کنیم اما پولش بلوکه می شود و به کشور بر نمی گردد علت افزایش نرخ دلار همین است .
Iran, Islamic Republic of
در واقع نفت هدیه می شود و پورسانتش به دوستان داده می شود مردم که نباید به این مزایا دسترسی داشته باشند بابا طرف خودش گفت ما دستمون رو به سمت مردم دراز می کنیم نه اینکه مردم دستشون به سمت ما دراز باشد خب راست گفته و داره به وعده اش تحقق می بخشد
جوابت در ارتباط گرانی دلار و برجام داده شد
Iran, Islamic Republic of
جوابت را در کانهای بالا بخوان
Iran, Islamic Republic of
از مکر خدا غافلیم اگر امریکا برجام را اجرا میکرد با این اخلاق دولتمردان و نمایندگان الان سیاستمداران امریکا در ایران مشغول فالوده خوری بودند و گرفتن امتیازات زیاد و انقلاب به بوته فراموشی سپرده میشد
Netherlands
آره اگر برجام رو آتش میزدی الان دلار میشد بیست هزار تومن مثل دینار کویت که الان شده بیست و یک هزار تومن و آب از آب تکان نمیخوره.
Iran, Islamic Republic of
وقتی برجام باعث لغو تحریمهای بانکی نشد چه بماند و چه آتش بگیرد هیچ فرقی برای اقتصاد ما نداشت .
اکبر
Iran, Islamic Republic of
اینا چسبیدن به برجام بی خاصیت روحانی باید استعفا بده...
Iran, Islamic Republic of
بنده از طرفداران دکترجلیلی هستم اما منصفانه اگر بخواهیم نظر بدهیم دکتر ظریف وتیم مذاکره کننده زحمات زیادی کشید.اما کاش جناحی با این موضو ع که منافع ملی بود برخورد نمی شد ودولت حداقل از نظریات مخالفین استفاده می کرد یا باحسن نیت در در تیم مذاکره کننده از اعضا تیم قبلی نیز استفاده می کرد به هر حال دراین مقطع زمانی که تنها راه برون رفت از این مشکل گوش دادن واز همه مهم تر عمل به فرمایشات رهبری می باشد.
United States
چرا دلار ۷۰۰۰ تومانی یک شوکه؟ مثل اینکه هنوز باورمان نمیشود که بر جام چه کلاه گشادی بود که ... سر مردم ایران گذاشتند. سال گذشته که روحانی انتخاب شد به یک بنده خدائی که به روحانی رای داده بود گفتم سال بعد که دلار ۷۰۰۰ تومان میشود صحبت میکنیم. به حدی این حرف خنده دار بود که بنده خدا پس افتاد. فکر میکنم هنوز خنده اش قطع نشده.
Iran, Islamic Republic of
واقعا راست ميگه تو اون حالت الان دلاري 25 هزار توماني داشتيم :)
Iran, Islamic Republic of
لعنت خدا بر برجام
United States
‏تو اروپا با مالیات ڪل ڪشور رواداره میڪنن
تو ایران مالیات هست،خمس هست، زڪات هست،نفت وگاز هست،معدن هست،فرش و پسته و زعفران خاویار هست،وقف هست و باز هم ڪسری بودجه داریم؟!!!!!!!!

....
Iran, Islamic Republic of
ما اینجا مالیات نمی دیم!
مالیاتی که اونجا میگیرن کجا و اینجا کجا؟!!!
بنده کارمند دولتم و قبل از اینکه حقوق بگیریم مالیات از حقوقها کسر می شود ولی از بازاریان مرفه هیچ مالیاتی اخذ نمیشود! این نوع مالیات گرفتن که کاری رو درست نمی کنه بلکه خراب تر هم می کنه.
کرامت سلیمی
Iran, Islamic Republic of
یک خبر بسیار بی معنا

اعلام حمایت اتحادیه آفریقا از برجام

رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا با صدور بیانیه‌ای، ضمن اعلام حمایت این اتحادیه از برجام، از تصمیم یکجانبه دولت آمریکا برای خروج از این توافق و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران عمیقا ابراز نگرانی کرد.

پاسخ:

اتحادیه افریقا چگونه می خواهد از برجام حمایت کند.

افریقاییها نه قدرت نظامی دارند و نه قدرت اقتصادی.

دولتهایشان هم با کودتا و تحت حمایت غرب بر سر کار امده اند و جز کشتار مردم بی دفاع افریقایی کاری بلد نیستند.

فکر نمی کنید حمایت اتحادیه افریقا از برجام یک حرف بی معناست.