شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

اشرف غنی کارت هویت الکترونیک جدید دریافت کرد

پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب: 608954
رئیس‌جمهور افغانستان امروز (پنجشنبه) در حالی کارت شناسنامه الکترونیکی جدید خود را دریافت کرد که این اقدام وی با انتقاداتی همراه بوده است.
اشرف غنی کارت هویت الکترونیک جدید دریافت کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، استفاده اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان از شناسنامه الکترونیکی با هدف کاهش تقلب در انتخابات پارلمانی با انتقادهایی از سوی برخی از اعضای دولتش نسبت به این سیستم روبرو شده است.

هدف از انتشار این کارتهای هویت جدید کاهش تقلب، کارآمدتر کردن دولت مردمی و ارائه تصویری واضح‌تر از جمعیت افغانستان با استفاده از داده‌های متمرکز بر روی یک کارت دیجیتالی شده است.
اشرف غنی در مراسمی برای دریافت نخستین کارت الکترونیکی هویت گفت: این شناسنامه به عنوان کارت هویت الکترونیک جدید به ارتقای امنیت در افغانستان کمک می کند. مشکل اصلی کارتهای هویت قدیمی این بود که تروریست های خارجی می توانستند به آسانی از هویت مردم افغان و نیروهای امنیتی ما استفاده کرده و دست به اقدامات تروریستی بزنند.

اما ارائه این کارت الکترونیکی هویت جدید از سوی برخی گروه‌ها در افغانستان به شدت رد شده است و آنها می گویند که این اقدام باعث اختلاف قومیتی در کشور می شود که در یک سال گذشته بر آن افزوده شده بود.
سیستم جدید همچنین مورد بحث‌های جدی قرار گرفته است چراکه ملیت دارندگان آن تنها به عنوان افغان شناخته می شود؛ این مسئله برای پشتون‌ها که به صورت سنتی گروه قومی بسیار قدرتمند در افغانستان محسوب می شوند بسیار مورد قبول واقع شده است.

برخی از اعضای گروه‌های دیگر به ویژه پارسی زبانان تاجیک می گویند که استفاده از این کارتهای الکترونیکی برای قدرتمندتر کردن پشتون‌ها است.

اشرف غنی که خود همانند بسیاری از پادشاهان و روسای جمهوری افغانستان پشتون است، با انتقادهای شدیدی از سوی تاجیک‌ها و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری سال آتی میلادی روبرو شده است.
پس از برگزاری مراسم دریافت این کارت الکترونیک هویت جدید، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان از حزب جمعیت که نماینده تاجیک‌ها از شمال افغانستان است ، کارتهای هویت را مورد انتقاد قرارداد.

وی در یک نشست خبری گفت: چنین روندهایی در سطح ملی نیازمند استراتژی و فعالیت بیشتر است تا بتواند رضایت مردم را جلب کند. من مخالف چنین کارتهای هویتی الکترونیکی نیستم اما زمان ارائه آن اکنون نیست چراکه اختلاف نظر بسیاری در میان مردم در اینباره وجود دارد.

توزیع کارتهای هویت الکترونیک جدید در میان مردم افغانستان هم از نظر فنی و هم به دلایل سیاسی مدتها با تاخیر روبرو بود و تمایل اولیه اشرف غنی برای استفاده از آنها به منظور ثبت‌نام رای دهندگان و کاهش تقلب در انتخابات پارلمانی افغانستان برای اکتبر سال جاری میلادی مدنظر قرار گرفته است.
این در حالی است که ثبت‌نام رای دهندگان بر مبنای کارتهای هویت قبلی صورت می گیرد اما بسیاری از افغانها این کارت‌های هویت قدیمی را ندارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *