شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

نوری مالکی: به آمریکا گفتم سوریه، لیبی نیست

ابرقدرت‎ها روی سقوط دولت سوریه حساب باز کرده بودند
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۴۸
کد مطلب: 606861
معاون رئیس‌جمهور عراق و دبیرکل حزب الدعوة الإسلامیة در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین ضمن تشریح برنامه‌های این حزب، گفت: به آمریکا گفتم که سوریه، لیبی نیست.
نوری مالکی: به آمریکا گفتم سوریه، لیبی نیست
به گزارش جهان نيوز، "نوری المالکی" معاون رئیس‌جمهور عراق، رئیس ائتلاف «دولت قانون» و دبیر کل حزب الدعوة الاسلامیة در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین اظهار داشت که طرح تشکیل دولت اکثریت سیاسی، چیز جدیدی نیست.

وی افزود: برنامه ما این است که دولت آینده دولت خدمت‌رسان باشد و امنیت و ثبات را در کشور برقرار کند.

المالکی با بیان "دولتی که بر اساس سهم‌خواهی تشکیل شده باشد، نمی‌تواند کشور را رو به جلو ببرد"، گفت: مساله انتقال قدرت در روند نظام سیاسی یک ضرورت است.

معاون رئیس‌جمهور عراق افزود: بین ما و بین برخی از گروه‌ها و فراکسیون‌های سنی، شیعی و کردی درباره تشکیل دولت اکثریت سیاسی تفاهم‌هایی وجود دارد.

رئیس ائتلاف دولت قانون گفت: وتوی برخی علیه من، به خاطر مواضعم در برخی از مسائل از جمله اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق است. موضعم در قبال بحران سوریه، خشم بسیاری از کشور‌ها علیه من را بر انگیخت.

دبیرکل حزب الدعوة الإسلامیه در ادامه اظهار داشت: کشور‌های بزرگی به سقوط نظام در سوریه دل بسته بودند و من به آن‌ها گفتم که سقوط نظام در سوریه یعنی تسلط بر منطقه و من هرگز اجازه چنین کاری را نخواهم داد.

الماکی افزود: من به این کشور‌ها گفتم که آماده اعزام ارتش عراق به سوریه برای جلوگیری از سقوط دمشق به دست تروریست‌ها هستم.

وی با بیان "عراق از سوی برخی از کشور‌ها هدف قرار گرفته می‌شود" گفت: نباید تجربه انتخاب نخست‌وزیر فاسد را تکرار کنیم.

معاون رئیس‌جمهور عراق گفت: به شایعاتی که علیه فراکسیون ما مطرح می‌شود توجهی نمی‌کنیم، فراکسیون ما از لحاظ مالی جزو ضعیف‌ترین فراکسیون‌ها است.

وی افزود: ما از تشکیل دولتی قوی که بتواند مأموریت‌های ملی خود را انجام دهد، حمایت می‌کنیم.

رئیس ائتلاف دولت قانون گفت: فراکسیونی که اکثریت را به دست می‌آورد، این حق را دارد که نامزد خود برای نخست‌وزیری را تعیین کند.

دبیرکل حزب الدعوة الإسلامیه در ادامه اظهار داشت: رأی دادگاه فدرال به ابطال همه‌پرسی اقلیم کردستان، کرد‌ها را به عنوان بخشی از ملت عراق به عراق بازگرداند.

المالکی گفت: اشکالی ندارد که کُرد‌ها بخشی از اکثریت سیاسی باشند. ما با اقلیم کردستان به عنوان بخشی از عراق تعامل می‌کنیم و درباره امور داخلی احزاب دخالت نمی‌کنیم.

معاون رئیس‌جمهور عراق تصریح کرد: برخی از کرد‌ها روابط با اسرائیل را رد نکرده‌اند و ما امیدواریم این موضوع تمام شود. در موضوع اسرائیل با هیچ کس تعارف ندارم و هیچ خیری در منطقه‌ای که اسرائیل در آن نقش آفرینی کند، وجود نخواهد داشت.

وی افزود: عربستان دیدگاه خود را در قبال عراق تغییر نداده و در سرنگونی نظام در سوریه و لبنان شکست خورد.

المالکی گفت: عربستان گمان می‌کند که می‌تواند عراق را به سوی ائتلاف خود سوق دهد. عربستان گمان می‌کند که می‌تواند به عراق نفوذ کند.

رئیس ائتلاف دولت قانون اظهار داشت: تاثیر عربستان بر انتخابات از طریق حمایت مالی و رسانه‌ای از برخی از فراکسیون‌ها بسیار زیاد است.

وی افزود: تلاش برای افتتاح کنسولگری عربستان در نجف و بصره تلاش برای نفوذ در عراق است.

المالکی گفت: ما به دنبال روابط سازنده با ایران، عربستان و ترکیه بر اساس منافع عراق هستیم.

معاون رئیس‌جمهور عراق افزود: به واشنگتن گفتم که سوریه لیبی نیست، زیرا سوریه یک کشور محوری است و راهکار نظامی، موضوع را حل نمی‌کند.

رئیس ائتلاف دولت قانون گفت: من گمان نمی‌کنم که عربستان قادر به اعزام نیرو به سوریه باشد، زیرا در باتلاق یمن غرق شده است.

وی اظهار داشت: اگر آمریکا می‌خواهد خود را از بحران سوریه کنار بکشد، عاقلانه نیست که عربستان جای آمریکا را بگیرد.

منبع: دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *