پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱۳

رقابت تنگاتنگ محسن هاشمی با گزینه خاتمی

پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب: 605279
جلسه شورای شهر تهران در روز سه‌شنبه (28فروردین) علنی برگزار نشد، تا اعضای شورا در جلسه هم‌اندیشی، پشت درهای بسته، گزینه‌های شهرداری را با هم مرور کنند.
رقابت تنگاتنگ محسن هاشمی با گزینه خاتمی
به گزارش جهان نيوز، جلسه شورای شهر تهران در روز سه‌شنبه (28فروردین) علنی برگزار نشد، تا اعضای شورا در جلسه هم‌اندیشی، پشت درهای بسته، گزینه‌های شهرداری را با هم مرور کنند. اگرچه سخنگوی شورا از افشای گزینه‎‌های مطرح‌شده در این جلسه خودداری کرد، ولی علاوه‌بر اخبار و شنیده‌ها، اسامی‌ای که به عناوین مختلف از زبان اعضای شورا مطرح می‌شود، از صداهای متفاوت شورای یکدست اصلاح‌طلب پنجم بر سر گزینه شهرداری حکایت دارد. در این میان یک سر این چندراهی به حزب کارگزاران می‌رسد و سر دیگر به اتحاد ملتی‌ها ختم می‌شود؛ چندراهی‌ای که اعضای شورا را در امتحان نفس‌گیر میان تخصص و کارآمدی از طرفی و تمایلات جناحی از طرف دیگر قرار داده است.

 گزینه‌هایی که نیامده رفتند
هرچند اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس‌جمهور)، محمود حجتی (وزیر جهاد کشاورزی)، حبیب‌ا... بیطرف (معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت) و محسن مهرعلیزاده (استاندار اصفهان) به ترتیب کسانی بودند که به‌عنوان گزینه‌های مطلوب سمت شهرداری از سوی اتحاد ملتی‌ها پیشنهاد شدند، با این‌حال خبرها حکایت از آن دارد که این افراد همچنان دل در گرو دولت داشته و دست رد به سینه هواداران شورایی‌شان زده‌اند. غیر از چهره‌های دولتی، وفا تابش، دیگر چهره‌ مطرح شده از سوی برخی از اعضای شورای شهر تهران است. تابش که از اعضای سابق جبهه مشارکت محسوب می‌شود، سال‌ها پیش انتخاب قالیباف به سمت شهرداری را منطقی‌ترین گزینه از لحاظ تجریه مدیریت در این حوزه و معدل نگاه سیاسی و کارآمدی خوانده بود. با این‌حال ظاهرا قراردادش با مدیریت سابق شهرداری احتمال رسیدنش به مدیریت پایتخت را کم‌رنگ کرده است.

 محسن هاشمی
رئیس شورای شهر پنجم را شاید بتوان جدی‌ترین گزینه برای جانشینی شهردار مستعفی تهران خواند. رأی بالای مردم در انتخابات شوراها به وی، حمایت ویژه کارگزاران، رابطه مطلوبش با نهادها و احزاب مختلف و البته پیشینه اجرایی‌اش در مدیریت مترو پایتخت از جمله خصوصیاتی است که اکثریتی را متقاعد کرده محسن هاشمی گزینه اصلح و بی‌رقیب شهرداری است.

البته احتمال شهرداری هاشمی مخالفانی هم در میان اصلاح‌طلبان دارد. مهم‌ترین دلیل که البته بیشتر علت‌تراشی برای ویترین مخالفت با رئیس فعلی شورا برای سمت شهرداری به نظر می‌رسد، ترس از حضور رقیب در شورای یکدست اصلاح‌طلب تهران است، چراکه با خروج هر یک از اعضای شورا، اولین عضو علی‌البدل شورای شهر یعنی مهدی چمران جایگزین وی خواهد شد. از این رو اگرچه برخی چون محمدعلی ابطحی به نهی هم‌حزبی‌هایش برای انحصارطلبی پرداخته، ولی عده‌ای با تاکید بر میثاق‌نامه لیست امید، شهرداری محسن هاشمی را منتفی می‌خوانند.

این در حالی است که محسن هاشمی از ابتدا و در همان کشاکش انتخابات نیز تاکید کرده بود میثاق‌نامه اصلاح‌طلبان را امضا نکرده و آنها به صورت خودجوش وی را سرلیست خود قرار داده‌اند...

در این میان برخی نگرانی اصلاح‌طلبان را یک ماجرای درون خانوادگی می‌دانند و می‌گویند اتحادملتی‌ها می‌دانند که شهرداری سکوی خوبی برای رسیدن به پاستور است و لذا نمی‌خواهند این امکان را در اختیار یک کارگزارانی قرار دهند.

 محمدرضا عارف
رئیس فراکسیون امید مجلس این روزها انتقادات زیادی را به خود جلب کرده است، تا آنجا که اصلاح‌طلبان در حال حاضر عارف را چهره‌ای منفعل می‌خوانند و در تعابیرشان از وی، با نام آقای سکوت نام برده می‌شود. با این حال نام عارف نیز اگرچه نه به بلندی سایر نام‌ها، ولی به‌عنوان گزینه مطلوب و محتمل شهرداری از سوی برخی مطرح می‌شود. تا آنجا که علی اعطا، سخنگوی شورای شهر، پیشنهاد شدن نام عارف از سوی اعضای شورا را ممکن می‌داند.

در این میان طبیعی است که در صورت پررنگ شدن احتمال حضورش، حسن رسولی و ناهید خداکرمی، چهره‌های نزدیک به عارف، به حامیان جدی‌اش در شورای شهر تبدیل شوند. اگرچه عارف به نقل از روزنامه «سازندگی»، ارگان رسمی حزب کارگزاران، گفته «کسی من را برای شهرداری دعوت نکرده تا جواب مثبت یا منفی بدهم» و بر پایبندی به میثاق‌نامه اصلاح‌طلبان مبنی‌بر عدم خروج هیچ‌یک از نمایندگان عضو لیست امید مجلس و شورای شهر از سمت نمایندگی تاکید دارد و با این وصف به صورت تلویحی با کاندیداتوری محسن هاشمی برای سمت شهرداری نیز به مخالفت پرداخته است. از سویی دیگر اما محسن علیجانی، نماینده مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید، در گفت‌وگو با «ایسنا» خبرداده که محمدرضا عارف خواستار بررسی موضوع شهرداری‌اش در فراکسیون امید شده و گفته در مجموع نظر جمع را می‌پذیرد.

البته علاوه‌بر برخی از اعضای شورا، رقبای هم‌فراکسیونی عارف در مجلس نیز شاید بی‌تمایل به حضورش در سمت شهرداری نباشند. با این وصف نام الیاس حضرتی را نیز می‌توان به جمع حامیان جدی شهرداری آقای سکوت اضافه کرد.

 محمدابراهیم انصاری لاری
اگرچه شاید نام انصاری لاری در بین گزینه‌های محتمل شهرداری کمتر شنیده شده است، ولی به نظر می‌رسد در حال حاضر «تمایلات جناحی» برخی از اعضای شورا را به وی متمایل کرده است. تا آنجا که عده‌ای وی را گزینه اصلی حزب اتحاد ملت‌ و جدی‌ترین رقیب محسن هاشمی برای کسب کرسی بهشت در میان اعضای شورا می‌خوانند. البته انتخاب انصاری لاری برای سمت شهرداری حکایت از کوتاه آمدن شورایی‌ها از ملاک و شاخص‌شان در انتخاب شهردار دارد. پیش از این اعضای شورا تاکید کرده بودند که اولویت‌شان در شاخص‌های انتخاب شهردار، چهره ملی و مقبولیت اکثریتی در میان نهادهای مختلف است که با این وصف انصاری لاری با اینکه در مهر سال گذشته از سوی روحانی به‌عنوان مدیرعامل منطقه آزاد کیش انتخاب شد، ولی هیچ‌گاه به‌عنوان چهره‌ای ملی شناخته نشده و تنها چهره‌ای البته کمتر شناخته‌شده و حزبی است.  انصاری لاری که از بستگان موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات به شمار می‌رود، در دو سال ابتدایی دولت اصلاحات به سمت استانداری بوشهر و در دولت دوم اصلاحات به سمت استاندار فارس منصوب شد. وی همچنین قبل از سمت‌های سیاسی‌اش کارمند وزارت ارشاد بوده و برای مدتی معاونت وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال را در کارنامه خود ثبت کرده است.

 سیدمحمدعلی افشانی
با توجه به سابقه سیاسی و حزبی محمدعلی افشانی، در میان اعضای یکدست اصلاح‌طلب شورا، چهره‌های نزدیک به حزب اعتماد ملی یعنی محمدجواد حق‌شناس، سیدابراهیم امینی و حجت نظری روی شهرداری وی اصرار و اتفاق نظر دارند. پیش از این در شهریور ماه نیز نام افشانی در گردونه رقابت با 6 کاندیدای دیگر شهرداری مطرح شده بود و به گفته حق‌شناس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»، افشانی توانسته بود به‌عنوان چهارمین گزینه بعد از نجفی، مرعشی و کولایی رأی شورایی‌ها را به خود جلب کند.

در این میان اما سابقه سیاسی افشانی از وی چهره‌ای حاشیه‌ای ساخته است. افشانی که از حامیان تحصن و استعفای مجلس ششمی‌ها محسوب می‌شود، در مهرماه 96 و بعد از دور افتادنش از رقابت بر سر کرسی شهرداری، به سمت معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور منصوب شد.

 پیروز حناچی
حناچی، با حکم نجفی به‌عنوان معاون فنی و عمرانی شهرداری انتخاب شد. وی را شاید بتوان از دیگر گزینه‌های محتمل شهرداری تهران خواند. با این‌حال پیش از این عده‌ای احتمال حضور حناچی را در سمت سرپرستی بیش از شهرداری می‌دانستند و در حال حاضر رسیدن سمت سرپرستی به حسینی مکارم را به منزله پررنگ شدن احتمال حضور حناچی در کسوت شهردار پایتخت می‌خوانند.

البته علاوه‌بر این افراد، زمزمه‌های حضور قاسم تقی‌زاده خامسی، شهردار فعلی مشهد هم در گردونه رقابت بین کاندیداهای شهرداری تهران شنیده می‌شود، اگرچه تا این لحظه به صورت جدی مطرح نشده است.

البته تا رسیدن سیب سیاست‌ورزی‌ها به زمینِ هزارتوی بهشت، زمان باقی است و کم‌رنگ و پررنگ شدن احتمالات، حتمی‌ترین احتمال است. باید تا 23 اردیبهشت و زمان اعلامی برای رای‌گیری علنی و انتخاب شهردار تهران صبر کرد.

منبع:فرهیختگان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هیچکدوم صنمی نیستند
بازهم منحل می کنند
Canada
...فقط سردار طرقبه!
Iran, Islamic Republic of
منو یاد اختلاس و رانت بازی و میاندازد و دوستان دیگر را یاد سازندگی و استفاده از امکانت رانتی
سلام
Iran, Islamic Republic of
آیا افشانی و حناچی چهره های ملی و شناخته تر هستند ؟
Canada
فقط مهندس محسن هاشمى
Iran, Islamic Republic of
فقط این مهندس محسن خوب تو برزخ افتاده
من که دلم میخواد شهردادر بشه تا اینم ثابت کنه کاری ازش برنمیاد
یکساله همه چی معلوم میشه و عید 98 باید ورودی شهرداری و برای یکی دیگه آب و جارو کنید :))
Iran, Islamic Republic of
اگر محسن هاشمی شهردار بشه ...
United States
این دیگه همون لغت جالبی است که آقا استفاده کردن...دیگه حزب بازی و جناح بازی نیست قبیله گرایی است. مصالح مردم پایتخت هم کشک... البته خود کرده را تدبیر نیست ...باید بدونند هرتصمیمی هزینه داره
Iran, Islamic Republic of
درود بر قالبیاف که تهران خرابه را آباد ودر بین شهرهای بزرگ دنیامطرح کرد
ما بقی انگشت کوچیکه قالیباف نیستند....
Iran, Islamic Republic of
البته با 54 هزار ميليارد بدهى ناقابل !
Iran, Islamic Republic of
عفت : اگر محسن شهردار نشه مردم باید بریزند توی خیابونها .
Iran, Islamic Republic of
بازی نخورید هر دو یکی هستند
Iran, Islamic Republic of
سایت جهان چکار کرده اید که حالا باید فقط بنشینید ونگاه کنید و فوقش تحلیل بنویسید ونمی توانید هیچ نقشی در انتخاب شهردار داشته باشید.بنازم خدا را که به این زودی پاسختان را داد.!!!!!!!!!!