سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

ماحصل دیپلماسی اقتصادی در فدراسیون فوتبال

سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب: 604541
فقط 56 روز دیگر تا جام جهانی فوتبال باقی مانده و همچنان خبری از رونمایی از پیراهن تیم ملی نیست و اتفاقات رخ داده در طول یکسال گذشته نشان می دهد که ماحصل دیپلماسی اقتصادی مدیران فدراسیون فوتبال کشورمان چیزی جز ناکامی و پرداخت پول از بودجه بیت المال به یک برند خارجی نبوده است.
ماحصل دیپلماسی اقتصادی در فدراسیون فوتبال
به گزارش جهان نيوز، بدون شک یکی از تصاویر نه چندان خوشایند فوتبال ایران در آستانه جام جهانی، یقه پاره پیراهن میلاد محمدی، مدافع چپ تیم ملی و ملی پوش لژیونر فوتبال ایران بود. تصویری که هر چند جدال سرسختانه بازیکن جوان تیم ملی را به نمایش می گذاشت اما ماجرا زمانی نگران کننده می شد که تصاویر تلویزیونی نشان می داد پیراهن پاره میلاد محمدی دلیلی مهمتر از بازی جنگنده وی دارد.
 
پیش از شروع بازی تیم ملی کشورمان برابر تونس نیز تصاویری روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت که نشان می داد کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان در حال اهدای یکی از پیراهن های تیم ملی به رباح ماجر، سرمربی تیم ملی تونس بود. نکته جالب توجه در خصوص این تصویر به جنس نامناسب پیراهن و همچنین بی سلیقگی در چسباندن لوگوی فدراسیون فوتبال روی این پیراهن بود. مسئله ای که در شبکه های اجتماعی نیز بازتاب های بسیاری داشت و کاربران مختلفی را به واکنش واداشت. همین 2 تصویر از بازی مقابل تیم ملی تونس موجب شد تا بار دیگر اختلافات چند ماه قبل درباره ماجرای قرارداد فدراسیون فوتبال ایران با آدیداس بالا بگیرد.
 
تیم ملی ایران در رقابت های جام جهانی روسیه در شرایطی قرار است پیراهن هایی با مارک آدیداس را بر تن کند که بر خلاف 31 تیم دیگر جام جهانی که از مارک های پیراهن خود درآمدهای هفنگفتی به دست می آورند، ایران نه تنها درآمدی از پوشیدن پیراهن آدیداس به دست نمی آورد، بلکه برای استفاده از این مارک البسه ورزشی باید پولی هم به آدیداس پرداخت کند.
 
در این بین اهالی فدراسیون فوتبال نیز به این افتخار می کردند که این پیراهن ها را با تخفیف 70 درصدی به دست آورده اند. مسئله ای که در همان برهه ساکت، دبیر کل فدراسیون فوتبال به صراحت آن را مطرح کرد و از این تخفیف 70 درصدی سخن به میان آورد. این در شرایطی است که برندهای مختلف دیگری وجود داشتند که حاضر بودند علاوه بر اینکه البسه تیم ملی را در مسیر جام جهانی به صورت رایگان تامین کنند، بلکه با عقد قرارداد با فدراسیون فوتبال، برای پوشیدن مارک آنها، به فدراسیون فوتبال پول هم پرداخت کنند.
 
سرانجام کار به اینجا رسید که تیم ملی فوتبال کشورمان با تصمیم اشتباه مسئولان فدراسیون فوتبال، لباسی را در جام جهانی بر تن کنند که هیچ درآمد و عائدی از آن برای کشور به دست نخواهد آمد. در این مسیر اما این انتظار وجود داشت که حداقل در مسیر جام جهانی و در بازی های دوستانه پیش از آن، تیم ملی فوتبال کشورمان با لباس هایی به مصاف حریفان برود که آبروی نام ایران را حفظ کند. اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه پیراهن پاره بازیکن تیم ملی از یک سو و بی سلیقگی در لوگوی پیراهن اهدا شده به سرمربی تونس از سوی دیگر موجب شد تا این اتفاقات رخ ندهد.
 
تیم ملی ایران در برگزاری مراسم رونمایی از پیراهن جام جهانی نیز از 31 تیم دیگر جام جهانی فوتبال جاماند. در شرایطی که هر 31 تیم حاضر در جام جهانی از لباس های اول و دوم خود رونمایی کردند، تیم ملی فوتبال کشورمان هیچ برنامه ای برای رونمایی از پیراهن های تیم ملی نداشت. این در حالی است محمد رضا ساکت دبیر کل فدراسیون فوتبال آبان ماه سال گذشته وعده داده بود پیراهن تیم ملی دهم بهمن ماه به فیفا ارائه می شود اما این وعده عملی نشد. بعد از آن نیز یکبار دیگر این وعده از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال مطرح شد که در زمان ورود اینفانتینیو، رئیس فیفا به ایران از پیراهن تیم ملی فوتبال کشورمان رونمایی می شود اما این بار نیز این اتفاق رخ نداد و فدراسیون نشینان بار دیگر بد قول شدند. حالا در شرایطی که تمام برندها طراحی های خود را برای 31 تیم دیگر رونمایی کردند، اما اثری از نام ایران و برند پیراهن های یوزنشان تیم ملی ایران نیست.
 
بعد از حرف و حدیث های زیادی که پیرامون پیراهن های تیم ملی در جام جهانی پیش آمد، روز گذشته مهدی تاج صحبت هایی را درخصوص زمان رونمایی از پیراهن ها انجام داد. در این باره جنجال های زیادی پیش آمد و گفته می شد آدیداس لباسی برای تیم ملی طراحی نکرده اما رییس فدراسیون فوتبال این موضوع را رد کرد. تاج درباره زمان رونمایی از پیراهن های تیم ملی اظهار داشت: «روز 28 اردیبهشت ماه در بازی با ازبکستان از لباس های تیم ملی رونمایی خواهد شد و این لباس ها جدیدترین تکنولوژی و مدل 2018 آدیداس هستند.»
 
از سوی دیگر نیز تمام کشورهای حاضر در جام جهانی، فروش پیراهن های تیم ملی خود و درآمدزایی از آن را آغار کرده اند که در این زمینه نیز ایران از تیم های جام جهانی جاماند. حالا فقط 56 روز دیگر تا جام جهانی فوتبال باقی مانده و همچنان خبری از رونمایی از پیراهن تیم ملی نیست و آخرین تاریخ اعلام شده، 28 اردیبهشت ماه و در فاصله کمتر از یک ماه مانده تا جام جهانی است. از این رو اتفاقات رخ داده در طول یکسال گذشته نشان می دهد که ماحصل دیپلماسی اقتصادی مدیران فدراسیون فوتبال کشورمان چیزی جز ناکامی و پرداخت پول از بودجه بیت المال به یک برند خارجی نبوده است.

منبع:فردا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *