يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

ایران نقش اساسی در شکست داعش داشت

جمعه ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 601814
نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی گفت: جمهوری اسلامی ایران بدون تردید نقش مهم و اساسی در جنگ علیه القاعده و داعش و شکست آنها در عراق داشته است.
ایران نقش اساسی در شکست داعش داشت
به گزارش جهان نيوز، 'عادل الجبوری' در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در شکست پروژه تروریسم در منطقه داشت و در این راه و با هماهنگی دولت عراق بسیاری از کارشناسان و مستشاران امنیتی و نظامی خود را برای همکاری و ارائه تجربه ها فرستاد که تعدادی از آنها نیز در میدان های جنگ شهید و زخمی شدند.

وی افزود: جمهوری اسلامی حمایت و پشتیبانی لجستیک خود را به روش های مختلف ارائه داد و نیروهای عراقی را در جنگ علیه داعش و در طول سه سال و نیم پوشش داد و حمایت کرد.
این تحلیلگر عراقی گفت: جمهوری اسلامی همچنین حمایت های سیاسی و رسانه ای بزرگی به جنگ عراق علیه داعش ارائه داد.

الجبوری گفت ایران در دوره جنگ علیه داعش درهای بیمارستان ها و مراکز درمانی خود را بر روی نیروهای الحشدالشعبی و ارتش عراق که در جنگ علیه گروه تروریستی داعش مجروح شدند را باز کرد و اینها تاثیر بزرگی در نتایج بدست آمده داشته است.

** آمریکا و متحدانش دنبال تجزیه منطقه هستند.

تحلیلگر عراقی گفت: وضع فعلی عراق و منطقه حساس و رو به چالش است و به همکاری و هماهنگی میان طرف های مختلف نیازمند است چرا که آمریکا و متحدانش به دنبال تجزیه کشورهای تاثیرگذار در منطقه هستند.

الجبوری افزود: شواهد و دلایل بسیاری اثبات می کند که واشنگتن به همراه تل آویو و بعضی از کشورهای منطقه تلاش می کند تا در کشورهای منطقه هرج و مرج و جنگ داخلی ایجاد کند تا حضور خود را مشروعیت ببخشد و طرح های مورد نظر خود را عملی و منافع خود را تضمین کند.

وی گفت: در حقیقت پیروزی بزرگ علیه داعش که در عراق اتفاق افتاد تحول بزرگی را رقم زد زیرا پروژه نابودی و تجزیه عراق را موقتا خنثی کرد.

پیروزی عراق بر داعش بر همه مسائل منطقه ای تاثیر گذاشته است و به نیروهای موجود در منطقه این فضا را داد تا با خطرهایی مانند آنچه که در یمن و سوریه وجود دارد مقابله کنند، اما با وجود اینها چالش های قابل توجه و خطرات بزرگی در عراق و منطقه وجود دارد که باید در مورد آنها هشدار داد و به آنها توجه داشت و با قدرت و شجاعت با آنها مقابله کرد.

الجبوری در مورد چالش ها و خطراتی که عراق را تهدید می کند گفت: عراق در آستانه یک انتخابات مهم است که باید در 12 مه (22 اردیبهشت) اجرا شود و شکی نیست که بعضی از کشورهای در منطقه و جهان در تلاش هستند نتایج انتخابات مطابق منافع و برنامه ریزی های آنها باشد که از جمله این کشورها آمریکا، عربستان سعودی و امارات می باشند.

وی در ادامه گفت: از طریق فعالیت های علنی و مخفیانه این سه کشور ( آمریکا، عربستان سعودی، امارات) می توان فهمید که برنامه های خرابکارانه یکپارچه ضد عراق وجود دارد که توسط واشنگتن، ریاض و ابوظبی و به روش ها و ابزارهای مختلف علیه الحشدالشعبی و نیروهای ملی عراق و با هدف تضعیف و به حاشیه بردن این نیروها به کار گرفته شده است.

نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی گفت: این حملات بعد از پیروزی نهایی بر گروه های تروریستی داعش در عراق و شکست برنامه های بین المللی و منطقه ای رسم نقشه جدید سیاسی در سوریه طبق منافع آمریکائی اسرائیلی در منطقه و همچنین به بن بست رسیدن عربستان در یمن برای تضعیف جبهه مقاومت طراحی شده است.

وی گفت: باعث تاسف است که بعضی نظام های حاکم و قدرت های سیاسی و نخبگان فکری و مذهبی در منطقه خواسته یا ناخواسته در اجرای این توطئه ها و برنامه ها همکاری می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *