شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰
۱

مسئولان بانک مرکزی باید عزل و دادگاهی بشوند

دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 601053
مدیر برنامه تلویزیونی پایش گفت: تلخ‌ترین اتفاق سال انتخاب تیم اقتصادی شکست خورده موجود بود که 28 سال است اقتصاد کشور را به قهقرا برده؛ این تیم با وجود رسوایی، باید محاکمه بشود.
مسئولان بانک مرکزی باید عزل و دادگاهی بشوند
به گزارش جهان نيوز، سید امیر سیاح در گفت‌وگوی تفصیلی عیدانه با خبرگزاری دانشجو شرکت کرد؛ وی دانش آموخته کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه تهران است و از دانشگاه دفاع ملی دکتری مدیریت راهبردی گرفته و با مرکز پژوهش‌های مجلس در موضوع تخصصی محیط کسب وکار همکاری دارد.
 
ماجرای تحصیل در رشته اقتصاد
وی در ادامه درباره علت تحصیل در رشته اقتصاد گفت: وقتی سال آخر دبیرستان بودم جنگ به تازگی به پایان رسیده بود و موضوع اقتصاد و سر و سامان دادن به اوضاع اقتصادی در کشور داغ بود و همچنین زمان تصمیم گرفتن برای انتخاب رشته و مسیر تحصیلی من در دانشگاه بود. سال چهارم دبیرستان معلمی (به نام علی صدر) داشتیم که فوق لیسانس اقتصاد می‌خواند و مرا برای حرکت در این مسیر تشویق کرد و از طرفی خودم هم علاقه به تحصیل در این رشته داشتم بنابراین مسیر تحصیل در دانشگاهم را انتخاب کردم.
 
سیاح در ادامه درباره ماجرای شکل‌گیری برنامه پایش گفت: وقتی سال 91 ، سال تولید ملی نام‌گذاری شده بود، به دستور معاون وقت سیما (علی دارابی) از گروه اقتصاد خواسته شد برنامه شبانه‌ای تولید شود که در پاسخ به شعار سال باشد. اولین برنامه پایش هم 24 اردیبهشت 91 روی آنتن رفت و به لطف خدا تاکنون ادامه‌دار شده است. سال96 اگر برنامه پایش مخاطب گرفته به دلیل این است که سعی می کند برای مردم حرف بزند و نه کارشناسان و مسئولان و با مردم صادق باشد و نیازهای اطلاعاتی شان را برآورده کند. به دستور معاون سیما مقرر شد مرتضی حیدری به عنوان مجری و امیر سیاح تهیه کننده پایش باشند.
 
مدیر گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما درباره سخت‌ترین برنامه پایش گفت: سخت‌ترین برنامه وقتی است که مردم نیاز به یک سری تحلیل‌ها و اطلاعات دارند اما مسئولان کشور ما را از اطلاع‌رسانی منع کنند. درست زمستان 91 دلار روند جهشی گرفته بود و ظرف چند ماه 3 برابر شد، رسانه‌های ضد انقلاب مردم را تحریص به خرید بیشتر دلار می‌کرد و غوغایی به پا کرده بودند؛ از طرفی ما که می‌توانستیم با دادن اطلاعات واقعی به مردم و آرام کردن فضای ملتهب بازار ارز، نقش حقیقی رسانه‌ را ایفا کنیم، محکوم به سکوت بودیم و اجازه نداشتیم تحلیلی ارائه کنیم و به نظرم در این زمینه ما باختیم و رسانه‌های ضد انقلاب غربی به خوبی در این زمینه تاخت و تاز کردند. خیلی سخت بود برای ما که اجازه نمی‌دادند درباره بازار ارز تحلیل بدهیم.
 
سیاح در ادامه افزود: زمستان سال 95 نیز درباره ماجراهای موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز شورای امنیت به ما و در واقع به همه رسانه‌ها اجازه ورود به موضوع را ندادند. خاطرم هست وقتی مالباختگان موسسات مالی و اعتباری در ارتباط با برنامه پایش، عاجزانه خواستار پیگیری حق و حقوقشان شدند، ما به آن‌ها قول دادیم حرف و مشکلاتشان را با رسانه‌های ضد انقلاب مطرح نکنند تا پایش به عنوان نماینده مالباختگان پیگیر مطالباتشان باشد. وقتی موضوع را پیگیری کردیم گفتند پیگیری موضوع مطالبات هم‌وطنان مالباخته ممنوع است و در کمال تعجب و شرمندگی از مردم، یک بار دیگر تصمیمات اشتباه باعث شد در روزهای سختی که هم‌وطنان به کمک و میدان داری صدا و سیما نیاز داشتند میدان را به رسانه‌های غربی به ویژه BBC ببازد و اعتماد طیفی از مخاطبانش را از دست بدهد.
 
وی درباره پشت پرده‌ فشارها برای لغو برخی از برنامه‌های پایش گفت: یکی دو بار این اتفاق افتاد که منشاء فشارها خارج از سازمان بود و مجبور می‌شدیم موضوع برنامه را عوض کنیم. اگر نهادهای حکومتی نظارتی و سیاست‌گذار صدا و سیما در این خصوص به صدا و سیما اعتماد می‌کردند حتما می‌توانستیم موج رسانه‌‌های غربی را از بین ببریم. اما فرضشان برای صدا و سیما مثل همان دهه 60 و 70 است؛ این‌طور نیست که اگر موضوعی را پوشش ندهیم مردم نمی‌شنود؛ اتفاقا مردم با گسترش سریع شبکه‌های ارتباطی نظیر ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی در این خصوص از دشمن می‌شنوند و این موضوع اصلا به نفع کشور نیست.
 
محدودیت‌های توئیتر؛ اشتباه محض!
فعال فضای مجازی درباره فعالیتش در توئیتر تصریح کرد: توئیتر نزدیک‌ترین و جلوترین سنگر در جنگ نرم است. در این شبکه اجتماعی باید چهره به چهره با دشمنان مثل مجاهدین خلق و سلطنت‌طلبان دست و پنجه نرم کرد. به عقیده من در توئیتر به دلیل فیلترینگ و کمبود بچه‌های مومن و انقلابی، یک دستی آن‌هم با دست چپ با دشمن در حال مبارزه و نبرد تن به تن هستیم که محدودیت‌های توئیتر، یک اشتباه محض به حساب می‌آید چرا که در واقع دست و پای مدافعان انقلاب را بسته‌ایم و خیلی‌ها به دلیل فیلترینگ به عرصه ورود نمی‌کنند. امیدوارم شرایط برای خط مقدم مبارزه با دشمنان انقلاب و مردم بهتر از وضع فعلی بشود.
 
وی در ادامه با اشاره به پرورش 2 هدف مهم کاری در 10 سال آینده، گفت: یکی از فعالیت‌های مهم که در حال پیگری و به ثمر نشاندن آن در مرکز پژوهش‌های مجلس هستیم تدوین الگوی حمایت از تولید است که می‌خواهیم ماحصل کار را به مسئولان ارائه دهیم و از طرفی به دنبال بنیان‌گذاری تشکل اقتصاددان‌های نسل جدید هستیم و با روش‌های مسالمت آمیز به تفکرهای غلط مرجع‌های تصمیم‌گیر اقتصادی همه 30 تا 40 سال گذشته کشور، نشان بدهیم سیاست‌گذاری و تصمیمات اشتباه آن‌ها اقتصاد کشور را این‌گونه به تباهی کشانده است و تبیین راه درست نجات اقتصاد کشور را در دستور کار قرار دهیم.
 
ماجرای خودکشی که به خیر گذشت!
سیاح درباره اثرگذارترین برنامه‌های پایش این‌گونه گفت: وقتی ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما بود مشکلی با نام بردن از مهمان‌ها و برندهای نمونه کشوری نداشت. شبی که عظیم‌زاده مهمان پایش بود مرتضی حیدری عامدانه و به عادت سابق خودش، اسم عظیم‌زاده را چند بار به زبان آورد. همین موضوع فشار را بر مجموعه پایش در خصوص اینکه چه مبلغی در ازای این کار دریافت کرده‌اید زیاد کرد و کار را به نامه‌های درون سازمانی برای توضیح ماجرا هم کشاند! مهمان برنامه در مسیر ثروتمند و مطرح شدن در زمینه فعالیتش، رنج‌های زیادی کشیده بود و با وجود بی‌سرپرست شدنش، تلاش مستمرش را ادامه داده بود.

وی افزود: وقتی فردای آن روز پیامک‌های دریافتی از مخاطبان را خواندم به 2 مورد جالب برخوردم.  اول اینکه مخاطبی نوشته بود خدا پدر شما را بیامرزد همسر من هر شب مرا کتک می‌زد و با دیدن برنامه شما اخلاقش متحول شد. مخاطب دیگری نوشته بود که قصد خودکشی داشتم و با دیدن برنامه شما از تصمیم خودم منصرف شدم. این دو پیامک مخاطبان بین انبوهی از پیام‌های رسیده خستگی را از تن من درآورد و به نظر من آن برنامه یکی از اثرگذارترین برنامه‌های پایش شد.
 
کارشناس اقتصادی درباره بهترین و بدترین اتفاق سال گذشته گفت: بهترین اتفاق برای من جمع کردن تیمی از خبره‌های اقتصادی جوان برای جایگزینی تیم اقتصادی فرسوده و شکست خورده فعلی در سال 96 بود. اقتصاددان‌های نسل جدید، راه‌حل‌های کاربردی برای حل مشکلات اقتصادی کشور ارائه دادند که این امید را در من ایجاد کرد که راهی برای برون رفت از وضعیت موجود بالاخره پیدا شده است. تلخ‌ترین اتفاق سال 96 هم از نظر من درگذشت احسان آقاجانی معمار در حادثه تروریستی حمله به مجلس بود که خیلی تکان دهنده بود. احسان آقاجانی پژوهشگر معاونت اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس بود؛ چندین سال با هم برای برگزاری جلسات به مجلس می‌رفتیم و رابطه صمیمی داشتیم.
 
اتفاقات تلخ اقتصادی سال 96
وی درباره تلخ‌ترین اتفاق اقتصادی سال نیز تصریح کرد: انتخاب تیم اقتصادی شکست خورده موجود توسط رئیس جمهور بود که 28 سال است اقتصاد کشور را به قهقرا برده؛ این تیم اقتصادی با وجود رسوایی باید محاکمه بشود ولی متاسفانه دوباره تصدی اقتصاد کشور را به دست گرفت. امیدوارم این تیم اقتصادی سال 97 خودش مدیریت را رها کند و بیشتر از این به کشور صدمه نزند. التماس وزارت نفت به توتال برای بستن قرارداد IPC یکی دیگر از تلخ‌ترین اتفاقات سال 96 به حساب می‌آمد بعد از آن ماجراهایی که با توتال داشتیم و حرف و حدیث‌هایی که پشت سر IPC بود.
 
سیاح افزود: بهترین خبر سال 96 شکست داعش و بیرون شدنش از شهرهای سوریه و عراق بود و بدترین خبر سال 96 کارها وحرف‌های غیراخلاقی رئیس جمهور در انتخابات بود که همه را بهت زده کرد. ازطرفی دور شدن احمدی‌نژاد از نظام یکی از اخبار تلخ سال بود.
 
مدیر برنامه تلویزیونی پایش درباره کلید واژه‌های برتر سال هم به سه واژه اشاره کرد: ناکارآمدی، ژن خوب و کاسپین!
 
عیدانه
 
وی درباره بهترین و بدترین تصمیم اقتصادی دولت در سال 96 گفت: بهترین تصمیم اقتصادی دولت، استفاده از حساب‌های بانکی برای یافتن فرارهای مالیاتی بود که عملیاتی شده است و امیدوارم این موضوع را استمرار داشته باشد. بدترین تصمیم اقتصادی دولت بی‌عملی و بی‌صداقتی در اجرای شفافیت مثل حقوق‌های نجومی بود که مفهوم واقعی شفافیت را هم دولت خراب کرد.
 
توزیع ثروت بین مردم نامتعادل‌تر شده است
سیاح در ادامه درباره وسعت سفره‌های مردم گفت: این موضوع نیاز به بررسی آماری رسمی دارد اما فکر می‌کنم کیفیت سفره‌های اقشار ضعیف در مقایسه با ثروتمندان نامتعادل‌تر شده است؛ یعنی دولت فعلی و قبلی که هم خودشان تازه ثروتمند شده‌اند و هم سیاست‌های مدافعان ثروت را دنبال می‌کردند باعث شدند این اختلاف بین فقیر و غنی بیشتر و بیشتر شود. البته آمارهای رسمی تا سال 93 این موضوع را تایید می‌کند.
 
وی درباره تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در سال 96 تصریح کرد: در سال 96 مفهوم اقتصاد مقاومتی مستهلک شد. تولید و اشتغال هم، با فشار بیشتر به واحدهای تولیدی از طرف اجزاء مختلف دستگاه‌های اجرایی، به عقب رانده شد.
 
سید امیر سیاح در پایان در پاسخ به این سوال که اگر از ابتدای سال 97 رئیس جمهور می‌شدید چه می‌کردید، گفت: اولین اقدام این است که باید تیم اقتصادی علیل، ناکارآمد و شکست‌خورده را کنار بزند و استراتژی توسعه صنعتی را تدوین کند و سیاست اشتباه بانک مرکزی در بستن نقدینگی به سمت تولید را 180 درجه بچرخاند و هدایت اعتباری را به جای سیاست خیانت‌آمیز بانک مرکزی برگزیند. مسئولان بانک مرکزی را هم عزل و هم دادگاهی کند چرا که عملاً دارند کاری که دشمن می‌خواهد را انجام می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
شما هر وقت تونستی مدیران عامل بانک های وابسته به نهاد های اقتصادی گردن کلفت را محاکمه کنی، مدیران بانک مرکزی را هم میتوانی