جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۰
۱۲

دستبند قانون بر دستان بقایی

چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب: 599152
آقای مجرمی که به هر در و دیواری زد تا به زندان نرود و هر آسمان و ریسمانی را به هم بافت تا خود را بی گناه نشان دهد، سرانجام دیشب تحویل زندان اوین شد تا ۱۵ سال پشت میله‌ها مکافات اعمال خود را ببیند.
دستبند قانون بر دستان بقایی
به گزارش جهان نيوز، ابتدای تیرماه امسال بود که موضوع بازداشت معاون رئیس جمهور در دولت های نهم و دهم برسر زبانها افتاد.

اخبار در گوشی دهان به دهان می‌چرخید تا اینکه نوبت به پرسش از سخنگوی دستگاه قضایی کشور رسید تا وی به عنوان یک مقام رسمی در این خصوص اطلاع رسانی کند.

در تاریخ 25 تیرماه سال جاری بود که حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برای حمید بقایی حکم جلیب صادر شده است، گفت: براساس اطلاعات بازپرس و دادستان، برای تکمیل پرونده، نیاز به دعوت بود.
محسنی اژه ای تصریح کرد: در 24 اسفند 95 این فرد احضار شده و مامور ابلاغ گفته که این فرد در آن آدرس شناسایی نشده است که قرار شد بررسی شود.

این فرد در زمان تحقیقات دو وکیل داشت. این دو وکیل در زمان آزادی کفیل شدند. البته به وی ارفاق شده زیرا معمولا از خود وکیل، کفالت قبول نمی‌کنند اما به خاطر ارفاق به وی، همین دو وکیل کفیل شدند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: یکی از این وکلا که کفیل بوده، در دادسرا حضور دارد، به او می‌گویند ظرف مدت به وی ابلاغ کن که بیایید، می‌گوید شما احضاریه رسمی بفرستید.

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: وکیل حاضر نمی‌شود صورت‌جلسه را امضا کند. در نوبت دیگر نیز کفیل مطلع شده که این فرد را می‌خواهند و لذا خودش مراجعه کرده و گفته اگر می‌خواهید می‌گویم بیاید.

وی ادامه داد: به هر تقدیر این فرد نمی آید و جلب می شود.

ماجرای زندانی بدون هواخوری!
اما متعاقب رسیدگی به پرونده حمید بقایی از سوی این فرد و برخی اطرافیانش سخنان عجیبی درخصوص نحوه نگهداری وی در زندان وین مطرح شد.

عده‌ای گفتند حمید بقایی در جایی نمناک و بدون داشتن نور و در سلول انفرادی نگهداری می‌شده است و عده ای هم گفتند که بقایی حتی زمان هواخوری نداشته است.

اما محسنی اژه‌ای به این اظهارات پاسخ داد و گفت: گفته‌اند به هیچ وجه اجازه ندادند برای این فرد غذای از بیرون تهیه شود که البته خلاف قانون نیست اما مع‌ذالک این فرد به خصوص زمانی که در اختیار وزارت اطلاعات بوده، بارها و بارها غذای مورد دستورش را از بیرون با هزینه خود دستگاه تهیه می‌کردند.

این فرد مکرر با خانواده در تماس بوده و در سوئیتی بوده که یخچال و تلویزیون داشته و سایر وسایل مورد نیاز را داشته و از نور کافی هم برخوردار بوده است.

اژه‌ای عنوان کرد حتی می‌خواستند او را به بند عمومی منتقل کنند اما خودش گفته من در این سوئیت خیلی راحت تر هستم و با دست خط خود نوشته که در این سوئیت راحت تر است.

اتهامات حمید بقایی
اما یکی از نکات مهم این پرونده موضوع اتهامات معاون احمدی نژاد بود زیرا بقایی و دوستانش تلاش داشتند تا او را بی گناه قلمداد کرد و بگویند که اتهامی به وی وارد نیست.

در همین رابطه سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اتهامات حمید بقایی گفت: این فرد دو الی سه اتهام دارد که در رابطه با تصرف غیرمجاز، تبانی با معاملات غیردولتی و اختلاس و برخی موارد مالی است.
اژه‌ای در همین رابطه گفته بود که البته اینها اتهام است و باید در دادگاه مورد بررسی قرار گیرد. در توجه اتهام اگر دلیل وجود داشت، متهم تحت تعقیب قرار می گیرد.

وی توضیح داد که حتی روزهای اول موردی مطرح شد که چیزی حدود دو میلیون یورو وجه نقد در اختیار همین متهم قرار گرفته تا در اختیار جای دیگر قرار دهد. اینها مواردی است که در این پرونده مطرح است.

تعقیب قضایی مجدد بقایی
پس از اظهارات سخنگوی قوه قضاییه، در تاریخ 5 مردادماه 96 جعفری دولت آبادی دادستان تهران در جمع خبرنگاران ضمن تکذیب اظهارات حمید بقایی در مورد وضعیت برخی زندانیان گفت: دادستانی تهران بر همین مبنا، با توجه به اظهارات کذب حمید بقایی، نامبرده را با اتهامات جدید مجدداً تحت تعقیب قضایی قرار داده و پرونده قبلی وی به زودی با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال خواهد شد.

در صورت نیاز دست خط بقایی منتشر می‌شود
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در تاریخ 8 مرداد ماه و در یکصد و پانزدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره اظهارات حمید بقایی پس از آزادی از زندان و حرف های مطرح شده توسط وی علیه قوه قضاییه و شخص سخنگوی دستگاه قضا و اینکه او مانند زمان وزارت اطلاعات دروغ می گوید اظهار کرد: آنچه را که لازم است در خصوص این پرونده دادستان تهران توضیح می‌دهد و اگر لازم باشد، اقدام می‌کند و من فقط به دوستان قضایی خود توصیه دارم، زبان نامهربان برخی افراد باعث نشود، از مرز عدالت خارج شویم.

وی ادامه داد: همواره توصیه کردیم و می‌کنیم که اگر افرادی خلاق قانون عمل کنند، به ضرر خودشان است و طبیعتا تحت تعقیب قرار می‌گیرد و فرقی نمی‌کند چه جریان یا فردی باشد. در این خصوص نیز دادستان تهران با تشخیصی که خواهد داشت، در چارچوب قانون وارد می شود.

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: مسائلی که توسط این فرد مطرح شده صحیح نیست و هر مقداری که قانون اجازه بدهد از جمله دست خط ایشان به ویژه موضوع انتقال از سوئیت، توسط دادستان تهران اطلاع رسانی می شود. ان شاء الله پرونده هم رسیدگی شود، مسائل مالی هم مشخص می‌شود.

صدور کیفرخواست برای پرونده آقای مجرم
دو روز پس از اظهارات سخنگوی قوه قضاییه یعنی در تاریخ 10 مرداد ماه، دادستان تهران در چهارمین نشست شورای معاونان دادستانی از صدور کیفرخواست 30صفحه‌ای با پنج عنوان اتهامی در مورد حمید بقایی خبر داد و افزود: پرونده در شرف ارسال به دادگاه است.

25 مهرماه، اولین جلسه دادگاه یقایی
در تاریخ 21 شهریور ماه عادل حیدری، وکیل مدافع حمید بقایی از برگزاری دادگاه موکل خود در تاریخ 25 مهرماه 96 خبر داد و گفت: این جلسه در شعبه 1057 دادگاه کارکنان دولت برگزار می‌شود.

نخستین جلسه محاکمه بقایی، 25 مهر ماه در شعبه 1057 دادگاه کارکنان دولت به ریاست قاضی حیدری برگزار شد و دادگاه، 30 مهر ماه را برای برگزاری جلسه دوم تعیین کرد. بقایی در جلسه دوم نیز حضور یافت که پایان آن با حاشیه‌هایی همراه بود.

بقایی در جلسه سوم که 24 آبان ماه تعیین شده بود، به حضور در دادگاه به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در شهرری رفت.

جلسه چهارم هم در تاریخ 30 آبان‌ماه برگزار شد اما متهم بار دیگر در دادگاه حضور نیافت و نهایتاً قاضی حیدری پایان جلسات محاکمه را اعلام کرد و قرار شد دادگاه پس از وصول پاسخ استعلام‌های انجام شده از مراجع مربوطه، حکم این پرونده را صادر کند.

اذعای حکم حبس به مدت 63 سال
بر اساس آنچه بقایی در صفحه شخصی خود در تلگرام اعلام کرد، وی در این پرونده مجموعاً به 63 سال حبس محکوم شد و در همین راستا نسبت به حکم صادره اعتراض کرد.
9 بهمن ماه مهران عبدالله‌پور وکیل مدافع حمید بقایی اعلام کرد که پرونده موکلش برای رسیدگی به شعبه 68 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع شده و قرار است در تاریخ 14 بهمن ماه جاری به پرونده بقایی در این شعبه رسیدگی شود.

برگزاری جلسات تجدید نظر
هرچند بقایی و اطرافیانش تلاش داشتند تا در ایام برگزاری دادگاه‌های تجدید نظر با حضور های نمایشی خود در مقابل دادگاه شو اجرا کنند اما به هر ترتیب دستگاه قضایی پرونده را مورد بررسی مجدد قرار داد.

نخستین جلسه دادگاه تجدیدنظر حمید بقایی روز شنبه 14 بهمن در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد و همچنین روز سه‌شنبه 17 بهمن نیز دومین جلسه دادگاه بقایی در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

سرانجام در روز 21 بهمن سومین جلسه دادگاه در شعبه 68 دادگاه تجدید نظر برگزار شد.

سرانجام چهاردهم اسفند بود که اسماعیلی رئیس دادگستری کل استان تهران در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها عنوان کرد: دادگاه تجدید نظر حکم مربوط به بقایی را در موعد مقرر صادر خواهد کرد.

زمزمه‌های صدور حکم و اجرای آن
عص روز گذشته برخی از رسانه‌ها مدعی شدند که حمید بقایی با توجه به صدور حکم قطعی از سوی دادگاه تجدید نظر برای اجرای حکم بازداشت شده است.

صحت و سقم این خبر در دست بررسی بود که وکیل متهم در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد حکمی ابلاغ نشده و بقایی هنوز بازداشت نشده است.

دقایقی بعد یکی دیگر از رسانه‌ها تأکید داشت که بقایی بازداشت شده است در حالی که این بار خبرگزاری فارس در تماس با وکیل بقایی موفق شد با خود بقایی صحبت کرده و وی اعلام کرد که هنوز بازداشت نشده است.
این در حالی است که اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران درباره شایعه بازداشت بقایی به یکی از رسانه‌ها، گفت: حکم قطعی دیروز صادر و به صورت سیستمی ابلاغ شده و امروز برای ابلاغ و اجرا به دادسرا ارسال شده است.
وی ادامه داد: اینکه دادسرا در مقام اجرا تاکنون چه اقداماتی انجام داده اطلاع ندارم اما دادگاه تجدیدنظر رای قطعی را صادر کرده و با توجه به تعدد اتهامات مجازات اشد که عبارت است از 15 سال حبس، رد مال و جزای نقدی و شلاق در مورد ایشان قابلیت اجرا دارد.

بقایی برای اجرای حکم به زندان معرفی شد
این در حالی است که شب گذشته دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که پس از تایید حکم دادگاه بدوی حمید بقایی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران و قطعیت آن و هم‌چنین ابلاغ حکم صادره، مأمورین پلیس روز سه‌شنبه 22 اسفندماه 96 نسبت به دستگیری و معرفی محکوم‌علیه جهت اجرای حکم صادره از جمله 15 سال حبس و چهل و سه میلیارد تومان جزای نقدی اقدام نموده و به زندان معرفی شد.

دادستانی تهران متعاقباً در مورد مفاد حکم صادره جداگانه اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

و اما کلام آخر
رئیس دولت نهم و دهم بارها در مصاحبه‌های خود و در بیانیه‌ها و نطق‌های گاه و بی گاه خود عنوان کرده بود که نزدیکان، رفقا و اعضای کابینه‌اش خطوط قرمز وی بوده و بارها تهدید کرده بود که در صورت رسیدگی به پرونده آنها کشوری را به هم می ریزد در حالی که رسیدگی به پرونده نزدیکان وی نظیر رحیمی و بقایی نشان داد دستگاه قضایی کشور با این لفاظی ها کاری ندارد.

دستگاه قضایی با رسیدگی به پرونده حمید بقایی نشان داد خطوط توهمی ترسیم شده از فردی که پرونده اش مفتوح است را قبول نداشته و در مدار قانونی حرکت خواهد کرد.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سرور
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز عزیز بنده کاری به بقایی و احمدی نژاد ...کاری ندارم اما واقعا آیا جمله آخر نقل شده از فارس را خودتان قبول دارید؟!
"دستگاه قضایی با رسیدگی به پرونده حمید بقایی نشان داد خطوط توهمی ترسیم شده از فردی که پرونده اش مفتوح است را قبول نداشته و در مدار قانونی حرکت خواهد کرد."!!!
چرا دستگاه قضایی برادر جهانگیری را آزاد کرد؟ پرونده حسین فریدون چه شد؟ چرا به پرونده ف. برادر ....ها (خودم حذف کردم تا جهان نیوز راحت باشد) رسیدگی نشد؟
آیا چنین جمله ای توهین به شعور همه مردم ایران نیست؟
Iran, Islamic Republic of

اما در رابطه با سوالتان عرض مي كنم:
پرونده آقاي حميد بقايي مربوط به حداقل پنج سال پيش است و تازه امروز به نتيجه رسيده است. پرونده آقاي حسين فريدون همين امسال تشكيل شده و بازداشت وي نيز در روز 25 تير امسال انجام شده است. لذا مقايسه اين دو پرونده در اين مرحله صحيح نيست. (در مورد پرونده مهدي جهانگيري نيز به هكذا) البته جاي خوشوقتي است كه نه آقاي روحاني و نه آقاي جهانگيري نسبت به اطرافيان و نزديكانشان قائل به "خط قرمز" نيستند.
Iran, Islamic Republic of
اینکه روحانی و جهانگیری خط قرمزی ندارند جک قشنگی بود. اطلاعاتت خیلی خیلی کم است ...
Iran, Islamic Republic of
لطفا بفرمایید پرونده کرسنت و فاضل لاریجانی مال چند سال پیش است؟
Iran, Islamic Republic of
...
محسن
Iran, Islamic Republic of
لا اقل افکار طرفداران آقای احمدی نژاد در مورد بر خورد با بقایی ارضا نشده است
این یک خلاف بین در محاکمه آقای بقایی بوده که انجام شده
Iran, Islamic Republic of
تکلیف اختلاس های کلان فاضل لاریجانی چی شد ؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
...
هدهد
Iran, Islamic Republic of
برای کسی که دنبال حقیقت است همان صحت و سقم فقره اول را پیگیری کند همه چیز دستش می اید. ولی خوب فعلا مثل اینکه برای خیلی از مذهبی ها و انقلابی ها حقیقت ارزشی ندارد و اینگونه از قطار مهدوی باز می مانند.خسر الدنیا و عقبی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اگر بقایی محکوم نمیشد من ب...
جاسم
کاش در همان زمان وقوع این جرم ها در آن موقع در زمان معاون بودنش دستگیر می شد و