جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

حجتی: امیدوارم نارسایی‌هایم رفع شود

چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب: 599091
وزیر جهاد کشاورزی گفت: اساس نگاه ما این بوده که از ظرفیت‌هایی که در داخل کشور است که ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش کشاورزی در کشور است استفاده کنیم.
حجتی: امیدوارم نارسایی‌هایم رفع شود
به گزارش جهان نيوز، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز چهارشنبه 23 اسفند در صحن علنی مجلس در دفاع از خود بیان داشت: اگر بنده اینجا عرایضی را دارم و صحبت‌هایی را در مورد آنچه انجام شده می‌کنم به منزله این نیست که ضعف یا نارسایی در عملکرد وجود ندارد و از خداوند متعال می‌خواهم که با این تذکرات و پیگیری‌هایی که نمایندگان محترم به عمل می‌آورند روز به روز ضعف‌ها کاهش یابد.

وی ادامه داد: ما براساس قوانین بالادستی و سیاست‌های کلی نظام که به ما ابلاغ شده و همچنین قانون برنامه و سیاست‌هایی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی اعلام شد برنامه‌هایی را در وزارتخانه تنظیم کردیم و براساس آن رویکردهای وزارتخانه را ابلاغ کردیم و در این چارچوب عملیات خود را شروع کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: اساس نگاه ما این بوده است که از ظرفیت‌هایی که در داخل کشور است که ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش کشاورزی در کشور است استفاده کنیم.علیرغم خشکسالی‌ها و بی آبی‌ها ظرفیت‌های بسیار خوبی در داخل کشور است.

حجتی با تأکید بر اینکه تلاش کردیم ظرفیت‌های داخلی را شناسایی کنیم، اظهارداشت: خدای بزرگ را سپاس می‌گویم که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم توفیق خدمت پیدا کردم تا برای سربلندی ملت عزیز ایران و اقتدار جمهوری اسلامی و تقویت بنیه اقتصادی کشور از طریق ارتقاء امنیت غذایی و افزایش ضریب خوداتکایی در محصولات راهبردی کشاورزی و مواد غذایی و همچنین گسترش کشاورزی و تولید پایدار در حد و توان خود سعی و تلاش کنیم.

وی اضافه کرد: پیشاپیش از استیضاح کنندگان محترم که در فراهم کردن این فرصت سهیم بودند کمال تشکر را دارم در این مدت تلاش شده با استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور به لطف خداوند متعال ایجاد یکپارچگی در مدیریت وزارت جهاد کشاورزی و تلاش و از خود گذشتگی رؤسا، بهره‌برداران، کشاورزان و جامعه عشایری کشور  در یکی از زمان‌هایی که ایران اسلامی خشکسالی‌های طولانی مدت را تجربه می‌کند دستاوردهایی را در تاریخ کشاورزی ایران اسلامی داشته باشیم.

حجتی اظهارداشت: همینطور که اشاره کردم پتانسیل کشور بیش از این است که امیدواریم با ارتباط هرچه بیشتر با مراکز تحقیقاتی بین‌المللی و به کار گیری دانش و تکنولوژی روز دنیا و با پشتیبانی دولت و مجلس به اهداف ترسیم شده برسیم.

وی تصریح کرد: این مباحی که در این فرصت محدود بخشی از این عزیزان توانستند به گرفتاری کشاورزان اشاره کنند معتقد هستیم که کشاورزان ما با توجه به این محدودیت‌های اقلیمی که وجود دارد و نارسایی‌هایی که وجود دارد و همچنین عدم پشتیبانی‌هایی که باید می‌شد نتوانستیم به خاطر محدودیت‌ها به آنها کمک کنیم در گرفتاری‌های بسیاری به سر می‌برند. بخشی از آن را شما اشاره کردید. 

وی اظهارداشت: وزارت جهاد کشاورزی با درک عمیق ضرورت برنامه‌ریزی از سفره تا مزرعه علیرغم آماده نبودن ساختار با توجه به وجود مشکلات در ساختار نظام اداری مسئولیت سنگین عملیاتی کردن قانون تمرکز وظایف را که تا قبل از شروع این دولت به مدت 2 سال متوقف بود از سال 92 شروع شد و در حقیقت بخش تولید را با بازار گره زد و در این مسیر برنامه‌های متعددی را به اجرا گذاشت.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: این به این معنی نیست که ما مشکلی نداریم اما کارهای مهمی در این مسیر انجام شده است. 

وی اضافه کرد: تولید کشور از 97 میلیون تن به 122 میلیون تن رسیده است و 25 میلیون تن افزایش تولید داشتیم علیرغم اینکه مصرف آب مراتع کمتر از آن سال‌هاست که آنها عمدتاً به یمن برکت همین افزایش بره‌وری و به‌کارگیری دانش، تکنولوژی و ابزار روز است.

حجتی اضافه کرد: با افزایش تولید، واردات کشور 4 الی 5 میلیون تن در سال کاهش یافته است، جمعیت هم در این سال‌ها قریب به 5 میلیون نفر افزایش داشته است اما واردات 4 تا 5 میلیون تن کاهش پیدا کرده است.

حجتی به کاهش تراز تجاری غذای کشور از منهای 8 میلیارد دلار در سال 92 به منهای 3 و یک دهم میلیارد دلار اشاره کرد و اظهار داشت: در حقیقت نزدیک 5 میلیارد دلار صرفه‌جویی در مصرف غذا داشته‌ایم.

وی در ارتباط با بخش زیربنایی، احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: این اقدامات با کمک‌هایی که مقام معظّم رهبری، دولت و مجلس در بودجه‌های سنواتی و در قانون برنامه ششم کردند انجام شد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: بدون اغراق می‌گویم آن چه در این زمینه انجام شده، باعث افتخار نظام است. بنده به عنوان یک مطلع که در دوره‌های قبل هم حضور داشته‌ام و مسئولیت آن را می‌پذیرم می‌گویم در هیچ دوره‌ای در بحث مربوط به آب و خاک به این میزان که در طول چهار پنج سال گذشته هزینه و اجرا شده، در کشور انجام نشده است و این یکی از افتخارات نظام است.

حجتی افزود: ان‌شاءالله با حمایت هایی که مجلس در قانون بودجه انجام داده این کار ادامه خواهد داشت و باعث افزایش راندمان آبیاری، افزایش تولید و بهبود معیشت کشاورزان خواهد شد.

وی با بیان اینکه در چهار پنج سال گذشته، 700 هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری در سطح کشور اجرا شده و امسال رکوردار این عدد هستیم؛ نزدیک به 285 هزار هکتار. 

وی ادامه داد: علاوه بر این، سه طرح عمده و ویژه در سطح کشور در حال اجرا داریم؛ یکی احداث 550 هزار هکتار خوزستان و ایلام است که به میمنت و لطف خداوند 300 هزار هکتاری که در سال 93 و در فاز یک تخصیص آب داده شده بود تا آخر سال امسال پایان می‌یابد و فاز 2 آن ان‌شاءالله در سال 97 شروع و اجرا خواهد شد.

حجتی با بیان اینکه در ارتباط با استان‌های غرب و شمال غرب کشور هم 240 هزار هکتار در دست اجرا داریم افزود: 110 هزار هکتار آن اجرا شده است.

وزیر جهاد کشاورزی سومین پروژه ویژه را پروژه 46 هزار هکتاری سیستان و بلوچستان عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد که تا پاییز سال آینده پایان یابد.

حجتی به احداث 30 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در اراضی شالیزاری‌ استان‌های گیلان و مازندران اشاره کرد و اظهارداشت: می‌دانید که این موضوع چقدر می‌تواند در افزایش بهره‌وری، دو کشته کردن اراضی، افزایش تولید محصولات و افزایش درآمد و توسعه مکانیزاسیون مؤثر باشد.

وی ادامه داد: عملیات زهکشی در 30 هزار هکتار از اراضی گاومیشان در دست اجرا است و بر اساس شواهد موجود در افزایش تولید محصول، فوق‌العاده  تأثیر دارد؛ زیرا وقتی زهکشی انجام می‌شود زمین شیرین و آب شور از زمین تخلیه می‌شود و محصول و گیاه به راحتی رشد می‌کند و منجر به این می‌شود که افزایش تولید داشته باشیم.

منبع: فارس

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *