پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۱
۱
آخوندی: نمایندگان با استیضاح، فضا را متشنج و فضای کسب و کار را بی ثبات می کنند!

خط و نشان وزیر راه برای مجلسی ها

يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۱
کد مطلب: 598209
به نظر می رسد تعداد بالای حوادث تلخ حوزه راه در دوره وزارت پنج ساله آخوندی از جمله سانحه قطار تبریز مشهد و سقوط اخیر هواپیمای آسمان زمینه مساعدی را برای رای آوری استیضاح آخوندی در روز سه شنبه فراهم کرده است.
خط و نشان وزیر راه برای مجلسی ها
به گزارش جهان نيوز؛ طبق اعلام سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، جلسه استیضاح علی ربیعی، وزیر کار و عباس آخوندی، وزیر راه به ترتیب در جلسات علنی صبح و عصر روز سه‌شنبه 22 اسفند و همچنین جلسه استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی روز چهارشنبه 23 اسفند برگزار می‌شود.
 
به گزارش رجانیوز، سقوط هواپیمای آسمان، فاجعه برخورد 2قطار در سمنان، سوء مدیریت و رکود مسکن محورهای استیضاح آخوندی اعلام شده است. این در شرایطی است که سابقه دو استیضاح قبلی این وزیر در مجالس نهم و دهم که حاکی از لابی گسترده آخوندی و مجموعه وزارت راه در پارلمان بود، نشان می دهد که این استیضاح هم نتیجه ای در بر نخواهد داشت چنانچه تعدادی از خود نمایندگان هم به این موضوع اذعان کرده اند. از سوی دیگر نوع مواجهه وزیر راه با استیضاح که از موضعی بالا و حق به جانب بیان شده نیز گمانه زنی ها مبنی بر تاثیرگزاری لابی او با نمایندگان را قوت بخشیده است.
 
در جریان استیضاح آخوندی در مجلس نهم که مهرماه 94 صورت گرفته بود، " عدم پیگیری و حل مشکلات مسکن مهر"، " عدم ساماندهی بازار مسکن"، " عزل و نصب‌های بدون دلیل" و " مشکلات مالی در معاونت زیرساخت" از جمله مهمترین دلایل نمایندگان برای استیضاح وزیر راه عنوان شده بود. با این حال و در پایان این جلسه، نهایتاً استیضاح وزیر راه و شهرسازی با ۷۲ رأی موافق، ۱۷۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ رأی مأخوذه، رأی نیاورده و عباس آخوندی بعنوان وزیر راه و شهرسازی ابقاء گردید.
 
در مجلس دهم نیز، سال گذشته و پس از سانحه دلخراش  قطار تبریز_مشهد استیضاح آخوندی دوباره در مجلس مطرح شد. این بار علاوه بر انتقاد از وضعیت ریلی کشور، مسائلی چون " به‌کارگیری نیروهای بازنشسته در وزارت راه و شهرسازی، نقش فرزند آخوندی در قرارداهای این وزارتخانه"، " توسعه فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به آخوندی در حوزه وزارت راه و شهرسازی" و " عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاه‌های کشور" نیز مطرح بود. با این حال و در شرایطی که انتظار افکار عمومی برخورد قاطع مجلس با مسببان اصلی سانحه قطار تبریز مشهد بود، آخوندی دوباره رای اعتماد مجدد را کسب کرد تا بدین ترتیب هم مجلس نهم و هم مجلس دهم از استیضاح او ناکام بمانند.
 
در همین راستا، برخی نمایندگان، لابی گسترده آخوندی و مجموعه وزارت راه را عامل به نتیجه نرسیدن استیضاح های گذشته بیان کرده اند. محمد جواد ابطحی از جمله همین نمایندگان است که در این خصوص گفت: آقایان آخوندی، زنگنه و ربیعی توانمندی زیادی در لابی‌گری دارند به همین دلیل با استیضاح دوباره آخوندی مخالف هستم. به گفته این نماینده، در صورتی که جریان طبیعی و قانونی در این خصوص طی میشد، باید استیضاح‌های قبلی آخوندی نتیجه می‌داد!
 
حمله به استیضاح کنندگان
 
انعطاف نمایندگان در دو استیضاح قبلی و رای اعتماد مجدد به آخوندی موجب شده است تا او این بار رویه ای متفاوت از گذشته را در پیش گرفته و در فاصله دو روز مانده به برگزاری جلسه استیضاح، نمایندگان منتقد خود را آماج حملات قرار دهد. وی طی مطلبی که در کانال خود منتشر کرده است، نمایندگان استیضاح کننده را به متشنج نمودن فضا و ایجاد بی‌ثباتی در دستگاه اجرایی و محیط گسترده کسب‌وکار حمل‌ونقل متهم کرده و استیضاح خود را بدون طی مراحل مورد پذیرش عرف حقوقی خوانده است!
 
این موضع گیری آخوندی و همچنین عدم عذرخواهی او بخاطر حوادث پی در پی حوزه راه از جمله سقوط هواپیمای آسمان موجب شد تا غلامرضا تاجگردون به عنوان یکی از طراحان استیضاح وزیر راه به طعنه دنا را به جای وزیر راه‌وشهرسازی مقصر سقوط هواپیما اعلام کند! این نماینده حامی دولت در این خصوص نوشت: در این ایام هر چه تلاش کردم وزیر عزیزی از سقوط هواپیما عذرخواهی کند نشد و نپذیرفتند و هر کسی گفت اگر عذرخواهی کنیم یعنی مقصریم. وی با اعلام اینکه نمی‌داند نتیجه استیضاح وزیر چه می‌شود، گفت: ولی دنا، تو مقصر بودی که قامتت بلندتر از تصور ما بود.
 
به نظر می رسد تعداد بالای حوادث تلخ حوزه راه در دوره وزارت پنج ساله آخوندی از جمله سانحه قطار تبریز مشهد و سقوط اخیر هواپیمای آسمان زمینه مساعدی را برای رای آوری استیضاح آخوندی در روز سه شنبه فراهم کرده است با این حال چنانچه در دو استیضاح قبلی وی در عمل مشاهده شده، تعیین کننده نهایی، لابی های پشت پرده وزیر با نمایندگان است و نه انتظار افکار عمومی!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


صادق امین
Iran, Islamic Republic of
با نفوذی که لیبرالهای دولتی تو مجلس ...دارن نمیشه زیاد به این استیضاح ها امید داشت
چاره کار در استیضاح بعضی نماینده های وکیل الدوله توسط مردمه
البته اگه بعضی از مردم از خواب بیدار شده باشن