جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱۰۹

مساله فقط یک روسری است!

يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب: 598111
به نظر نمی‌رسد برای آزادی زنان ایرانی، خزانه ایالات متحده آمریکا که ترامپ برای رهایی آن با رژیم داعش‌پرور منطقه قرارداد 500 میلیارد دلاری بسته است این‌گونه حاتم‌بخشی کند؟ از اینها بگذاریم و برگردیم به موضوع مساله روسری و نسبتش با حجاب؟
مساله فقط یک روسری است!
گروه فرهنگی جهان نيوز: این روزها مساله حجاب با عنوان داشتن و نداشتن روسری در جمع مرکز نشینان پر رنگ شده است. آیا نداشتن روسری مساله بسیار مهمی است؟ آیا کسی که روسری ندارد گناه بزرگی انجام داده است؟ آیا می‌شود انتخاب زنان را برای آزاد بودنشان و انتخاب لباس یا نداشتن لباس خاصی گرفت؟ آیا واقعاً یک روسری این‌قدر مساله است که همه در مورد آن صحبت می‌کنند؟ آیا مسیح علی‌نژاد برای هیچ چیز 231 هزار دلار از 2015 تا 2018 - www.insidegov.com - گرفته است تا یک تمرکز اجتماعی روی روسری راه بیندازد؟
 
به نظر نمی‌رسد برای آزادی زنان ایرانی، خزانه ایالات متحده آمریکا که ترامپ برای رهایی آن با رژیم داعش‌پرور منطقه قرارداد 500 میلیارد دلاری بسته است این‌گونه حاتم‌بخشی کند؟ از اینها بگذاریم و برگردیم به موضوع مساله روسری و نسبتش با حجاب؟

چرا حجاب در اسلام از واجبات شرعی شناخته شده است؟ پاسخ به این سؤال نیاز به بازگشت به تاریخ اسلام و تحلیل شرعی ندارد بلکه تعرف الاشیاء باضدادها. یعنی فرض کنیم الزام عمومی حجاب وجود نداشته باشد و زنان برای هر پوششی آزاد باشند.

 آزادی زنان به معنای انتخاب پوشش توسط آنها یک نشانی اشتباه است چرا که پرسودترین صنعت دنیا، ایجاب می‌کند که زنان به نحوی لباس بپوشند که مردان دوست دارند و مردان دنیای مدرن از لباس‌های تحریک‌کننده استقبال می‌کنند به‌ویژه مردان کشورهای پیشرفته. در پیشرفته‌ترین کشورها مانند آمریکا، کانادا، بریتانیا، دانمارک و سوئد، مردان آمارهایی دهشتناک از خود را با ترویج آزادی به سبک خودشان به‌جای گذاشته‌اند. حدود 36 درصد از زنان در سرتاسر جهان، هم خشونت فیزیکی و هم خشونت جنسی را تجربه کرده‌اند.

در ایالات متحده، 83 درصد از دخترهای 12 تا 16 ساله برخی از انواع آزار و اذیت جنسی را در مدارس موسوم به مدارس آزاد - بخوانید مختلط تحت آموزه‌های سند 2030- تجربه کرده‌اند. در انگلستان، از هر پنج زن، یک نفر (در سنین 16 تا 59 سال) برخی از انواع خشونت جنسی را تجربه کرده‌اند. از هر سه زن در اروپا، یک نفرشان آسیب فیزیکی یا جنسی را تجربه کرده و 5 درصد آنها مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

با توجه به تحقیقات انجام شده در سال2014 که توسط آژانس اتحادیه اروپا برای حقوق بنیادی منتشر شد، گفته می‌شود که حدود 47 درصد از زنان در فنلاند و 52 درصد زنان در دانمارک دچار سوء استفاده جنسی یا فیزیکی شده‌اند. فنلاند یکی از آخرین کشورها در اتحادیه اروپاست که تجاوز را جرم شناخته و از سال 1994 آن را غیرقانونی اعلام کرده است.

از هر ده زن٬ بیش از یک نفر آنها طی مصاحبه اعلام کردند که تا پیش از 15 سالگی برخی از انواع خشونت‌های جنسی را از سوی افراد بزرگسال تجربه کرده‌اند. از هر 10 نفر، یک نفر هم اظهار داشت که از سن 15 سالگی، برخی از انواع خشونت جنسی را تجربه کرده و از هر 20نفر، یک نفر مورد تجاوز قرار گرفته است. از هر پنج نفر، بیش از یک نفر خشونت‌های فیزیکی یا جنسی را در رابطه با شریک فعلی یا گذشته خود متحمل شده‌اند.

در این گزارش مشخص شده که تنها 13 درصد از زنان شدیدترینِ این اتفاقات را به پلیس گزارش داده‌اند. آزار زنان آن‌قدر در فرانسه شایع و عادی است که مارلن شیاپا، وزیر برابری زنان و مردان فرانسه، هفته قبل، لمس زنان توسط مردان را امری طبیعی می‌داند و از پروژه مهم‌تری برای حمایت از دختران زیر 15 سال که مجبور به ارتباط می‌شوند صحبت می‌کند. او می‌خواهد زنان را از هر نوع آزادی مبتنی بر رضایت نجات دهد چرا که دختران فرانسوی به‌شدت مورد آسیب واقع شده‌اند.

در ماه نوامبر یکی از دادگاه‌های فرانسه مردی را که متهم به تجاوز به دختری ۱۱ ساله بود، با این توجیه که عناصر تجاوز مانند اجبار، تهدید، خشونت و غافلگیری به اثبات نرسیده است، تبرئه کرد؛ اما در پرونده دیگری در ماه سپتامبر، دادگاه تصمیم گرفت جوانی ۲۸ ساله را در پی شکایت خانواده دختری ۱۱ ساله، به اتهام سوء‌استفاده جنسی محاکمه کند. همین اتفاقات را برای ایران بعد از آزادی روسری تصور کنید که قرار است به‌تدریج آزادی زنان در انتخاب لباس برای مردانی که در اروپا، کرامت زنان را هر دقیقه مورد تعرض قرار می‌دهند به کجا ختم شود؟

آیا آزادی مورد نظر به روسری اکتفا خواهد کرد یا یک دومینو آغاز شده است؟ در واقع اینجا اخلاق به‌تدریج در عرصه عمومی جای خود را به آسیب و تجاوز خواهد داد و وقتی که اخلاق عمومی به‌عنوان یکی از ارکان نظم عمومی مخدوش شد، نمی‌توان انتظار داشت که یک نظام امنیتی ایجاد کرد تا برای هر زن آزاد، یک بادیگارد با هزینه پلیس استخدام کرد.

هرچند که ابزارهای پلیسی در آمریکا نیز فاقد نتیجه‌اند چرا که 68 درصد تجاوزات به پلیس گزارش نمی‌شوند و 98 درصد متجاوزان حتی یک روز هم در زندان بازداشت نشده‌اند. در واقع زنان از اعلام گزارش به پلیس می‌ترسند و مهم‌تر اینکه پلیس آمریکا هم آنقدر این مساله را عادی و شایع می‌داند که مردان را به این دلیل بازداشت نمی‌کند. همان‌طور که شیاپا از مجازات نشدن مردانی که در فرانسه زنان را لمس می‌کنند خبر می‌دهد.

این عادی شدن مشمئز کننده به قول خانم سگولن رویال، وزیر پیشین محیط‌زیست و انرژی فرانسه در پیام توییتری نوزدهم دیماه (9 ژانویه) نا‌امید‌کننده است وقتی این رفتارهای جنسی، توسط فیمینیست‌ها و هنرمندان و خبرنگاران تحت عنوان «یک آزادی انکار نشدنی» تحلیل می‌شوند. از نظر او «جای تأسف است که هنرمند بزرگ ما کاترین دونو به این متن ناخوشایند پیوسته است. زنان و مردانی که در جامعه نگران شأن زنان هستند، به آنهایی می‌اندیشند که به‌دلیل ترس از صحبت کردن درباره این آزارها، قربانی خشونت جنسی شده‌اند.»

 البته حجاب فقط برای زنان نیست بلکه همان اخلاقی عمومی برای مردان هم حکم می‌کند که نمونه‌های آمریکایی از تجاوز گسترده به پسران و مردان نیز حکایت دارد.

در چنین شرایطی آیا نباید از دولت انتظار داشت که محیط به‌شدت مخاطره‌آمیز را کنترل کند؟ محیطی که حداقل 60 درصد زنان اروپایی را در اماکن عمومی تا سرحد مرگ تهدید می‌کند و نباید آنقدر سطحی موضوعات را تحلیل کرد که این محیط خطرناک برای ایران با طرح یک سؤال اشتباه تکرار شود.(1)

 
 * دکتر سید محمد مهدی غمامی
استادیار دانشگاه امام صادق (ع)
پی نوشت:
1)http://sobhe-no.ir/newspaper/436/3/17293

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وز وزی بد ترکیب
Iran, Islamic Republic of
حجاب یک تکلیف صرفا مذهبی و عبادی شخصی نیست که بدلخواه افراد واگذار شود، بلکه یک ضرورت برای سلامت، آرامش و پیشرفت جوامع انسانی است. علاوه بر اینکه رعایت حجاب در تمام ادیان الهی سفارش شده، به حکم عقل سلیم هم بی حجابی و بدتر از آن، خودآرایی و خودنمایی یک معضل بزرگ فرهنگی-اجتماعی است. زیرا توجه جامعه را از ارزشهای والای اخلاقی سلب و به سمت ابتذال و التذاذ نامشروع جلب می کند. همچنین باعث یک رقابت بشدت مسری و مخرب و غیرانسانی می شود که در آن ملاک ارزش گذاری افراد نه میزان صلاحیت و استحقاق، بلکه میزان فریبندگی جسمی خواهد بود و این به انحطاط و سقوط اخلاقی، روحی، و حتی اقتصادی جامعه می انجامد.
معمولا می گویند رعایت حجاب یک انتخاب شخصی است و باید آزاد باشد. اما کسی نمی پرسد چرا برای نبستن کمربند داخل خودرو که امری کاملا شخصی است باید جریمه پرداخت؟ چون در صورت بروز حادثه و معلولیت یا فوت، جامعه نیز دچار خسارت می شود. پس نبستن کمربند امری شخصی نیست. در مورد معضلاتی مثل اعتیاد نیز همینگونه می توان نظر داد که اعتیاد فرد به خودش مربوط است و ربطی به جامعه ندارد. اما معمولا همه می گویند خیر! جلوی اعتیاد را باید گرفت و معتاد را باید ایزوله و قرنطینه کرد تا به جامعه آسیب نرساند!
البته بین اعتیاد و بی حجابی یک تفاوت بزرگ وجود دارد. معتاد، منفور یا مورد ترحم جامعه است، در حالیکه بی حجاب هفت قلم بزک کرده، تلویحا مورد تحسین و تشویق قرار می گیرد و بی حجابی (طبق القائات خناسان) نشانه تمدن و پیشرفت معرفی می شود. پس مبارزه با معضل بی حجابی عزم بیشتری می طلبد.
متاسفانه دولتها و مسوولان دوره های مختلف (بویژه این آخری) به منظور رای آوری و منافع دنیوی در لفافه حتی از بی حجابان جانبداری کرده و می کنند. حضرات در توجیه ذبح منافع جامعه زیر پای منافع شخصی و جناحی خود، مزورانه می گویند این مسائل اقناعی و ارشادی است، نه دستوری! به کار "مردم" چه کار دارید؟ "مردم" را راحت بگذارید!
کار فرهنگی و اقناعی به جای خود، اما سوال اینجاست که اگر علیرغم تمام استدلالهای عقلی در باب ضرورت رعایت حجاب در جامعه، باز عده ای بخواهند بخاطر منافع و امتیازات مادی یا رذائل اخلاقی مانند تمایل به قانون شکنی یا فحشا، به حرمت حجاب اهانت کنند که می کنند، حکومت چه واکنش و راهکاری برای جلوگیری از قبح زدایی و گسترش بی حجابی دارد؟
Iran, Islamic Republic of
داشتن جامعه سالم که وجود حجاب قسمتی از آن است، از حقوق مصرح در قانون اساسی است. متاسفانه برخلاف خودکامگان و مغرضان که بر "ناحق" حجاب اختیاری پافشاری می کنند مردم ذیحق، حق داشتن جامعه سالم (که بخشی از آن رعایت قانون حجاب است) را مطالبه نمی کنند شاید چون اصلا از وجود این حق آگاه نیستند.
به رفراندوم گذاشتن آزادی پوشش هم کار نادرستی ست، آیا می توان عملی که به وضوح سلامت اخلاقی جامعه و جق داشتن جامعه سالم و نسل سالم را به خطر می اندازد، به رفراندوم گذاشت؟
Iran, Islamic Republic of
حاج اقا مسئله ...
پس تکلیف ایه لا اکراه فی دین یعنی هیچ اجباری در دین نیست چی میشه ؟؟ تکذیب می فرمایید ایه رو یا مال اون زمان بوده ماله الان نیست ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
کل آیه های قرآن ول کردید چسبیدید به این قسمت از آیه! یه بنده خدایی بیاد لا اکراه فی دین رو برا این دوستان توضیح بده .
بله! در دین اجباری نیست و نه به این معنی که آدمهایی که روی جهنمی شدنشان اصرار دارند، آزاد و رها هر چه دلشان بخواد انجام بدهند.
نه اینکه آدم هر غ ل ط ی که بخواهد انجام بده.
بزنیم آدم بکشیم و ظلم بکنیم بعد بگیم به دین و...اعتقاد ندارم!
حجاب هم بعد اجتماعی داره یکی از آنهاست.
Iran, Islamic Republic of
وقتی بزهکار مسلمان باشد ، هم به حکم شرع و هم به حکم قانون بایستی به حجاب پایبند باشد
و وقتی مسلمان نباشد ، اما در کشوری زندگی کند که اکثریتش مسلمانند ، بایستی تابع مقررات و قوانین آنها باشد
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
لااکراه فی الدین مال زمانی است که شما یا مسلمان نشده ای یا در کشور اسلامی که بر طبق قانون الهی اداره نمی شود باشی .ولی اگر اسلام راپذیرفتی ویا در کشوری که با قوانین اسلامی اداره بشود زندگی کردی باید به احکامی که اسلامی است پایبند باشی .واگر نه مسلمانی که متعهد به اسلام نباشد دیگر مسلمان نیست می شود شیر بی یال ودم واشکم .وقوانین هر کشوری نیز برای ساکنین آن کشور لازم الاجرا می باشد .چه مسلمان باشد چه غیر مسلمان .
اولا آیه شریفه لا اکراه فی الدین برای قبل از انتخاب کردن دین است ولی حالا که دینت را انتخاب کردی نمیدانی هر دستوری که در دین است انکار کنی ثانیا حجاب یکی از مسلمات دین است و آیه حجاب هم در سوره
۱. ↑ نور/سوره۲۱، آیه۳۱.
آیه ۳۱ سوره نور [۱]
را "آیه حجاب " مى گویند.
در آن خداوند پوشش را بر زنان واجب نموده است: "وقل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن ولا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها، ولیضربن بخمرهن على جیوبهن...؛ به زنان مؤمن (هم) بگو دیدگانشان را فرو گذارند و ناموسشان را محفوظ بدارند و زینتشان را جز آن چه از آن آشکار است، هویدا نکنند، و روسرى هایشان را بر گریبانهایشان بیندازند...."
۲. ↑ نور/سوره۲۱، آیه۳۱. حکم حجاب است: "ولیضربن بخمرهن على جیوبهن". [۲]
← شأن نزول آیه حجاب
از جمله بالا فهمیده مى شود که زنان قبل از نزول آیه، دامنه روسرى خود را به شانه ها یا پشت سر مى افکندند، به طورى که گردن و کمى از سینه آن ها نمایان مى شد.قرآن دستور مى دهد روسری خود را بر گریبان خود بیفکنند تا هم گردن و هم آن قسمت از سینه که بیرون است، مستور گردد.
۳. ↑ احزاب/سوره۳۳، آیه۵۹. برخى آیه ۵۳ سوره احزاب [۴]
را آیه حجاب نامیده اند که جهت اختصار، به ترجمه آن اکتفا مى شود "اى مؤمنان وارد حجره هاى پیامبر نشوید مگر آن که به شما براى صرف طعامى اجازه داده شود.
بى آن که (بى تابانه) منتظر آماده شدنش باشید، ولى چون دعوت شدید، وارد شوید. و چون غذا خوردید، پراکنده شوید، و سرگرم سخن گویى نشوید، چرا که این کارتان پیامبر را رنج مى دهد و او از شما شرم مى کند (که حقیقت را بگوید)، ولى خداوند از گفتن حق، شرم نمى کند. و نیز هنگامى که از همسران او چیزى خواستید، از پشت حجاب و حایلى آن را از ایشان بخواهید که این کارتان براى دل هاى شما و دل هاى ایشان پاکیزه تر است. ثالثا باور نداری میدانی در اینترنت سرج کنی تفاسیر آیات را
Iran, Islamic Republic of
حجاب اختیاریست نه اجباری . در هیچ کجای کلام خدا نامی از اجبار در حجاب نیست . خداوند بزرگ حتی در پذیرفتن دین هم اجباری قرار نداده . وقتی صحبت از اجبار میشه دیگه پای داعش و تفکر داعشی در میون میاد .لطفا ما را زوری به بهشتتون نبرید . ممنون
Iran, Islamic Republic of
آگر یک بار قرآن و خونده بودی از این ادعاهای حاصل از بی اطلاعی مطلق افاضه نمی فرمودی پروفسور
Iran, Islamic Republic of
لا اکراه فی دین ...
هیچ اجباری در دین نیست
Iran, Islamic Republic of
بی حجاب غیر مسلمان را مجبور به اسلام نمی کنند
اما خلاف قانون از هیچ کسی پذیرفته نیست

همان طور که یک مسلمان ممکن است در بلاد کفر ضرورتی برای حضورش باشد
تا وقتی ضرورت هست ، اگر به ناچار نتواند برخی از الزامیات را رعایت کند ، اینجا به حکم ضرورت و تقیه و اهم و مهم به قانون آنها تن می دهد
تن دادن به معنای پذیرش کفر نیست
بلکه به حکم اهم و مهم و طبق حکم دین است
کافر ساکن در بلاد اسلامی هم مکره بر اسلام نیست
اما ملزم به رعایت قوانین و مقررات است
تا وقتی در بلاد اسلامی هست
آدمیزاد
Colombia
...
Iran, Islamic Republic of
در دین اجبار هست اگه نبود که اینهمه انسانها کشته نمیشدند و ازادانه دین خودشان را انتخاب میکردند
Iran, Islamic Republic of
بله در دین اجباری نیست. اما در جلوگیری از ستم اجبار هست.
یعنی چی؟
یعنی با اجبار به حجاب، کسی نمیخواهد زن بی حجاب را دین مدار کند. بلکه میخواهد حقوق دیگران را حفظ کند. پس در دین آوری، اجبار نشده، جلوی ستم هم گرفته شده. حل شد؟
ولی باز هم مغلطه خواهید کرد.
Iran, Islamic Republic of
چقدر این حرف غلط را هی تکرار می کنید؟! به جای این حرف ها ی غیر عقلانی بگویید انتهای اختیاری بودن چی می شود، غیر از برهنگی. لذا ظاهر حرفتان و شروع حرفتان اجباری و اختیاریست ولی باطن حرفتان این است که دنبال برهنگی هستید.
اجبار بر حجاب وظیفه ای همگانی است
Iran, Islamic Republic of
آیات امر به معروف و نهی از منکر یعنی همه احکام الزامی از جمله حجاب اجباری است
و چون این فریضه واجب کفایی است
پس بر همگان واجب است که از بی حجابی نهی کنند و باز بدارند بی حجابان را از بی حجابی ، و امر کنند به حجاب داشتن
اگر این وظیفه ترک شود
همه گناه کارند
شما نهی نمی کنید
و باز نمی دارید
چرا مانع انجام تکلیف دیگران می شوید ؟
Iran, Islamic Republic of
همین مطلب شما هم اختیاریه هیچ اجباری نیست و اختیار کامل رد میشه
Iran, Islamic Republic of
ای کاش وقتی از لا اکراه فی دین صحبت میکنید با یک آیه قبل و یک آیه بعد صحبت کنی. آیت الکرسی را میگید . ولی صرقا یک قسمت آن را !!!!
ای کاش قشنگ این سه آیه را بخوانی و فکر کنی.
کسی را زوری بهشت نمیبرند ولی ممکن است آزادی مطلوب برهنگی جهنم خیلی های دیگر شود.
قانون اختیاری نیست و اگر کسی با آن مخالفت کند کیفر می شود. اگر از چراغ قرمز رد شوید و بگویید اختیاری است یک برگ جریمه می گذارند جلویت و باید بپردازی و اگر شاخ و شانه بکشی پلیس به جرم تعرض به مأمور دولت گوشت را می پیچاند
پس بیخودی مغلطه نفرمایید
Iran, Islamic Republic of
پس خواهشا
در همان قرآن کریم، سرنوشت کسانی که دین را نپذیرفتند و نافرمانی کردند را ببینید.
Iran, Islamic Republic of
من از این خانوم خوشم نمیاد،ولی به قیافه کسی توهین نکن.بذار همیشه فرهنگ و تمدنت توی حرفات مشخص باشه
Iran, Islamic Republic of
در ادبیات ما مثل های زیادی وجود دارند که در اصطلاح علم امروز به دانش روانشناختی اجتماعی معروفند. مرحوم دهخدا در کتاب تمثال حکم اورده "هر میمونی که زشت تر است، بازی اش بیشتر است." امیدوارم که دیگر به ادبیات فارسی و اکابر و اعاظم زبان فارسی گیر ندهید. موضوع ب گفتن از کسی نیست، بلکه پرداختن به چرایی رفتار فرد است. که در گستره علم روانشناختی قرار دارد..و این علم استدلال میکند سرچشمه این افعال ناشی و منبعث از عقدهای درونی و نهفته در عامل این افعال است. البته، زشتی، کریه المنظری نه به قیافه است بلکه به فقدان نور خدا در فرد است. خیلی افراد هستند به معنی واقعی کلمه زشت هستند ولی دلها را با نور خدا تسخیر کرده اند. که در مورد این عبدالشیطان صادق نیست.
Iran, Islamic Republic of
من بیطرفم
اما عکس با حجابش خیلی متین و ارام بخش تر از عکس بی حجابشه
United States
همه دشمن هستند . همه بد هستند ،همه متجاوز هستند. همه از امریکا و اسراییل پول می گیرند . همه برانداز هستند .اگر از نظام انتقاد بکنن . برید ببینید پداران و ماداران ما بخاطر چی انقلاب کردندد
Iran, Islamic Republic of
جز فحاشی و مرگ بر این و اون چیزی یاد نگرفتی انتظاری هم ازتون نیست اما خدا رو شکر که مردم بیدار شدن و به بدخلاق ها دیگه اقبالی ندارند
کسانی که جز مرگ برای بقیه بندگان خدا جز خودشون نمی خوان
بارالها صد هزار بار شکرت
Iran, Islamic Republic of
با گداشتن عکسشون براشون تبلیغ میکنید. این خودش کلاه شیطانه که سرتون رفته
آدمیزاد
Colombia
این دسیسه ایی است که هر دو جناح "حجاب اجباری و بیحجابی " در آن بازیگرند ، البته "اجباریگر ها" بیشتر مقصرند زیرا اینها دارند بیشتر کینه و دشمنی و تفرقه در جامعه پدید میآورند و ندانسته به دشمنان ایران خدمت میکنند
Iran, Islamic Republic of
اساسا ما در احکام الزامی اعم از واجب و حرام ، اختیار نداریم
نمی شود هم خدا حکیم علی الاطلاق باشد
و هم ما خلاف حکمتش نظر دهیم
این یعنی تناقض

در ضمن ما تکوینا مختاریم هم در اصول دین و هم در فروع
یعنی طوری آفریده شدیم که می توانیم بپذیریم یا نپذیریم عمل بکنیم یا عمل نکنیم
اما تشریعا یعنی طبق قانون الهی ما نه در پذیرش دین مختاریم و نه در عمل به فروع الزامیش
سرباز زدن از هر کدام عقوبت اخروی دارد
سوای عقوبت اخروی ، همه مردم مکلفند ، جلوی ترک واجب ( مثل ترک نماز و ترک حجاب ) و جلوی انجام حرام ( مثل چشم چرانی ) را بگیرند
و تا زمانی که گناه ( اعم از ترک واجب و انجام حرام ) کلا از بین نرفته ، وظیفه امر به معروف و نهی از منکر ، بر دوش همگان باقی است
بنا بر این کلیه احکام الزامی من جمله حجاب اجباری است
و وظیفه اجرای اجبار بر عهده تک تک افراد است
آدمیزاد
Colombia
...
این حرفها درست ولی درجامعه خود ما همین اتفاقات در حال رخ دادن است حتی با این همه کنترل و حجاب اجباری .
Iran, Islamic Republic of
حجاب باید

دیگر عوامل عفاف هم

مبارزه با موانع نیز
Iran, Islamic Republic of
بیچاره حق داره با روسری مخالف باشه
این فنرها رو چطور میشه زیر روسری جمع کرد
Iran, Islamic Republic of
مامانم دید گفت از این سیم ظرفشویی ها بگیر قابلمه ها رو برق بندازم. مو نیست که ! سیم ظرفشویی است!
Iran, Islamic Republic of
مردم نون ندارند بخورند تو دنبال موی زنی ....
Iran, Islamic Republic of
بله سوال همینجاست
چرا کسانیکه با تبلیغات وعده ی دروغ اوضاع اقتصادی بهتر رو به مردم دادن بعد از به قدرت رسیدن بجای رسیدگی به سفره ی خالی خانواده ها به مسائل فرعی مث حجاب اجباری و اختیاری و ورود خانمها به ورزشگاه مردانه ( بجای فراهم کردن امکانات ورزشی برای خود بانوان ) رو آوردن
واقعاً چرا ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
احسنت
البته فریبکاران واقعیت را میدانند
درود بر سبک زندگی اسلامی
که در اون خانواده به جای هوس های پایان ناپذیر بی سرانجام، آرامش و خوشبختی واقعی را به جوان ها میده
Iran, Islamic Republic of
گناه نون آدم رو هم می بره
و بی حجابی گناهی مسلم است
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا آنهایی که نان ندارند بخورند واجبات و مستحبات را با جون و دل انجام می دهند و همین فقر هیچ اثری در اعتقادشان ندارند .متاسفانه جدیدااین شعارهای صدمن یه غاز باب شده برای کار های خودشان من یک زنم و با حجابی که عرف دین و کشورم بوده رعایت کردم و هیچ وقت مورد تعرض قرار قرار نگرفتم
Iran, Islamic Republic of
این خانم علی نژاد که چهره بدون حجابش خیلی زشت تر اززمانیه که حجاب داره حالا جالبه ایشون لیدر این شده که بی حجابیو ترویج بده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
ربطی به خزانه امریکا و انگلیس ندارد همانطور که نمیشد و نتوانستند بی حجابی را اجباری کنند با حجابی راهم نمیتوان با اجبار انجام داد . که در هر دو نتیجه ان میشود فساد
Iran, Islamic Republic of
رضاخان بی حجابی را اجباری کرد و توانست
البته پسرش برای تثبیت اون از راههای دیگر هم استفاده کرد
حجاب هم اجبار پذیر است
البته برای نوع خانمهای فهمیده ، با اشتیاق به استقبال حجاب رفته و می روند
و اندک افراد متمرد هم اجبار توام با کار فرهنگی نیاز دارند
Iran, Islamic Republic of
یا روسری یا توسری. انتخاب با خودتان است.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اجبار از هر نوعش برای ایرانی یک نوع لجبازی به بار میاره! یادمون نره که رضا شاه دیکتاتور هم بی حجابی رو اجبار کرده بود آخرش چی شد؟ حال چی شده توی حکومت به اصطلاح اسلامی میخوان با اجبار حجاب رو برای ایرانیان به ارمغان بیارن!
Iran, Islamic Republic of
واقعا عقل هم خوب چیزیست. قانون یعنی اجبار لذا با منطق شما اصلا مملکت باید قانون نداشته باشد چون لجباز می شوند یعنی بشود جنگل!
Canada
قانون بی منطق از لحاظ عرفی باطل است. قانون احترام به کلاه حاکم در میدان شهر در ماجرای ویلهلم تل که یادتان هست!!!
Iran, Islamic Republic of
البته
اما قانون ما منطقی یگانه دارد
منطق کلام خدا

ممکن است در ادراک این منطق دچار اختلاف شویم و اختلاف فتاوی پی آمدش باشد
اما اتقان منطق سر جای خودش هست

ما نیازمند تلاشیم تا هم بیشتر بر ادبیات کلام الله اطلاع یابیم
و هم زمینه ظهور منجی عالم بشریت (عج) را فراهم آوریم تا اختلاف به یگانه فهمی منتهی گردد
Iran, Islamic Republic of
اگه واقعا به حرفت ایمان داری پس باید قبول داشته باشی در زمان رضا شاه دیکتاتور مردم به قانون بی حجابی احترام نگذاشتن، من نتیجه میگیرم که مردم ایران تحت هر شرایطی ودر هر زمان ومکان باید به قوانین کشورشان ولو قانون بی حجابی از روی اجبار پایبند باشند؟!!!!!!!!!!
علی رسولی
Iran, Islamic Republic of
با سلام- مسئله خیلی گسترده تر از حجاب ظاهری است. یکی اینکه آنانی که صحبت از لازم بودن یا نبودن روسری حرف می زنند ، نیت واقعی شان رایج شدن برهنگی و لباسهای بی پوشش و دکولته و هم آغوشی دو جنس مخالف به سبک کشورهای غربی است تا جامعه مسلمان ایرانی به انحطاط کامل کشیده شود ، ای کاش حرفشان فقط روسری بود. قضیه از این هم فراتر است ، انحطاط اخلاقی که امروز در بسیاری از جوانان می بینیم هم در پسرها است و هم در دخترها.بسیاری از دختران بی حجاب و بد حجاب دچار خصوصیات نامطلوب اخلاقی دیگری چون گستاخی ، بددهنی ، فحاشی ، بی ادبی ، قلدری ، خشونت کلامی و فیزیکی و دیگر موارد ناخوشایند هم هستند که بخصوص وقتی پشت فرمان خودروها و در حال رانندگی یا در مراکز تفریحی و بازی دیده می شوند کاملاً آشکار است و این خصوصیات در گذشته فقط در پسرها و مردان جوان دیده می شد . همه اینها نتیجه سوء تأثیرگذاری ماهواره ها، تبلیغات خارجی ، مصرف الکل و مواد مخدر ، موسیقی های تند راک و رپ شیطانی و از هم گسیختگی خانواده ها و مسائل دیگر است. خداوند همه ما را از شر شیطان ملعون حفظ کند و گمراهان را به راه راست هدایت و ظهور آقا امام زمان را نزدیکتر بفرماید.
Iran, Islamic Republic of
بهتر است فکرهای شیطانی را از سرت بیرون کنی اقای علی چون اگر مجبور شوی برای ادامه تحصیل به دیار کفار بروی مطمن باش که مجنون میشوی . بهتر است خوی انسانی را در وجود رشد و ترقی بدهی
Iran, Islamic Republic of
واقعیات را فکرهای شیطانی ننامیم
اما آن که به ناچار می بایست به بلاد کفر برود ، می تواند ، هر چند با زحمت ، خود را حفظ کند
ولی صحبت از عامه مردم است که توان همگان یکسان نیست
بسیاری از جوانان در فضای شهوانی که از هر طرفشان نوعی از تحریک جنسی احاطه شان کرده ، نمی توانند ، دوام بیاورند
پوشش و حجاب یکی از عوامل کاهش تحریکهای ناخواسته و نابجاست
در مسیر سلامت کلیت جامعه و بخصوص جوانان از لحاظ کاستن از محرکهای نادرست غریزی همکاری کنیم
Iran, Islamic Republic of
اقای علی باید قوانین را با دقت بیشتر نوشت و حرمتها را حفظ کرد . در ضمن پوشش و حجاب یکی از عوامل بر انگیختن حس کنجکاوی انسانها است با این استعدلالی که شما دارید
Iran, Islamic Republic of
دقت بعد مبنی مورد اهتمام است
قبل از رعایت حرمت ، بایستی از اشتباه در چیستی حرمت بدر آمد
Iran, Islamic Republic of
برانگیختن حس کنجکاوی ؟
از کدام جامعه صحبت می کنید ؟
جامعه دارنده حجاب ، که حجاب را چیزی عادی می داند ، چرا کنجکاو باشد ؟
Canada
به جای کنترل کردن حجاب برای کنترل شهوت جوانها شرایط ازدواج راحت باید برای آنها مهیا شود. منظور از برداشتن قانون حجاب اجباری در ضمن لخت شدن نیست . در حد معمول عرفی حجاب اجباری نباید باشد. مگر در خیابانهای اروپا و آمریکا و یا هند و چین و ژاپن و ....سایر کشورهای اسلامی و 7 ملیارد جمعیت دیگر جهان همه لخت راه میروند که شهوت جوانها قابل کنترل نباشد.
Iran, Islamic Republic of
هم پوشش و هم ازدواج
ازدواج بخشی از مصونیت می آورد
و پوشش هم بخشی
و باز نیاز داریم
تا دیگر آداب معاشرت نامحرمان را یاد بگیریم و بکار ببندیم
Iran, Islamic Republic of
آقاي رسولي عزيز. مطلب شما نكات مهمي داشت. حجاب و حيا ملازم يكديگرند، با هم مي آيند و با هم مي روند. اما از اين جماعت مقلد و مسخر شيطان انتظار پاسخ منطقي نداشته باشيد. زيرا بجز مغلطه و خزعبل چيزي در بساط ندارند.
Iran, Islamic Republic of
آقاي رسولي عزيز. مطلب شما نكات مهمي داشت. حجاب و حيا ملازم يكديگرند، با هم مي آيند و با هم مي روند. اما از اين جماعت مقلد و مسخر شيطان انتظار پاسخ منطقي نداشته باشيد. زيرا بجز مغلطه و خزعبل چيزي در بساط ندارند.
عميد
Iran, Islamic Republic of
مسئله اصلي ازاد بودن و حق انتخاب انسان ها در پوشش است .حجاب اجباري نمي تواند امنيت احتماعي را بالا ببرد .!!!!!!!!!!!!! خيلي ساده شما مي بينيد كه در ايران چگونه مردان به نگاه كردن به زنان حريص هستند ولي در اروپا و حتي دوبي و حتي در كنار ساحل هم نگاه حيض مردان وجود ندارد!!!!!!!!!!!!!!.
به اجبار نمي توان حجاب را تحميل كرد. به زور نمي توان كسي را به بهشت خيالي موعود برد. بهشت همين دنياي ما هست كه با ايدئولوژي هاي مرگبار تبديل به جهنم شده است.!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
انتخاب های مخرب چه در مساله حجاب و پوشش و چه غیر آن حق نیستند
بنا بر این ، برچسب حقانیت را ، به ناحق ، بر آنها نچسبانیم
این نوع انتخابها نه حق ما هستند و نه حق دیگران
Iran, Islamic Republic of
آزادی مطلق کجای دنیا وجود دارد ؟
اصلا امکان دارد ؟
آزادی همه جا در قالب قوانین محدود می شوند
Iran, Islamic Republic of
هیج کس بدنبال ازادی مطلق نیست این ازادی مطلق لق لقه زبان انانی است که میخواهند مردم را گول بزنند و به اهداف حزبی و گروهی خود برسند و در هر لباسی انرا انجام میدهند و بعداز به نتیجه رسیدن قوانین سختر وضع میکنند
Iran, Islamic Republic of
خب اگر مطلق نیست پس حدش چیه ؟
مثل کشورهای دیگه ؟
مگر آمار آزارهای جنسی آن کشورها رو از رسانه های خودشون نمی بینید ؟
مدعی ترین آنها کشورهای غربیند
وضعیتشون روشن نیست ؟
یعنی بعد از ناامنیتی جنسیتی تا سطح وکیل و وزیر دیگه باید چه چیز دیگری رخ بدهد تا باورمان شود ؟
Iran, Islamic Republic of
حجاب اجباری هم در امنیت نقش دارد
یعنی تقلیل فوران غریزه جنسی
البته برای رسیدن به سطح مطلوب نسبی ، بایستی محرکهای نادرست دیگر را هم حذف و کنترل کرد
و ازدواج را تسهیل کرد و سهل گرفت
و ...
Iran, Islamic Republic of
توی اروپا نگاه نمی کنند ؟!
پس آن همه آمارهای نو به نو از تعرض و آزار جنسی ، که خود رسانه ها و موسسات تحقیقاتی خودشان منعکس می کنند ، نابینایانه اتفاق می افتد ؟

جناب با کی صحبت می کنید ؟
اخبار دنیا امروز لحظه به لحظه مخابره می شود
و ...
Iran, Islamic Republic of
تو عمرت تا حالا يك بار اروپا رفتي ؟
Iran, Islamic Republic of
باید رفته باشم ؟
اقرار خودشون هم دروغه ؟
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باش امار ما بيشتر هست و اين كه مار امار نداريم دليل بر پايين بودن ان نيست.
Iran, Islamic Republic of
این اطمینان رو از کجا آوردی ؟
چطور می خواهی به دیگران مستند منتقل کنی ؟

تازه مگر فرهنگ کنونی ما الآن کم متاثر از دیگران است ؟
همین فضای مجازی کم موثر است ؟
برای رفع مشکل ، می شود عوامل مشکل زا را بیشتر کرد ؟
Iran, Islamic Republic of
به جاي جمود فكري بهتر است بري و معناي ازادي و امنيت را از نزديك درك كني .
Iran, Islamic Republic of
ما نه جمود را قبول داریم
و نه حرحری مذهبی

ما یگانه برنامه سعادت را برنامه آفریدگار دانا و حکیم می دانیم و بس
تصحیح
Iran, Islamic Republic of
هرهری مذهبی
Iran, Islamic Republic of
فرق اونها با ما اینه که اونها مشکلات را قبول میکنند و در جهت رفع ان تمام تلاششان را انجام میدهند تا با تغییر قواننین و بروز کردن ان ولی ما انرا کتمان میکنیم یا کم رنگ جلوه میدهیم و یا صورت مسله را پاک میکنیم
Iran, Islamic Republic of
فرق اونها با ما اینه که اونها مبنایی اصیلی مثل متون دینی و معتبر رو در اختیار ندارند
و به شدت در جولان غرایز و از جمله غریزه جنسی دچار مشکلند
لذت محوری و هوس معیاری ، قوانینشان را سست بنا کرده است
بروز شدن و ... ، تا بر پایه دین حق و برنامه الهی نباشد ، راه بجایی نمی برد
تازه می بینید سلطه و دیکتاتوری هوس چنان پیش رفته که ازدواج همجنسان را قانونی ! کرده اند
خب قانون بروز اینها این است !
اروپای پیر و هدف قرار دادن توالد و تناسل با رسمیت دادن به ازدواج همجنسان !
چیزی که حیوانات هم با همه بی عقلیشان ...
Iran, Islamic Republic of
حجاب اجباری برای مجبور هم مفید است
چرا به همان میزانی که جبرا حجاب رعایت کرده ، گناه بی حجابی در نامه عملش نوشته نشده
پس بارش سنگین تر نشده

اما مهمتر جامعه است ، که از تشدید غریزه جنسی بالنسبه به همان مقدار کنترل شده ، مصونیت یافته است
Iran, Islamic Republic of
آری بهشت در همین دنیا هم قابل حس است
اما نه با میدان دادن به گستاخیِ خواهش و تمایل و هوا و هوس
بلکه با احساس درست و چشیدن مزه اطاعت از دستور خدا و رهیدن از خدایی کردن هواها و هوسها
Iran, Islamic Republic of
تو همان اروپا اگر نگاه کنی میبینی که زنان هم و غمشان دیده شدن توسط مردان است.
دیده شدن و صد البته مورد توجه قرار گرفتن. اینکه دیده نشوی چیز خوبی نیست! مخصوصا اگر دختر باشی.
و البته بدتر از آن این است که دیده شدن و یا نشدن صرفا و فقط بر اساس معیارهای جنسی و جذابیت ظاهری باشد. زن که خواهان و خواسته اش و فطرتش بر اساس دیده شدن است در چنین شرایطی دچار بحرانهایی میشود که قطعا بد میباشد.
و خیلی بدتر از آن اینکه وجودت و فکرت و کمالات انسانی تو در جذابیت جنسی تو تعریف شود.
تو ماهواره دیدم یک طراح لباس آمریکایی که از زن باراک اوباما تعریف میکرد و میگفت لباسش چنین و چنان و او سرتا پا "قدرت" بود. (نقل به مضمون). یعنی اینکه قدرت داشتن یا نداشتن تو در لباس تو تعریف میشود. خوبه یا بد؟
شکی نیست ظاهر آراسته بسیار خوب است ولی آیا باید همه صفتهای انسانی تو در لباس و جذابیت جنسی تو تعریف شود؟
من یک آقا هستم و صد البته ظواهر روی من تاثیر گذار است اما نه اینکه همه چیز باشد. ظواهر یک لحظه است.
Iran, Islamic Republic of
بايد به اين درك برسيدكه نظر شما دليل بر انتخاب ديگران نميشه و انسان ها ازاد هستند.
Iran, Islamic Republic of
مگر هر کشوری برای خودش ساز و کاری ندارد ؟
قاعده روابط اجتماعی ، با قانون شکل نمی گیرد ؟
اگر قانون ملاک نباشد چه معیار جایگزینی وجود دارد ؟
Iran, Islamic Republic of
قانوني كه مخل ازادي هاي فردي و اجتماعي است كه قانون نيست .
Iran, Islamic Republic of
کدام قانون آزادی را محدود نمی کند ؟
پس قانون نباشد ؟
Iran, Islamic Republic of
آزادی .
مظلوم ترین واژه تاریخ بشریت.

آزادی (در مواردی که مربوط به همه جامعه است) مطلوب خواست و نیت های انسانی و نفسانی اصلا مناسب نیست. برای هیچ جامعه ای و هر دینی و مسلکی اصلا مقبول و عاقلانه نیست.
چیزی که عیان است . نیاز نیست من قبول داشته باشم یا نداشته باشم. نیاز نیست که مورد قبول عام باشد یا نباشد. رابطه اش مثل علت و معلول است. نمیتوانی از هم جدا کنی.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ما میبینیم ک باوجود حجاب اجباری باز فساد و تجاوز زیاده!!!!!!.پس دیگه لطفا انقدر تکرار نکنید ک حجاب اجباری برای از بین بردن فساده.انسان عاقل باید منعطف باشه در برابر تجربیات
Iran, Islamic Republic of
حجاب و پوشش تنها سبب جلوگیری از فساد نیست
یکی از موانع فساد اخلاقی است
انتظار علت تامه ازش نداشته باشیم

اصولا اگر می خواهیم زندگیمان سلامت بیابد
بایستی تمامی موازین الهی را یاد بگیریم
نصب العینمان قرار دهیم
و به عمل درآوریم

در باب کنترل غریزه ، علاوه بر ازدواج و شاید مهمتر از آن کاهش مجالست با نامحرمان مگر به اندازه ضرورت است
به غیر پوشش بایستی ، نگاه هم کنترل شود
هم کلامی بی مورد و طولانی مدت نیز
و مراقبت بر نماز اول وقت
چرا که نماز بازدارندگی درونی را تقویت می کند
کجا فسادوتجاوز زیاده ،برو ببین توکشورهای دیگه چه خبره .
آن فساد و تجاوزی که گاهی دیده می شود ناشی از همین قانون گریزی است.
Iran, Islamic Republic of
یک آمار بگیریم ببینیم در ایران تجاوز به زور بیشتره یا آمریکا ؟
بعد بیاییم ببینیم حکم مرتبط با تجاوز به عنف در ایران سنگین تره یا آمریکا یا هر کشور دیگری.
Iran, Islamic Republic of
با مقنعه قابل تحمل بوده لااقل!
Iran, Islamic Republic of
مقنعه لازمه
اما کافی نیست
فرق لزوم و کفایت روشنه

لازمه یعنی ضروری است وجودش
کافی نیست یعنی اسباب و عوامل دیگر عفت را هم نیاز است در نظر گرفته و به عمل بیاید
درمملکت اسلامی بایدقانون اسلامی اجرا شود،همانطور که درممالک غربی قانون بی حجابی اجباری اجرا می شود.
Iran, Islamic Republic of
حتی زن ترامپ هم در دیدار با پاپ بود (فکر کنم) یک روسری بر اساس عرف و اعتقادات خودشان سرش کرده بود. عرف و اعتقاداتی که فکر میکنم خیلی برایشان مهم نیست . یعنی ضمانت اجرایی ندارد. ولی به رسم و اعتقاداتشان عمل کرده بود.
بیاد ایران چادری میفرستیمش بره.خخخخخخخ
عده اي خانم بي هويت براي شكستن قباحت حجاف و عفاف با در آوردن روسري در ميادين و رفتن بر جاي بلند هنجار شكني مي كنند .
بعد ... مادر يكي از همين دختران رقاص در تجمع غير قانوني در جلو وزارت كار شركت و دستگير هم مي شود .
آيا اينها به هم مرتبط نيست آيا از قبل سازماند هي شده نيست ....
جهان نيوز محترم خسته نباشيد . دركامنتي كه كه نقطه چين گذاشته ايد مثل حل يك تساوي بود براي روشن شدن مطلب مورد نظر . با اين نقطه چين مفهوم پيام حاصل نمي شود
Iran, Islamic Republic of
همه اش توطئه اسرائيل و امريكا هست !
Iran, Islamic Republic of
بلا شک دست کفار پشت بی ایمانی و خدایی هواها و هوسها هم هست
هم در فتنه های سیاسی و هم فرهنگی آشکارا حامی بوده و هستند
امیر ت
United States
بی حجابی نکبته
چرا ؟ چون
بین رضای خدا و رضای شهوت طلبان یک انسان ازاده و با شخصیت به رضای خدا تن خواهد داد
پس بی حجابی یعنی پشت کردن به احکام الهی بخاطر خشنودی افراد ضعیف النفس
Iran, Islamic Republic of
خوبه که روی حجاب این قدر حساسیت هست,ای کاش در مسئله دروغ هم حساسیت ها بالا بره و مقابله بشه,واقعا دروغ یه معضلی شده در جامعه ما.
Iran, Islamic Republic of
و ریا
Iran, Islamic Republic of
البته در بحث ریا چند مساله را خیلی ها یا نمی دانند و یا توجه ندارند
اصولا ریا مشکلش در عبادات است
یعنی اعمالی که باید به قصد قربت و اخلاص انجام گیرد
وقتی همین اعمال را با قصد ریا انجام دهد ، اعمال ریایی باطل می شوند
اما در غیر عبادات ریا باطل کننده نیست
بنا بر این با حجاب ریایی هم فرد محجبه از عقوبت خدایی بی حجابی رهایی می یابد
هر چند اگر قصد اخلاص داشته باشد علاوه بر رهایی از عذاب ، ثواب حجاب را هم خواهد داشت
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا روی دروغ هم حساسیت هست
و باید باشد و بیشتر هم

در دنیای مادی و کفر زده ، بزرگ ترین دروغ که کفر و انکار خدا (یعنی بزرگترین و اصیل ترین حقیقت) باشد را عادی به حساب می آورند
اما بحمد الله در جامعه ما اکثریت جامعه با هر وضعیتی و گناهی ، مرتکب این دروغ نمی شوند
و در مقابل آن مقرند
Iran, Islamic Republic of
عدم حجاب = سوء استفاده جنسی
Iran, Islamic Republic of
خداوند متعال در قران در ایات زیادی به رعایت حجاب تاکید کرده است اگر مسلمانید پس در اطاعت خداوند به رعایت حجاب سعی نمایید ..
هیچ کار خداوند بی حکمت نیست حتی یک دانه که در میان صخره ای افتاده باشد .
از وجوه تمایز هرهری مذهبان و دینداری حجاب می باشد .
سید
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه این روزها بعضی از انسانها برداشت های سوء و منفی از آیات الهی می کنند که این خود آثار بسیار منفی و خطرناکی را بر زندگی آنها تحمیل می کند این آیه شریفه لا اکراه فی الدین -سوره بقره 255 معنایش این نیست که هر کسی در رعایت نکردن مسائل دینی آزاد است و کسی حق ندارد او را اجبار کند و این همان برداشت منفی است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود : «من فسد القرآن برأیه فلیتبوأ مقعده من النار؛ یعنی هر کس قرآن را از پیش خود تفسیر و توجیه کند جایگاهش آتش دوزخ خواهد بود» .
اگر معنای لااکره فی الدین این است که هر کس در اجتماع آزاد است هر کاری دلش می خواهد بکند پس این همه آیاتی که مسلمانان را دستور به نماز روزه، خمس ،جهاد ، زکات ، حج ، حجاب و غیره غیره کرده یعنی چه ؟ آیا معقول است خداوند از یک طرف دستور اکید دهد زنان مسلمان حجاب خودشان را رعایت کنند و از طرفی بفرماید در دین اجباری نیست و می توانند رعایت نکنند آیا این مطلب به نظر شما تناقض نیست ؟ از یک طرف خداوند بگوید بر همگان واجب است نماز را بپا دارند و روزه را بگیرند و از طرفی هم بگوید «لا اکره فی الدین» یعنی اجباری در کار نیست اگر هم ترک کردند اشکالی ندارد؟ این دو مطلب که تناقض روشن است !؟
پس معنای «لا اکره فی الدین» این نیست که هرکس در دین آزاد است بلکه معنای آن آیه این است که اسلام برای پذیرش دینش هرگز غیر مسلمانان را اجبار نمی کند بلکه با منطق و برهان آنها را دعوت به اصل پذیرش اسلام می نماید .
یکی بود که دیگر نیس
United States
مساله فقط یه روسری نیس .چرا یه زن نمیتونه قاضی بشه چرا برای خروج از کشور باید اجازه شوهر لازم داشته باشه چرا ارث زن نصفه مرده چرا تنهای نمیتونه یه اتاق کرایه کنه چرا نمیتونه رییس جمهور بشه چرا شهاهدت زن نصفه مرده چرا دیه زن نصفه مرده چرا نمیتونه وارد ورزشگاه بشه. حجاب اجباری هست
کارب محترم
با تشکر . شما بهتر است به حوزه علمیه مراجعه کنید. پاسخ شما در حیطه وظایف هیچکس نیست مگر عالمان و متخصصان امر دین. جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
مساله فقط اینها نیست
مساله این است که فکر می کنیم ، که دنیا را عالم کیفر و پاداش نهایی و ماندگار می پنداریم
آن وقتی سوالات پیاپی می آید
این جایی که ایستاده ایم همینه
دنیا سراسر آزمون است همه آن
داده ها
نداده ها
ستانده ها

پیروز آن است که
یک . بداند و درست همین را بفهمد
دو . بر طبق همین واقعیت آزمون را طبقه فرمول امتحانی که برگزار کننده آن تهیه دیده عمل کند
یکی بود که دیگر نیست
United States
چشم ممنون.
علی
Romania
آیا حرف اینها فقط روسری است؟ کسی که چنین تصوری کند باید بسیار ساده لوح باشد. از روسری می رسند به اختیاری شدن حجاب، سپس آزاد شدن برهنگی، سپس ممنوع شدن حجاب، سپس رایج شدن الکل و مواد مخدر، سپس رسمی شدن روابط جنسی غیر اخلاقی و همجنس بازی، سپس ممنوع شدن عبادت و نماز و روزه و غیره، سپس تخریب مساجد و اماکن زیارتی و ساخت مراکز عیش و عشرت و فساد بجای آنها، سپس ممنوع شدن ازدواج رسمی، سپس جایگزینی گوشت خوک و سگ بجای گاو و گوسفند و....
خلاصه هدف نهایی آمریکایی ها و غربی ها این است که هرچه رجس و خبیث است(کلماتی که در قرآن آمده است) جایگزین هرچه طیب و طاهر است بشود. البته تا وقتی جمهوری اسلامی هست این اتفاق نمی افتد، پس مهمترین هدف آنها اول سرنگونی جمهوری اسلامی است و سپس همه اینها که گفته شد و زشتی ها و خبائث دیگر.