پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱
حاتمی‌کیا:

سینما قدرت ندارد مدافعان حرم را به تصویر بکشد

شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۲۷
کد مطلب: 592112
کارگردان «به وقت شام» ادامه داد: فیلم‌های عملیات مدافعان حرم در عراق و سوریه را زیاد نگاه کرده‌ام، جنس عملیات آنجا بسیار متفاوت است و خیلی در غربت عمل می‌شود، چیزی که ما در جنگمان نداشتیم.
سینما قدرت ندارد مدافعان حرم را به تصویر بکشد
به گزارش جهان نيوز؛ ابراهیم حاتمی‌کیا امشب در مراسم اکران فیلم «به وقت شام» برای خانواده شهدای مدافع حرم در پردیس سینمایی هویزه مشهد، اظهار کرد: قسم می‌خورم برای «به وقت شام» خودم را ذره‌ای نمی‌دانم.
 
کارگردان «به وقت شام» ادامه داد: فیلم‌های عملیات مدافعان حرم در عراق و سوریه را زیاد نگاه کرده‌ام، جنس عملیات آنجا بسیار متفاوت است و خیلی در غربت عمل می‌شود، چیزی که ما در جنگمان نداشتیم.

وی اضافه کرد: جنگ ما در خاک خودمان بود و در شرایط پرقدرتی به سر می‌بردیم، عقبه و پشتوانه‌مان خیلی محکم بود، رزمندگان ما مفتخر برمی‌گشتند اما در مورد مدافعان حرم به‌ویژه در اوایل جنگ سوریه وضعیت به شدت غم‌انگیز بود.

حاتمی‌کیا خطاب به خانواده شهدای مدافع حرم، گفت: به وقت شام را برای شما نمی‌توانم بسازم، این فیلم را ساختم تا بقیه ببینند.

وی درخصوص یکی از صحنه‌های فیلم، اشاره کرد: برای ساخت یکی از صحنه‌های فیلم که در آن داعش از سر بریدن اسرا فیلمبرداری می‌کند، 4 روز دنیا برایم تیره و تار بود، پس من نمی‌توانم حس شما را منتقل کنم. گمان می‌کنم تنها ذره‌ای از شما را آنهم با عالم خودمان به دیگران منتقل می‌کنم.

این کارگردان انقلابی ادامه داد: معتقدم سینما چنین قدرتی ندارد که بتواند این حس را منتقل کند. عالمی که ما به عنوان اهالی سینما در آن نفس می‌کشیم مشابه همین بچه‌های فاطمیونی است که شهید برمی‌گشتند و نباید صدایش را درمی‌آوردم و باید به اسم دیگری می‌بود، یا بچه‌هایی که می‌آمدند و می‌گفتند مثلا در کردستان و غرب شهید شدند و من شاهد بودم.

وی با اشاره به اینکه غربت ما در حوزه سینما مانند همان روزهاست، متذکر شد: دعا کنید قدرت پیدا کنیم و کمی به شما نزدیک‌تر شویم. البته این توفیق می‌خواهد و توفیق چیز ساده‌ای نیست. امیدوارم تا نفس دارم بتوانم از این بچه‌ها بگویم.

حاتمی‌کیا اضافه کرد: من به دیده‌بانی مشهور هستم اما بچه‌ها خیلی جلو رفتند و من عقب ماندم. این لطف شماست که مرا مورد تشویق قرار می‌دهید. امیدوارم نسل پسران و فرزندان ما جرأت پیدا کنند به این حوزه وارد شوند.

وی بیان کرد: غربت این حوزه به دلیل امنیتی بودن بخشی از آن بود که نمی‌شد به آن اشاره کرد. من هم نمی‌توانم بگویم، فقط 6 ماه فکر کردم از چه زاویه‌ای وارد شوم که مسأله مذهب در میان نباشد. خوشحالم که آقای ظریف و سردار سلیمانی این فیلم را پسندیدند و امیدوارم بتوانم ذره‌ای از حس خانواده شهدا را به تصویر بکشم.
 
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حامد
Iran, Islamic Republic of
سینمای ما فقط می تونه زن معتاد،زنی که دنبال رفتن به خارج است،زنی که شوهر خود را می زند، زن بدکاری، زن خائن و این جور چیزا رو نشون بده. چون نه نیاز به تخصص داره نه زحمت. در ضمن پرداختن به شهید لیاقت می خواهد و اعتقاد. اینها از شهید گریزانند چون سخن شهید تناسبی با راه و منش اهالی سینما نداره.