جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

گلایه معاون وزیر کار از سازمان برنامه و بودجه

شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۵
کد مطلب: 592092
منصوری افزود: نگاه دوم می گوید باید به توزیع درآمد دقت داشته باشیم؛ معیار ما برای فهم عدالت اجماع نخبگان است.
گلایه معاون وزیر کار از سازمان برنامه و بودجه
به گزارش جهان نيوز؛ عیسی منصوری، معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نخستین نشست از سلسله نشست های عدالت اجتماعی از آرمان تا واقعیت در وزارت کار، اظهار داشت: سوال این‌است که آیا نظام اقتصادی کشور ظرفیت ایجاد اشتغال همسوی با عدالت را دارد یا خیر؟ در واقع اگر تکه های پازل را درست نچینیم نمی‌توان به هدف نزدیک شد.

وی با بیان اینکه در بحث عدالت سه تفکر کلی وجود دارد افزود: اولین تفکر از جنس مطلوبیت گرایی است؛ جامعه دنبال حداکثر سازی مطلوبت هست و اگر جامعه به حداکثر درآمد برسد رسیدن به مطلوبیت بیشتر می شود. اگر سود حداکثری باشد توزیع درآمد خود به خود اتفاق می افتد و در آن صورت رفاه خود به خود ایجاد می‌شود.

منصوری افزود: نگاه دوم می گوید باید به توزیع درآمد دقت داشته باشیم؛ معیار ما برای فهم عدالت اجماع نخبگان است.

به گفته معاون وزیر کار در نوع نگاه سوم می توان درآمد داشت و زندگی شایستگی نداشت؛ همانند معلولیت. در این حالت رفاه حاصل نمی شود، آدم‌ها قابلیت لازم و فرصت لازم برای شکوفا کردن قابلیت هایشان پیدا نمی‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به رویکردهای اقتصادی ایجاد اشتغال یادآور شد: یک نگاه رشد محور هست و اگر رشد اتفاق بیافتد اشتغال هم ایجاد می شود.
منصوری در عین حال گفت: افزایش درآمد لزوما به کاهش و افزایش اشتغال منجر نمی شود.

وی نگاه دیگر را حاصل تجربه بشر دانست و گفت: در اینجا رشدی منظور است رشدی که همراه خودش اشتغال داشته باشد چرا که هم رشد هم اشتغال برای ما مهم است.

متخصص ایجاد بنگاه بدون توجه به مزیت منطقه‌ایم
معاون وزیر کار گفت: متخصص این هستیم که در مناطق شرکت و بنگاه ایجاد کنیم در حالیکه به موضوع مزیت آن توجه نمی‌کنیم و مثلا توجه نمی کنیم که آن منطقه دارای مزیت خدماتی است نه تولید و بنگاه.

به اعتقاد وی تا زمانیکه محور سیاست گذاری ایجاد بنگاه بدون توجه به مزیت های آن باشد نمی توان به عدالت رسید.

منصوری با بیان اینکه بیشترین نرخ بیکاری را در بخش آی تی داریم، ادامه داد: بین سیاست های وزارت کار با روند اقدامات دستگاههای اجرایی تعارض وجود دارد. با وجود اینکه در سه سال گذشته نرخ ریال در برابر ارز تضعیف شد اما صادرات قابل توجهی هم رخ نداد البته واردات به صرفه هم نبود.

معاون وزیر کار با بیان اینکه برای سیاست های اشتغال زایی حتی یک ریال پول نگرفتیم، تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه‌حتی یک ریال برای اجرای سیاست های اشتغال زایی وزارت کار پرداخت نکرد در حالی که در دو سال گذشته سیاست های را برای اشتغال زایی تدوین کرده بودیم.

پول‌پاشی مشکل اشتغال را حل نمی‌کند
وی تاکید کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد، هرچه سرمایه‌گذاری می‌کنیم شاخص سرمایه بهبود می‌یابد اما شاخص اشتغال بهتر نمی‌شود.
وی افزود: در دوره‌ای با سرمایه‌گذاری، نرخ رشد 16 درصد را هم تجربه کردیم اما در حال حاضر باید توجه کنیم که پول پاشیدن مشکل اشتغال را حل نمی‌کند.

م️عاون وزیر کار با بیان اینکه باید اشتغال ناقص را برسمیت بشناسیم، گفت: این چیزی که در دنیا اسمش اشتغال عمومی است.

وی ادامه داد: دو دسته درآمد ناشی از کار و درآمدهای غیرکاری داریم، طی 50 سال نسبت این دو تغییر جدی کرده است.

به گفته وی در اقتصاد کلان اشتغال محور باید سیاست‌های فعال بازار کار داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نیازهای بازار کار با آموزش های نظام آموزشی همخوانی ندارد، ادامه داد: الان ۱۰۰ نفر کد نویس در کشور معرفی کنید الساعه برایشان کار معرفی کنم؛ در کشور ۱۰۰ نفر کد نویس پیدا نمی کنم.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *